Wij willen vergunningsvrij gaan aanbouwen. Regel is max 4 meter uit hoofdgebouw aangebouwd mag worden. Ik kan echter nergens vinden of dit gemeten is vanaf de gevel of vanaf het dak. Wij hebben namelijk een overstek van 30cm en zou het fijn vinden vanaf daar te rekenen. De aannemer dacht echter dat je de gevel aan moet houden. Iemand? BVD!
Vanaf waar het gebouw vast staat aan de grond.
Zoals jij hebt noemt heb je anders 30 cm niks of je hebt 4.3m uitgebouwd.
Wat de overheid zelf zegt:
Zoals jij hebt noemt heb je anders 30 cm niks of je hebt 4.3m uitgebouwd.
Wat de overheid zelf zegt:
De afstand van 4 meter wordt loodrecht uit het hoofdgebouw gemeten
[ Voor 32% gewijzigd door Oekol op 26-06-2024 15:52 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Wat wel mag: als de achtergevel van het hoofdgebouw verspringt, deze verspringing ook opnemen in de aanbouw.
[ Voor 16% gewijzigd door Cheesy op 26-06-2024 16:08 ]
Super, maar kan ik dit ergens terugvinden?
Uiteraard op de website van je gemeente en/of het https://omgevingswet.overheid.nl/homejhveldhuis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Vast, waar heb je zelf al gekeken?jhveldhuis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:23:
Tuurlijk, dit gaat dus over regels m.b.t. vergunningsvrij bouwen. De omgevingswet is dan niet relevant m.i. In dit document staan de regels:
www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/10170
Letterlijk staat er dus niet dat er 4 meter aangebouwd mag worden maar dat er verschillende regels zijn m.b.t. de afstand loodrecht gemeten op het hoofdgebouw.
Al met al wordt mij niet helder waarom je niet loodrecht zou mogen meten vanaf het dak.
www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/10170
Letterlijk staat er dus niet dat er 4 meter aangebouwd mag worden maar dat er verschillende regels zijn m.b.t. de afstand loodrecht gemeten op het hoofdgebouw.
Al met al wordt mij niet helder waarom je niet loodrecht zou mogen meten vanaf het dak.
Omdat dat willekeur is die afhankelijk is van de overstek van je dak, de gevel is lekker duidelijk, geen discussies over mogelijk.jhveldhuis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:38:
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
En mogelijk zelfs vanuit de oorspronkelijke gevel. Aanbouw-aan-aanbouw zal afgevangen zijn.Ernemmer schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:45:
Het is altijd gemeten vanaf de gevel.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
En hou er rekening mee dat er maar een bepaald gedeelte van het achtererf mag worden bebouwd.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Maar is hier jurisprudentie over of wordt dit ergens uitgelegd? Dit is namelijk landelijke wetgeving.
Ik kan mij toch op het standpunt stellen dat mijn overstek onderdeel is van het dak = hoofdgebouw = 4 meter gemeten vanaf overstek?
Ik kan mij toch op het standpunt stellen dat mijn overstek onderdeel is van het dak = hoofdgebouw = 4 meter gemeten vanaf overstek?
Het gaat om het bebouwde gedeelte dat vast op de grond staat, niet wat oversteekt. Als je een nieuwbouw woning koopt en er staat 400m2 tuin en 100m2 bebouwd, dan gaan ze uit wat vast op de grond staat, niet je goot of dak die uitsteekt.
[ Voor 48% gewijzigd door Nougat op 27-06-2024 12:17 ]
Als je echt meer dan die 4 meter wilt uitbouwen, dan vraag je toch gewoon een vergunning aan? Goedkoper dan straks de boel weer moeten afbreken (al kun je de vraag stellen hoe actief er gehandhaad wordt).
If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA
Als ik trouwens beetje google kom ik telkens deze opmerking tegen "Een vergunningsvrije uitbouw mag niet dieper zijn dan 4 meter."
Dan heb je helemaal geen discussie vanuit welk punt je gaat meten toch?
Dan heb je helemaal geen discussie vanuit welk punt je gaat meten toch?
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
En hou ook rekening met de maximale bouwhoogte (bij een aanbouw meestal niet (veel) hoger dan de 1e bewoningslaag van het hoofdgebouw).
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Dat idee zou ik toch heroverwegen, een vergunning check is juist handig. De omgevingswet geeft ook aan wat vergunning vrij is.jhveldhuis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 11:38:
Tuurlijk, dit gaat dus over regels m.b.t. vergunningsvrij bouwen. De omgevingswet is dan niet relevant m.i.
Als je de stappen doorloopt dan kom je ook exact tegen waar je moet meten, vanaf de gevel dus.
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Verwijderd
Gewoon de nieuwe (per januari 2024) vergunningscheck doen op omgevingswet.overheid.nl.
Maar je meet inderdaad gewoon vanaf de gevel. Als je geen tussenwoning hebt, is het hoe dan ook handig om gewoon de check te doen i.v.m. de bepaling van het bebouwingsgebied op je perceel.
Maar je meet inderdaad gewoon vanaf de gevel. Als je geen tussenwoning hebt, is het hoe dan ook handig om gewoon de check te doen i.v.m. de bepaling van het bebouwingsgebied op je perceel.
Als ik jou was zou ik die overstek eerst met een meter uitbouwen en daarna pas aan de uitbouw beginnenjhveldhuis schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 12:13:
Maar is hier jurisprudentie over of wordt dit ergens uitgelegd? Dit is namelijk landelijke wetgeving.

Je stelt een vraag en krijgt 8x hetzelfde antwoord, maar dat antwoord bevalt je niet..........
[ Voor 9% gewijzigd door bregweb op 27-06-2024 13:03 ]
Hattrick: Thorgal Eagles
https://omgevingswet.overheid.nl/home hier kan je het checken er speelt namelijk meer dan alleen 4m achter uitbouwen dit is sinds 1 januari veranderd.
Klopt! Het gebruik blijkt bepalend, je zou dus in theorie een berging van 5 meter diep kunnen maken.Skywalker27 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 13:18:
https://omgevingswet.overheid.nl/home hier kan je het checken er speelt namelijk meer dan alleen 4m achter uitbouwen dit is sinds 1 januari veranderd.
Meest zinvol is idd de nieuwe omgevingscheck te doorlopen, daar zie je op een gegeven moment een plaatje met de zones. Dit is ingekleurd vanaf onderkant gevel, dus logisch dit aan te houden.
Dank voor alle reacties.
Pagina: 1