Hue Motion Sensor Outdoor kap repareren mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-08 09:23
Bij de laatste batterijwissel is per ongeluk de witte beschermkap kapot gegaan van een Hue Outdoor Motion Sensor.
Die is dus na nog geen 4 jaar al zo verweerd dat deze bij geringe druk verbrokkelt. Zeker omdat je bij het vervangen van de batterij al snel wat kracht moet gebruiken na 2 jaar buiten hangen.

Philips/Signify heeft geen reserveonderdeel hiervoor dus ik vroeg me af of een mede-tweaker hier een creatieve oplossing voor weet of kan bedenken.

De kap is een soort halve bol, met een soort ‘grondplaat’ eraan (ik denk dat het ook wel zonder die laatste kan).
Wat ik kan verzinnen is een kap van een kapotte ledlamp (oid) die toevallig de juiste doorsnede heeft (ik denk 58mm). Of een stuk plastic vervormen in een mal.

Maar ik hoor graag creatieve ideeën.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Di3iky_1fHn0RY5b2_zcSBRrV18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5jNidSkH75KFMztdwUtj30xh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GEDM9dn4OfoESVNGBuYVolC-rz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iq3Uj42GubQkfztavrzuksXS.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via nihilissimis op 05-03-2024 17:39)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vraag me af of je dit makkelijk zelf kunt maken. Deze kap is niet alleen ter bescherming; bij een PIR heb je een fresnellens (deze witte kap) op de beeldhoek van de sensor te vergroten. Dat is volgens mij bij deze kap ook zo, als ik inzoom op de foto meen ik horizontale en verticale lijnen te zien en een soort zaagtandrand bij de breuk.

Daarnaast kun je niet elk willekeurige soort plastic gebruiken. Na een kleine google-speurtocht over het 3D-printen van dit soort kapjes kom ik erop uit dat je een kunststof moet hebben dat idealiter zoveel mogelijk zichtbaar licht blokkeert en vooral infrarood doorlaat. Bij 3D-printen wordt daarvoor bijvoorbeeld HDPE gebruikt, wat een vrij exotisch soort kunsstof is als het om 3D-printen gaat.

Er zijn wel shops die losse lensen verkopen, maar of je daar nou een exemplaar gaat vinden dat precies waterdicht past op je Hue?

Wellicht kun je een advertentie op V&A of marktplaats plaatsen waarin je vraagt naar een sensor die (elektronisch) kapot is. En dat je daar dan de fresnellens van gebruikt om je eigen Hue PIR te repareren.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 02-03-2024 19:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:08

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vraag me af of je dit makkelijk zelf kunt maken. Deze kap is niet alleen ter bescherming; bij een PIR heb je een fresnellens (deze witte kap) op de beeldhoek van de sensor te vergroten. Dat is volgens mij bij deze kap ook zo, als ik inzoom op de foto meen ik horizontale en verticale lijnen te zien en een soort zaagtandrand bij de breuk.

Daarnaast kun je niet elk willekeurige soort plastic gebruiken. Na een kleine google-speurtocht over het 3D-printen van dit soort kapjes kom ik erop uit dat je een kunststof moet hebben dat idealiter zoveel mogelijk zichtbaar licht blokkeert en vooral infrarood doorlaat. Bij 3D-printen wordt daarvoor bijvoorbeeld HDPE gebruikt, wat een vrij exotisch soort kunsstof is als het om 3D-printen gaat.

Er zijn wel shops die losse lensen verkopen, maar of je daar nou een exemplaar gaat vinden dat precies waterdicht past op je Hue?

Wellicht kun je een advertentie op V&A of marktplaats plaatsen waarin je vraagt naar een sensor die (elektronisch) kapot is. En dat je daar dan de fresnellens van gebruikt om je eigen Hue PIR te repareren.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 02-03-2024 19:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Bedankt voor het uitgebreide antwoord.
De kap lijkt bij visuele inspectie wel helemaal glad te zijn, maar inderdaad is het niet zeker of het gebruikte materiaal speciale eigenschappen heeft.
Ik ga de V&A eens proberen, dat is een goeie.
Anders ga ik experimenteren met een ledlamp bol (ik heb er eentje gevonden met ongeveer dezelfde doorsnede). Hij is nu toch al stuk dus slechter kan het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragonheart8567
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07-05 08:41
tot nu toe nog niet ... de lens is aan de binnenzijde wel degelijk gevormd

ben nog steeds op zoek :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbi-Ho
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-07 09:49
Ik heb onlangs ook mijn hue motion sensor met eenzelfde actie vakkundig gesloopt. Op de plastic kap na nog helemaal prima. Ik hoop dat iemand een goed vervangend alternatief heeft weten te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nihilissimis
Een eerste poging is niet gelukt. Heb de kap van een goedkope kleine Ikea ledlamp (mat) op maat gesneden en met Polymax netjes er in gekregen. Past wel prima en lekdicht, maar waarschijnlijk is de kap te lichtdicht want er wordt alleen beweging waargenomen als je met je hand bijna voor de kap gaat zwaaien. Ik wilde het nog een keer met een transparant bolletje proberen, maar nog niet aan toegekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRAINLESS01
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12-09 09:30
Ik ga dit topic ook even volgen. Mijn motion sensor is net van mijn bureau gekletterd, met hetzelfde resultaat als hierboven. Jammer dat die kap zo fragiel is terwijl de rest van de sensor heel solide voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nihilissimis
Oeh de druk wordt wel hoog nu. Tussen mijn twee post zat meer dan een jaar. Hoop dat je er geen haast mee hebt.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Hier ook een kapotte Hue buitensensor. De batterij was leeg, maar het schroefje onderin (om hem los te halen) draait dol. Ik zag al wat barstjes in het witte kapje en bij het lostrekken van de sensor van de muur, is een deel van het witte kapje gewoon uit elkaar gevallen.
Bar slechte kwaliteit voor zo'n extreem dure sensor. Ik ga in ieder geval geen vervanger kopen.
Mocht iemand een oplossing hebben, hoor ik dat graag! ;)

Hmm, ik krijg die schroef onderin er niet uit, dus kan hem niet eens openmaken. Gevalletje e-waste helaas.

[ Voor 11% gewijzigd door BounceMeister op 19-08-2025 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
Normaal ben ik wat terughoudend over het roepen van ondeugdelijk product, maar nu zowel @nihilissimis en @BounceMeister identieke problemen ervaren in zo'n korte tijd, zou ik zeggen terug naar de verkoper. Ook op Reddit kom je 't zelfde verhaal tegen. Kapot door uitdroging.

Als je er over nadenkt weet iedereen wel legio lampen die tientallen jaren zonder problemen werken met sensor. Dus een levensduur van vier jaar is echt te kort. Als ze nou 1/3e van de prijs waren, zou ik 't zonde, maar wellicht acceptabel vinden.

Wel zijn er 3D prints te vinden online.
Pagina: 1