Vraag

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:06
We hebben een 2 onder een kap van 160m2 uit 1976 en qua isolatie hebben we HR++ glas en spouwmuurisolatie. Het plan is om de huidige CV ketel te vervangen voor een warmtepomp, een batterij voor het overschot van de opwek en een wallbox om de granny te vervangen.

De CV ketel staat op zolder en is ongeveer 25 jaar oud en voorziet daarnaast alleen de badkamer van warm water. Het idee wat we hebben is om de CV ketel te vervangen voor split unit met boilervat maar de stalen leidingen zijn 50 jaar oud en op sommige plekken aan vervanging toe, zeker in de kruipruimte. Ik voel er weinig voor om alle leidingen eruit te trekken en te vervangen ondanks dat ze aan het einde van de 50 jarige levensduur zitten dus zou het liefst alleen focusen op de plekken die echt vervangen moeten worden. De vraag is alleen, hoe slim is dat en hoe kom je erachter hoe slecht de rest van de leidingen is qua corrosie?
De radiatoren zijn ook origineel, op 2 later toegevoegde na. Ze zien er nog goed uit alleen die in de convectorput moet worden vervangen. Ik zit te denken aan een HTV warmtepomp Valiant, Nibe) aangezien het vervangen van 11 radiatoren voor LTV exemplaren ook een flinke investering zou zijn. Wat ik niet duidelijk heb is hoe efficient een HTV zou zijn met die oude radiatoren? Heb het water van de CV al teruggezet naar 65 graden om te kijken wat het doet en er was weinig verschil te merken los van het toch al exorbitante verbruik. Last resort voor ons zou lucht/lucht met een losse boiler zijn.

Daarnaast hebben we een jaarlijkse opbrengst van 6 MWh met 11x 335Wp NO en 9x 335Wp ZW in 1 string aan een SolarEdge SE7K. Naast het opladen van de auto van mijn vriendin met de granny (plug in hybride) hebben we weinig eigen verbruik en gaat er een hoop richting het net. Willen de granny nog vervangen voor een Wallbox omdat de Plug-In op termijn wordt ingeruild voor een Elecric. Om het avondverbruik op te vangen willen we een batterij die eventueel ook in noodstroom kan voorzien. de nieuwe Tesla Powerwall 3P lijkt een mooie fit te zijn qua opslag en noodstroom over 3 fase maar er zijn er vast meer die hetzelfde kunstje kunnen? Eventueel de SolarEdge vervangen met een PowerWall zodat we de string in 2en kunnen knippen voor een betere opbrengst zou ook fijn zijn. De meterkast moet ook op de schop (daar is aardig aan gebeund door de vorige eigenaren) dus het meerwerk wat ervoor nodig is is te overzien.

Vraag is een beetje waar mee te beginnen want als ik aan een installateur vraag over een warmtepomp willen ze vaak alleen de boel overzetten wordt er niet meegedacht over wat er nog meer aan hangt. Andersom met een CV boer die ook leidingen wil vervangen wil niks met warmtepompen te maken hebben. Als ik het zelf zou uitzoeken willen ze het wel uitvoeren maar het is handig om te weten waar te beginnen.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Alle reacties

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 16:45

Jan2023

KISS

Hoeveel gas verbruik je ?

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:47
Waarom HTV? Ik verwarm hier met Vaillant Monobloc en jaren 70 radiatoren FE en boiler. Woning is wel nageisoleerd. Als je nog niet bent ingelezen eerst hier maar eens beginnen anders blijf je met een stroom vragen komen Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic en Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11

HTV is altijd een no go met WP. Zuipt stroom en zakt je Cop als een kaartenhuis in elkaar. Liefst max 45 graden bij vorst. Leidingen worden gespoeld en vervuiling eruit bij plaatsen WP. Magneetfilter doet de rest.

Ik ben na 4 jaar verwarmen met L/L blij dat ik van L/L af ben. Comfort is niet te vergelijken met L/W.

[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 21-02-2026 16:45 ]