Nul-op-Meter per 2027 - keuze contract

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:00
Mijn contract loopt volgende maand af en ik heb een huis met alleen elektra waarbij ik 6000kwh verbruik en 6000kwm oplever met zonnepanelen.
De meeste stroom verbruik in de maanden zonder zon (warmtepomp)
Met salderen kom ik nu dus keurig op '0' uit.

Ik heb diverse vergelijkingssites gedaan en gekeken naar de lever- en terugleverkosten.

Variable contract geeft mij in de toekomst maandkosten die wel ok zijn. Maar per 1 jan-2027 wordt dat heel anders volgens mij.....ik produceer 80% in de zomer, die ik voor niets verkoop, ik verbruik 80% in de winter waarbij ik tegen normaal tarief alles inkoop. Op basis daarvan. Ga ik van 0 naar 120euro per maand?

Dynamisch contract geeft mij nog steeds '0' per maand. Dit klopt volgens mij niet. Dit is gebaseerd op gemiddeld dagtarieven per jaar?
Maar in mijn geval zal ik mijn kWh verkopen wanneer de prijs laag is, en moeten kopen wanneer de prijs hoog is. Wat is dan een realistische berekening?

Mijn ultieme vraag is natuurlijk voor een 0-op-meter huis (in mijn geval 6000/6000kwh, geen gas, met warmtepomp verbruik in winter), wat is per 1 jan 2027 het gunstigst. Variable of Dynamisch?

iRacing Profiel

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:26
Een goed batterij systeem is denk ik met jouw gebruik wel een rendabele investering.

Met zonneplan dynamisch krijg je straks een nette prijs voor je zon (over)productie plus 10% extra, in de winter kan je goedkoop je accu laden om verder in de dag te gebruiken.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• refused81
rvdgaag schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:18:
Een goed batterij systeem is denk ik met jouw gebruik wel een rendabele investering.

Met zonneplan dynamisch krijg je straks een nette prijs voor je zon (over)productie plus 10% extra, in de winter kan je goedkoop je accu laden om verder in de dag te gebruiken.
mijn vraag is vooral gebaseerd zonder batterij. Met alle respect, zo'n 15kwh batterij trek ik in 1 dag leeg in de winter, en dan blijft die leeg voor de 3 maanden winter wat er achter komt.
Voor de andere tijden kan een batterij ok zijn, mee eens. Echter mijn verbruik is voor 80% in de winter. Maar zolang je met dynamisch eerlijke prijs krijgt, waarom opslaan?

iRacing Profiel

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:34
refused81 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:27:
[...]

mijn vraag is vooral gebaseerd zonder batterij. Met alle respect, zo'n 15kwh batterij trek ik in 1 dag leeg in de winter, en dan blijft die leeg voor de 3 maanden winter wat er achter komt.
Voor de andere tijden kan een batterij ok zijn, mee eens. Echter mijn verbruik is voor 80% in de winter. Maar zolang je met dynamisch eerlijke prijs krijgt, waarom opslaan?
Dynamisch is niet heel de dag constant.
Op de piekuren duurder en in de dal goedkoper.
(nu nog per uur maar gaat richting andere prijzen per kwartier)

Accu zou je in de gunstige uren via netstroom kunnen opladen zodat je in de dure uren op je accu kan draaien.

• rvdgaag
D-dark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:37:
[...]

Accu zou je in de gunstige uren via netstroom kunnen opladen zodat je in de dure uren op je accu kan draaien.
Precies, ik ben ook zo'n zwaarverbruiker, met name door de warmtepomp, heb dus een lage stroom rekening doordat ik 64kWh goedkoop kan laden buiten de piekmomenten.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• rvdgaag
refused81 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Met dynamisch heb je een paar uur per dag relatief lage prijzen, de rest van de dag hogere prijzen, vaak tot 10ct per kWh meer, een accu systeem met voldoende capaciteit om 1 dag in je stroom te voorzien kan dan wel heel interessant zijn.

• refused81
D-dark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:37:
[...]

rvdgaag schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Met dynamisch heb je een paar uur per dag relatief lage prijzen, de rest van de dag hogere prijzen, vaak tot 10ct per kWh meer, een accu systeem met voldoende capaciteit om 1 dag in je stroom te voorzien kan dan wel heel interessant zijn.
Zo had ik er nog net naar gekeken......dan wordt die interessant....ik zat in de mindset dat de batterij met panelen opgeladen moet worden....maar kan natuurlijk ook via gunstigste uurtarief via dynamisch

Maar is dan per 1-jan voor mij use-case dynamisch (met of zonder accu) sowieso de betere optie dan variable/vast?

iRacing Profiel

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-03 07:10
dynamisch is sowieso een voor de hand liggende keus, duidelijke prijs opbouw, geen kosten voor terugleveren. Maar probeer wel te rekenen aan een batterij, als je tenminste hier puur finaincieel naar kijkt. Het gemiddelde 'rekensommetje' laat zien dat een batterij niet uitkan. Bv: laden op dal tarief en terugleveren op piek tarief geeft je een paar dubbeltjes winst per dag, daar bouw je geen financiele case mee.

• rvdgaag
emielbf schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:24:
dynamisch is sowieso een voor de hand liggende keus, duidelijke prijs opbouw, geen kosten voor terugleveren. Maar probeer wel te rekenen aan een batterij, als je tenminste hier puur finaincieel naar kijkt. Het gemiddelde 'rekensommetje' laat zien dat een batterij niet uitkan. Bv: laden op dal tarief en terugleveren op piek tarief geeft je een paar dubbeltjes winst per dag, daar bouw je geen financiele case mee.
Beetje te eenvoudig gesteld, nu nog met salderen een een 64kWh batterij hier is het meer dan een paar dubbeltjes per dag, soms wel (extreem voorbeeld) 30 euro per dag. In dagen zoals nu in de winter met vrij vlakke tarieven is het zo rond de 5 a 6 euro per dag wat het oplevert.

Om een idee te geven ik heb vorig jaar 18.000 kWh verbruikt van het net, all electric huis met 3 electrische auto's, warmtepomp etc. Mijn jaar rekening voor energie (100% stroom) was netto 1100 euro.

Straks met het einde van salderen zal dat ongetwijffeld gaan oplopen, maar met behulp van de slimme regeling van de accu's in de klauwen blijven.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:33
@rvdgaag dan heb je het dus niet alleen over een accu, maar ook over handelen op de onbalansmarkt.

Spel en typfouten voorbehouden

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vergeet ook niet het niet hoeven te betalen van een terugleverboete met zonneplan dynamisch

Hoewel Tibber wel teruglever kosten in rekening brengt, kent zonneplan dynamisch dat niet
nieuws: Tibber schrapt vanaf 1 januari inkoopvergoeding bij terugleveren stro...

Maar ik ben van mening dat dynamisch interessanter wordt als je batterijen aanschaft, om de perioden te laten verschuiven.
Ik heb hier 3 marsteks hangen die volledig in HA en nodered autmatisch gestuurd worden op dynamisch en met solcast (PV voorspelling)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2026 12:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• rvdgaag
FredvZ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:52:
@rvdgaag dan heb je het dus niet alleen over een accu, maar ook over handelen op de onbalansmarkt.
Nee, niks op de onbalansmarkt, gewoon terugleveren op piekmomenten en gebruiken op lage momenten.

Die onbalanssturing is grappig maar levert niet veel meer op volgens mij, je zit vast aan specifieke hardware en vaak alleen vast bij 1 energie leverancier, dat wil ik dus niet.

• FredvZ
rvdgaag schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 14:59:
Nee, niks op de onbalansmarkt, gewoon terugleveren op piekmomenten en gebruiken op lage momenten.
Dat is exact het principe van handelen op de onbalansmarkt: laden bij lage tarieven, terugleveren bij hoge tarieven.

• soodaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-03 17:40
Ik heb 16 panelen en warmtepomp. Ik ben overgestapt op zonneplan. Voor het eerst dynamisch contract. Terugleverkosten kelderen wel 70% las ik laatst . Maar helaas ook dat batterijen dit jaar juist duurder worden. Ik had gehoopt dat het juist goedkoper zou worden nu we steeds meer die richting op moeten. Daar zit je dan met verduurzaamde woning.

• refused81
soodaa schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:44:
Ik heb 16 panelen en warmtepomp. Ik ben overgestapt op zonneplan. Voor het eerst dynamisch contract. Terugleverkosten kelderen wel 70% las ik laatst . Maar helaas ook dat batterijen dit jaar juist duurder worden. Ik had gehoopt dat het juist goedkoper zou worden nu we steeds meer die richting op moeten. Daar zit je dan met verduurzaamde woning.
waarom zou je overstappen voor 1-jan naar dynamisch? Zolang je kan salderen.....?

iRacing Profiel

• soodaa
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-03 17:40
refused81 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 19:49:
[...]
waarom zou je overstappen voor 1-jan naar dynamisch? Zolang je kan salderen.....?
Een deel van mijn verbruik gaat maar opladen van mijn elektrische auto, en ik werk vanuit huis. Maar ik twijfelde al want ook mijn warmtepomp heeft natuurlijk een hoog verbruik. Ik ga nog eens goed een rekensom maken maar ik denk dat je gelijk hebt.

• refused81
soodaa schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:09:
[...]

Een deel van mijn verbruik gaat maar opladen van mijn elektrische auto, en ik werk vanuit huis. Maar ik twijfelde al want ook mijn warmtepomp heeft natuurlijk een hoog verbruik. Ik ga nog eens goed een rekensom maken maar ik denk dat je gelijk hebt.
tot 1-jan-2027 salderen zoals je kan.....
mijn vraag is vooral na 1-jan-2027....dan is het beste van het slechtste denk ik dan dynamisch.....ook voor 6000 verbruik en 6000 teruglever via zonnepaneel.

iRacing Profiel

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:07
FredvZ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:50:
[...]
Dat is exact het principe van handelen op de onbalansmarkt: laden bij lage tarieven, terugleveren bij hoge tarieven.
Ik denk dat je de onbalansmarkt verwart met de day-ahead-markt. Onbalans is stroom leveren bij een tekort en afnemen bij overschot. https://www.zonneplan.nl/...rgiemarkten/onbalansmarkt

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Hier een vergelijkbaar huishouden en ga in 2027 eens kijken voor een accu, huidige contract zonder terugleverkosten loopt nog 13 maanden. Waarschijnlijk eerst beginnen op 1 fase en 10-15 kWh om later uit te breiden naar 3 fases met 40-80 kWh. Door losse accu modules te gebruiken lijkt dat in eerste instantie niet eens zo duur (+\- 120 euro per extra kWh) en zo kunnen we ook overbruggen bij stroomuitval.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Nu een accupakket adviseren is net zo hard gokken als drie jaar terug een berg zonnepanelen adviseren met de kennisgeving dat regels gaan veranderen, met het verschil dat zonnepanelen destijds wel afdoende rendabel waren/leken en een accu dat in 99 procent van de gevallen nu niet is.

Ik zou me nu niet rijk rekenen en in het najaar eens kijken wat de tarieven en contractvoorwaarden van alle leveranciers worden. Bovengenoemde contractvoorwaarden, boetes en dergelijke kunnen voor de contracten van 2027 en verder zomaar compleet anders zijn, om nog maar te zwijgen over het beleid (of gebrek daaraan) van het nieuwe kabinet.

• refused81
mijn contract loop 1 maart af bij coolblue...kan ik dan het beste gewoon niets doen en het door laten lopen en opzeggen per 1-jan om dan de jump te maken naar dynamisch? Op deze manier kan ik blijven salderen tot 1-jan?

iRacing Profiel

• Deveon
  • Niet online
pagani schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:33:
Nu een accupakket adviseren is net zo hard gokken als drie jaar terug een berg zonnepanelen adviseren met de kennisgeving dat regels gaan veranderen, met het verschil dat zonnepanelen destijds wel afdoende rendabel waren/leken en een accu dat in 99 procent van de gevallen nu niet is.
Dat was destijds echt geen gok. Mijn laatste panelen zijn bijna 3 jaar oud en inmiddels terugverdiend, nu wil ik er eigenlijk nog een set bij om de opwek beter te spreiden. Direct verbruik ipv na opslag in de accu scheelt zo 20-25% verlies door round-trip-efficiency.

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-03 07:10
rvdgaag schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:28:
[...]

Beetje te eenvoudig gesteld, nu nog met salderen een een 64kWh batterij hier is het meer dan een paar dubbeltjes per dag, soms wel (extreem voorbeeld) 30 euro per dag. In dagen zoals nu in de winter met vrij vlakke tarieven is het zo rond de 5 a 6 euro per dag wat het oplevert.
het mooie van dit soort discussies is dat een uitspraak die geldt voor waarschijnlijk 80-90% onderuit gehaald wordt met een voorbeeld uit die overige 10-20% ;)

• rvdgaag
Deveon schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 21:18:
[...]
. Direct verbruik ipv na opslag in de accu scheelt zo 20-25% verlies door round-trip-efficiency.
Direct verbruik is altijd het beste maar round trip efficiency heb je alleen maar mee te rekenen als je vanaf de grid laadt en terug spuugt, dat is bij mijn systeem gemeten over 2 jaar 15% verlies slechts.

Heb je een bokkie wokkie omvormer of een stekker accu reken dan met verliezen tot 40% of meer.

Als je PV stroom opslaat heb je hoogsten 1 a 2 % verlies van de omvormer plus de ontlaadt verliezen naar de grid, die zijn bij mij 6% als de omvormer om vol vermogen draait (12kW).

• rvdgaag
FredvZ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 17:50:
[...]

Nee onbalans markt is iets totaal anders, wat ik hier doe is EPEX day ahead,

Lees hier meer eens wat het verschil is:

https://www.tegendestroom...81wB32CaiFikaAk-8EALw_wcB

• FredvZ
Ok, verkeerde term, blijft hetzelfde principe: je hebt niet alleen een accu voor opslag van je eigen productie, je koopt en verkoopt óók stroom.

• Deveon
  • Niet online
rvdgaag schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:29:
[...]
Als je PV stroom opslaat heb je hoogsten 1 a 2 % verlies van de omvormer plus de ontlaadt verliezen naar de grid, die zijn bij mij 6% als de omvormer om vol vermogen draait (12kW).
Het maakt voor de accu toch niet uit of de stroom uit het net komt of vanuit de AC omvormer van je zonnepanelen? De verliezen zijn inderdaad wel lager als je geen overstap naar wisselstroom maakt.

• rvdgaag
Deveon schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:55:
[...]

Het maakt voor de accu toch niet uit of de stroom uit het net komt of vanuit de AC omvormer van je zonnepanelen? De verliezen zijn inderdaad wel lager als je geen overstap naar wisselstroom maakt.
Voor de omvormer maakt het niet uit, echter als je laadt uit de grid moet hij 230V AC omzetten naar DC 56.8 V ofzo dus heb je transmissieverliezen, bij laden vanaf PV moet de stroom alleen omgezet worden van DC 250-800V naar DC 56.8 V dat geeft aanzienlijk minder transmissie verliezen.

• rvdgaag
FredvZ schreef op zondag 22 februari 2026 @ 11:43:
[...]

Ok, verkeerde term, blijft hetzelfde principe: je hebt niet alleen een accu voor opslag van je eigen productie, je koopt en verkoopt óók stroom.
Ja maar niet roeptoeteren aub als je niet weet waar je het over hebt.

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:43
refused81 schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 20:55:
mijn contract loop 1 maart af bij coolblue...kan ik dan het beste gewoon niets doen en het door laten lopen en opzeggen per 1-jan om dan de jump te maken naar dynamisch? Op deze manier kan ik blijven salderen tot 1-jan?
Ik weet het even niet zeker, maar misschien is een modelcontract nog interessant, ik meen dat er nog zijn zonder terugleverkosten. (En ik las vooral veel goed over Energiek.)
En anders op een vergelijker kijken of Coolblue nog wel de interessantste is, voor de rest van 2026.

• Novax
  • Registratie: November 2023
  • Niet online
Truus01 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 13:19:
[...]

Ik weet het even niet zeker, maar misschien is een modelcontract nog interessant, ik meen dat er nog zijn zonder terugleverkosten. (En ik las vooral veel goed over Energiek.)
Energiek is al overgegaan naar het nieuwe Modelcontract 2026 voor nieuwe klanten. Vandebron en Essent nog niet voor zover ik kan zien.

• refused81
Keuze gemaakt (denk ik)

ik ga vanaf 1 april dynamisch met een 6000/6000 verbuik/teruglever.

Een van de redenen is omdat ik niet volledig kan salderen meer dit jaar.
Van 1 april tm/ 31 december (de gehele zomer) ga ik zoveel opwekken dat ik het niet voor 31 dec volledig kan gebruiken/salderen
Na 31-dec valt de 'overproductie' weg ivm 'salderen weg', en zal ik daar 0.1 cent voor krijgen. Dit is de zomer productie die ik normaal dan van 1-jan t/m 1 april 2027 zal verbruiken.

Dan kan ik beter nu al dynamisch gaan, dan krijg ik nog beetje marktprijs voor de overproductie.
Vanaf 1-jan-2027 was ik toch al van plan om dynamisch te doen.

Even checken met jullie....logisch?

[ Voor 5% gewijzigd door refused81 op 25-02-2026 14:34 ]

iRacing Profiel

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 23:07
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie (ca 5000/6200 verbruik/teruglever) en ook een aflopend contract per 1 april. Mijn verbruik is ook nauwelijks stuurbaar, full electric huishouden, geen thuisaccu, geen EV. Ik heb ook lang geneigd naar dynamisch, maar ben nu toch bij Energiek 1 jaar vast uitgekomen.
Via Home Assistant heb ik een dynamische prijzen simulatie draaien en daar kom ik uit op gemiddeld 28,8 cent voor afname en 20,9 cent voor teruglevering. De kale opbrengst is 4,4 cent (dat is dus de effectieve terugleververgoeding na salderen) Ik stuur al op eigenverbruik zover dat kan in mijn situatie (SWW, vaatwasser en nachtverlaging thermostaat), dus daarin is weinig meer te halen (zonder investeringen in thuisaccu).

Energiek biedt 1 jaar vast aan:
0,23185 €/kWh (geen onderscheid dal of normaaltarief)
0,06 €/kWh terugleververgoeding
0,03391 €/kWh terugleverkosten

Netto saldeer en terugleveropbrengsten van dit contract zijn dan:
0,19795 €/kWh binnen salderen
0,0261 €/kWh buiten salderen

Als ik dit voor mijn eigen situatie invul en vergelijk (met mijn verbruiksgegevens uit 2025) ziet het er als volgt uit voor de periode 01-04-2026 tot en met 31-03-2027:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-9bkzi_tkDE3sRm_RYtIKrC7QsI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ni8ZrpJULhjsgAY3bhZK3VqJ.png?f=user_large

Omdat jouw eigen verbruik nog wat hoger is, zal Energiek bij jou nog gunstiger zijn. Ervan uitgaande dat je gebruiksprofiel overeenkomt en mijn berekening en andere aannamen kloppen uiteraard. Bij mij telt ook nog mee dat ik een jaar vast nu ook wel wat comfortabeler vind gezien de heibel in de wereld.
Pagina: 1