Wasmachine veel lawaai buiten garantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-03 12:54
In September 2023 heb ik een topic geopend over een defecte Samsung Wasmachine.
Wasmachine Samsung defect 2 maanden na verlopen garantie
Hier zijn veel goede tips uit naar voren gekomen en ik heb het aankoopbedrag teruggekregen.

Op advies van iemand, heb ik toen een CHIQ CFL100 gekocht.
https://www.bol.com/nl/nl...2cpA-g.4_7.8.ProductTitle

Nu zijn we 2 jaar en 4 maanden verder, waar dit ding prima gewerkt heeft en nu maakt de trommel dit geluid:
YouTube: CHIQ CFL100

Ik denk iets met de lagers?

Vragen:
- Als je dit geluid zo hoort, denk je dan inderdaad aan de lagers of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
- Zou dit ook onder non-conformiteit kunnen vallen of zegt de fabrikant, jullie hebben de trommel te vol gedaan als voorbeeld.

Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 03-03 15:20
Dit klinkt als beginnende lagerproblemen ja. Ik zou alles uit je vorige topic herhalen, weer is Bol aansprakelijk. En er is ook sprake van non1conformiteit, ik neem tenminste aan dat je meer dan 240 euro hebt betaald. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe vaak was je? In jouw geval zou dik de volgende keer een machine met 5 jaar garantie nemen. Het 10kg model van Everglades op Bol bijvoorbeeld.

• Ora et Labora
Techfreak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:37:
Dit klinkt als beginnende lagerproblemen ja. Ik zou alles uit je vorige topic herhalen, weer is Bol aansprakelijk. En er is ook sprake van non1conformiteit, ik neem tenminste aan dat je meer dan 240 euro hebt betaald. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe vaak was je? In jouw geval zou dik de volgende keer een machine met 5 jaar garantie nemen. Het 10kg model van Everglades op Bol bijvoorbeeld.
2 wassen per dag sowieso, soms 3-5 in het weekend.
Dat is misschien ook wel extreem veel vergeleken met wat normaal is maar met een groter gezin is er nu eenmaal veel was.
Dank!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-03 18:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dat lijkt mij extreem veel voor een consumenten machine?! Dat zijn 15/20 wasbeurten in de week? Misschien gaan kijken voor een industriële machine? Denk dat na 2000+ was beurten in 2 jaar zo'n machine redelijk versleten is.

[ Voor 20% gewijzigd door NoFearCreations op 18-02-2026 13:12 ]

---RAWE CEEK!!!---

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:04:
En dan blijf je klooien met van die goedkope machines?
Een wasmachine houdt bij hoeveel wasjes je draait en de NL wet zegt "verwachte levensduur".
Je bent zwaar over de verwachte levensduur van zo'n machine heen.
Knap dat je dan nog je geld terug krijgt.

Zelfs een AEG overleeft net 4-5 jaar met jouw gebruik.

Miele en Bosch van €1000+ halen waarschijnlijk de 10 jaar.

Dus elke 2 jaar €200 of 1x €1000, het is jouw keuze.

P.S. neem een machine met aquastop, heb je die onhandige plastic bak er onder ook niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 18-02-2026 13:17 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:11

BCC

NoFearCreations schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:10:
Dat lijkt mij extreem veel voor een consumenten machine?! Dat zijn 15/20 wasbeurten in de week? Misschien gaan kijken voor een industriële machine? Denk dat na 2000+ was beurten in 2 jaar zo'n machine redelijk versleten is.
Dit haal ik ook makkelijk met z’n vieren , lijkt me normaal voor een gezin. Mijn miele van 8 jaar doet dit nog zonder problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 18-02-2026 13:17 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 08:41
Dat zijn veel wasjes. Een eenvoudige berekening laat zien dat de machine ongeveer 2100 wasbeurten heeft gemaakt (2,5 was per dag * 7 dagen * 52 weken * 2,3 jaar). De eerste hit op Google, leert dat het dan niet gek is dat er defecten gaan ontstaan. Wat is in dit geval belangrijker? Het aantal wasbeurten of het aantal jaar dat je de machine hebt?

Ik weet het antwoord niet, maar het voelt een beetje gek om te zeggen dat de machine niet-conform is op basis van het aantal jaar dat je de machine hebt.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-03 18:18

NoFearCreations

3DPrint the world!

BCC schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Dit haal ik ook makkelijk met z’n vieren , lijkt me normaal voor een gezin. Mijn miele van 8 jaar doet dit nog zonder problemen.
Serieus? Hoe hoog is jouw water en electra rekening dan wel niet? En wisselen julle met ze allen 3x per dag van outfit. Ken meerdere gezinnen waar ze met 4/5'en zijn, en die wassen niet zoveel?

---RAWE CEEK!!!---

• Techfreak
Ora et Labora schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Dat is misschien ook wel extreem veel vergeleken met wat normaal is maar met een groter gezin is er nu eenmaal veel was.
Dank!
Aangezien het de vorige keer ook lukte zou ik die claim bij Bol toch proberen. En met dit gebruik zou ik echt het 10kg model van Everglades nemen, 5 jaar wassen met garantie.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:56

Qwerty-273

Meukposter

Je wast (extreem) veel. Nu weet ik niet hoe groot je gezin is, maar het CBS heeft in een waterverbruik onderzoek ook de gemiddelden per persoon hoe vaak er gewassen wordt. Dat is bij een "paar met kinderen" zo'n 0,30 wasbeurten per dag per persoon. Maar dat daalt ook bijvoorbeeld naar 0,28 bij een vijf persoonshuishouden. Bij 4 personen zou dat uitkomen op 8,4 wassen per week (gemiddeld), jullie zitten minimaal aan het dubbele.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...--2021/9-de-was-machine--

Verder is slijtage eerder te linken aan het aantal wasbeurten en niet direct aan de tijd. Maar ook wasbeurten kunnen verschillen, een korte snelle was ten opzichte van een kookwas voor de lakens is natuurlijk een andere belasting op de machine. Wil je een machine die lang meegaat, kijk dan naar machines die getest worden met veel wasbeurten. Bijvoorbeeld Miele test hun machines met 5000 wasbeurten (Hierbij simuleren we vijf wascycli per week, 50 weken per jaar, gedurende een periode van 20 jaar.). En ja, met jullie waspatroon zit je daar dus fors boven dan wat Miele test.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Verder als de winkel (en eventueel de producent) adverteert met het aantal jaren, dan kan je daar inderdaad met non-conformiteit aanspraak op maken. Maar ik verwacht dat de winkel je op een gegeven moment niet meer als klant wilt zien, of dat een producent je van onjuist gebruik van de machine zal betichten. Het aantal wasbeurten kan de producent hoogst waarschijnlijk uitlezen en dat neerzetten als niet standaard gebruik, want het wijkt behoorlijk af van het landelijke gemiddelde.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Techfreak
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:50:
Je wast (extreem) veel. Nu weet ik niet hoe groot je gezin is, maar het CBS heeft in een waterverbruik onderzoek ook de gemiddelden per persoon hoe vaak er gewassen wordt. Dat is bij een "paar met kinderen" zo'n 0,30 wasbeurten per dag per persoon. Maar dat daalt ook bijvoorbeeld naar 0,28 bij een vijf persoonshuishouden. Bij 4 personen zou dat uitkomen op 8,4 wassen per week (gemiddeld), jullie zitten minimaal aan het dubbele.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...--2021/9-de-was-machine--

Verder is slijtage eerder te linken aan het aantal wasbeurten en niet direct aan de tijd. Maar ook wasbeurten kunnen verschillen, een korte snelle was ten opzichte van een kookwas voor de lakens is natuurlijk een andere belasting op de machine. Wil je een machine die lang meegaat, kijk dan naar machines die getest worden met veel wasbeurten. Bijvoorbeeld Miele test hun machines met 5000 wasbeurten (Hierbij simuleren we vijf wascycli per week, 50 weken per jaar, gedurende een periode van 20 jaar.). En ja, met jullie waspatroon zit je daar dus fors boven dan wat Miele test.
Juist vanwege die 5000 wasbeurten lijkt een Miele me voor deze gebruiker nutteloos. Dat aantal bereikt hij na 5,5 jaar, de machine kost 1000+ euro. Koopt hij voor 490 euro de Everglades dan heeft hij 5 jaar volledige garantie, dus wast hij even lang voor de helft van het geld.

• Bob Popcorn
  • Laatst online: 09:33

Bob Popcorn

Plop!

Poeh, hier een gezin met 5 leden en we draaien zo'n 4-5 wassen per week. En dan heb ik een baby en 2 jongens die elke dag alles in de was gooien, en ik en mijn vrouw die vaak wisselen tussen kantoor en vrije tijdskleding. Iets efficiënter omgaan met wat je wanneer wast zou denk ik al een hoop opleveren, en gewoon een A-merk kopen zou ook enorm schelen. :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08:00
Neem even hier een kijkje
het meest betrouwbare wasmachinemerk en bespaar je de ellende.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

NoFearCreations schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:
[...]

Serieus? Hoe hoog is jouw water en electra rekening dan wel niet? En wisselen julle met ze allen 3x per dag van outfit. Ken meerdere gezinnen waar ze met 4/5'en zijn, en die wassen niet zoveel?
Twee kleine kindjes. Één plast in bed. Andere springt graag in plassen. Gaat snel hard zo.

Wij draaien hier ook vaak meerdere wasjes per dag hoor. Niet elke dag, maar gebeurt regelmatig genoeg in de week. En dat wordt hopelijk met grotere kinderen wat beter.

Je kan ook alle kleuren samengooien en alles op dezelfde temperatuur wassen, zo bespaar je ook op wasbeurten :+.

Als je spul wil dat meegaat moet je - gestrekt been, ik weet het - ook wat meer betalen voor kwaliteit. Als ik een wasmachine koop voor 250 €, dan ga ik ervanuit dat die ook aanzienlijk sneller vervangen of hersteld moet worden dan een exemplaar dat het (drie)dubbele kost. Dubbeltje, eerste rij etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 18-02-2026 14:56 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Techfreak
Ik weet niet precies wat je doel is. Ik promoot Everglades niet, in dit geval hebben zij een 10kg mode5 wat gratis aangesloten wordt en Frilec en Heinner bijvoorbeeld niet. In de berichten waar je naar verwijst kom ik geen enkel praktijkvoorbeeld van een kapotte machine tegen.

• Techfreak
Borromini schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Twee kleine kindjes. Één plast in bed. Andere springt graag in plassen. Gaat snel hard zo.

Wij draaien hier ook vaak meerdere wasjes per dag hoor. Niet elke dag, maar gebeurt regelmatig genoeg in de week. En dat wordt hopelijk met grotere kinderen wat beter.

Je kan ook alle kleuren samengooien en alles op dezelfde temperatuur wassen, zo bespaar je ook op wasbeurten :+.

Als je spul wil dat meegaat moet je - gestrekt been, ik weet het - ook wat meer betalen voor kwaliteit. Als ik een wasmachine koop voor 250 €, dan ga ik ervanuit dat die ook aanzienlijk sneller vervangen of hersteld moet worden dan een exemplaar dat het (drie)dubbele kost. Dubbeltje, eerste rij etc.
Het kan dat dit waar is in sommige gevallen. Miele gaat over het algemeen langer mee dan andere merken, maar de topicstarter wast dermate veel dat ook miele bij hem geen 7 jaar haalt. Bosch/Siemens en Aeg leven van wat jij net zei, duur is natuurlijk beter. Dat wordt zo vaak gezegd dat het bijna onmogelijk is mensen te laten zien dat veel merken misbruik van dat idee maken om matige kwaliteit te bieden. Bosch Siemens en Aeg zijn zwaar overpriced ik heb er honderden gerepareerd als monteur ik weet waar ik over praat.

• DJMaze
  • Niet online
Techfreak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:39:
Ik weet niet precies wat je doel is. Ik promoot Everglades niet
in elk topic "promoot" jij elk goedkoop merk en roep je "5 jaar garantie".

Je kan niet zeggen: A is beter dan B omdat B duur is.
Je kan ook niet zeggen B is beter omdat A goedkoop is.
Elk merk heeft ook ergens een pech serie.
De beste is de gene met goede service, en het lijkt mij sterk dat je elk merk in huis hebt en service aanspraken hebt gehad.

Ik kom bij mensen thuis en alle goedkope keur ik direct af (garantie of niet) omdat het niet waard is.
De dure keur ik ook wel eens af. En dat kan ook liggen aan de gene die hem verkeerd heeft geplaatst.

Zo heb ik een klant met een Miele die wandelt en de buren gek van worden.
Ben al 6x uit service langsgeweest, maar de klant weigert de zachte kliklaminaatvloer te verstevigen |:( 8)7
De service houdt dan ook op, en kapotgaan zal alles.

• Techfreak
DJMaze schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:14:
[...]

De beste is de gene met goede service, en het lijkt mij sterk dat je elk merk in huis hebt en service aanspraken hebt gehad.

Ik kom bij mensen thuis en alle goedkope keur ik direct af (garantie of niet) omdat het niet waard is.
De dure keur ik ook wel eens af. En dat kan ook liggen aan de gene die hem verkeerd heeft geplaatst.

Ben al 6x uit service langsgeweest, maar de klant weigert de zachte kliklaminaatvloer te verstevigen |:( 8)7
Als een wasmachine goedkoop is en 5 jaar garantie heeft vind ik die beter dan een dure met 2 jaar garantie. Bij de goedkope variant met 5 jaar garantie neemt de importeur of fabrikant de verantwoordelijkheid voor de kwaliteit, je betaald 400 euro en toch mag je 5 jaar rekenen op een werkende machine. Gaat hij kapot dan wordt hij gerepareerd of vervangen. Ik heb veel te vaak bij mensen thuis gestaan die hun vakantie hadden opgegeven om voor hun gezin een dure Bosch of Aeg te kopen. En dan stond ik daar na 3 jaar omdat de lagers of stuurprint kapot waren. Geen rechtsbijstandsverzekering, non-conformiteit aantonen betekend weken wachten en dat kan niet. Ik vind die merken echt te veel op geld uit, ze nemen hun verantwoordelijkheid niet. Al die merken die ik noem komen bij Midea of Hisense vandaan, dus maar 2 fabrikanten. En ja, eigewijze gebruikers met laminaatvloeren zijn bekend die hebben het aan zichzelf te wijten.

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Techfreak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 15:46:
[...]

Het kan dat dit waar is in sommige gevallen. Miele gaat over het algemeen langer mee dan andere merken, maar de topicstarter wast dermate veel dat ook miele bij hem geen 7 jaar haalt. Bosch/Siemens en Aeg leven van wat jij net zei, duur is natuurlijk beter. Dat wordt zo vaak gezegd dat het bijna onmogelijk is mensen te laten zien dat veel merken misbruik van dat idee maken om matige kwaliteit te bieden. Bosch Siemens en Aeg zijn zwaar overpriced ik heb er honderden gerepareerd als monteur ik weet waar ik over praat.
Juist als monteur zie je alleen de apparaten die kapot gaan... zo dacht mijn vrouw ook dat iedereen op leeftijd dood gaat aan kanker of andere nare ziektes, totdat ze stopte als wijkverpleegkundige.

• _JGC_
  • Laatst online: 07:49
Hier hebben we 5 jaar een Beko 9kg machine. Die draait ook gewoon minstens 10x per week. Ja de machine staat soms te dansen op de tegelvloer bij centrifugeren, daar staat Beko bekend om. Ja de circulatiepomp maakt soms een knarsend geluid, dan mik je er weer een paar scheppen soda in, draai je de trommelreiniging en is het geluid weer een paar weken weg.

• Zentyth1
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-03 10:11
DJMaze schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 20:14:
[...]

eens, everglades en wat andere chinese rommel wordt zeer actief gepushed op tweakers , en mensen kopen dus ook nog eens die machines door wat er op tweakers over wordt gezegd, everglades is gewoon haier, komen gemiddeld zo met een 6 uit de test bij de consumentenbond, waar de duitsers zo een beetje met een 8 wegkomen, zegt dit alles ? nee, maar het zou fijn zijn als een paar chinese rommelmerken, chiq, everglades etc hier niet in elk topic gepushed worden

WANT 5 JAAR GARANTIE, ja dus? wassen neus

• Techfreak
Bob Popcorn schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 23:12:
[...]

Juist als monteur zie je alleen de apparaten die kapot gaan... zo dacht mijn vrouw ook dat iedereen op leeftijd dood gaat aan kanker of andere nare ziektes, totdat ze stopte als wijkverpleegkundige.
Klopt als monteur zie je vooral de machines die kapot gaan. Maar daardoor zie je ook de telkens terugkerende mankementen die de gerenomeerde fabrikanten zouden moeten oplossen, wat ze niet doen. Daarnaast is het ook gewoon een rekensommetje. Koop je machine a voor 300 euro met 5 jaar garantie dan is de kans dat je die 5 jaar geen reparatiekosten hebt 100%. Koop je machine b voor 600 euro met 2 jaar garantie dan heb je in jaar 3 tot 5 kans op hoge kosten, dus je betaald bij aanvang meer en loopt in jaar 3 tot 5 risico op nog meer kosten, ik zie het voordeel van b niet.

• Techfreak
Zentyth1 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 08:00:
[...]

eens, everglades en wat andere chinese rommel wordt zeer actief gepushed op tweakers , en mensen kopen dus ook nog eens die machines door wat er op tweakers over wordt gezegd, everglades is gewoon haier, komen gemiddeld zo met een 6 uit de test bij de consumentenbond, waar de duitsers zo een beetje met een 8 wegkomen, zegt dit alles ? nee, maar het zou fijn zijn als een paar chinese rommelmerken, chiq, everglades etc hier niet in elk topic gepushed worden

WANT 5 JAAR GARANTIE, ja dus? wassen neus
Ik vind het jammer dat we in een tech community geen discussie op feiten kunnen voeren, techniek bestaat uit feiten niet uit gevoel vind ik. Everglades machines komen van Hisense niet van Haier. Gelukkig want haier heeft matige wasresultaten en erg matige lagers. 5 jaar garantie is geen wassen neus die krijg je echt. De term chinese rommel is propaganda, die term wordt zoveel mogelijk in de media gebruikt omdat europese verkopers hun klanten terug willen. In elk land wordt rommel gemaakt maar ook goede producten. Ik vind strooien met dat soort termen niet zo nuttig, ik kan ook wel zeggen dat ik Bosch en Aeg duitse rommel vind maar dat is weinig professioneel. Het gevoel dat duur en bekend beter moet zijn zit heel diep maar is vaak niet waar als je naar de techniek kijkt. De consumentenbond heeft Hisense uitgeroepen tot het betrouwbaarste merk voor wasmachines: https://atagbenelux.com/h...-wasmachine-merk-hisense/

[ Voor 5% gewijzigd door Techfreak op 19-02-2026 13:27 ]

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Techfreak schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 12:11:
Klopt als monteur zie je vooral de machines die kapot gaan. Maar daardoor zie je ook de telkens terugkerende mankementen die de gerenomeerde fabrikanten zouden moeten oplossen, wat ze niet doen. Daarnaast is het ook gewoon een rekensommetje.
Het rekensommetje moet je ook doen bij de machines die je ziet als monteur. Je zal het naast de verkoopcijfers moeten leggen. (fictieve getallen). Als 5% van de Miele's en 30% van de Chiq's problemen kennen, maar dat er 10x meer Miele's dan Chiq's worden verkocht. Dan zal je toch als monteur uiteindelijk meer Miele's zien dan Chiq's. Het zegt dus redelijk weinig meer. Ook zal een reparatie wellicht eerder uitgevoerd worden bij een dure machine, en een goedkopere machine eerder vervangen worden door een nieuwe (want de reparatiekosten zullen al sneller bij de prijs van een nieuwe liggen).

Het oplossen van terugkerende mankementen wordt uiteindelijk ook gewoon een kosten-baten analyse. Is het onder garantie vervangen van het mankement goedkoper dan het product aan te passen, dan is die keuze al heel snel makkelijk te maken.

Slijtage lijkt mij persoonlijk niet meer onder de garantie vallen, ja je mag verwachtingen hebben van wat normale slijtage is en wat niet, maar het gebruikspatroon van de TS ligt ver buiten het gemiddelde patroon in NL. Je kan niet elke 2-3 jaar bij de zelfde producent aankloppen dat de slijtage onverwacht groter is bij dit gebruik.

[ Voor 7% gewijzigd door Qwerty-273 op 19-02-2026 13:17 ]

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

• _JGC_
  • Laatst online: 07:49
@Qwerty-273 Die europese merken maken er het probleem van de klant van door de garantie te beperken op 2 jaar. Vervolgens mag de klant vechten met de winkel om zijn recht te halen. De winkel mag vervolgens opdraaien voor de reparatiekosten, dat kost de fabrikant niks. En die winkel wil gewoon blijven verkopen, dus die verkoopt gewoon "beste uit de test" AEG en Bosch/Siemens.

En ja, er zit wel verschil in degelijkheid tussen machines. Ik heb 10 jaar lang een 7kg AEG wasdroogcombi machine gehad. Qua prestaties niet tevreden, maar heeft wel 10 jaar geduurd voordat het (ingegoten) trommellager geluiden ging geven. Daarna een 9kg Beko wasmachine gekocht, die heeft veel dunner plaatwerk waardoor het geluid veel harder is (vnml resoneren, je duwt het plaatwerk zo in met je duim) en demping van de trommel is gewoon beroerd. Soms vraag je je af of de machine nog heel is na een wasbeurt zo hard klapt dat. Die Beko is nu 5 jaar oud, ben benieuwd hoe lang 'ie het nog blijft doen. Wel heeft die AEG pas halverwege de levensduur kennis gemaakt met de hoeveelheid was die bij een gezin hoort ipv dat van een vrijgezel. Als die Beko het 7 jaar uithoudt zie ik dat als gelijkwaardig.

Als ik zie hoeveel Bosch, AEG en Miele machines mijn broer in de afgelopen 20 jaar al heeft versleten... en repareren ho maar, want je klopt aan bij de winkel dat je AEG kapot is en dan zijn dat waardeloze machines, niet repareren, je kunt beter een Bosch kopen. Na de 2e Bosch heeft 'ie zijn heil gevonden in refurbished machines, die mensen weten precies welke machines onverslaanbaar zijn, en dat zijn dan toch altijd de Miele machines van 20+ jaar oud met energielabel G.

• Techfreak
Qwerty-273 schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:15:
[...]

Het rekensommetje moet je ook doen bij de machines die je ziet als monteur. Je zal het naast de verkoopcijfers moeten leggen. (fictieve getallen). Als 5% van de Miele's en 30% van de Chiq's problemen kennen, maar dat er 10x meer Miele's dan Chiq's worden verkocht. Dan zal je toch als monteur uiteindelijk meer Miele's zien dan Chiq's. Het zegt dus redelijk weinig meer. Ook zal een reparatie wellicht eerder uitgevoerd worden bij een dure machine, en een goedkopere machine eerder vervangen worden door een nieuwe (want de reparatiekosten zullen al sneller bij de prijs van een nieuwe liggen).

Het oplossen van terugkerende mankementen wordt uiteindelijk ook gewoon een kosten-baten analyse. Is het onder garantie vervangen van het mankement goedkoper dan het product aan te passen, dan is die keuze al heel snel makkelijk te maken.

Slijtage lijkt mij persoonlijk niet meer onder de garantie vallen, ja je mag verwachtingen hebben van wat normale slijtage is en wat niet, maar het gebruikspatroon van de TS ligt ver buiten het gemiddelde patroon in NL. Je kan niet elke 2-3 jaar bij de zelfde producent aankloppen dat de slijtage onverwacht groter is bij dit gebruik.
Opzich staat dat los van mijn rekensommetje. Zelfs als de goedkope machine met 5 jaar garantie vaker kapot gaat dan verwacht is dat het probleem van de fabrikant, die betaalt de rekening niet de klant. Mijn probleem met Bosch/Siemens en Aeg is precies wat jij noemt. De problemen ontstaan vaak na de 2 jaar garantie dus deze fabrikanten, die toch al een goede naam hebben, steken er niet de kosten in hun machines te verbeteren. Je betaalt dus meer maar krijgt minder.

• Techfreak
_JGC_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 13:36:
@Qwerty-273 Die europese merken maken er het probleem van de klant van door de garantie te beperken op 2 jaar. Vervolgens mag de klant vechten met de winkel om zijn recht te halen. De winkel mag vervolgens opdraaien voor de reparatiekosten, dat kost de fabrikant niks. En die winkel wil gewoon blijven verkopen, dus die verkoopt gewoon "beste uit de test" AEG en Bosch/Siemens.

En ja, er zit wel verschil in degelijkheid tussen machines. Ik heb 10 jaar lang een 7kg AEG wasdroogcombi machine gehad. Qua prestaties niet tevreden, maar heeft wel 10 jaar geduurd voordat het (ingegoten) trommellager geluiden ging geven. Daarna een 9kg Beko wasmachine gekocht, die heeft veel dunner plaatwerk waardoor het geluid veel harder is (vnml resoneren, je duwt het plaatwerk zo in met je duim) en demping van de trommel is gewoon beroerd. Soms vraag je je af of de machine nog heel is na een wasbeurt zo hard klapt dat. Die Beko is nu 5 jaar oud, ben benieuwd hoe lang 'ie het nog blijft doen. Wel heeft die AEG pas halverwege de levensduur kennis gemaakt met de hoeveelheid was die bij een gezin hoort ipv dat van een vrijgezel. Als die Beko het 7 jaar uithoudt zie ik dat als gelijkwaardig.

Als ik zie hoeveel Bosch, AEG en Miele machines mijn broer in de afgelopen 20 jaar al heeft versleten... en repareren ho maar, want je klopt aan bij de winkel dat je AEG kapot is en dan zijn dat waardeloze machines, niet repareren, je kunt beter een Bosch kopen. Na de 2e Bosch heeft 'ie zijn heil gevonden in refurbished machines, die mensen weten precies welke machines onverslaanbaar zijn, en dat zijn dan toch altijd de Miele machines van 20+ jaar oud met energielabel G.
Beko was vroeger extreem betrouwbaar. Ja het plaatwerk is dun maar de vroegere modellen trilden niet en dus maakte dat niet uit. Toen ze hun marktpositie veroverd holde de kwaliteit achteruit. Hisense en Midea zijn met de vele merken waar ze voor leveren in dat gat gedoken. Zij zijn nu bezig zich te bewijzen, als dat gelukt is zal hun kwaliteit ook wel weer dalen net als bij Beko is gebeurd.Beko was vroeger extreem betrouwbaar. Ja het plaatwerk is dun maar de vroegere modellen trilden niet en dus maakte dat niet uit. Toen ze hun marktpositie veroverd holde de kwaliteit achteruit. Hisense en Midea zijn met de vele merken waar ze voor leveren in dat gat gedoken. Zij zijn nu bezig zich te bewijzen, als dat gelukt is zal hun kwaliteit ook wel weer dalen net als bij Beko is gebeurd.

• Ora et Labora
Dank allen voor de reacties.
De wasmachine zit met een slimme stekker in Home Assistant en ik krijg een notificatie als deze klaar is.
Even voor mijzelf checken of het inderdaad buitensporig is.
We zijn met een aantal grote meiden. We doen bijvoorbeeld sowieso al om de dag een handdoekenwas. Ik denk dat ik het ga verliezen als ik ga voorstellen handdoeken meerdere malen te gebruiken.
En ook kleding gaat hooguit 2 dagen mee en voor sommigen maar 1 dag ivm werk.

Zondag 15: 3x
Maandag 16: 1x
Dinsdag 17: 1x
Woensdag 18: 1x
Donderdag 19: 4x
Vrijdag 20: 1x
Zaterdag 21: 1x
Zondag 22: 3x

Het is dus iets minder dan dat ik aan het begin zei.

Ik heb de machine nog niet aangemeld bij de webwinkel, dat moet ik nog doen maar als ik de meeste reacties zo lees is het ook niet perse raar dat deze problemen optreden bij een goedkope machine en een flink aantal wassen.

• Qwerty-273

Qwerty-273

Meukposter

Ora et Labora schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:36:
We doen bijvoorbeeld sowieso al om de dag een handdoekenwas. Ik denk dat ik het ga verliezen als ik ga voorstellen handdoeken meerdere malen te gebruiken.
Poehee, het is geen hotel waar alle handdoeken elke dag gewassen worden. Daar zou je echt veel op kunnen besparen.
maar als ik de meeste reacties zo lees is het ook niet perse raar dat deze problemen optreden bij een goedkope machine en een flink aantal wassen.
Het heeft met jullie hoeveelheid van wassen echt weinig impact meer hoe duur de machine is.

Wasmachinefabrikanten gaan vaak uit van een gemiddelde levensduur van ongeveer 3.000 tot 5.000 wasbeurten. Met het aantal wassen dat jezelf draait kan je dan ongeveer de verwachte levensduur uitrekenen (en ja dat is gemiddeld). Maar daar biedt puur de prijs weinig verschil meer in.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 23-02-2026 09:09 ]

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

BCC schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Wij zijn ook met zijn vieren. Hier zegt de Miele-app dat we per maand 38 cycli doen. Dat zijn cycli van 9 kilo. TS wast nog eens 2,5 keer zo veel, die haalt een 72 wassen per maand, in een 10 kilo machine. Dat is echt heel erg veel. Het zijn er 60 per maand, in de 10 kilo machine.

Het landelijk gemiddelde voor een gezin met kinderen is 2,5 was per week. Wat ik dan weer heel erg weinig vind, maar goed, TS was dus zeg maar 30 6 keer zo veel als het gemiddelde gezin. Dan moet je wel echt naar een premium machine gaan kijken. Dat is geen Samsung, maar ook geen ChiQ.

Handdoeken maar een keer gebruiken is echt totale waanzin. Daar doe je ook geen voorstel toe, dat stel je gewoon vast. Je doet er drie keer mee. Succes. Niet alles gaat democratisch.

[ Voor 14% gewijzigd door FirePuma142 op 23-02-2026 09:50 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:47
Wat ik me met name afvraag, wast TS dan volle vaten op volle programmas? Of is het zo van goh ik draai alvast,want dit is mijn favoriete handdoek. Op zich niet erg, maar als je vaak halve ladingen draait kan je misschien beter naar kleinere wasmachine kijken.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:07

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ora et Labora schreef op maandag 23 februari 2026 @ 07:36:

We zijn met een aantal grote meiden. We doen bijvoorbeeld sowieso al om de dag een handdoekenwas. Ik denk dat ik het ga verliezen als ik ga voorstellen handdoeken meerdere malen te gebruiken.
En ook kleding gaat hooguit 2 dagen mee en voor sommigen maar 1 dag ivm werk.
Het scheelt nogal of je 2 of 4 dochters hebt om te zeggen of je (te) veel wast of niet

Doe met je eega eens een rondje google op wat "normaal" is voor handdoeken. Ik zie daar ook een stukje opvoeding in, maar dat is mijn persoonlijke mening. Elke dag een schone handdoek is wel erg zot IMHO.

Kledingstukken 1 dag aan en dan de was in? Dat wordt investeren in een zwikje kledinghangers en uitleg van het concept "luchten". Wat maandag is aan geweest kan vrijdag ook nog wel een keer zonder dat iedereen denkt dat de garderobe wel heel erg beperkt is.

Het ligt natuurlijk wel aan het werk he...ik deed fysiek zwaar veldwerk buiten dus alles onder een overall was daarna wel aan de Samsung toe maar een trui op kantoor, laat staan een spijkerbroek is wel een ander verhaal.

verder ook eens met de tip van @99ruud99 .....als je al iets wilt opfrissen doe dat in een superkort wasje van 15 minuten...desnoods gewoon koud. Dat spul moet je niet meedraaien in een andere 9 kilo lading mega-was..

[ Voor 8% gewijzigd door Fraggert op 23-02-2026 09:55 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:43

PB-powell

Mr. Laziness

Wij draaien de was standaard ook op een niveau lager qua centrifuge, 1000 toeren ipv 1200. Dan komt de was er misschien iets vochtiger uit maar helpt mogelijk wel in de levensduur.

Maar de grootste tip is al gegeven: gewoon minder vaak wassen. En wat betreft de handdoeken, gewoon niet wassen. Ze zijn vanzelf op en dan moeten ze wel een gebruikte pakken.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

• Techfreak
FirePuma142 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:45:
[...]

Wij zijn ook met zijn vieren. Hier zegt de Miele-app dat we per maand 38 cycli doen. Dat zijn cycli van 9 kilo. TS wast nog eens 2,5 keer zo veel, die haalt een 72 wassen per maand, in een 10 kilo machine. Dat is echt heel erg veel. Het zijn er 60 per maand, in de 10 kilo machine.

Het landelijk gemiddelde voor een gezin met kinderen is 2,5 was per week. Wat ik dan weer heel erg weinig vind, maar goed, TS was dus zeg maar 30 6 keer zo veel als het gemiddelde gezin. Dan moet je wel echt naar een premium machine gaan kijken. Dat is geen Samsung, maar ook geen ChiQ.

Handdoeken maar een keer gebruiken is echt totale waanzin. Daar doe je ook geen voorstel toe, dat stel je gewoon vast. Je doet er drie keer mee. Succes. Niet alles gaat democratisch.
Het is in het geval van de topicstarter juist niet zinvol om voor een premium merk te gaan. Miele is gemaakt voor 5000 wasbeurten. Daar is hij in 6,4 jaar doorheen. Neemt hij een goedkopere optie met 5 jaar garantie dan heeft hij misschien net voor het eind van de garantie een nieuwe gekregen en wast hij meer dan die 6,4 jaar voor een laag bedrag.

• Techfreak
In het algemeen wil ik graag reageren op hoe oordelend mensen hier zijn. Je moet je dus schamen als je echt schoon wil zijn? Als je niet de handdoek met bacterieen van de vorige dag wil gebruiken? En dictatoriaal gedrag, verbieden en eisen wordt als normaal gezien, want die reacties krijgen upvotes. Ik vind dat schokkend. Ik kan wel zeggen dat ik als monteur liever aan een machine van schone mensen werk. Want die 3 keer gebruikte handdoeken worden ook nog op 30 of 40 graden gewassen waardoor je als monteur met je gezicht boven een stinkende machine vol vetluis zit, daar is bij de topicstarter geen kans op want die wast de spullen op tijd.

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:50
Je kan het ook over een andere boeg gooien als je een beetje handig bent. Koop een wasmachine/droger die goed te onderhouden is. Dus waar de standaard slijtage onderdelen goed verkrijgbaar zijn, maar ook makkelijk bereikbaar zijn. Zo kan je zelf relatief goedkoop je machine onderhouden, en gaat ie lang mee.
Zo doen wij dat de laatste tijd ook.

De wasmachine is hier bijna dagelijks aan, soms 2x daags. En dat met maar 2 mensen! O-)
Maar wel met 2 honden en 2 katten, waardoor je toch al wel sneller vieze kleding krijgt, en je handdoeken e.d. nodig hebt om de honden droog te maken na een natte wandeling.
En maak je geen zorgen, wij doen ook maar 1x met een handdoek ;) Ja in theorie ben je schoon na het douchen, maar het voelt voor mij persoonlijk niet schoon/fris om een handdoek 2x te gebruiken.
De honden doen soms wel 2x met een handdoek.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:48:
[...]

Het is in het geval van de topicstarter juist niet zinvol om voor een premium merk te gaan. Miele is gemaakt voor 5000 wasbeurten. Daar is hij in 6,4 jaar doorheen. Neemt hij een goedkopere optie met 5 jaar garantie dan heeft hij misschien net voor het eind van de garantie een nieuwe gekregen en wast hij meer dan die 6,4 jaar voor een laag bedrag.
Is ook een optie, zijn er wasmachines met 5 jaar garantie? En dan bedoel ik niet met een certificaatje waarbij je alsnog een rib af moet staan voor allerlei bijkomende kosten.

• Techfreak
FirePuma142 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 15:15:
[...]

Is ook een optie, zijn er wasmachines met 5 jaar garantie? En dan bedoel ik niet met een certificaatje waarbij je alsnog een rib af moet staan voor allerlei bijkomende kosten.
Ja hoor er zijn diverse merken met 5 jaar volledige garantie. Heinner, Everglades, Frilec en Inventum.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Ja hoor er zijn diverse merken met 5 jaar volledige garantie. Heinner, Everglades, Frilec en Inventum.
Onderkant markt poogt met verlengde garantie wat marktaandeel te kopen. Ik vind het geen zinvolle alternatieven.

• Techfreak
FirePuma142 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:33:
[...]

Onderkant markt poogt met verlengde garantie wat marktaandeel te kopen. Ik vind het geen zinvolle alternatieven.
Wie bepaald wat de onderkant van de markt is? Alle machines van Everglades, en een deel van de machines van Heinner komen van Hisense, wat voor betrouwbaarheid van de consumentenbond een 9,4 krijgt. De rest van Heinner, Frilec en Inventum komt van Midea, ook sterke machines. De grote merken als Bosch/Siemens en Aeg hebben marktmacht door hun reputatie uit het verleden maar zijn in mijn ervaring als monteur slechter als de merken die ik noemde, toch gelooft bijna niemand dat vanwege de naamsbekendheid. Miele Asko en Schulthess zijn beter als de merken die ik noemde, maar ook echt duur en met deze washoeveelheid nogsteeds na 6,4 jaar stuk. Denk je trouwens dat merken 5 jaar garantie zouden geven als ze daar verlies op leden?

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:57:
[...]

Wie bepaald wat de onderkant van de markt is? Alle machines van Everglades, en een deel van de machines van Heinner komen van Hisense, wat voor betrouwbaarheid van de consumentenbond een 9,4 krijgt. De rest van Heinner, Frilec en Inventum komt van Midea, ook sterke machines. De grote merken als Bosch/Siemens en Aeg hebben marktmacht door hun reputatie uit het verleden maar zijn in mijn ervaring als monteur slechter als de merken die ik noemde, toch gelooft bijna niemand dat vanwege de naamsbekendheid. Miele Asko en Schulthess zijn beter als de merken die ik noemde, maar ook echt duur en met deze washoeveelheid nogsteeds na 6,4 jaar stuk. Denk je trouwens dat merken 5 jaar garantie zouden geven als ze daar verlies op leden?
Ik heb vanuit de commerciële kant ervaring met een waslijst aan merken, juist qua betrouwbaarheid. Daar komen de merken die je noemt niet florissant uit. Niet slecht, die koop je haast niet meer, maar goed? Nee, dat is een brug te ver. Zeker niet zo goed als een goede Bosch of Siemens. Niet de goedkoopste lijnen, dat is zelfde laken een pak als de genoemde merken. AEG vind ik al heel wat jaren minder.

Verlies, nee, waarom? Gemiddeld redt nagenoeg elke machine het vijf jaar.

• Techfreak
FirePuma142 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:02:
[...]

Ik heb vanuit de commerciële kant ervaring met een waslijst aan merken, juist qua betrouwbaarheid. Daar komen de merken die je noemt niet florissant uit. Niet slecht, die koop je haast niet meer, maar goed? Nee, dat is een brug te ver. Zeker niet zo goed als een goede Bosch of Siemens. Niet de goedkoopste lijnen, dat is zelfde laken een pak als de genoemde merken. AEG vind ik al heel wat jaren minder.

Verlies, nee, waarom? Gemiddeld redt nagenoeg elke machine het vijf jaar.
Ik zou de machines die van Hisense komen net iets betrouwbaarder inschatten dan die van Midea. Maar wat je schrijft begrijp ik niet. Als alle wasmachines 5 jaar meegaan, dan heb je nog niks van de nieuwe lijnen van Everglades gezien want die zijn er pas 3 jaar. Daarvoor leverden ze van Vestel. Heinner is hier pas 2 jaar, met een gemengd aanbod van Midea en Hisense. Frilec is er net 5 jaar en Inventum 6. Dus of ze draaien massaal verlies omdat jij ze veel tegenkomt, of je komt oude lijnen tegen van andere producenten. over Aeg zijn we het eens. De dure Bosch/Siemens vind ik echeen gok, het kan goed gaan maar lang niet altijd.Ik zou de machines die van Hisense komen net iets betrouwbaarder inschatten dan die van Midea. Maar wat je schrijft begrijp ik niet. Als alle wasmachines 5 jaar meegaan, dan heb je nog niks van de nieuwe lijnen van Everglades gezien want die zijn er pas 3 jaar. Daarvoor leverden ze van Vestel. Heinner is hier pas 2 jaar, met een gemengd aanbod van Midea en Hisense. Frilec is er net 5 jaar en Inventum 6. Dus of ze draaien massaal verlies omdat jij ze veel tegenkomt, of je komt oude lijnen tegen van andere producenten. over Aeg zijn we het eens. De dure Bosch/Siemens vind ik echeen gok, het kan goed gaan maar lang niet altijd.

• DJMaze
  • Niet online
Hisense, wat voor betrouwbaarheid van de consumentenbond een 9,4 krijgt.
gelukkig is de consumentenbond subjectief.

Ik ga geen discussie met je aan. Je blijft bij je standpunt. Accepteer die dan ook van anderen met hun ervaringen.
Anders zouden we allemaal een Trabant rijden.

Edit:
Buiten de garantie periode zijn de prijzen bij aeg, bosch/siemens en miele heel transparant.
AEG = €230
BSH = % afhankelijk van leeftijd/gebruik
Miele = €350+ dacht ik
En die hebben ook eigen monteurs die langs kunnen komen. Niet een externe partij.

[ Voor 24% gewijzigd door DJMaze op 23-02-2026 18:40 ]

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
op de meeste Siemens Extraklasse en Bosch Exclusiv machines zit ook gewoon 5 jaar garantie na online registratie. Die vind je in de (web-)winkels en niet op de bosch-siemens online shop. Lijkt me een prima koop.

[ Voor 7% gewijzigd door Frieda op 23-02-2026 18:38 ]

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 18:19:
[...]

Ik zou de machines die van Hisense komen net iets betrouwbaarder inschatten dan die van Midea. Maar wat je schrijft begrijp ik niet. Als alle wasmachines 5 jaar meegaan, dan heb je nog niks van de nieuwe lijnen van Everglades gezien want die zijn er pas 3 jaar. Daarvoor leverden ze van Vestel. Heinner is hier pas 2 jaar, met een gemengd aanbod van Midea en Hisense. Frilec is er net 5 jaar en Inventum 6. Dus of ze draaien massaal verlies omdat jij ze veel tegenkomt, of je komt oude lijnen tegen van andere producenten. over Aeg zijn we het eens. De dure Bosch/Siemens vind ik echeen gok, het kan goed gaan maar lang niet altijd.
Ik zeg dat nagenoeg alle wasmachines minimaal 5 jaar mee gaan, dus 5 jaar garantie kost onder de streep niet heel veel meer. Genoeg om het niet te doen als het vanuit commercieel oogpunt niet interessant is, maar ook weer niet zo veel dat je het niet kunt doen als je verwacht dat het marktaandeel oplevert.

Het precieze panelonderzoek kan ik niet vinden. De top 5 van datzelfde panel uit geen enkel merk dat je aanraadt overigens. Dat is Miele, Bosch, Siemens, AEG en LG. Hoe dan ook, je vindt er wat van, ik vind er wat anders van. Dikke prima.

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:47
[...]

Wel grappig dat je hier weer begint over de consumentenbonvd betrouwbaarheid terwijl je in een ander draadje aangeeft dat de consumentnbondtest niet goed is.
Wat wel duidelijk is dat bij de consumentenbond de door jou geroemde merken onderaan de lijsten staan. Van de duitse consumentenbond, de franse consumentenbond, de engelse en de nederlandse bonden komen de machines van de BSH group zeer goed uit de bus. Sterker nog, de Bosch machines worden in alle landen aangeprezen als beste koop! Niet beste uit de test maar beste koop omdat ze rond de €500 qua prijs zitten. Miele wordt geroemd vanwege de betrouwbaarheid.

Saillant detail is dat de meeste merken die jij promoot allemaal net iets meer dan een voldoende scoren op was en droogresultaten terwijl de andere merken ruim voldoendes scoren. Ook geluid wordt aangegeven als een puntje bij alle "chinese" machines

Hoe je het went of keert, een wasmachine heeft een bepaalde bouw. Wil je die bouwen in europa dan kost dat een x bedrag omdat we hier simpelweg in de EU geen lagelonen landen meer hebben. In china is dat nog anders. Neem daarbij de bouw en gebruikte materialen en ook vooral de onderdelen leveringen mee en dan zul je zien dat een machine van 9Kg onder de €500 aanbieden ergens zijn geld moet zien te verdienen. Hisense en Everglades moeten ook geld verdienen en hoe ze dat doen weet ik niet maar komt het niet uit de lengte dan komt het wel uit de breedte.

We kunnen er kort over zijn, de machines doen wat ze moeten doen maar niet zo goed als de in EU gerenomeerde merken. 5 jaar garantie klinkt geweldig maar mensen zitten er niet op te wachten dat hun machine dagen stil staat en dat ze dan misschien een nieuwe krijgen. En ja, heb het meegemaakt (ik zit ook in dit wereldje als monteur/ handelaar) dat deze machines soms een week of langer stilstaan omdat de vervangende onderdelen er niet zijn of de vervangende machine is er niet.

Je kunt dwepen met 5 jaar garantie maar dat is letterlijk het enige waarmee je schermt, en de consumtenbond betrouwbaarheid. De prijs is irrelevant als je een machine koopt welke niet goed wast en/ of droogt. Dan maar €150 meer voor een machine die het wel goed doet.
Test na test na test in meerdere landen wijzen uit dat de machines die jij aanprijst van mindere kwaliteit zijn dan andere machines.

Ik zie als monteur ook meer BSH machines dan LG wasmachines maar dat komt simpelweg omdat er veel meer van verkocht worden. En ja, ook van Miele of BSH machines van 12-15 jaar oud kan ik gewoon nog de onderdelen krijgen (mits financieel verantwoord) want dat is ook nog wel een dingetje.

Een gerenomeerde merk wasmachine van 6,5 jaar oud zou ik nog gewoon repareren. mijn advies zou zijn "ja meneer/ mevrouw deze machine kan gerepareerd worden voor €xxx en is dat waard". Voor een zeer goedkope machine van 6,5 jaar oud is dat het niet waard (er vanuit gaande dat je uberhaupt de onderdelen kan krijgen)

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

• Techfreak
nodri2000 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 08:11:
[...]

Wel grappig dat je hier weer begint over de consumentenbonvd betrouwbaarheid terwijl je in een ander draadje aangeeft dat de consumentnbondtest niet goed is.
Wat wel duidelijk is dat bij de consumentenbond de door jou geroemde merken onderaan de lijsten staan. Van de duitse consumentenbond, de franse consumentenbond, de engelse en de nederlandse bonden komen de machines van de BSH group zeer goed uit de bus. Sterker nog, de Bosch machines worden in alle landen aangeprezen als beste koop! Niet beste uit de test maar beste koop omdat ze rond de €500 qua prijs zitten. Miele wordt geroemd vanwege de betrouwbaarheid.

Saillant detail is dat de meeste merken die jij promoot allemaal net iets meer dan een voldoende scoren op was en droogresultaten terwijl de andere merken ruim voldoendes scoren. Ook geluid wordt aangegeven als een puntje bij alle "chinese" machines

Hoe je het went of keert, een wasmachine heeft een bepaalde bouw. Wil je die bouwen in europa dan kost dat een x bedrag omdat we hier simpelweg in de EU geen lagelonen landen meer hebben. In china is dat nog anders. Neem daarbij de bouw en gebruikte materialen en ook vooral de onderdelen leveringen mee en dan zul je zien dat een machine van 9Kg onder de €500 aanbieden ergens zijn geld moet zien te verdienen. Hisense en Everglades moeten ook geld verdienen en hoe ze dat doen weet ik niet maar komt het niet uit de lengte dan komt het wel uit de breedte.

We kunnen er kort over zijn, de machines doen wat ze moeten doen maar niet zo goed als de in EU gerenomeerde merken. 5 jaar garantie klinkt geweldig maar mensen zitten er niet op te wachten dat hun machine dagen stil staat en dat ze dan misschien een nieuwe krijgen. En ja, heb het meegemaakt (ik zit ook in dit wereldje als monteur/ handelaar) dat deze machines soms een week of langer stilstaan omdat de vervangende onderdelen er niet zijn of de vervangende machine is er niet.

Je kunt dwepen met 5 jaar garantie maar dat is letterlijk het enige waarmee je schermt, en de consumtenbond betrouwbaarheid. De prijs is irrelevant als je een machine koopt welke niet goed wast en/ of droogt. Dan maar €150 meer voor een machine die het wel goed doet.
Test na test na test in meerdere landen wijzen uit dat de machines die jij aanprijst van mindere kwaliteit zijn dan andere machines.

Ik zie als monteur ook meer BSH machines dan LG wasmachines maar dat komt simpelweg omdat er veel meer van verkocht worden. En ja, ook van Miele of BSH machines van 12-15 jaar oud kan ik gewoon nog de onderdelen krijgen (mits financieel verantwoord) want dat is ook nog wel een dingetje.

Een gerenomeerde merk wasmachine van 6,5 jaar oud zou ik nog gewoon repareren. mijn advies zou zijn "ja meneer/ mevrouw deze machine kan gerepareerd worden voor €xxx en is dat waard". Voor een zeer goedkope machine van 6,5 jaar oud is dat het niet waard (er vanuit gaande dat je uberhaupt de onderdelen kan krijgen)
Ik denk niet dat wij hier uit gaan komen. En niemand van de lezers wordt wijzer van dit gehakketak heen en weer. Ik denk dat een discussie enkel werkt met valide argumenten. Tests van Everglades in het buitenland, waar ze niet verkocht worden, zijn er uiteraard niet. Een bond zou nooit een algemene quote over Chinese merken geven. Je hebt geen bron voor testresultaten in de consumentenbond voor Everglades Heinner of Frilec, want die merken zijn niet getest. Wat ik aangaf is dat de reguliere testen van de consumentenbond levensduur niet meenemen, enkel dat specifieke betrouwbaarheidsonderzoek deed dat. Vroeger toen Beko nog goed was, was dit ook altijd een twist tussen monteurs met en zonder retailkanaal. En ik snap het echt wel. Veel mensen vallen voor naamsbekendheid van merken dus als je die uit principe niet in je winkel zet ben je als winkel zo weg. Maar jij moet net als ik opvallend veel stuurprints van de Bsh motoren hebben vervangen. Ik haak dan af bij zo'n merk. Ik ga het hierbij laten. Deze discussies kosten me veel energie. Ik adviseer mensen met vragen, maar eindeloos heen en weer geschrijf tussen een vast groepje mensen is voor de lezers niet leuk.

• kbelleze
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-03 12:51
Mag ik vragen of je de wasmachine nog hebt aangemeld bij de webwinkel? Ik zit met een zelfde probleem en kijk op tegen de kosten..

• Ora et Labora
kbelleze schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:33:
Mag ik vragen of je de wasmachine nog hebt aangemeld bij de webwinkel? Ik zit met een zelfde probleem en kijk op tegen de kosten..
Nee nog niet, maar dat is mijn eigen schuld. Ik heb eerst de pomp schoongemaakt en leeggehaald met een waterzuiger. De herrie is nu een stuk minder geworden. Ik hou het nog even in de gaten.
Maar anders ga ik het wel aanmelden ja.

Zie mijn vorige topic (topicstart) waar Bol het prima afgehandeld heeft.

Pagina: 1