Vraag

• refused81
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:04
Mijn contract loopt volgende maand af en ik heb een huis met alleen elektra waarbij ik 6000kwh verbruik en 6000kwm oplever met zonnepanelen.
De meeste stroom verbruik in de maanden zonder zon (warmtepomp)
Met salderen kom ik nu dus keurig op '0' uit.

Ik heb diverse vergelijkingssites gedaan en gekeken naar de lever- en terugleverkosten.

Variable contract geeft mij in de toekomst maandkosten die wel ok zijn. Maar per 1 jan-2027 wordt dat heel anders volgens mij.....ik produceer 80% in de zomer, die ik voor niets verkoop, ik verbruik 80% in de winter waarbij ik tegen normaal tarief alles inkoop. Op basis daarvan. Ga ik van 0 naar 120euro per maand?

Dynamisch contract geeft mij nog steeds '0' per maand. Dit klopt volgens mij niet. Dit is gebaseerd op gemiddeld dagtarieven per jaar?
Maar in mijn geval zal ik mijn kWh verkopen wanneer de prijs laag is, en moeten kopen wanneer de prijs hoog is. Wat is dan een realistische berekening?

Mijn ultieme vraag is natuurlijk voor een 0-op-meter huis (in mijn geval 6000/6000kwh, geen gas, met warmtepomp verbruik in winter), wat is per 1 jan 2027 het gunstigst. Variable of Dynamisch?

iRacing Profiel

Alle reacties

• rvdgaag
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:02
Een goed batterij systeem is denk ik met jouw gebruik wel een rendabele investering.

Met zonneplan dynamisch krijg je straks een nette prijs voor je zon (over)productie plus 10% extra, in de winter kan je goedkoop je accu laden om verder in de dag te gebruiken.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• refused81
rvdgaag schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:18:
Een goed batterij systeem is denk ik met jouw gebruik wel een rendabele investering.

Met zonneplan dynamisch krijg je straks een nette prijs voor je zon (over)productie plus 10% extra, in de winter kan je goedkoop je accu laden om verder in de dag te gebruiken.
mijn vraag is vooral gebaseerd zonder batterij. Met alle respect, zo'n 15kwh batterij trek ik in 1 dag leeg in de winter, en dan blijft die leeg voor de 3 maanden winter wat er achter komt.
Voor de andere tijden kan een batterij ok zijn, mee eens. Echter mijn verbruik is voor 80% in de winter. Maar zolang je met dynamisch eerlijke prijs krijgt, waarom opslaan?

iRacing Profiel

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:31
(jarig!)
refused81 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:27:
[...]

mijn vraag is vooral gebaseerd zonder batterij. Met alle respect, zo'n 15kwh batterij trek ik in 1 dag leeg in de winter, en dan blijft die leeg voor de 3 maanden winter wat er achter komt.
Voor de andere tijden kan een batterij ok zijn, mee eens. Echter mijn verbruik is voor 80% in de winter. Maar zolang je met dynamisch eerlijke prijs krijgt, waarom opslaan?
Dynamisch is niet heel de dag constant.
Op de piekuren duurder en in de dal goedkoper.
(nu nog per uur maar gaat richting andere prijzen per kwartier)

Accu zou je in de gunstige uren via netstroom kunnen opladen zodat je in de dure uren op je accu kan draaien.

• rvdgaag
D-dark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:37:
[...]

Accu zou je in de gunstige uren via netstroom kunnen opladen zodat je in de dure uren op je accu kan draaien.
Precies, ik ben ook zo'n zwaarverbruiker, met name door de warmtepomp, heb dus een lage stroom rekening doordat ik 64kWh goedkoop kan laden buiten de piekmomenten.

Deye 12kW Hybrid, 8,77 kW peak solar, 62,4 kWH Seplos batteries, Panasonic K-series 5kW all-electric heatpump

• rvdgaag
refused81 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:27:
[...]

Met dynamisch heb je een paar uur per dag relatief lage prijzen, de rest van de dag hogere prijzen, vaak tot 10ct per kWh meer, een accu systeem met voldoende capaciteit om 1 dag in je stroom te voorzien kan dan wel heel interessant zijn.

• refused81
D-dark schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:37:
[...]

rvdgaag schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:55:
[...]

Met dynamisch heb je een paar uur per dag relatief lage prijzen, de rest van de dag hogere prijzen, vaak tot 10ct per kWh meer, een accu systeem met voldoende capaciteit om 1 dag in je stroom te voorzien kan dan wel heel interessant zijn.
Zo had ik er nog net naar gekeken......dan wordt die interessant....ik zat in de mindset dat de batterij met panelen opgeladen moet worden....maar kan natuurlijk ook via gunstigste uurtarief via dynamisch

Maar is dan per 1-jan voor mij use-case dynamisch (met of zonder accu) sowieso de betere optie dan variable/vast?

iRacing Profiel

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:37
dynamisch is sowieso een voor de hand liggende keus, duidelijke prijs opbouw, geen kosten voor terugleveren. Maar probeer wel te rekenen aan een batterij, als je tenminste hier puur finaincieel naar kijkt. Het gemiddelde 'rekensommetje' laat zien dat een batterij niet uitkan. Bv: laden op dal tarief en terugleveren op piek tarief geeft je een paar dubbeltjes winst per dag, daar bouw je geen financiele case mee.

• rvdgaag
emielbf schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 07:24:
dynamisch is sowieso een voor de hand liggende keus, duidelijke prijs opbouw, geen kosten voor terugleveren. Maar probeer wel te rekenen aan een batterij, als je tenminste hier puur finaincieel naar kijkt. Het gemiddelde 'rekensommetje' laat zien dat een batterij niet uitkan. Bv: laden op dal tarief en terugleveren op piek tarief geeft je een paar dubbeltjes winst per dag, daar bouw je geen financiele case mee.
Beetje te eenvoudig gesteld, nu nog met salderen een een 64kWh batterij hier is het meer dan een paar dubbeltjes per dag, soms wel (extreem voorbeeld) 30 euro per dag. In dagen zoals nu in de winter met vrij vlakke tarieven is het zo rond de 5 a 6 euro per dag wat het oplevert.

Om een idee te geven ik heb vorig jaar 18.000 kWh verbruikt van het net, all electric huis met 3 electrische auto's, warmtepomp etc. Mijn jaar rekening voor energie (100% stroom) was netto 1100 euro.

Straks met het einde van salderen zal dat ongetwijffeld gaan oplopen, maar met behulp van de slimme regeling van de accu's in de klauwen blijven.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:08
@rvdgaag dan heb je het dus niet alleen over een accu, maar ook over handelen op de onbalansmarkt.

Spel en typfouten voorbehouden

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Vergeet ook niet het niet hoeven te betalen van een terugleverboete met zonneplan dynamisch

Hoewel Tibber wel teruglever kosten in rekening brengt, kent zonneplan dynamisch dat niet
nieuws: Tibber schrapt vanaf 1 januari inkoopvergoeding bij terugleveren stro...

Maar ik ben van mening dat dynamisch interessanter wordt als je batterijen aanschaft, om de perioden te laten verschuiven.
Ik heb hier 3 marsteks hangen die volledig in HA en nodered autmatisch gestuurd worden op dynamisch en met solcast (PV voorspelling)

[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 21-02-2026 12:25 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• rvdgaag
FredvZ schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 11:52:
@rvdgaag dan heb je het dus niet alleen over een accu, maar ook over handelen op de onbalansmarkt.
Nee, niks op de onbalansmarkt, gewoon terugleveren op piekmomenten en gebruiken op lage momenten.

Die onbalanssturing is grappig maar levert niet veel meer op volgens mij, je zit vast aan specifieke hardware en vaak alleen vast bij 1 energie leverancier, dat wil ik dus niet.

Pagina: 1