Vergunningsvrij aanbouwen: 4m van gevel, berging of huis?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ik vind dit topic: Vergunningsvrij aanbouw 4 meter rekenen vanaf waar?! wel goed passen bij mijn vraag.

Ik snap dat men rekent vanaf de stenen van de achter gevel. Maar in mijn geval is het huis tijdens de bouw (1980) opgeleverd met een inpandige berging die aan het huis vast zit, geen aanbouw of apart gebouw dus.

Het huis is 6 meter breed en 8 meter diep. Het huis is in totaal 12 meter diep inclusief berging, maar de berging is slechts 2,18m breed.

Wat veel mensen hier in de straat doen is de ruimte tussen de 2 bergingen vol bouwen. Dit willen wij ook doen. Maar als we vergunningsvrij nog wat verder mogen, is dit natuurlijk mooi.

M.a.w.: moeten we rekenen vanaf de gevel van die berging en dan 4 meter naar achter?
Of moeten we rekenen vanaf de gevel waar het eetkamer raam in zit en dan 4 meter naar achter? Ofwel, kunnen we vergunningsvrij de ruimte tussen de 2 bergingen vol bouwen, maar niet verder naar achter zonder een vergunning te vragen?

Ik kan het antwoord hierop niet echt vinden, en al helemaal niet duidelijk verwoord helaas.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Alle reacties

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:14
Ben je al bij die buren geweest om te vragen of zij het antwoord hebben?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Tanuki
  • Niet online
No Hands schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:18:
Ben je al bij die buren geweest om te vragen of zij het antwoord hebben?
Beide buren hebben geen aanbouw. :o maar ik ken wel wat mensen hier in de buurt die het wel hebben. Dat is een goeie! Die spreek ik niet zo vaak. Maar eens vragen als ik ze weer zie.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-02 06:55
Doe eens de omgevingscheck. Dan weet je precies wat je wel en niet mag doen. Bij de omgevingscheck staat ook aangegeven vanaf waar je het een en ander moet rekenen.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
Je aanbouw mag niet dieper zijn dan 4 meter, dus als je achtergevel getrapt is, is je maximale uitbouw ook getrapt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:14
Tanuki schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:28:
[...]

Beide buren hebben geen aanbouw. :o maar ik ken wel wat mensen hier in de buurt die het wel hebben. Dat is een goeie! Die spreek ik niet zo vaak. Maar eens vragen als ik ze weer zie.
'mensen in de straat' heten bij mij allemaal buren :)

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• LTwinter
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 20-02 16:27
No Hands schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 21:13:
[...]

'mensen in de straat' heten bij mij allemaal buren :)
Kan verschillen.
Waar ik woonde waren het mensen in de straat. Waar ik nu woon zijn het buren :P
Perspectief is alles.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:23
Het gegeven dat veel mensen bij jou in de buurt de boel hebben dichtgebouwd wil nog niet zeggen dat dan iedereen het zomaar mag. Misschien hebben die mensen wel gewoon 'illegaal' gebouwd.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Tanuki
  • Niet online
StevenK schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 20:58:
Je aanbouw mag niet dieper zijn dan 4 meter, dus als je achtergevel getrapt is, is je maximale uitbouw ook getrapt.
Hm. Ik heb dus een "klassiek gebouwd" huis, met een pannendak. Met in het midden ervan de nok. Dus pannen op zuid en pannen op noord.

Aan beide kanten loopt het pannendak precies tot de zolder vloer. Maar aan de achterkant van het huis, waar de berging zit (+- 220 breed) loopt het dak verder door naar beneden tot aan de achtermuur van de berging op de begane grond.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 02:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Tanuki schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 20:06:
[...]

Hm. Ik heb dus een "klassiek gebouwd" huis, met een pannendak. Met in het midden ervan de nok. Dus pannen op zuid en pannen op noord.

Aan beide kanten loopt het pannendak precies tot de zolder vloer. Maar aan de achterkant van het huis, waar de berging zit (+- 220 breed) loopt het dak verder door naar beneden tot aan de achtermuur van de berging op de begane grond.
Het klopt niet altijd omdat e.e.a ook afhankelijk is van de functie, maar als de berging onderdeel is van het orginele vollume doordat het pannendak bv doorloopt boven de berging, dan is jouw achter gevel waarschijnlijk getrapt En mag je ook getrapt uitbouwen en als het een plat dak heeft is de achtergevel ziet men de orginele achtergevel vaak als recht ( voor de regels van het vergunningsvrij uitbouwen) De meeste gemeenstes zijn hierin nog steeds erg behulpzaam, zeker bij dit soort situaties. dus daar kan je vaak heen met een paar tekeningen foto's etc om het te vragen. Hou ook rekening met de regels die over de m2 bebouwing gaan.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:14
Je kan je ook afvragen of al die extra ruimte het verlies van zoveel ruimte in de tuin kwijt te raken het wel waard is. Geen antwoord op je vraag maar misschien heb je die jezelf nog niet gesteld.
Pagina: 1