Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-08 22:09
Op 29 juni 2021 een wasmachine besteld bij webwinkel
Samsung WW10T654ALE - AddWash - 6000 serie - Wasmachine

Kosten: € 599,00
Heeft altijd prima gewerkt. Uiteraard gewoon regelmatig schoongemaakt, normaal gebruikt.
Op 23 januari 2023 een reparatieverzoek gestart omdat het display deels was uitgevallen, is onder garantie opgelost.

Sinds begin deze maand, september 2023, lekt de wasmachine water en bij het centrifugeren maakt hij een vreemd geluid. Net alsof er iets is met een lager oid. Hij werkt nog wel verder.
Het handmatig ronddraaien van de trommel gaat verassend licht, er is weinig weerstand lijkt het.
Uiteraard alles basisdingen als schoonmaken, rubber rand, enzovoorts, opgevolgd.
Een video:

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
wasmachine

14 september 2023 reparatie aangemaakt via webwinkel .
16 september 2023 bericht terug van LetMeRepair dat e.a is ontvangen.
22 september 2023 een aanvraag vanuit LetMeRepair om een video te sturen, dat is dezelfde video als hierboven.
29 september 2023, dat is vandaag, een kostenraming gekregen. Dit hebben ze dus geconcludeerd op basis van het verhaal en de video.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEovxvQ7oY-NogCH3vHUbn1U9JU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/HZ7lQbuHPxTckRdSCw4fayDf.png?f=user_large

Vragen die ik heb:
- In deze raming geven ze een Coulance van €323.58. Is dat redelijk voor een apparaat 2 maanden buiten de garantieperiode?
- Hun volledige raming, zonder Coulance, is €618.55, meer dan de nieuwprijs.

Wat kan ik het beste doen in deze situatie?
- Laten repareren met deze raming.
- Een beroep doen op non-conformiteit?
- Iets anders?

Ik ben echt een leek, wat adviseren jullie?

[ Voor 3% gewijzigd door Yorinn op 29-09-2023 12:22 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-08 09:19
Wij hebben een AEG. Ook een defect net buiten de garantie. Gebeld met AEG en ik kreeg de tip om via een website de machine te registreren voor 5 jaar garantie. Omdat het om een premium model ging kwamen we daarvoor in aanmerking.
Registratie gestart en goedgekeurd en de machine van ons heeft nu nog bijna 3 jaar garantie en de herstelling zal kosteloos gedaan worden.
Wellicht heeft Samsung ook zoiets. De website was namelijk van een overkoepelend iets. Ik zou me kunnen voorstellen dat Samsung ook een dergelijke actie heeft. Ik zou met hun bellen en eens vragen wat de mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19-08 14:25
Een wasmachine die na 2 jaar en 2 maanden dusdanig kapot is dat reparatie niet rendabel is (reparatiekosten > nieuwprijs) is non-conform. De wasmachine moet kosteloos worden hersteld. Neem contact op met de verkoper (en dus niet met het reparatiecentrum) dat ze dit moeten oplossen.

Je kan aanvoeren dat in de tabel van Techniek Nederland staat dat een wasmachine uit deze prijsklasse een "gebruiksduurverwachting" heeft van 6 jaar en dat je dus mocht verwachten dat de wasmachine minimaal zo lang probleemloos zou meegaan. In ieder geval zou je mogen verwachten dat niet al na een fractie van die 6 jaar een dusdanig dure reparatie (€618.55) nodig zou zijn dat de reparatie eigenlijk economisch niet verantwoord is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:38
Ora et Labora schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:05:

Wat kan ik het beste doen in deze situatie?
- Laten repareren met deze raming.
- Een beroep doen op non-conformiteit?
- Iets anders?

Ik ben echt een leek, wat adviseren jullie?
Beroep doen op wettelijke garantie. De "garantie" waar jij op doelt is fabrieksgarantie, maar daar heb jij eigenlijk niet mee te maken.

Wettelijke garantie is dat je recht hebt op een product dat werkt en voor de levensduur (Let op! NIET gebruiksduur!) meegaat. Derhalve heb je ook recht op kosteloze reparatie, want een wasmachine hoort toch zeker 5, dan niet 10 jaar mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
Sparkiee schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:12:
Wij hebben een AEG. Ook een defect net buiten de garantie. Gebeld met AEG en ik kreeg de tip om via een website de machine te registreren voor 5 jaar garantie. Omdat het om een premium model ging kwamen we daarvoor in aanmerking.
Registratie gestart en goedgekeurd en de machine van ons heeft nu nog bijna 3 jaar garantie en de herstelling zal kosteloos gedaan worden.
Wellicht heeft Samsung ook zoiets. De website was namelijk van een overkoepelend iets. Ik zou me kunnen voorstellen dat Samsung ook een dergelijke actie heeft. Ik zou met hun bellen en eens vragen wat de mogelijkheden zijn.
Dank, dit heb ik nagekeken maar is helaas niet mogelijk voor dit type, een type nieuwer weer wel.
Ik heb contact met Samsung opgenomen en die verwijst mij, terecht denk ik, naar de verkoper.
Tom-Z schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:27:
Een wasmachine die na 2 jaar en 2 maanden dusdanig kapot is dat reparatie niet rendabel is (reparatiekosten > nieuwprijs) is non-conform. De wasmachine moet kosteloos worden hersteld. Neem contact op met de verkoper (en dus niet met het reparatiecentrum) dat ze dit moeten oplossen.

Je kan aanvoeren dat in de tabel van Techniek Nederland staat dat een wasmachine uit deze prijsklasse een "gebruiksduurverwachting" heeft van 6 jaar en dat je dus mocht verwachten dat de wasmachine minimaal zo lang probleemloos zou meegaan. In ieder geval zou je mogen verwachten dat niet al na een fractie van die 6 jaar een dusdanig dure reparatie (€618.55) nodig zou zijn dat de reparatie eigenlijk economisch niet verantwoord is.
Sir_Lion schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:27:
[...]

Beroep doen op wettelijke garantie. De "garantie" waar jij op doelt is fabrieksgarantie, maar daar heb jij eigenlijk niet mee te maken.

Wettelijke garantie is dat je recht hebt op een product dat werkt en voor de levensduur (Let op! NIET gebruiksduur!) meegaat. Derhalve heb je ook recht op kosteloze reparatie, want een wasmachine hoort toch zeker 5, dan niet 10 jaar mee te gaan.
Dank. Ik heb contact met *knip* webwinkel opgenomen en die gaan het uitzoeken en laten die uiterlijk woensdag weten. Ik zal dit topic updaten.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 29-09-2023 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dicksterk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou porberen bij de webshop aan te sturen op de ontbinding van de koop. namelijk het is een samsung, als je het samsung ecobuble topic hie op tweakers leest kan je er bijna vanuit gaan dat als dit gemaakt is je printplaat het volgende is wat stukgaat. en als dit model binnen 2 jaar door zijn lagers heen is ben je over 2 jaar weer bij hetzelfde punt.
voor 389 euro (maar iets meer dan wat je voor de reparatie inclusief coulance zou betalen) heb je op *knip* webwinkel een splinterniewue chiq wasmachine met 10kg vulgewicht. toevallig staat er in de reviews op webwinkel iemadn die deze machine ook heeft gekocht in vervanging van een slecht werkende samsung. Dit is een prima machine die het wel 10 jaar zal volhouden, in tegenstelling tot samsung helaas. ik zou dus niet voor reparatie gan en bij de webshop aandringen op onbinding van de koop.

[ Voor 2% gewijzigd door Yorinn op 29-09-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
dicksterk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:36:
Ik zou porberen bij de webshop aan te sturen op de ontbinding van de koop. namelijk het is een samsung, als je het samsung ecobuble topic hie op tweakers leest kan je er bijna vanuit gaan dat als dit gemaakt is je printplaat het volgende is wat stukgaat. en als dit model binnen 2 jaar door zijn lagers heen is ben je over 2 jaar weer bij hetzelfde punt.
voor 389 euro (maar iets meer dan wat je voor de reparatie inclusief coulance zou betalen) heb je op knip een splinterniewue chiq wasmachine met 10kg vulgewicht. toevallig staat er in de reviews op knip iemadn die deze machine ook heeft gekocht in vervanging van een slecht werkende samsung. Dit is een prima machine die het wel 10 jaar zal volhouden, in tegenstelling tot samsung helaas. ik zou dus niet voor reparatie gan en bij de webshop aandringen op onbinding van de koop.
Dank voor de tip. Is het niet zo dat je de webshop altijd de kans moet geven tot reparatie? Natuurlijk kan ik zelf wel aansturen tot ontbinding van de koop en hopen dat ze dat willen.

[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 29-09-2023 17:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xeor
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik zou het niet laten repareren. Er is een grote kans dat de printplaat binnenkort ook kapot gaat, zoals bij mij gebeurde na ongeveer 3 jaar. Uiteindelijk heb ik een goedkope van Beko aangeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ora et Labora schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:43:
[...]

Dank voor de tip. Is het niet zo dat je de webshop altijd de kans moet geven tot reparatie? Natuurlijk kan ik zelf wel aansturen tot ontbinding van de koop en hopen dat ze dat willen.
in principe wel, maar in dit geval kan je wel aannemelijk aangeven dat lagerreparatie binnen 2 jaar en 2 maanden je zodanig weinig vertrouwen in deze machine geeft dat je er liever vanaf ziet. en geef darbij ook aan dat het dan over 2 jaar en 2 manden waarschijnljk weer zover is en dat gezien de wettelijke garantie je dan dus weer bij hen aanklopt. dat de machine ook al een keer binnen garnaite stuk was dus dat je verwacht dat het zowel vor jou als voor de shop beter is om er maar vanaf te zien. de achine waar ik naar verwees kost buiten de kortingsperiode 419 euro dus nog niet heel erg duur.
wat je ook kan doen, en wat ik misschien ook zou doen in dit geval is gewoon die nieuwe kopen die ik aangaf, en daarna afwachten wat de shop doet. repareren ze hem gratis, dan zou ik hem daarna snel op marktplaats zetten want zoals idd een andere gebruiker ook al aangaf binnen een jaar komt de printplaat aan de buert, weer een paarhonderd euro, en dan een jaartje later het lager weer dit keer oznder coulance dus 600 euro. die kortingsactie bij bol loopt tot eind dit weekend uit m'n hoofd. als de shop niet met gratis reparatie komt zou ik proberen via je rechtsbijstandsverzekering geld te krijgen, vaak neemn ze zo'nd ossier niet in behandeling want is ze te duur en geven ze iets van 250 euro. ik zou in geen geval de machine laten maken voor 318 euro, en an heelaas het verlies van deze machine maar nemen. want zoals gezegd, binnen een jaar zoit jae waarschijnlijk aan de printplaat die 318 euro krijg je er dus nooit uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

dicksterk schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 17:17:
[...]

in principe wel, maar in dit geval kan je wel aannemelijk aangeven dat lagerreparatie binnen 2 jaar en 2 maanden je zodanig weinig vertrouwen in deze machine geeft dat je er liever vanaf ziet.
Je moet de verkoper in de gelegenheid stellen de wasmachine te repareren of te vervangen. Anekdotisch bewijs dat de printplaat binnenkort defect zou gaan is onvoldoende reden om daarvan af te wijken.

TS moet de kostenraming naar de verkoper sturen en vragen hoe ze de wasmachine kosteloos willen repareren of vervangen.

Beschermheer van het consumentenrecht

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Wat staat er nu op die sticker rechtsboven de deur? "10 year waranty..."

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

• brutusl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:45
Real schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:25:
[...]

Wat staat er nu op die sticker rechtsboven de deur? "10 year waranty..."
10 jaar garantie geldt alleen voor de inverter motor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Update:
Vorige week vrijdag, 29-09, email gestuurd en chat gestart. Ik zou binnen 2 werkdagen terugkoppeling ontvangen.
Niets gehoord, zonet navraag gedaan, de reparatieafdeling heeft ingepland 10 oktober een terugkoppeling te geven.
Ik zit dus al sinds 14 september met een kapotte wasmachine.
Tijdslijn:

14 september 2023 reparatie aangemaakt via webwinkel.
16 september 2023 bericht terug van LetMeRepair dat e.a is ontvangen.
22 september 2023 een aanvraag vanuit LetMeRepair om een video te sturen, dat is dezelfde video als hierboven.
29 september 2023, een kostenraming gekregen. Dit hebben ze dus geconcludeerd op basis van het verhaal en de video.
29 september een chat met webwinkel gestart dat het product non-conform is en ik zou binnen 2 werkdagen wat horen. Niets gehoord.
29 september een email naar webwinkel gestuurd. Niets gehoord.
5 oktober navraag via de chat gedaan, begrepen dat ik 10 oktober een terugkoppeling krijg van de reparatieafdeling.
5 oktober wederom een email gestuurd naar webwinkel.

Is er ook iets om dit te bespoedigen of is 10 oktober een redelijke termijn en moet ik gewoon afwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:09
Je hebt ze inmiddels een redelijke termijn gegeven om na te komen. Nu schrijf je de ontbindingsbrief. Vergeet daarin niet te stellen dat verzuim inmiddels ingetreden is en dat je op grond van dit verzuim tot ontbinding overgaat.

Mochten ze niet reageren, dan staat het je vrij om een dagvaarding op te stellen, deze middels een deurwaarder te laten betekenen, en de teruggestuurde kopie van de dagvaarding bij de rechtbank aan te brengen om op de rol te laten plaatsen. Daar kan de griffie je mee helpen. Dat kan gewoon de rechtbank van je eigen arrondissement zijn.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18-08 09:38
Ora et Labora schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:57:
Update:
Vorige week vrijdag, 29-09, email gestuurd en chat gestart. Ik zou binnen 2 werkdagen terugkoppeling ontvangen.
[***]
29 september een chat met webwinkel gestart dat het product non-conform is en ik zou binnen 2 werkdagen wat horen. Niets gehoord.
29 september een email naar webwinkel gestuurd. Niets gehoord.
5 oktober navraag via de chat gedaan, begrepen dat ik 10 oktober een terugkoppeling krijg van de reparatieafdeling.
5 oktober wederom een email gestuurd naar webwinkel.

Is er ook iets om dit te bespoedigen of is 10 oktober een redelijke termijn en moet ik gewoon afwachten?
SkiFan schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:03:
Je hebt ze inmiddels een redelijke termijn gegeven om na te komen. Nu schrijf je de ontbindingsbrief. Vergeet daarin niet te stellen dat verzuim inmiddels ingetreden is en dat je op grond van dit verzuim tot ontbinding overgaat.

Mochten ze niet reageren, dan staat het je vrij om een dagvaarding op te stellen, deze middels een deurwaarder te laten betekenen, en de teruggestuurde kopie van de dagvaarding bij de rechtbank aan te brengen om op de rol te laten plaatsen. Daar kan de griffie je mee helpen. Dat kan gewoon de rechtbank van je eigen arrondissement zijn.
Heb je ze ergens in je correspondentie ook een termijn gegeven? Waar komen die twee werkdagen vandaan, is dat de reactie van verkoper dat je 'binnen twee werkdagen antwoord krijgt'? Zelf een termijn van slechts twee werkdagen stellen is onredelijk kort. Je hebt op 29 september een bericht gestuurd, dat je nu nog geen reactie hebt is - zonder een door jou gestelde termijn - niet onredelijk lang.

Zonder vestreken gestelde termijn - of zonder dat de verkoper heeft aangegeven niet te willen nakomen (gratis repareren / vervangen) ná jou bericht/ingebrekestelling - heb je helemaal geen verzuim (zie 6:81, 6:82 en 6:83 BW). Ontbinden zonder dat sprake is van verzuim kan niet, ziet er ook heel dom uit. Daarna ook nog eens dagvaarden zonder verzuim is ook oliedom, want het ontbreken van verzuim is een gebrek dat je dan niet meer kunt herstellen en je de zaak - hoe inhoudelijk je ook gelijk hebt - verliest met proceskostenveroordeling ten gevolg.

Als je de zaak wilt voorspoedigen en je hebt nog geen termijn gegeven: doe dat dan vandaag. Geef aan dat je nog niks hebt mogen vernemen en dat je binnen vijf werkdagen wilt weten of webwinkel binnen tien werkdagen zal zorgdragen voor kosteloos herstel of vervanging en dat je - indien webwinkel dit niet doet - je de koop ontbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
@dicksterk

Zou je mij in een PB nogmaals je verwijzing naar de wasmachine die je adviseert willen sturen? Die van mij is afgelopen weekend kapot gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Mr. Stom schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:01:
[...]

[...]

Heb je ze ergens in je correspondentie ook een termijn gegeven? Waar komen die twee werkdagen vandaan, is dat de reactie van verkoper dat je 'binnen twee werkdagen antwoord krijgt'? Zelf een termijn van slechts twee werkdagen stellen is onredelijk kort. Je hebt op 29 september een bericht gestuurd, dat je nu nog geen reactie hebt is - zonder een door jou gestelde termijn - niet onredelijk lang.

Zonder vestreken gestelde termijn - of zonder dat de verkoper heeft aangegeven niet te willen nakomen (gratis repareren / vervangen) ná jou bericht/ingebrekestelling - heb je helemaal geen verzuim (zie 6:81, 6:82 en 6:83 BW). Ontbinden zonder dat sprake is van verzuim kan niet, ziet er ook heel dom uit. Daarna ook nog eens dagvaarden zonder verzuim is ook oliedom, want het ontbreken van verzuim is een gebrek dat je dan niet meer kunt herstellen en je de zaak - hoe inhoudelijk je ook gelijk hebt - verliest met proceskostenveroordeling ten gevolg.

Als je de zaak wilt voorspoedigen en je hebt nog geen termijn gegeven: doe dat dan vandaag. Geef aan dat je nog niks hebt mogen vernemen en dat je binnen vijf werkdagen wilt weten of webwinkel binnen tien werkdagen zal zorgdragen voor kosteloos herstel of vervanging en dat je - indien webwinkel dit niet doet - je de koop ontbindt.
toon volledige bericht
Dank. De 2 werkdagen kwam van de medewerker van de chat af, die gaf aan dat er binnen 2 werkdagen een reactie zou komen. Ik heb inderdaad nog geen termijn gesteld.
Vanmorgen heb ik wel het hele verhaal nogmaals op de mail gezet, het advies is dus eigenlijk om datzelfde nogmaals te doen en dan dat de webwinkel binnen 5 werkdagen wil laten weten of ze binnen 10 werkdagen voor herstel of vervanging?
Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Mr. Stom Die termijn om na te komen / tot herstel te komen begon op het moment dat je aangaf dat de machine defect was. Dat zij dan eerst met een offerte komen, ontlast hun niet van het feit dat de redelijke termijn tot herstel op 14 september begon te lopen.

We zijn inmiddels 3 weken verder. De redelijke termijn tot herstel is verstreken, vandaar dat ik concludeer dat ze in verzuim zijn, en dat je dus kunt ontbinden.

Ook uit het feit dat ze met een offerte komen, mag je concluderen dat ze dus niet na gaan komen. Puur op grond daarvan zijn ze al in verzuim.

Mocht je dit anders zien, dan hoor ik graag van je waarom verzuim volgens jou NIET is ingetreden.

[ Voor 12% gewijzigd door SkiFan op 05-10-2023 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Ora et Labora schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:59:
[...]

Dank. De 2 werkdagen kwam van de medewerker van de chat af, die gaf aan dat er binnen 2 werkdagen een reactie zou komen. Ik heb inderdaad nog geen termijn gesteld.
Vanmorgen heb ik wel het hele verhaal nogmaals op de mail gezet, het advies is dus eigenlijk om datzelfde nogmaals te doen en dan dat de webwinkel binnen 5 werkdagen wil laten weten of ze binnen 10 werkdagen voor herstel of vervanging?
Nogmaals dank!
Yes, door twee termijnen te stellen gaat het verzuim sneller in (dus na de vijf werkdagen tot reactie). Want dan heb je binnen vijf werkdagen:

-> geen reactie = verzuim
-> afwijzende reactie = uitlating tot niet nakomen = verzuim

Die 10 werkdagen geef je zodat je een redelijke termijn hebt waarbinnen ze kunnen herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Mr. Stom schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:01:
[...]
Uit de kooptitel volgt een regeling die afwijkt van de normale verzuimregeling. Praktisch moet de verkoper nog steeds in de gelegenheid worden gesteld om een zaak te leveren die voldoet aan de overeenkomst, dus in dat opzicht is het meestal toch nuttig om een termijn te stellen. Maar voor ontbinding van een consumentenkoop op grond van non-conformiteit is het niet noodzakelijk dat een verkoper in verzuim verkeerd.
(...) Dit brengt mij wel bij een ander punt. De verplichting om binnen een redelijke termijn tot herstel of vervanging over te gaan rust ook zonder ingebrekestelling reeds op de verkoper (vgl. art. 3, derde lid, van de richtlijn en art. 21 lid 3 van het wetsvoorstel). En ook indien de verkoper deze verplichting zonder ingebrekestelling niet nakomt, kan de consument ingevolge de richtlijn en het wetsvoorstel onmiddellijk de overeenkomst ontbinden, c.q. de prijs verminderen. Bij nader inzien heeft het verzuimvereiste dan ook geen zin, zodat deze eis in het nieuw voorgestelde artikel 22 lid 2 niet meer is opgenomen.

Dit betekent uiteraard niet dat het verzuim-vereiste ter inleiding van een ontbinding van een consumentenkoop nimmer meer nodig is. Zo is voor tot ontbinding over kan worden gegaan nog wel verzuim van de verkoper vereist indien deze tekort is geschoten in zijn verplichting om de zaak over te dragen en af te leveren (vgl. art. 7:9 lid 1 BW). Indien de verkoper echter wel een zaak heeft geleverd, maar deze niet aan de overeenkomst beantwoordt, is, indien voldaan is aan artikel 22 lid 2, de koper bevoegd de overeenkomst te ontbinden, zonder dat de verkoper in verzuim is.
Kamerstukken II 2001/02, 27809, nr. 8, p. 3

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
@Real Dit dus, maar niet nakoming mag ook impliciet uit andere omstandigheden afgeleid worden. Zoals het sturen van een offerte daar waar een kostenloze reparatie de te volgen weg was voor nakoming. Je kunt dus inderdaad voor beide ankers gaan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Stom
Op 14 september is de reparatie aangemeld. Dat is pas drie weken geleden.

Verkoper heeft daarna enkel een kostenraming gestuurd. Vier werkdagen geleden heeft TS daar een reactie op gestuurd.

Ik zou er niet blind op vertrouwen dat dit reeds een onredelijk lange termijn is met ernstige overlast zoals bedoeld in 7:21 lid 3. Zeker niet omdat je gemakkelijk 100% zekerheid kunt krijgen door zelf een termijn te stellen.

Nu 'koud' ontbinden lijkt mij gewoon te vroeg. Dan zou je altijd direct kunnen ontbinden indien een verkoper aangeeft dat hij kosten wenst te rekenen.

Daarom nu een termijn stellen, dat is de enige manier om straks te kunnen stellen dat verkoper zich daar niet aan heeft gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
Juist door de kostenraming te sturen heeft verkoper aangegeven niet na te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
Mr. Stom schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:08:
[...]

Yes, door twee termijnen te stellen gaat het verzuim sneller in (dus na de vijf werkdagen tot reactie). Want dan heb je binnen vijf werkdagen:

-> geen reactie = verzuim
-> afwijzende reactie = uitlating tot niet nakomen = verzuim

Die 10 werkdagen geef je zodat je een redelijke termijn hebt waarbinnen ze kunnen herstellen.
Ik heb op 5 oktober een termijn gesteld via email.
Op 5 oktober heb ik ook contact gehad via de chat, ik zou 10 oktober een terugkoppeling krijgen van de reparatieafdeling.
10 oktober heb ik contact gehad via chat, er was nog niets bekend.
Ik neem aan dat ik de ontbindingsbrief dan morgen pas moet sturen?

Is dit een beetje een fatsoenlijke brief?
Naam
Adres
Postcode
email
telefoonnummer
datum

Webwinkel
t.a.v. Klantenservice

Betreft: Ontbindingsbrief

Geachte heer/mevrouw,

Ik schrijf u deze brief om formeel mijn beslissing aan te kondigen om de wamachine die ik op 30 juni 2021 gekocht hebt, met bestelnummer xxxxx, te ontbinden.

Reden voor de ontbinding:
Artikel defect gemeld op 14 september 2023, een prijsopgave ontvangen welke dusdanig duur is dat dit meer kost dan de nieuwwaarde van het product.
Een wasmachine die na 2 jaar en 2 maanden dusdanig kapot is dat reparatie niet rendabel is (reparatiekosten is hoger dan de nieuwprijs) is non-conform.
Er is een gebruiksduurverwachting van 6 jaar volgens Techniek Nederland.
Ik zou in ieder geval mogen verwachten dat niet al na een fractie van die 6 jaar een dusdanig dure reparatie (€618.55) nodig zou zijn dat de reparatie eigenlijk economisch niet verantwoord is.

Ondanks diverse vormen van contact, 14-09, 22-09, 29-09, 05-10, 10-10 en ik op 05-10 een termijn van 5 werkdagen gesteld heb om een reactie te krijgen om het product binnen 10 werkdagen kostenloos te vervangen of te repareren, hebi k nog steeds geen antwoord hierop gekregen, ondanks diverse toezeggingen van de klantenservice.

Bestelinformatie:
Bestelnummer: xxxx
Productnaam: Samsung WW10T654ALE
Datum aankoop: 30 juni 2021.
Bedrag betaald: €599,-

Ik verzoek u vriendelijk om het betaalde bedrag van €599 terug te betalen naar hetzelfde betaalmiddel dat ik heb gebruikt voor de oorspronkelijke aankoop.

Graag ontvang ik een schriftelijke bevestiging van deze ontbindingsbrief en de terugbetalingstermijn. Als er verdere stappen of informatie nodig zijn van mijn kant, sta ik tot uw beschikking.
Neem alstublieft zo snel mogelijk contact met mij op via email of telefoon om de regelingen voor het retourneren van het product te bespreken.
Ik waardeer uw prompte aandacht voor deze kwestie en hoop dat we dit snel en soepel kunnen afhandelen.

Met vriendelijke groet,
naam
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09:38
Er is een tik fout in de paragraaf over de contactmomenten.

Daarnaast mis ik nog de stappen bij uitblijven van wederom een reactie. Dus dat je dan de stap naar de rechter gaat zetten. Informeer dan ook dat je alle kosten gaat verhalen, plus de rente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En als je die stappen dan in je brief zet doe dat dan ook. Er zijn al genoeg mensen voor je geweest die wel dergelijke stappen in een brief of mail zetten maar daar verder geen uitvoering aan geven. Dat is natuurlijk een "winst" voor een webwinkel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Waarom noem je €618.55 als reparatiekosten? Je hebt toch een offerte gekregen van €294,97? Dat daar wat gehannes over "coulance" bij zit, wat natuurlijk bullshit is, doet daar niets aan af.

Dan nog blijft de rest van de brief gewoon correct, natuurlijk, want ook de helft van de aanschafprijs is na twee jaar gebruik te veel.

Welkom bij het clubje van bezitters van een snel-kapotte-samsung-wasmachine trouwens :w die van mij was met wat soldeergepruts ten minste te repareren.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ora et Labora
Net gebeld door webwinkel dat ze het product retourneren en ik de volledige aanschafprijs terugkrijg.

Hopenlijk gaat dat goed en is het eind goed, al goed.

Allen hartelijk dank voor de reacties, en @bwerg het wordt zeker geen Samsung meer :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dicksterk
Ora et Labora schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:09:
Net gebeld door webwinkel dat ze het product retourneren en ik de volledige aanschafprijs terugkrijg.

Allen hartelijk dank voor de reacties, en @bwerg het wordt zeker geen Samsung meer :-)
Super goed afgelopen voor je. ik heb overigens de vraag die je me via pb hebt esteld beantworod, hopelik heb je dat gezien. btw als de webwinkel waar je de nieuwe machine koopt dezlefde is als die de oude machine retour neemt kan je in dit geval proberen die afspraken op dezlefde dag te laten vallen. logischerwijs komt degene die je oude apparaat komt halen dan het nieuwe ook brengen dat is bij mij tenminste ooit wel gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dicksterk
Ora et Labora schreef op donderdag 12 oktober 2023 @ 11:09:

Hoe is de afwikkeling geegan, is de ooude machine inmiddels bij je opgehaald? Ik heb niets meer van je teruggehoord op je vraag. als je toch iets anders zoekt kan ik je daar ook bij helpen hoor. ben wel benieuwd naar het vervolg.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ora et Labora
Laatste update:
Wasmachine is opgehaald en ik heb het volledige aankoopbedrag terug.

Allen nogmaals dank.

Pagina: 1