Techfreak schreef op maandag 23 februari 2026 @ 16:57:
[...]
Wie bepaald wat de onderkant van de markt is? Alle machines van Everglades, en een deel van de machines van Heinner komen van Hisense, wat voor betrouwbaarheid van de consumentenbond een 9,4 krijgt. De rest van Heinner, Frilec en Inventum komt van Midea, ook sterke machines. De grote merken als Bosch/Siemens en Aeg hebben marktmacht door hun reputatie uit het verleden maar zijn in mijn ervaring als monteur slechter als de merken die ik noemde, toch gelooft bijna niemand dat vanwege de naamsbekendheid. Miele Asko en Schulthess zijn beter als de merken die ik noemde, maar ook echt duur en met deze washoeveelheid nogsteeds na 6,4 jaar stuk. Denk je trouwens dat merken 5 jaar garantie zouden geven als ze daar verlies op leden?
Wel grappig dat je hier weer begint over de consumentenbonvd betrouwbaarheid terwijl je in een ander draadje aangeeft dat de consumentnbondtest niet goed is.
Wat wel duidelijk is dat bij de consumentenbond de door jou geroemde merken onderaan de lijsten staan. Van de duitse consumentenbond, de franse consumentenbond, de engelse en de nederlandse bonden komen de machines van de BSH group zeer goed uit de bus. Sterker nog, de Bosch machines worden in alle landen aangeprezen als beste koop! Niet beste uit de test maar beste koop omdat ze rond de €500 qua prijs zitten. Miele wordt geroemd vanwege de betrouwbaarheid.
Saillant detail is dat de meeste merken die jij promoot allemaal net iets meer dan een voldoende scoren op was en droogresultaten terwijl de andere merken ruim voldoendes scoren. Ook geluid wordt aangegeven als een puntje bij alle "chinese" machines
Hoe je het went of keert, een wasmachine heeft een bepaalde bouw. Wil je die bouwen in europa dan kost dat een x bedrag omdat we hier simpelweg in de EU geen lagelonen landen meer hebben. In china is dat nog anders. Neem daarbij de bouw en gebruikte materialen en ook vooral de onderdelen leveringen mee en dan zul je zien dat een machine van 9Kg onder de €500 aanbieden ergens zijn geld moet zien te verdienen. Hisense en Everglades moeten ook geld verdienen en hoe ze dat doen weet ik niet maar komt het niet uit de lengte dan komt het wel uit de breedte.
We kunnen er kort over zijn, de machines doen wat ze moeten doen maar niet zo goed als de in EU gerenomeerde merken. 5 jaar garantie klinkt geweldig maar mensen zitten er niet op te wachten dat hun machine dagen stil staat en dat ze dan misschien een nieuwe krijgen. En ja, heb het meegemaakt (ik zit ook in dit wereldje als monteur/ handelaar) dat deze machines soms een week of langer stilstaan omdat de vervangende onderdelen er niet zijn of de vervangende machine is er niet.
Je kunt dwepen met 5 jaar garantie maar dat is letterlijk het enige waarmee je schermt, en de consumtenbond betrouwbaarheid. De prijs is irrelevant als je een machine koopt welke niet goed wast en/ of droogt. Dan maar €150 meer voor een machine die het wel goed doet.
Test na test na test in meerdere landen wijzen uit dat de machines die jij aanprijst van mindere kwaliteit zijn dan andere machines.
Ik zie als monteur ook meer BSH machines dan LG wasmachines maar dat komt simpelweg omdat er veel meer van verkocht worden. En ja, ook van Miele of BSH machines van 12-15 jaar oud kan ik gewoon nog de onderdelen krijgen (mits financieel verantwoord) want dat is ook nog wel een dingetje.
Een gerenomeerde merk wasmachine van 6,5 jaar oud zou ik nog gewoon repareren. mijn advies zou zijn "ja meneer/ mevrouw deze machine kan gerepareerd worden voor €xxx en is dat waard". Voor een zeer goedkope machine van 6,5 jaar oud is dat het niet waard (er vanuit gaande dat je uberhaupt de onderdelen kan krijgen)