electrabuis en rioolbuis in schuimbeton

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronhoo
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-04 23:18
Ik wil in mijn woning schuimbeton laten storten met daarop vloerverwarming.
Omdat de vloerverwarming in de afwerkwerkvloer komt wil ik electrabuis onder het schuimbeton doen.
Nu hoorde ik dat tijdens het uithardingsproces de temperature van het schuimbeton redelijk op kan lopen.
Wie weet of dit schadelijk is voor de electrabuis is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
https://www.pipelife.nl/n...emperatuur-buis.php#q1314
PVC buizen zijn bestand tegen een constante temperatuur tot 55 ºC met een (kortstondige) piekwaarde tot 70 ºC.
Dat is ook wel logisch, want voor maximale belasting van de aders die er doorgaans doorheen gaan zit je ook aan zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1216024

PVC buis in de, te storten vloer verwerken is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Pvc kan gewoon in de beton, vergeet niet om wat extra buizen te leggen, aangezien je straks geen kruipruimte meer hebt om een extra aansluiting ergens te maken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:22
En fixeer de buizen goed zodat ze niet gaan opdrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

kabeltjekabel schreef op maandag 17 juni 2019 @ 19:35:
https://www.pipelife.nl/n...emperatuur-buis.php#q1314

[...]

Dat is ook wel logisch, want voor maximale belasting van de aders die er doorgaans doorheen gaan zit je ook aan zoiets.
Wat is kortstondig? Aangezien schuimbeton een uithardtijd heeft van zo een 36 - 48 uur.. en volgens dit stukje:

"Wat gebeurt met het schuimbeton nadat het is gestort?
Als schuimbeton gaat uitharden, komt er veel warmte vrij. Bij een laagdikte van meer dan 50 centimeter, worden soms wel temperaturen van 70° Celsius bereikt. Daarom is het van belang dat bij toepassing op kunststofleidingen, deze geschikt zijn voor toepassing in verhardend schuimbeton."

Bron:

Vraag ik mij af of dat goed komt.. als je het hebt over pieken tot 70 graden..

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:33
Ik schat in dat die 70 graden worst case is, dus bij het storten van hele grote volumes bij heet weer. Volgens mij mag dit geen probleem vormen voor je electrabuizen. Ander even navragen bij je betonboer, die hebben er vast meer ervaring mee ;)

Eventueel kun je je buizen nog vullen met water, helpt ook tegen het opdrijven.

[ Voor 14% gewijzigd door lithoijen op 18-06-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJlol
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 03-05 19:33
lithoijen schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:28:
Ik schat in dat die 70 graden worst case is, dus bij het storten van hele grote volumes bij heet weer. Volgens mij mag dit geen probleem vormen voor je electrabuizen. Ander even navragen bij je betonboer, die hebben er vast meer ervaring mee ;)

Eventueel kun je je buizen nog vullen met water, helpt ook tegen het opdrijven.
En hoe wil je dat water er weer uit krijgen? Of ga je straks de elektra door het water heen trekken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 16:33
Even wat perslucht erdoorheen en ze zijn zo weer leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Aansluit nippel voor lucht aan de ene kant. En een slang aan de andere de tuin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:39
Ik heb bijna 50m aan elektra en gewone pvc buizen verstopt in mijn schuim beton en dat ging prima.
Wat extra paaltjes in de grond zodat het niet naar boven drijft en opletten dat de buizen mooi ver uitsteken zodat ze ook niet per ongeluk gevuld kunnen worden.
Denk er ook aan dat je nog een mooi dikke buis vanaf je meterkast naar buiten plaatst zodat daar ooit nog een keer een waterleiding of 4mm2 stroomkabel door kan.

Hier staan een paar foto's:
Schuimbeton

(Meeste buizen liggen echter in de keuken en de woonkamer)

[ Voor 13% gewijzigd door bazzzzzz op 18-06-2019 12:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Consigliere schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 09:23:
[...]

Wat is kortstondig? Aangezien schuimbeton een uithardtijd heeft van zo een 36 - 48 uur.. en volgens dit stukje:

"Wat gebeurt met het schuimbeton nadat het is gestort?
Als schuimbeton gaat uitharden, komt er veel warmte vrij. Bij een laagdikte van meer dan 50 centimeter, worden soms wel temperaturen van 70° Celsius bereikt. Daarom is het van belang dat bij toepassing op kunststofleidingen, deze geschikt zijn voor toepassing in verhardend schuimbeton."

Bron:

Vraag ik mij af of dat goed komt.. als je het hebt over pieken tot 70 graden..
Goede vraag. Je zou het kunnen navragen bij de PVC boeren, bijvoorbeeld bij Pipelife. Zij hebben immers de loze kreet "kortstondig" er staan.

Overigens denk ik dat het gewoon prima gaat.
EJlol schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 10:45:
[...]

En hoe wil je dat water er weer uit krijgen? Of ga je straks de elektra door het water heen trekken? :?
Net zoals ze dat in elke bestaande installatie doen waar water in de leidingen is gelopen; met de compressor. Of anders met de bouwzuiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-05 14:15
Wil je helemaal op zeker spelen neem dan PP (polypropyleen) buizen, die kunnen tegen een hogere temperatuur. Is wel iets duurder dan PVC.

Ik heb eens gehoord dat ze bij de hoogovens in IJmuiden speciale buizen in de betonnen fundering hebben zitten om de constructie te koelen. Dit is nodig omdat anders de warmte van de ovens de fundering doet uitzetten en scheuren.

Door deze buizen stroomt water waarmee de warmte wordt afgevoerd.

Met de bouw liepen ze tegen het probleem aan dat tijdens het storten van het meters dikke beton de temperatuur te hoog zou oplopen wat de constructie zou beschadigen. De oplossing was voor handen. Ze hebben toen al water door de buizen gepompt ter koeling van de uithardende betonconstructie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-05 21:31
Betonkoeling met water kan inderdaad. Een buisje vullen met water gaat geen koeling geven. Alsof je een rietje vult met water en dan denkt dat het koud blijft terwijl je het in een kopje thee steekt.

PVC zal wel goed gaan, maar wil je zekerheid, kies PP
Pagina: 1