Slimme voortuin (i.c.m. HA)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stef CB
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-03 14:09
Ik weet niet of het hier mag of niet, maar ik wil even mijn situatie in een nieuw forum schetsen/uitleggen om hiermee eventueel in de toekomst ook mede tweakers te helpen.

Doel: voortuin en oprit voorzien van slimme verlichting
  • verlichting overdag uit
  • zon onder = verlichting aan
  • na 22u licht dimmen naar 50%
  • bij beweging = verlichting 100%
  • na 00u dimmen tot 20%
  • bij beweging = verlichting 80%
  • zon komt op = verlichting uit
In principe komt er verlichting langs alle paden en oprit + aan de bomen.
Ik zou dit alles willen laten werken met home assistant (ik ben hier wel geen pro in)

Welke materialen gebruikt ik het best? voor sensoren de philips Hue outdoor? en voor verlichting wat goedkopere lampen? Heb gezien dat er nu ook al goedkopere verlichting bestaat van Hue.

Sensoren van philips hue https://www.philips-hue.c...uitensensor/8719514342262
Enkel op batterij, wel een goed idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f94GM-_mK7nYa3oTYaSzSaYQnRA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lYSdfdk64pJjyZiO6pA3HMKo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ibPz7u3pJx-DPa-AXFdRw9pGSVA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rhINkCECIrNDdVIoRA56nCo3.jpg?f=fotoalbum_tile

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Beste antwoord (via Stef CB op 22-02-2026 17:53)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stef CB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:06:

Welke materialen gebruikt ik het best? voor sensoren de philips Hue outdoor?
Dat is wel de bekendste en een betrouwbare optie voor buiten. Goed waterdicht en zo. Veelvoorkomend euvel is wel dat de fresnellens in UV-licht broos wordt en vervolgens breekt als je de batterijen gaat vervangen. Zo heb ik zelf al een nieuwe sensor moeten kopen omdat de lens brak en er zijn meer tweakers die hier last van hebben.
en voor verlichting wat goedkopere lampen? Heb gezien dat er nu ook al goedkopere verlichting bestaat van Hue.
Je werkt met HA, dus ik neem aan dat je in principe niet gebonden bent aan Hue en ook met andere zigbee-producten of Wifi aan de slag kunt gaan. Je geeft verder niet aan waar je naar op zoek bent: ingegraven ledstrips langs je oprit? Spotjes die je in de grond prikt? Verlichting aan je gevel?

Je kunt je richten op een alles in 1x product, dat je ook geheel moet vervangen als iets stuk gaat. Maar als je een los waterdicht armatuur pakt kun je daar reguliere lichtbronnen in plaatsen die niet specifiek voor buiten geschikt hoeven te zijn.

Verder wil ik je graag het volgende (dat ik in een ander topic hebt gepost) meegeven ter overweging, omdat je voornemens bent om de gehele nacht je verlichting aan te laten staan:
Gizz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Wat wil je precies weten, er zijn toch al allerlei technische oplossingen aangedragen om lampen aan- en uit te schakelen? :)

Als tip zou ik nog willen meegeven: heroverweeg je plan en beperk licht in de tuin! Zeker licht dat naar boven gericht is. Andere diersoorten, maar ook planten, hebben vooral last van licht terwijl het donker hoort te zijn.

Zie bijvoorbeeld:
Gun vogels een gitzwarte nacht - vogelbescherming
Beperk verlichting in je tuin
Duurzaam dilemma: omhoog schijnende tuinverlichting is slecht voor de natuur
Zonder licht zijn we beter uit
Vleermuisvriendelijke verlichting - rijkswaterstaat
There goes the night - Artificial lights spell darker times for much of the planet’s wildlife — but it doesn’t have to be that way

Prima natuurlijk om wat licht in je tuin te hebben als je door de tuin wandelt zodat je niet struikelt. Bij voorkeur gekoppeld aan een bewegingssensor zodat het licht aan gaat wanneer het nodig is en niet onnodig ingeschakeld blijft. Maar lampen die omhoog schijnen en vanaf zonsondergang uren de zijkant van je schuur verlichten, is dat nou echt nodig?
Is het echt nodig om de gehele nacht, terwijl vrijwel niemand het ziet, al je tuinverlichting aan te laten op 20% of 50%? Is het niet voldoende om wellicht 1 lampje op 1% brightness aan te houden en pas je gehele tuin te verlichten als er iemand rondloopt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-03 22:09
Hoe zit het met (wilde) dieren bij je in de buurt?

Voor je het weet heb je voor elke kat een verlichte tuin

[ Voor 85% gewijzigd door FredvZ op 21-02-2026 17:58 ]

Spel en typfouten voorbehouden

• Stef CB
FredvZ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:57:
Hoe zit het met (wilde) dieren bij je in de buurt?

Voor je het weet heb je voor elke kat een verlichte tuin
Correcte opmerking!
Hier loopt af en toe wel eens een kat rond van de buren, maar dan spreek ik over 1 a 2 keer op een dag.

☀️ 7.290 wp | ♨️Geothermische WP Thermia Calibra Cool 7 |🏡 Home Assistant |🚘 Tesla Y |🔋 Marstek V2 5.12kwh | 🤖Hookii Neomow X

Acties:
  • Beste antwoord

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:46

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stef CB schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 15:06:

Welke materialen gebruikt ik het best? voor sensoren de philips Hue outdoor?
Dat is wel de bekendste en een betrouwbare optie voor buiten. Goed waterdicht en zo. Veelvoorkomend euvel is wel dat de fresnellens in UV-licht broos wordt en vervolgens breekt als je de batterijen gaat vervangen. Zo heb ik zelf al een nieuwe sensor moeten kopen omdat de lens brak en er zijn meer tweakers die hier last van hebben.
en voor verlichting wat goedkopere lampen? Heb gezien dat er nu ook al goedkopere verlichting bestaat van Hue.
Je werkt met HA, dus ik neem aan dat je in principe niet gebonden bent aan Hue en ook met andere zigbee-producten of Wifi aan de slag kunt gaan. Je geeft verder niet aan waar je naar op zoek bent: ingegraven ledstrips langs je oprit? Spotjes die je in de grond prikt? Verlichting aan je gevel?

Je kunt je richten op een alles in 1x product, dat je ook geheel moet vervangen als iets stuk gaat. Maar als je een los waterdicht armatuur pakt kun je daar reguliere lichtbronnen in plaatsen die niet specifiek voor buiten geschikt hoeven te zijn.

Verder wil ik je graag het volgende (dat ik in een ander topic hebt gepost) meegeven ter overweging, omdat je voornemens bent om de gehele nacht je verlichting aan te laten staan:
Gizz schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 11:00:
[...]

Wat wil je precies weten, er zijn toch al allerlei technische oplossingen aangedragen om lampen aan- en uit te schakelen? :)

Als tip zou ik nog willen meegeven: heroverweeg je plan en beperk licht in de tuin! Zeker licht dat naar boven gericht is. Andere diersoorten, maar ook planten, hebben vooral last van licht terwijl het donker hoort te zijn.

Zie bijvoorbeeld:
Gun vogels een gitzwarte nacht - vogelbescherming
Beperk verlichting in je tuin
Duurzaam dilemma: omhoog schijnende tuinverlichting is slecht voor de natuur
Zonder licht zijn we beter uit
Vleermuisvriendelijke verlichting - rijkswaterstaat
There goes the night - Artificial lights spell darker times for much of the planet’s wildlife — but it doesn’t have to be that way

Prima natuurlijk om wat licht in je tuin te hebben als je door de tuin wandelt zodat je niet struikelt. Bij voorkeur gekoppeld aan een bewegingssensor zodat het licht aan gaat wanneer het nodig is en niet onnodig ingeschakeld blijft. Maar lampen die omhoog schijnen en vanaf zonsondergang uren de zijkant van je schuur verlichten, is dat nou echt nodig?
Is het echt nodig om de gehele nacht, terwijl vrijwel niemand het ziet, al je tuinverlichting aan te laten op 20% of 50%? Is het niet voldoende om wellicht 1 lampje op 1% brightness aan te houden en pas je gehele tuin te verlichten als er iemand rondloopt?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:21
HA kan prima het schema van zonsopkomst en ondergang bepalen, en dat als triggers voor automations gebruiken. Dat zou je via de Hue bridge kunnen doen, of direct via een USB stick in je HA machine, eventueel via Zigbee2Mqtt of direct in HA. Je zou i.p.v. beweging sensoren ook IP camera's i.c.m. iets als frigate kunnen gebruiken, zodat je minder false positives krijgt op katten en vogels.

Let goed op met buiten armaturen, voor spotjes in de tuin zijn die vaak van metaal, dat kan nogal killing zijn voor het zigbee bereik van de lamp die er in zit.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Verlichting laten branden waar niemand is, is gewoon niet smart.
Voor inbrekers dan weer wel handig, die zien alle deuren en ramen zonder een zaklamp aan te doen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stef CB
Gizz schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:46:
[...]

[...]

[...]

Dank voor je reactie!

Ik neem het probleempje van de hue outdoor sensor mee!
Ik ben inderdaad nier gebonden aan Hue gezien ik HA wil gebruiken, echter wil ik wel een stabiele lamp/spot. Daarom denk ik aan philips hue. Mijn voorkeur gaat voorlopig naar de philips hue essentials gu10 spots die ik, zoals je aangaf, in een behuizing wil plaatsen (behuizing van 50cm hoog).

Ik heb al zigbee gu10 aan de gevel hangen, ik denk van lidl of ikea (zigbee) en deze durven wel eens weg te vallen. Dan moet ik de lamp verwijderen uit HA en weer toevoegen (oké, is maar 1 minuutje werk :p)

Mijn plan is niet om de verlichting de gehele nacht aan te laten maar te dimmen tot 20 of zelfs 10%. Hier kan ik eventueel ook instellen dat maar de helft van de verlichting werkt, afhankelijk in welke mate de verlichting aanwezig is.

De verlichting van de voorgevel gaat na 00u naar 2%.

Hier even een voorbeeldje waar ik toevallig nu mee bezig ben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-N0_EkYIAaHQfmgMZaNbVj5qa4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6dLbNo9WvuQv65yEMNqTy8Rt.png?f=fotoalbum_large

• Stef CB
SiErRa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:55:
HA kan prima het schema van zonsopkomst en ondergang bepalen, en dat als triggers voor automations gebruiken. Dat zou je via de Hue bridge kunnen doen, of direct via een USB stick in je HA machine, eventueel via Zigbee2Mqtt of direct in HA. Je zou i.p.v. beweging sensoren ook IP camera's i.c.m. iets als frigate kunnen gebruiken, zodat je minder false positives krijgt op katten en vogels.

Let goed op met buiten armaturen, voor spotjes in de tuin zijn die vaak van metaal, dat kan nogal killing zijn voor het zigbee bereik van de lamp die er in zit.
Ik heb enkele POE camera's aan de voorgeven en zijgevel/carport die voertuigen, huisdieren, personen, ... kunnen onderscheiden. Dit zou denk ik ook een mooi scenario zijn. Ik kan dit eventueel eerst testen alvorens ik de hue outdoor sensor aankoop.

Thnx voor de tip van de armaturen! Geeft dit ook al problemen als er andere zigbee apparaten binnen een straal van 5 meter zitten?

• Stef CB
Yaksa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 14:56:
Verlichting laten branden waar niemand is, is gewoon niet smart.
Voor inbrekers dan weer wel handig, die zien alle deuren en ramen zonder een zaklamp aan te doen.
4 security camera's met velrichting bij detectie, alarmsysteem, deurbel camera, ... Denk dat er wel gemakkelijkere huizen zijn om in te breken :D

Maar ik begrijp je ten zeerste! Lampen in de nacht dimmen tot minimum.

[ Voor 8% gewijzigd door Stef CB op 22-02-2026 18:00 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Stef CB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:59:
[...]4 security camera's met velrichting bij detectie, alarmsysteem, deurbel camera, ... Denk dat er wel gemakkelijkere huizen zijn om in te breken :D
Zoveel beveiliging trekt inbrekers aan, want daar is iets te halen (denken ze).
Je kan beter investeren in goede sloten en meerpuntssluitingen.
Iemand in zwarte kleding zonder merktekens, een hoodie of pet en zwarte handschoenen is vrijwel onherkenbaar op beeld. En ze willen zo snel en zo stil mogelijk naar binnen, dus buiten de deur houden is het devies.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Stef CB
Yaksa schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:38:
[...]

Zoveel beveiliging trekt inbrekers aan, want daar is iets te halen (denken ze).
Je kan beter investeren in goede sloten en meerpuntssluitingen.
Iemand in zwarte kleding zonder merktekens, een hoodie of pet en zwarte handschoenen is vrijwel onherkenbaar op beeld. En ze willen zo snel en zo stil mogelijk naar binnen, dus buiten de deur houden is het devies.
Alle deuren en opengaande ramen zijn in bezit van meerdere puntsloten. Maar goed, dat is buiten de essentie, overal valt wel iets te stelen :P
Ik neem het mee om in de nacht de verlichting minimaal te houden.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Stef CB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 17:59:
[...]

4 security camera's met velrichting bij detectie, alarmsysteem, deurbel camera, ... Denk dat er wel gemakkelijkere huizen zijn om in te breken :D

Als je je camera's (met frigate) integreert in HA, kun je op basis daarvan ook weer je verlichting schakelen, notificaties krijgen etc. Scheelt je weer sensoren, en detectie op "person" in plaats van beweging.

• Stef CB
_ferry_ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:50:
[...]

Als je je camera's (met frigate) integreert in HA, kun je op basis daarvan ook weer je verlichting schakelen, notificaties krijgen etc. Scheelt je weer sensoren, en detectie op "person" in plaats van beweging.
Top! Moet ik even bekijken hoe je dat moet instellen :)

• Stef CB
Ik heb de philips hue outdoor sensor al in huis, net even getest.
Hij detecteert van ongeveer 10 meter (hangt nu aan de gevel op ongeveer 220cm hoogte). Is in de praktijk toch net wat te weinig gezien mijn voortuin 20 meter diep is.

Ofwel moet ik een alternatief zoeken (bv enkel werken met frigate) ofwel moet ik zoeken hoe ik de sensors het beste positioneer en er nog eentje bijkopen om de volledige voortuin/oprit op te vullen qua bereik.

• thomke
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11:46
Stef CB schreef op zondag 22 februari 2026 @ 18:53:
[...]

Top! Moet ik even bekijken hoe je dat moet instellen :)
ik gebruik tegenwoordig mijn unifi protect camera's als beweginsmelder..
kan je ook filteren dat deze niet gaat reageren op dieren.

de detectie is misschien niet altijd even snel als met een sensor (bij mist en regen kan het ook goed zijn dat hij geen personen herkent) maar in mijn ervaring werkt het redelijk goed!
Pagina: 1