Wasmachine veel lawaai buiten garantie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:04
In September 2023 heb ik een topic geopend over een defecte Samsung Wasmachine.
Wasmachine Samsung defect 2 maanden na verlopen garantie
Hier zijn veel goede tips uit naar voren gekomen en ik heb het aankoopbedrag teruggekregen.

Op advies van iemand, heb ik toen een CHIQ CFL100 gekocht.
https://www.bol.com/nl/nl...2cpA-g.4_7.8.ProductTitle

Nu zijn we 2 jaar en 4 maanden verder, waar dit ding prima gewerkt heeft en nu maakt de trommel dit geluid:
YouTube: CHIQ CFL100

Ik denk iets met de lagers?

Vragen:
- Als je dit geluid zo hoort, denk je dan inderdaad aan de lagers of zou er iets anders aan de hand kunnen zijn?
- Zou dit ook onder non-conformiteit kunnen vallen of zegt de fabrikant, jullie hebben de trommel te vol gedaan als voorbeeld.

Dank.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

• Techfreak
  • Registratie: Maart 2025
  • Nu online
Dit klinkt als beginnende lagerproblemen ja. Ik zou alles uit je vorige topic herhalen, weer is Bol aansprakelijk. En er is ook sprake van non1conformiteit, ik neem tenminste aan dat je meer dan 240 euro hebt betaald. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe vaak was je? In jouw geval zou dik de volgende keer een machine met 5 jaar garantie nemen. Het 10kg model van Everglades op Bol bijvoorbeeld.

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:04
Techfreak schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:37:
Dit klinkt als beginnende lagerproblemen ja. Ik zou alles uit je vorige topic herhalen, weer is Bol aansprakelijk. En er is ook sprake van non1conformiteit, ik neem tenminste aan dat je meer dan 240 euro hebt betaald. Puur uit nieuwsgierigheid, hoe vaak was je? In jouw geval zou dik de volgende keer een machine met 5 jaar garantie nemen. Het 10kg model van Everglades op Bol bijvoorbeeld.
2 wassen per dag sowieso, soms 3-5 in het weekend.
Dat is misschien ook wel extreem veel vergeleken met wat normaal is maar met een groter gezin is er nu eenmaal veel was.
Dank!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22

NoFearCreations

3DPrint the world!

Dat lijkt mij extreem veel voor een consumenten machine?! Dat zijn 15/20 wasbeurten in de week? Misschien gaan kijken voor een industriële machine? Denk dat na 2000+ was beurten in 2 jaar zo'n machine redelijk versleten is.

[ Voor 20% gewijzigd door NoFearCreations op 18-02-2026 13:12 ]

---RAWE CEEK!!!---

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ora et Labora schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:04:
En dan blijf je klooien met van die goedkope machines?
Een wasmachine houdt bij hoeveel wasjes je draait en de NL wet zegt "verwachte levensduur".
Je bent zwaar over de verwachte levensduur van zo'n machine heen.
Knap dat je dan nog je geld terug krijgt.

Zelfs een AEG overleeft net 4-5 jaar met jouw gebruik.

Miele en Bosch van €1000+ halen waarschijnlijk de 10 jaar.

Dus elke 2 jaar €200 of 1x €1000, het is jouw keuze.

P.S. neem een machine met aquastop, heb je die onhandige plastic bak er onder ook niet nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door DJMaze op 18-02-2026 13:17 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

NoFearCreations schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:10:
Dat lijkt mij extreem veel voor een consumenten machine?! Dat zijn 15/20 wasbeurten in de week? Misschien gaan kijken voor een industriële machine? Denk dat na 2000+ was beurten in 2 jaar zo'n machine redelijk versleten is.
Dit haal ik ook makkelijk met z’n vieren , lijkt me normaal voor een gezin. Mijn miele van 8 jaar doet dit nog zonder problemen.

[ Voor 5% gewijzigd door BCC op 18-02-2026 13:17 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Sleepoog
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 14:04
Dat zijn veel wasjes. Een eenvoudige berekening laat zien dat de machine ongeveer 2100 wasbeurten heeft gemaakt (2,5 was per dag * 7 dagen * 52 weken * 2,3 jaar). De eerste hit op Google, leert dat het dan niet gek is dat er defecten gaan ontstaan. Wat is in dit geval belangrijker? Het aantal wasbeurten of het aantal jaar dat je de machine hebt?

Ik weet het antwoord niet, maar het voelt een beetje gek om te zeggen dat de machine niet-conform is op basis van het aantal jaar dat je de machine hebt.

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:22

NoFearCreations

3DPrint the world!

BCC schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:16:
[...]

Dit haal ik ook makkelijk met z’n vieren , lijkt me normaal voor een gezin. Mijn miele van 8 jaar doet dit nog zonder problemen.
Serieus? Hoe hoog is jouw water en electra rekening dan wel niet? En wisselen julle met ze allen 3x per dag van outfit. Ken meerdere gezinnen waar ze met 4/5'en zijn, en die wassen niet zoveel?

---RAWE CEEK!!!---

• Techfreak
  • Nu online
Ora et Labora schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Dat is misschien ook wel extreem veel vergeleken met wat normaal is maar met een groter gezin is er nu eenmaal veel was.
Dank!
Aangezien het de vorige keer ook lukte zou ik die claim bij Bol toch proberen. En met dit gebruik zou ik echt het 10kg model van Everglades nemen, 5 jaar wassen met garantie.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je wast (extreem) veel. Nu weet ik niet hoe groot je gezin is, maar het CBS heeft in een waterverbruik onderzoek ook de gemiddelden per persoon hoe vaak er gewassen wordt. Dat is bij een "paar met kinderen" zo'n 0,30 wasbeurten per dag per persoon. Maar dat daalt ook bijvoorbeeld naar 0,28 bij een vijf persoonshuishouden. Bij 4 personen zou dat uitkomen op 8,4 wassen per week (gemiddeld), jullie zitten minimaal aan het dubbele.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...--2021/9-de-was-machine--

Verder is slijtage eerder te linken aan het aantal wasbeurten en niet direct aan de tijd. Maar ook wasbeurten kunnen verschillen, een korte snelle was ten opzichte van een kookwas voor de lakens is natuurlijk een andere belasting op de machine. Wil je een machine die lang meegaat, kijk dan naar machines die getest worden met veel wasbeurten. Bijvoorbeeld Miele test hun machines met 5000 wasbeurten (Hierbij simuleren we vijf wascycli per week, 50 weken per jaar, gedurende een periode van 20 jaar.). En ja, met jullie waspatroon zit je daar dus fors boven dan wat Miele test.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Verder als de winkel (en eventueel de producent) adverteert met het aantal jaren, dan kan je daar inderdaad met non-conformiteit aanspraak op maken. Maar ik verwacht dat de winkel je op een gegeven moment niet meer als klant wilt zien, of dat een producent je van onjuist gebruik van de machine zal betichten. Het aantal wasbeurten kan de producent hoogst waarschijnlijk uitlezen en dat neerzetten als niet standaard gebruik, want het wijkt behoorlijk af van het landelijke gemiddelde.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• Techfreak
  • Nu online
Qwerty-273 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:50:
Je wast (extreem) veel. Nu weet ik niet hoe groot je gezin is, maar het CBS heeft in een waterverbruik onderzoek ook de gemiddelden per persoon hoe vaak er gewassen wordt. Dat is bij een "paar met kinderen" zo'n 0,30 wasbeurten per dag per persoon. Maar dat daalt ook bijvoorbeeld naar 0,28 bij een vijf persoonshuishouden. Bij 4 personen zou dat uitkomen op 8,4 wassen per week (gemiddeld), jullie zitten minimaal aan het dubbele.
https://www.cbs.nl/nl-nl/...--2021/9-de-was-machine--

Verder is slijtage eerder te linken aan het aantal wasbeurten en niet direct aan de tijd. Maar ook wasbeurten kunnen verschillen, een korte snelle was ten opzichte van een kookwas voor de lakens is natuurlijk een andere belasting op de machine. Wil je een machine die lang meegaat, kijk dan naar machines die getest worden met veel wasbeurten. Bijvoorbeeld Miele test hun machines met 5000 wasbeurten (Hierbij simuleren we vijf wascycli per week, 50 weken per jaar, gedurende een periode van 20 jaar.). En ja, met jullie waspatroon zit je daar dus fors boven dan wat Miele test.
Juist vanwege die 5000 wasbeurten lijkt een Miele me voor deze gebruiker nutteloos. Dat aantal bereikt hij na 5,5 jaar, de machine kost 1000+ euro. Koopt hij voor 490 euro de Everglades dan heeft hij 5 jaar volledige garantie, dus wast hij even lang voor de helft van het geld.

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:18

Bob Popcorn

Plop!

Poeh, hier een gezin met 5 leden en we draaien zo'n 4-5 wassen per week. En dan heb ik een baby en 2 jongens die elke dag alles in de was gooien, en ik en mijn vrouw die vaak wisselen tussen kantoor en vrije tijdskleding. Iets efficiënter omgaan met wat je wanneer wast zou denk ik al een hoop opleveren, en gewoon een A-merk kopen zou ook enorm schelen. :p

Kan niet stoppen met ontploffen!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
Neem even hier een kijkje
het meest betrouwbare wasmachinemerk en bespaar je de ellende.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

NoFearCreations schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 13:21:
[...]

Serieus? Hoe hoog is jouw water en electra rekening dan wel niet? En wisselen julle met ze allen 3x per dag van outfit. Ken meerdere gezinnen waar ze met 4/5'en zijn, en die wassen niet zoveel?
Twee kleine kindjes. Één plast in bed. Andere springt graag in plassen. Gaat snel hard zo.

Wij draaien hier ook vaak meerdere wasjes per dag hoor. Niet elke dag, maar gebeurt regelmatig genoeg in de week. En dat wordt hopelijk met grotere kinderen wat beter.

Je kan ook alle kleuren samengooien en alles op dezelfde temperatuur wassen, zo bespaar je ook op wasbeurten :+.

Als je spul wil dat meegaat moet je - gestrekt been, ik weet het - ook wat meer betalen voor kwaliteit. Als ik een wasmachine koop voor 250 €, dan ga ik ervanuit dat die ook aanzienlijk sneller vervangen of hersteld moet worden dan een exemplaar dat het (drie)dubbele kost. Dubbeltje, eerste rij etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Borromini op 18-02-2026 14:56 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1