LG OLED77G5 - geluid hapert in sommige apps

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ploeterl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21-04 21:42
Mijn vraag
Ik heb een LG OLED77G5. In sommige apps hapert het geluid (bijvoorbeeld in nlziet en Disney+) andere apps (bijvoorbeeld YouTube en Netflix) werken dan weer helemaal prima.

Ik heb de tv aangesloten op een Samsung soundbar(HW-Q700C). Dit heb ik al geprobeerd via HDMI arc en via S/PDIF. Met beide ervaar ik exact dezelfde problemen.

Wanneer is de soundbar vanaf een ander device draadloos (wifi of Bluetooth) dan werkt deze prima. Met de oude tv (Philips) heb ik geen problemen met de soundbar. Ik heb dus het sterke vermoeden dat de problemen in de televisie zitten.

Op aanraden van gpt heb ik al zitten experimenteren heb met:
- eARC uitzetten
- passthroug/PCM/auto instellingen voor digitaal geluid
- beide apparaten zijn kwa firmware up-to-date

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:40

FeaR

In GoT we trust

Ploeterl schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:09:
LG OLED77G5. In sommige apps hapert het geluid (bijvoorbeeld in nlziet en Disney+)
Google geeft mij behoorlijk wat hits op issues met LG G5 en Disney+, haperend geluid is een veelvoorkomende. Issue zit hem in de app, LG OS of de combinatie van die twee. Geen issues met de Philips en wel met de LG onderbouwt dit.

Jouw gedane tests zet bovenstaande ook kracht bij. Het lijkt mij geen issue met de hardware of bijvoorbeeld audio formaten. Er is overlap tussen wel en niet storende apps. Netflix en Disney+ gebruiken bijvoorbeeld dezelfde audio track. Indien het issue in het afspelen van de track zou zitten zouden beide apps hetzelfde gedrag vertonen. Switchen van bitstream naar PCM treft ook alle apps indien dat het issue zou zijn maar ook hier is het 50-50 wat op app dan wel OD wijst. Terzijde, setting ARC/eARC zou niets uit mogen maken. Het veelgebruikte Dolby Digital Plus kan over ARC.

[ Voor 17% gewijzigd door FeaR op 21-02-2026 20:02 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14-05 13:07

liberque

Vrijzinnig!

Zet voor de fun eens Dolby Atmos volledig uit op de tv (jah zelfs als je het niet eens gebruikt)

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:23
Ik heb dit ook met dezelfde TV al meer dan 1 jaar, alleen in de NLziet app want andere apps gebruiken we niet, maar dus ook als ik het geluid alleen maar via de tv speakers doe ipv via de AVR.

Het is echt iets in de G5. Niks met soundbar te maken.

Als ik het geluid via de computer aan de TV door bitstream naar de AVR niks aan de hand.

Het is dus puur op de app van de TV zelf.

Heb ook nog geen oplossing kunnen vinden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Ploeterl
  • Laatst online: 21-04 21:42
Bedankt voor de reacties, ik vrees dat er niks anders op zit dan wachten op een fix van LG.

Wat ik overigens wel bizar vind is dat op de goedkopere modellen dit probleem niet is. Wij hebben ook nog een B5. En een maat van mij heeft een A5. Beide hebben dit probleem niet.

• Bschnitz
Ploeterl schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:46:
Bedankt voor de reacties, ik vrees dat er niks anders op zit dan wachten op een fix van LG.

Wat ik overigens wel bizar vind is dat op de goedkopere modellen dit probleem niet is. Wij hebben ook nog een B5. En een maat van mij heeft een A5. Beide hebben dit probleem niet.
Yup, wij hebben ook nog een B5 en ook hier geen issue.

Ken ook iemand met een C, geen issue.

Jij bent de eerste die bevestigd dat dit een G issue is.

Ik verwacht niet dat LG dit kan of gaat fixen.

Het is een issue met de NLziet app, maar die luisteren niet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Leapmotor B10 Design Pro Max 67,1 kWh

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:18
Ik heb de issue ook bij de G4 met Sonos Sound Bar. Probleem speelt met Pathe app (erg jammer als je een goeie film huurt) en ook met NPO start.

Netflix youtube etc werken gewoon goed. Moeten we dit niet allemaal melden bij LG?

[ Voor 9% gewijzigd door Patox op 04-03-2026 20:47 ]

• lucasuijtt
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-04 09:43
Ik heb het ook op mijn G4. Alleen in NLziet, geen problemen in YouTube, videoland of NPO start. (disney heb ik niet)

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13-05 20:33
Hier ook gehad? met mijn 77G5 TV, ik heb het niet eerder gehad, maar sinds een paar weken heb ik het ook.
Ik gebruik het Smart gedeelte van de TV en niet mijn shield, beide aansloten op een denon x3800h.

Maar hapert herken ik deels? hier valt het geluid ineens 1 seconde weg, of iets minder als een seconde.
Dan komt het weer terug, maar ik had hier last van, en nu heb ik het niet meer sinds 1,5 week?
maar hapert heb ik niet persee, nu gebruik ik geen disney of nlziet. wel npo/videoland/prime/netflix/youtube.

• Bschnitz
Eskimoo schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:20:
Hier ook gehad? met mijn 77G5 TV, ik heb het niet eerder gehad, maar sinds een paar weken heb ik het ook.
Ik gebruik het Smart gedeelte van de TV en niet mijn shield, beide aansloten op een denon x3800h.

Maar hapert herken ik deels? hier valt het geluid ineens 1 seconde weg, of iets minder als een seconde.
Dan komt het weer terug, maar ik had hier last van, en nu heb ik het niet meer sinds 1,5 week?
maar hapert heb ik niet persee, nu gebruik ik geen disney of nlziet. wel npo/videoland/prime/netflix/youtube.
Het komt en gaat zoals het wil.

Soms heb ik er ook 1 week geen last van....

Behalve dat de issue in de TV zit met grotendeels NLziet ben ik nog niet verder....

• rukke
  • Laatst online: 13-05 12:55
Ik heb een 65G4 en ik heb daar ook last van. Het geluid via de apps van de tv valt elke x-minuten weg gedurende enkele milliseconden.
Van zodra de nieuwe apple tv er eindelijk aankomt ga ik die proberen en hopen dat dan het probleem weg is (en het dus puur aan de software van de tv/apps ligt).

• Bschnitz
rukke schreef op donderdag 16 april 2026 @ 13:45:
Ik heb een 65G4 en ik heb daar ook last van. Het geluid via de apps van de tv valt elke x-minuten weg gedurende enkele milliseconden.
Van zodra de nieuwe apple tv er eindelijk aankomt ga ik die proberen en hopen dat dan het probleem weg is (en het dus puur aan de software van de tv/apps ligt).
Dat werkt sowieso, ik heb de issue buiten de tv om niet. Zelfs via bitstream etc. geen issues.

Ook alles via e-arc werkt gewoon.

Bedraad of draadloos maakt ook niet. Zelfs in isolatie modus op een eigen VLAN, maakt allemaal niet uit.

Er is iets met de apps zelf...

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:16
En getest zonder soundbar? Interne speakers?

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" ROG QD-OLED 360Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw

• Bschnitz
SuperVeloce schreef op donderdag 16 april 2026 @ 16:06:
En getest zonder soundbar? Interne speakers?
Yea, is ook op het geluid van de TV zelf zonder externe speakers of apparatuur.

HDMI issues zijn al uitgesloten.

NLziet op slechte kwaliteit op de TV heeft ook de issue met uitvallend geluid. Het is een deel van de seconde. Je mist gewoon 2/3 letters van een word.

Heb ze al videos gestuurd en hebben maanden contact gehad, maar nooit kunnen oplossen.

Via de computer werkt alles perfect.

[ Voor 33% gewijzigd door Bschnitz op 16-04-2026 16:15 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:53
Mogelijk dat deze algemene tip voor LG TV's iets kan verbeteren?

Lg tv storing live tv.
Quick Start+ uit zetten.
Reddit: Guys, turn off Quick Start+ on your LG OLEDs if you experience frequent crashes or slowdowns!
What QS+ does is that it runs all Apps simultaneously in the background even when you turn off your TV, so they will in theory load faster the next time you open them. Realistically it just slows everything down and creates issues with Apps because the TV runs out of memory. So turn off Quick Start+!

• Bschnitz
Dank voor de tip, staat uit met zoals alles andere.

Ook zijn alle apps verwijderd bij mij behalve NLziet. Ook dat helpt niet.

Memory optimize helpt ook niet.

De tv wordt verder alleen als computer scherm gebruikt, TV is alleen te kijken via NLziet.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Edit: ik zie dat ik in het verkeerde topic gereageerd had.
Excuses voor de kaping, ik heb deze post dus verwijderd.

[ Voor 92% gewijzigd door Pietervs op 20-04-2026 15:47 ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

• Bschnitz
Pietervs schreef op maandag 20 april 2026 @ 09:36:
Ik heb de LG G5 65 inch, aangesloten op een Denon AVR-X2800H DAB versterker. Media komt via een Shield (2017) en de mediabox van Ziggo.
Ik heb de streamingsdiensten (bijvoorbeeld HBOMax, Prime) op de mediabox van Ziggo gezet.

Ik merk bij sommige series (bijvoorbeeld The Pitt) op HBO Max dat het geluid in eerste instantie niet werkt. Aflevering uit- en weer aanzetten en dan doet het geluid het wel goed.
Voordeel is dan wel dat de reclame/preview van andere series overgeslagen wordt als je de aflevering voor de tweede keer start.

Het lijkt een beetje alsof de handshake misgaat, terwijl er wel bovenin beeld de logo's verschijnen (eerst HDR, daarna Dolby Atmos via extern apparaat).
Nu heb ik dit nog niet gezien bij andere series: Last Week Tonight doet het bijvoorbeeld vlekkeloos, bij Prime heb ik het nog niet gemerkt, dus vraag ik me af of dit toch aan de Dolby Atmos kan liggen: daar heb ik niks voor ingesteld op de Denon aangezien ik geen Atmos speakers heb. En Prime ondersteunt (dacht ik) geen Dolby Atmos.
Dat is inderdaad een andere issue, waarschijnlijk staat je HDMI bij externe apparaten niet op 8K.

Moet je ook op de Denon zetten.

Onze issue gebeurt ook op het TV geluid zelf, zonder externe apparaten.

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Bschnitz schreef op maandag 20 april 2026 @ 10:46:
[...]

Dat is inderdaad een andere issue, waarschijnlijk staat je HDMI bij externe apparaten niet op 8K.

Moet je ook op de Denon zetten.

Onze issue gebeurt ook op het TV geluid zelf, zonder externe apparaten.
Dat is een goede tip. Ik moet daar induiken want ik durf niet met zekerheid te zeggen hoe die poort ingesteld is op de Denon.
Dank je wel!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus E V1 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40; HomeAssistant

Pagina: 1