Centraal wandpaneel smarthome

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23:34
Dag mede tweakers,

Ik heb een nieuwbouw appartement wat eind 2026 zal worden opgeleverd. Nu is het zo bedacht in het complex dat de bel beneden is gelinkt aan een app waardoor je via je smartphone moet open doen. Ik denk dat we allemaal snappen dat dit niet heel handig is, aangezien je altijd via je telefoon moet open doen, en wat als hij op stil staat of ergens ligt. Afijn, ik heb boven bij de voordeur wel een “gewone” deurbel. Omdat ik al voorzag dat ik de bel van beneden graag wil koppelen aan een schermpaneel heb ik de boven deurbel geupgraded naar een “Busch Jaeger welcome home” waarmee een klein schermpje komt hangen op thermosstaat hoogte in de woonkamer waarmee je de voordeur kan zien, maar dus ook een WCD erachter. Nu is mijn idee om dat kleine schermpje te verwijderen, en er een groter scherm te plaatsen waarmee ik de deurbel beneden kan bedienen, ik de deurbel boven kan zien, en waarmee ik dingen in huis kan bedienen (elektrische gordijnen, hue lampen, wellicht ook Siemens apparatuur?). Nu ben ik een beetje een noob als het gaat om smarthome en hoe alles werkt. Ik hoop dat er tweakers het leuk vinden om mee te denken, of hun ervaring kan delen.

Het scherm om te upgraden wat ik bedacht is:
- https://www.busch-jaeger.nl/producten/busch-smarttouch-10
Maar kan ik hiermee bijvoorbeeld hue lampen of gordijnrails bedienen?? En vooral, kan hier een smartphone app op worden toegevoegd? (Ik ga nu even uit dat het een app is voor android/ios, maar details weet ik helaas nog niet).

Of denken jullie dat een ander systeem beter zal zijn/nodig zal zijn??
Ik heb een extra blauwe draad laten aanleggen overal heen mocht het nodig zijn voor een smarthome (maar zoals ik zij, ben een beetje noob)

Alvast dank :*)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat een duur ding zeg... Ik zie ruim 1100 euro staan voor dat schermpje.

Voor dat geld kun je naar mijn idee beter een goed uitziende Android tablet aan de muur hangen en daar Home Assistant op draaien, met elders in huis je eigen Home Assistant servertje (bijvoorbeeld een Intel NUC of vergelijkbaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:02
Dat paneel kan KNX aan en z’n eigen systeem. Als je dat niet hebt, heb je weinig aan dit paneel.

Mijn advies. Zoek per domein (lampen, gordijnen, deurbel…) een systeem uit. Bekijk ook of deze met home Assistant integreert.

Zorg dat alle domeinen draaien. En zet ergens home assistant op.

Koop een (tweedehands) tablet voor aan de wand en zet de app fully kiosk browser daar op.

Dit zorgt er voor dat je van alle losse domeinen de beste dingen kan kopen voor jouw toepassing en ze toch op elkaar kan laten reageren. En als home assistant een keer de soep in draait valt niet gelijk je licht helemaal uit.

Time flies like an arrow, but fruitflies like a banana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Dank voor de reacties tot nu toe. Wellicht had ik dit nog kunnen vermelden; een tablet (android/ipad) wil ik bewust niet aan de muur omdat ik dat niet mooi vind. Ik zoek naast de eerdere beschrijving ook iets esthetisch. Dat het wat kost is niet erg, zolang het maar kan wat ik zoek. Het scherm van busch jaeger is inderdaad niet goedkoop, maar vind ik wel erg mooi. Maar mochten er andere schermpanelen zijn is dat ook geen probleem, het moet vooral allemaal enigszins hetzelfde zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Ik ben voor ons huis uiteindelijk uitgekomen op https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-tw1025lasc-b1pnr/

Of je dat qua uiterlijk goed vind is persoonlijk, ik vind het prima. Ding is goed verkrijgbaar voor een normale prijs. Staat Android op dus je kunt zo alle app's die gebruikt erop zetten en klaar. Zitten ook speakers en microfoon in, dus direct twee-weg praten zal gewoon werken. Of een homeassistant dashboardje bouwen, wat je maar wil. Zo simpel of uitgebreid als je wil. Screensaver instellen op je favorite foto's en je hebt een digitaal fotolijstje staan, wat veranderd in je hele smarthome aansturing als het nodig is.

Leuke is dat er een LED-ring omheen zit, dus je kunt met wat tweaken die laten oplichten als er iemand aanbelt bijvoorbeeld.

Kan met een Vesa mount of standaardje zo opgehangen of neergezet worden zoals je wilt.

[ Voor 16% gewijzigd door barbarbar op 12-06-2025 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Voor standaard tablets zijn er mooie opbouwramen te koop, ik heb er een 1 alu van Displine

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 14:47
drusloos schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 17:22:
Dank voor de reacties tot nu toe. Wellicht had ik dit nog kunnen vermelden; een tablet (android/ipad) wil ik bewust niet aan de muur omdat ik dat niet mooi vind.
Ik heb deze in het echt gezien en de kwaliteit van het scherm valt tegen; alsof ik naar een budget tablet van 10 jaar oud zit te kijken. Ander nadeel (vind ik) is dat je je met dit paneel volledig afhankelijk bent van lifecycle die ze bij BJ verzinnen voor updates e.d. Een mooie tablet aan de muur met HA zorgt ervoor dat ie in elk geval toekomstbestendig is. Kijk eens naar de wat duurdere Samsung tablets. Als je die vlak tegen de muur kan monteren moet je je best doen om te zien dat het een tablet is, het is nou niet dat het een uniek design is.

Verder zijn er maar weinig van dit soort panelen die in de buurt komen en niet een of andere eigen software draaien.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-09 19:49
Persoonlijk zou ik wel iets kiezen zonder accu in ieder geval, dus een normale tablet zou ik niet doen. Een accu die continu aan de stroom hangt vind dat niet fijn. Heb hier al een paar keer zoiets geprobeerd, en die accu's zwellen uiteindelijk op en vormen een onnodig (brand)gevaar.

Dus een tablet waar de accu uitgehaald kan worden, of een schermpje speciaal voor zulke doeleinden bedoeld. Als je zoiets probleemloos jaren kunt laten hangen is natuurlijk wel fijn. Anders moet je weer andere tablet zoeken als de accu het begeven heeft, ander frame e.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:36
Bij Samsung tablets kun je de accu op 80% lading begrenzen, dat zal de levensduur in zo'n toepassing aanzienlijk verlengen.

De hardware is in mijn ervaring het eenvoudigste. Je moet het wel leuk vinden om met HomeAssistant aan de gang te gaan, er valt altijd wel iets aan uit te breiden of te verbeteren.

Werken met standaard apps (bv Hue) op een tablet aan de muur is een beetje onzinnig, het ding moet wakker worden als je er bij komt en de benodigde knoppen of informatie moeten direct beschikbaar zijn.

Dus +1 voor de Fully Kiosk Browser + HomeAssistant.

[ Voor 29% gewijzigd door guido66 op 12-06-2025 17:50 ]

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonOfSam
Ik heb een tweede hands 11,5” tablet (Tab s7 FE, groot en niet krachtig dus niet zo duur) gekocht met een een case met zo’n flap er voor. De flap heb ik met een scherp mesje weg gesneden. En dan met schroeven op de wand. Er zitten hele kleine afstandshouders achter zodat er een flat cable tussendoor kan. Die laat hem op. Er zit een tussen stekker tussen die uitgaat bij 80% batterij en aan met 20%. Fully geeft de batterij percentage keurig door als je wilt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SbDWrb8VkrNuwN6la2T86babD9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Gwe9f65x3bnSqnftwIyCja83.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door SonOfSam op 14-06-2025 11:30 . Reden: Tablet info toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:51

TWKterry

Master Mariner

SonOfSam schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 09:25:
Ik heb een tweede hands 11,5” tablet (Tab s7 FE, groot en niet krachtig dus niet zo duur) gekocht met een een case met zo’n flap er voor. De flap heb ik met een scherp mesje weg gesneden. En dan met schroeven op de wand. Er zitten hele kleine afstandshouders achter zodat er een flat cable tussendoor kan. Die laat hem op. Er zit een tussen stekker tussen die uitgaat bij 80% batterij en aan met 20%. Fully geeft de batterij percentage keurig door als je wilt
@SonOfSam mooie oplossing!
Als ik kijk naar mijn tablet hoezen hebben die toch echt geen ruimte binnenin voor een schroef lijkt me, zelfs met platte kop.
De tablet zit dan niet meer goed in de hoes met risico op eruit vallen. Een lijm aan de achterkant oplossing zie ik ook niet echt zitten voor in huis.
Wat voor soort oplossing of hoes gebruik je hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
Wat voor bel is dat eigenlijk beneden, en is die aan Home Assistant te koppelen? Dan zul je daar waarschijnlijk de mooiste oplossing mee kunnen maken en zou ik dat aanraden. Een Galaxy Tab is een mooie oplossing, of een Shelly schermpje als het kleiner mag zijn.

Ik heb zelf ook een tijdje nagedacht voor een centraal scherm aan de muur, maar ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat voor mij het onhandig is om continue naar één plek te lopen ipv mijn telefoon te gebruiken. Heb nu wel een plank achter mijn bank waar wat foto's etc staan, misschien dat ik daar nog wel een tablet neerzet om HA te bedienen. Ik gebruik HA nu is voor mijn Siemens keukenapparatuur, jaloezieën, temperatuur, kachel in tuinkantoor, zwembadpomp, verlichting, alarm en camerasysteem, etc. Ideaal om alles in 1 te hebben ipv via losse apps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Wekko306 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 15:53:
Wat voor bel is dat eigenlijk beneden, en is die aan Home Assistant te koppelen? Dan zul je daar waarschijnlijk de mooiste oplossing mee kunnen maken en zou ik dat aanraden. Een Galaxy Tab is een mooie oplossing, of een Shelly schermpje als het kleiner mag zijn.

Ik heb zelf ook een tijdje nagedacht voor een centraal scherm aan de muur, maar ben eigenlijk tot de conclusie gekomen dat voor mij het onhandig is om continue naar één plek te lopen ipv mijn telefoon te gebruiken. Heb nu wel een plank achter mijn bank waar wat foto's etc staan, misschien dat ik daar nog wel een tablet neerzet om HA te bedienen. Ik gebruik HA nu is voor mijn Siemens keukenapparatuur, jaloezieën, temperatuur, kachel in tuinkantoor, zwembadpomp, verlichting, alarm en camerasysteem, etc. Ideaal om alles in 1 te hebben ipv via losse apps.
Het is nog onduidelijk welke bel dat gaat zijn. Het enige wat in de TO staat is dat hij via de smartphone beantwoord kan worden.
Ik kan me voorstellen dat ik een huis met verdiepingen (als ik jouw woning goed interpreteer) het niet handig is om naar 1 punt toe te moeten lopen telkens. Voor een appartement in mijn geval zal dat denk ik minder storend zijn omdat het gelijkvloers is en ik veelal in de woonkamer zal zijn. Maar wat jij beschrijft (jaloezieën, apparatuur enz) dat spreekt mij aan.
Welk merk jaloezie maak he gebruik van als ik vragen mag (gezien de compatibiliteit met smarthome systeem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonOfSam
TWKterry schreef op zondag 15 juni 2025 @ 14:37:
[...]

@SonOfSam mooie oplossing!
Als ik kijk naar mijn tablet hoezen hebben die toch echt geen ruimte binnenin voor een schroef lijkt me, zelfs met platte kop.
De tablet zit dan niet meer goed in de hoes met risico op eruit vallen. Een lijm aan de achterkant oplossing zie ik ook niet echt zitten voor in huis.
Wat voor soort oplossing of hoes gebruik je hiervoor?
Ik heb een gaatje gemaakt en met een verzinkboortje een heel klein beetje meer ruimte te maken en de platste en kleinste schroefjes gebruikt die ik kon vinden. Qua belasting heeft het niks te houden. Daarna een klein stukje tape er over heen tegen krassen op de tablet. Et voila

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-09 16:39
drusloos schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:59:
[...]

Het is nog onduidelijk welke bel dat gaat zijn. Het enige wat in de TO staat is dat hij via de smartphone beantwoord kan worden.
Ik kan me voorstellen dat ik een huis met verdiepingen (als ik jouw woning goed interpreteer) het niet handig is om naar 1 punt toe te moeten lopen telkens. Voor een appartement in mijn geval zal dat denk ik minder storend zijn omdat het gelijkvloers is en ik veelal in de woonkamer zal zijn. Maar wat jij beschrijft (jaloezieën, apparatuur enz) dat spreekt mij aan.
Welk merk jaloezie maak he gebruik van als ik vragen mag (gezien de compatibiliteit met smarthome systeem)
De jaloezieën die wij hebben zijn met Motionblinds motor, geleverd door maatstudio. Heb ze hier al eens gepost toen we de eerste net binnen hadden:
Wekko306 in "[MotionBlinds/Smartblinds] - Ervaringen en Discussie"
Verder hebben we de meeste keukenapparatuur van Siemens, dus vaatwasser, oven, combi oven en koelkast (nutteloos) zijn gekoppeld. Handig om op afstand (of geautomatiseerd) aan te kunnen zetten of te zien hoe lang het programma nog duurt.

Maar ik merk gewoon dat ik liefst óf even naar het apparaat zelf loop, óf een wandschakelaar ook prima vind om verlichting te bedienen, óf m'n telefoon pak. Actief naar een scherm op de wand lopen vind ik minder praktisch. Vandaar dat ik hooguit nadenk over een scherm bij de zitbank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bokkoman
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 12:26
Ik ben zelf ook op zoek naar een wandpaneel voor besturing.

Ben zelf aan het twijfelen tussen:

iiyama ProLite TW1025LASC-B1PNR:
https://iiyama.com/nl_nl/products/prolite-tw1025lasc-b1pnr/

Crestron TSW-1060-B-S (oude model):
https://www.crestron.com/...scontinued/T/TSW-1060-B-S

Voordelen van beide:
  • Vrij plat, ook aan muur door bijgeleverde beugel
  • POE gevoed
Pagina: 1