Plannen buren, wat is mijn recht?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 01:52
Beste medetweakers,

Ik woon in een carré waarbij de achter kant van mijn huis als het ware tegen het huis+tuin van mijn buren staat. Dit is oorspronkelijke bouw, en het betreft een draagmuur die ons verbind (en dus ook scheid) welke op mijn erfgrens staat (dus geen gedeelde muur). Zij zijn voornemens om een veranda te bouwen aan hun woning. Dat is opzichte geen probleem, echter ben ik verplicht onderhoud aan mijn woning te verrichten (en dus ook te kunnen verrichtten). Mijn vraag is vooral kan de veranda zomaar worden geplaatst, of dient er rekening te worden gehouden met dat mijn huis (redelijkerwijs) bereikbaar blijft voor onderhoud? Het gaat dus meer om dat er iets strak tegen mijn muur komt te staan wat onderhoudsmogelijkheden belemmert. Uiteraard snap ik dat het niet volledig vrij hoeft te zijn op dat stuk, maar ik bedoel meer dat in overleg en wanneer ver vooruit wordt gepland de mogelijkheid geboden moet worden om erbij te kunnen. Een veranda die ''vast'' staat zou dat dus onmogelijk maken.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Ik ben vooral op zoek naar tips of opmerkingen die mij hierin duidelijkheid geven. Dingen als ''misgunnen'' of ''ga in gesprek'' heb ik niks aan (en is bovendien niet mogelijk met deze mensen).

Groen is de tuin. Rood is het daadwerkelijke huis. En de roze haakjes betreft de muur van mijn huis.
Uiteraard snap ik dat het lastig interpreteren is op zo'n plaatje, ik zal proberen een nog duidelijker overzicht te maken. Maar de muur die tussen de roze haakjes zit is dus een draagmuur en vaste muur oorspronkelijk van de bouw. Ook zit hier een boven nog een verdieping. Naast onderhoud draag ik dus ook verantwoordelijkheid voor die muur, daarom ben ik vooral benieuwd hoe ik de situatie moet interpreteren, ook qua brandveiligheid in een nieuwe situatie.

[ Voor 203% gewijzigd door twain4me op 20-02-2026 23:02 ]

Alle reacties

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Als ik het zo lees heb je niet echt sterke argumenten behalve dan dat jullie relatie met de buren slecht is en je een stok zoekt om mee te slaan. Hoop dat er beterschap komt voor jullie :)!

I'm not a number, I'm a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Dus jij bouwt je eigendom vol tot de rand en ziet het niet zitten als de buren hetzelfde doen?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58
Ik vind het heel gek dat jij een foto van de tuin van je buren hier post...

[ Voor 6% gewijzigd door Hahn op 20-02-2026 20:44 ]

The devil is in the details.

• El Capitan
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:06
he! dat is mijn huis!

Nee, toch niet maar doe ff normaal. lopen zeuren dat ze de muur verven waar alleen zij naar kijken.. wees blij dat hun kinderen er niet de dag met een bal tegenaan schoppen

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:01

-tom-562

Oliesjeik

Waarom zouden de buren ruimte moeten overlaten in hun tuin om onderhoud te plegen aan jou huis? Had je dan niet beter zelf ruimte over kunnen laten?

Vaak bu'j te bang!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:49

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
De buren hoeven doorgaans niet te voorzien in jouw behoefte op hun grond zolang dat niet is vast gelegd in een contractstuk. Meestal is dit in de vorm van een erfdienstbaarheid in het koopcontract. Ze moeten wel toegang verlenen tot hun tuin als dat nodig zou zijn, maar ze hoeven hun plannen niet aan te passen aan het feit dat het dan moeilijk wordt om je dak te onderhouden. jouw huis mocht ooit tot de erf grens, dat mogen hun in basis ook. Muren onderhouden die uit weer en wind staan komt ook 1 keer in de 300 jaar voor, dus dan ben je of dood is het huis al ingestort of je komt samen tot een oplossing. In basis zou er met brand al rekening gehouden zijn. dat moet namelijk al jaren als je tot de erfgrens bouwt. om dus heel kort antwoord te hebben op je vraag, je hebt (waarschijnlijk) geen bijzonder recht in deze en ze mogen daar gewoon bouwen. (hoogstwaarschijnlijk vergunningsvrij)

[ Voor 9% gewijzigd door twain4me op 20-02-2026 21:02 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Als je werk hebt gepland waarbij een steiger in de tuin van de buren moet staan heb je dat vast al overlegd met ze?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:20

TeeDee

CQB 241

Is het hele nieuwe appartement wat eind 2026 opgeleverd wordt van de baan? (Centraal wandpaneel smarthome).

Zo nee, waar maak je je druk om?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• drusloos
Ik begrijp dat het makkelijk is om af te geven op internet, maar dat is denk ik niet waar de community voor is. Ik vraag om argumenten over de situatie. Ja het is ook een optie dat dit wel mag, dan is er niks aan de hand. En nee het is niet om de buren iets te misgunnen, maar voor de context is het telkens dat ik alles moet accepteren van hun en ze nooit zullen overleggen maar enkel meedelen, dus nu kijk ik wat kritischer naar de situatie. (ik hoef denk ik niemand uit te leggen hoe veel overlast je van buren kan ervaren. Het gaat me dus helemaal niet om mensen af te zeiken, maar om te kijken wat ook mijn rechten zijn waardoor ik met hun in gesprek kan om een passende oplossing te vinden).

Ontopic; de essentie is dat het mij er om gaat hoe de woning bereikbaar blijft voor onderhoud. In die specifieke muur is al eens geboord waar lekkage bij mij door is ontstaan. En wie mocht dit oplossen? ik dus. Oftewel, ik draag de verantwoordelijkheid voor die muur. Als er straks een hele veranda staat waardoor je daar niet meer bij kan is er een probleem. Daarom gaat het mij over moet er bijv 1m afstand over blijven? of zijn hier andere regels voor?

• drusloos
TeeDee schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:45:
Is het hele nieuwe appartement wat eind 2026 opgeleverd wordt van de baan? (Centraal wandpaneel smarthome).

Zo nee, waar maak je je druk om?
Voor zover ik weet mag je meerdere huizen hebben in Nederland? Liever geen andere topics hier gaan mengen, beetje zinloos deze reactie.

• drusloos
Wolly schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:38:
Dus jij bouwt je eigendom vol tot de rand en ziet het niet zitten als de buren hetzelfde doen?
Terecht punt, alleen ik bouw niks tot de rand, dit is zo vanaf de bouw opgeleverd. Wij zijn de eerste eigenaar, dus ik weet hoe het bij de bouw zat. Die muur is gedeeltelijk een draagmuur van mijn huis. Het gaat dus om een Carré. Ik loop als het ware de hoek om. Dus het is geen rijtjes perspectief. Anders was het idd een terecht punt, dan zouden zij dat ook mogen volbouwen.

[ Voor 17% gewijzigd door drusloos op 20-02-2026 21:54 ]

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Het is heel simpel. Als jij onderhoud aan die muur moet plegen en het bouwsel van de buren staat in de weg dan moet dat even opzij.

Je bent alleen wel verplicht om de buren schadeloos te stellen, dus hoeveel is dat onderhoud je waard?

• drusloos
-tom-562 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:57:
Waarom zouden de buren ruimte moeten overlaten in hun tuin om onderhoud te plegen aan jou huis? Had je dan niet beter zelf ruimte over kunnen laten?
Terecht punt. Maar het betreft dus een carré. De huizen zijn dus zo gebouwd, het is een draagmuur. Er is dus nooit een mogelijkheid geweest om iets van ruimte over te laten. Daarom stel ik de vraag hier, omdat dit een andere constructie is dan bijv een rijtjes huis waar je een uitbouw neemt en de buren dus tegen die muur aan zouden zitten.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:20

TeeDee

CQB 241

drusloos schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:51:
[...]

Voor zover ik weet mag je meerdere huizen hebben in Nederland? Liever geen andere topics hier gaan mengen, beetje zinloos deze reactie.
Is gewoon een vraag? Succes verder met de verbouwing bij de buren en de onderlinge relatie!

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:46
drusloos schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 21:51:
Ik begrijp dat het makkelijk is om af te geven op internet, maar dat is denk ik niet waar de community voor is. Ik vraag om argumenten over de situatie. Ja het is ook een optie dat dit wel mag, dan is er niks aan de hand. En nee het is niet om de buren iets te misgunnen, maar voor de context is het telkens dat ik alles moet accepteren van hun en ze nooit zullen overleggen maar enkel meedelen, dus nu kijk ik wat kritischer naar de situatie. (ik hoef denk ik niemand uit te leggen hoe veel overlast je van buren kan ervaren. Het gaat me dus helemaal niet om mensen af te zeiken, maar om te kijken wat ook mijn rechten zijn waardoor ik met hun in gesprek kan om een passende oplossing te vinden).

Ontopic; de essentie is dat het mij er om gaat hoe de woning bereikbaar blijft voor onderhoud. In die specifieke muur is al eens geboord waar lekkage bij mij door is ontstaan. En wie mocht dit oplossen? ik dus. Oftewel, ik draag de verantwoordelijkheid voor die muur. Als er straks een hele veranda staat waardoor je daar niet meer bij kan is er een probleem. Daarom gaat het mij over moet er bijv 1m afstand over blijven? of zijn hier andere regels voor?
Het is inderdaad makkelijk om af te geven op internet. Dat doe je hier dan ook gretig op je buren. De algemene tendens lijkt te zijn dat de antwoorden niet aan jou kant staan.

Begin even met de foto van de tuin van je buren weghalen en maak ipv even een tekeningetje van boven ook. Met een beter overzicht is het makkelijker, maar uiteindelijk is het toch je gemeente die je kan vertellen wat er wel en niet kan.

Niet mogen verbouwen omdat jij graag hun tuin gebruikt om een steiger neer te zetten (over overlast van je buren gesproken) lijkt me in ieder geval een gestrekt been dat ik even zou intrekken.

• twain4me

twain4me

Ts is aangepast , gelieve constructief te reageren

[ Voor 58% gewijzigd door twain4me op 20-02-2026 23:05 ]

• drusloos
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
(tekenen is niet mijn sterkste kant..)
Het overzicht is als volgt:
- mijn huis beneden. De huizen van buren staan met 1 en 2 vermeld.
- Blauw is tuin. Roze is de vermoedelijke veranda.
- paars is de muur van mijn huis. Deze is links doorbroken omdat daar lichtgaten zitten, deze mogen niet worden geblokkeerd. Rechts is deze muur dicht en is het draaggedeelte.

Het gaat dus om de paarse muur. In de hoek zit een gedeelde regenpijp van het dak. Het gaat dus om onderhoud aan de regenpijp, of aan de muur, of het dak boven de muur waar evt. toegang tot verkregen zou moeten worden.

[ Voor 67% gewijzigd door drusloos op 20-02-2026 23:35 ]

• drusloos
twain4me schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:57:
De buren hoeven doorgaans niet te voorzien in jouw behoefte op hun grond zolang dat niet is vast gelegd in een contractstuk. Meestal is dit in de vorm van een erfdienstbaarheid in het koopcontract. Ze moeten wel toegang verlenen tot hun tuin als dat nodig zou zijn, maar ze hoeven hun plannen niet aan te passen aan het feit dat het dan moeilijk wordt om je dak te onderhouden. jouw huis mocht ooit tot de erf grens, dat mogen hun in basis ook. Muren onderhouden die uit weer en wind staan komt ook 1 keer in de 300 jaar voor, dus dan ben je of dood is het huis al ingestort of je komt samen tot een oplossing. In basis zou er met brand al rekening gehouden zijn. dat moet namelijk al jaren als je tot de erfgrens bouwt. om dus heel kort antwoord te hebben op je vraag, je hebt (waarschijnlijk) geen bijzonder recht in deze en ze mogen daar gewoon bouwen. (hoogstwaarschijnlijk vergunningsvrij)
Dank voor de verhelderende reactie. Dat is inderdaad het antwoord wat ik een beetje zocht. Onderhoud komt natuurlijk niet vaak voor. Je hoopt natuurlijk dat met desnoods wat kleine aanpassingen er alsnog bij de muur gekomen kan worden. Er is eerder lekkage veroorzaakt doordat in de muur is geboord (zonder toestemming). Dit is vermoedelijk opgelost, maar er zal maar een hele veranda staan en vervolgens alsnog lekkage ontstaan.
Ik begrijp in ieder geval dat er geen bijzonder recht lijkt te zijn,

Anderen nog ideeën?

• twain4me

twain4me

drusloos schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:43:
[...]

Dank voor de verhelderende reactie. Dat is inderdaad het antwoord wat ik een beetje zocht. Onderhoud komt natuurlijk niet vaak voor. Je hoopt natuurlijk dat met desnoods wat kleine aanpassingen er alsnog bij de muur gekomen kan worden. Er is eerder lekkage veroorzaakt doordat in de muur is geboord (zonder toestemming). Dit is vermoedelijk opgelost, maar er zal maar een hele veranda staan en vervolgens alsnog lekkage ontstaan.
Ik begrijp in ieder geval dat er geen bijzonder recht lijkt te zijn,

Anderen nog ideeën?
Om je een idee te geven: bij een project waar ik bij betrokken ben is in overleg met de buren de serre deels gedemonteerd (de glasplaten verwijderd) om onderhoud en verbouw werkzaamheden te kunnen uitvoeren de kosten voor dat grapje incl een gesneuvelde ruit) waren voor het project (dus niet voor de eigenaar van de serre) Persoonlijk zou ik proberen om er vrede mee te krijgen dat je buren mogen bouwen en dat jij daar "last" van kan krijgen. Je kan je ook proactief opstellen en bv je eigen onderhoud naar voren trekken om er nog even snel beter/makkelijker/goedkoper bij te kunnen. Zink gaat bv vele jaren mee, dus als je zoiets naar voren kan trekken dan heb je er in basis de komende decenia geen omkijken meer naar. Overegens kan een steigerbouwer heel veel, hangen, uitkragen, tegen de muur steunen etc er is vaak veel mogelijk. uiteraard is dat wel duurder dan een standaard rolsteigertje.

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 21-02-2026 00:08 ]

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:28
volgens mij is het heel simpel en Googlebaar toch:

https://www.juridischloke...ren/buren/buren-toelaten/

dit is toch gewoon het antwoord op je vraag?
Je buren lekker laten bouwen en tegen de tijd dat je echt via hun tuin naar jouw muur moet, moeten zij je toegang geven. Of is het schoonmaken van je regenpijp een maandelijkse exercitie? Een bladvanger kan je eventueel nu al plaatsen.

[ Voor 54% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-02-2026 00:27 ]

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1