Als jij hebt betaald voor het personeelsuitje van 2026, dan rijdt er een andere medewerker in de leaseauto.
vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels
Als er een afrekening komt(wat volgens mij verplicht is) kan je de afkoop betwisten
[ Voor 23% gewijzigd door Honesty op 18-02-2026 09:36 ]
Festina lente
Een leaseauto kunnen kiezen is gewoon een arbeidsvoorwaarde waarmee ze personeel binnen halen. Het moment dat je niet mag kiezen maar wel voor de opties van een ander mag betalen, is het een vervelend contract. Het zou goed kunnen dat hij 2-3 maanden een gat vult tot iemands auto geleverd wordt en dan alsnog ingeleverd wordt bij de LM. Dan is de boete lager, maar die heb jij al betaald.
Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl
Ypuh schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:50:
Ik zou woest worden als de ex-WG dit deed, maar heb mijn leaseauto's uit laten betalen om deze reden. Het leverde altijd gezeik op, met name bij de wat duurdere auto's. Zowel bij 'nette' werkgevers, maar vooral bij kleinere partijen waar de BU managers ook aandeelhouder waren.
Een leaseauto kunnen kiezen is gewoon een arbeidsvoorwaarde waarmee ze personeel binnen halen. Het moment dat je niet mag kiezen maar wel voor de opties van een ander mag betalen, is het een vervelend contract. Het zou goed kunnen dat hij 2-3 maanden een gat vult tot iemands auto geleverd wordt en dan alsnog ingeleverd wordt bij de LM. Dan is de boete lager, maar die heb jij al betaald.
Belangrijk is om dáár te kijken naar de voorwaarden van voortijdige beëindiging; hoe dat relateert aan het beëindigen van het lease-contract.
Niet als dat afkopen moet ivm het dekken van schade die de werkgever lijdt.... Die vervolgens geen schade lijdt.eLScha schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:57:
Als er in jouw contract stond dat je bij uit dienst treden de auto moet overnemen of afkopen en jij hebt dat gedaan, dan is de zaak toch rond? Dat de werkgever het leasecontract vervolgens niet heeft afgekocht en er een ander in laat rijden doet verder niet ter zake.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Zonder die details blijven we hier gokken en aannames doen.
Dat de ex-WG er nu niet netjes mee omgaat is iets anders.
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n
Dat is helemaal niet bekend natuurlijk. Als ze de auto in de pool moeten opnemen omdat de leasemaatschappij ze niet terugneemt en ze geven de auto nu aan iemand die normaal gesproken geen auto zou krijgen, dan hebben ze alsnog schade.ThunderNet schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:59:
[...]
Niet als dat afkopen moet ivm het dekken van schade die de werkgever lijdt.... Die vervolgens geen schade lijdt.
Over het algemeen teken je een leaseovereenkomst waarin staat dat je het contract moet afkopen als je zelf ervoor kiest om uit dienst te gaan. Wat erna met die auto gebeurd moet je je helemaal niet druk over maken.
Overigens zou ik wel heel duidelijk willen hebben waarvoor ik zou betalen bij zo'n eindafrekening. De termen die hier rondgegooid worden vind ik opmerkelijk. Normaal is het gewoon een gedeelte van de resterende termijnen aftikken.
Ik neem aan dat de WG een opvraag gedaan heeft wat het kost om de auto in te leveren en dat dat bedrag €7.000 betrof (wat ik hoog vind). Vervolgens kun je daarover onderhandelen.
Resultaat is dat ze misschien ook net een nieuwe auto besteld hebben voor een andere collega en dat deze een tijdelijke oplossing nodig had (of geen vrije keuze kreeg) en de auto doorgeschoven kon worden. In dat geval geldt de opzegboete toch ook niet lijkt me, of is deze lager.
Ik zou het allemaal wel even zwart op wit willen zien. Niet zeggende dat het niet klopt, maar een afrekening is heel normaal (verplicht?).
Je zou bij een spreekuur of een intakegesprek van een jurist kunnen kijken of deze iets voor jou kan betekenen. Maar ik vermoed dat dit een moeilijk verhaal wordt vanwege bovenstaande en de kosten die snel de baten zullen overstijgen.
Heb je iets van een rechtsbijstandsverzekering of ben je aangesloten bij een vakbond? Wellicht dat je hier advies of bijstand kunt krijgen?
Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic
Geen idee wat er zwart-op-wit staat, maar als dat weinig is dan is dat vooral een lastig verhaal voor de werkgever; die heeft dan geen grond voor zo'n vordering.Herman schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 12:45:
Omdat, wat ik begrijp, veel mondeling is afgesproken en weinig zwart-op-wit staat, zal dit wel een lastig verhaal worden.
@lolgast Wat staat er nu precies op papier?
Maar, is het contract uiteindelijk voortijdig be-eindigd of niet. Want daar lijkt het dus niet op? In dat geval lijkt me het simpel, en het bedrag terugvorderen. Je hebt betaald voor het voortijdig be-eindigen van het contract, wat niet gebeurd is.lolgast schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:03:
***members only***
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Het is nu oude koeien uit de sloot, maar was het niet beter geweest om de auto over te nemen van de LM? Heb ik ook gedaan, afloop was 5k en overname was 18k. Was dus een no-brainer…
FreakNL schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:15:
Overigens wel een hoop geld voor lucht…
Het is nu oude koeien uit de sloot, maar was het niet beter geweest om de auto over te nemen van de LM? Heb ik ook gedaan, afloop was 5k en overname was 18k. Was dus een no-brainer…
Dat was 6 weken lang het plan, totdat de LM 24 uur van te voren belde dat het afgesproken bedrag te laag was, foutje met de BPM en business-to-business standaarden..
Daar lijkt het dus niet op nee...ThunderNet schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 14:12:
[...]
Maar, is het contract uiteindelijk voortijdig be-eindigd of niet. Want daar lijkt het dus niet op? In dat geval lijkt me het simpel, en het bedrag terugvorderen. Je hebt betaald voor het voortijdig be-eindigen van het contract, wat niet gebeurd is.
[ Voor 25% gewijzigd door lolgast op 18-02-2026 14:22 ]
Anyways, ik denk niet dat je een poot hebt om op te staan.
eLScha schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 09:57:
Als er in jouw contract stond dat je bij uit dienst treden de auto moet overnemen of afkopen en jij hebt dat gedaan, dan is de zaak toch rond? Dat de werkgever het leasecontract vervolgens niet heeft afgekocht en er een ander in laat rijden doet verder niet ter zake.
[ Voor 61% gewijzigd door FreakNL op 18-02-2026 14:22 ]
Beiden lijken hier niet het geval te zijn. Persoonlijk zou ik het volledige bedrag dan ook zeker terug vorderen!
Bij mijn vorige WG heb ik ook m'n lease auto ingeleverd. Echter was daar van te voren duidelijk dat ik voor de resterende looptijd de "luxebijdrage" zou moeten aftikken. Dat was een fors bedrag maar;
- Duidelijk toen ik het lease contract aan ging
- De daadwerkelijke schade die mijn werkgever had, of de auto nou door een collega bereden zou gaan worden of terug naar de LM zou gaan
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.