• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:54
Ik heb sinds kort een diyless thermostat 3 thermostaat gekocht om mijn kapotte atag one thermostaat te vervangen. Ik heb echter veel vragen en kan weinig specifieke informatie vinden dus daarom start ik dit topic.

Er is wel een OTGW Opentherm Gateway topic, maar dat lijkt vooral bedoeld om een bestaande thermostaat smart te maken, terwijl de diyless thermostat 3 de thermostaat helemaal vervangt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb de diyless thermostat 3 gekocht samen met een wall mount. In deze wall mount zit een voeding die van 230volt 5volt maakt voor de thermostaat. Je kunt de thermostaat ook zonder wall mount voeden met een USB type C aansluiting.
De wall mount past in een standaard inbouwdoos, maar in mijn woonkamer kwamen de thermostaat draden direct uit de muur, dus ik heb een Nedis Smart opbouwdoos gebruikt om de thermostaat te monteren. Ik ben redelijk tevreden over het uiterlijk, maar het is wel een dikke puist op de muur nu. Misschien ga ik in de toekomst toch een gat boren voor een een inbouwdoos.

Ik heb er spijt van dat ik er niet gelijk een Xiaomi BLE Sensor bij heb besteld voor een onafhankelijke temperatuurmeting, want de interne temperatuursensor in de thermostaat warmt een klein beetje op door de voeding en het scherm dat ik altijd aan heb gezet (in gedimde toestand).
Door een Built-in sensor offset van -0,8 graden in te stellen heb ik de kamerthermostaat gecalibreerd aan een andere temperatuursensor.

Ik heb de thermostaat aangesloten op een ATAG E325EC, Deze heeft een opentherm aansluiting. Voor de ATAG one zat er nog een BCU tussen de ATAG ONE en de opentherm aansluiting, maar ik kon deze bcu eenvoudig overbruggen door de thermostaat stekker rechtstreeks in de opentherm ingang te pluggen.

Voor de voeding haal ik 230 volt uit de CV ketel en ik heb daarvoor nieuwe bedrading getrokken in de PVC buis tussen CV-ketel en kamerthermostaat.
Op de wall mount heb ik een waarschuwings-stickertje geplakt voor eventuele nietsvermoedende CV-monteurs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fwi6TtPFJZPIz8qP1aMuB1zjyOo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b34rF6P9W65ughAZdnX3GLcn.jpg?f=fotoalbum_tile
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Na het instellen van wifi en MQTT server in de webinterface van de thermostaat werd hij ook zichtbaar in home assistant. (zie hieronder).

Daarin zie je dat het huis snel op temperatuur kan worden gebracht en om de temperatuur te behouden de ketel steeds heel even inschakelt om de CV temperatuur naar ca 40 graden te brengen. Het lijkt erop dat de ketel teveel vermogen heeft voor mijn huis waardoor hij niet kan terugmoduleren naar 10% ofzo waarbij hij permanent zou aanblijven. Ik vraag mij alleen af of het niet slecht voor de ketel is dat hij steeds 3 minuten aan gaat en dan weer 5 minuten uit. Ik denk dat mijn atag one wat minder vaak de ketel inschakelde maar dan wel wat langer. Daardoor zal de temperatuur in huis wel iets meer fluctueren, maar ik vraag mij af of dat merkbaar is.

Heeft iemand anders ervaring met deze thermostat of met een OTGW en wat is een "gezond" stookregime voor mijn Atag E325EC ketel?

De PID van de thermostaat staat nu op de default waarden van Kp=30 en Ki=0,01 en dat werkt, maar ik vind dat hij bij inschakelen van de verwarming wel heel snel en heet gaat stoken, dat zou best wat langzamer mogen denk ik als dat zuiniger is. Wie heeft tips voor het inregelen van deze thermostaat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ut8Q6HFpkzdhm870q1dRtXWbbpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5sxFCYp1ETXqSbzDvhvNGjQ.jpg?f=fotoalbum_large

• JBS
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JBS

Interessant. Deze thermostaat is echter niet draadloos met de CV te verbinden zo te zien?
Er is geen mogelijkheid deze thermostaat te voeden middels batterijen? Heb namelijk geen bedrading meer van CV naar de plek in de woonkamer waar de thermostaat hangt.

Door zo'n draadloze temperatuur sensor te gebruiken in de woonkamer doet de plek van de thermostaat zelf er niet meer toe lijkt me?

• wlmpie
Klopt met zo'n draadloze Xiaomi BLE Sensor krijgt de thermostaat de temperatuur via bluetooth binnen en hoeft hij dus niet per se in de woonkamer te hangen. Je kunt ook via MQTT een temperatuur naar de thermostaat sturen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrYQtGXgGufbZ9gcs_pqfcwA5XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9EG2FADOGz7zZCq90GnQiw6T.png?f=fotoalbum_large

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35
Probleem met deze thermostaat is dat via PID regeling een setpoint wordt gevraagd wat je ketel in veelvoud levert.
Ik weet niet wat je ketel precies doet, maar mijn Intergas ketel gaat bij setpoint van 10.1 graden meteen aan en gaat dan proberen water van 40 graden te leveren. Dat duurt even, setpoint stijgt wat verder en tegen de tijd dat de woning op temperatuur is moet het setpoint helemaal terug naar 10 graden dalen om de ketel uit te schakelen. Ondertussen circuleert er water van 40 graden.

Op de warmtepomp daarentegen werkt het super, die geeft gewoon wat de thermostaat vraagt en dan zie je de thermostaat heel mooi bijregelen en soms runs maken van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zonder uitschakelen.

Edit: ik heb de Thermostat2, werkt in principe hetzelfde. BTLE via het gebruikte pvvx protocol is overigens onbetrouwbaar, als de BT verbinding weg is valt het setpoint direct weg en gaat je verwarming uit. Ik gebruik de sensor met een BTHome proxy en duw de temperatuur via MQTT naar de thermostaat.

[ Voor 17% gewijzigd door _JGC_ op 17-02-2026 20:08 ]

• wlmpie
Ik moest trouwens wel domestic hot water in de thermostaat uit zetten, want anders bleef de ketel gewoon doorstoken. Op de ketel staat het nog wel aan en hij levert gewoon netjes water van 60 graden zoals ingesteld als je de warme kraan opendraait. Het duurt alleen even.
Dit gedrag kan ook komen doordat mijn driewegklep niet meer helemaal lekker functioneert. Bij warmwater tappen worden de radiatoren ook warm. Ik denk dat de cartridge aan vervanging toe is, het motortje werkt nog wel.

Verder staat de member id default op 255. Is er nog een specifiek member id voor een Atag E325EC ?
Wat betekent zo'n member id eigenlijk binnen OpenTherm?

• wlmpie
Inmiddels via google AI weer het e.e.a. geleerd.
diyless heeft een ingesteld memebr id van 255. Dat is niet voor een specifiek merk maar voor een generiek apparaat. Bij boiler value geeft hij 4. Dat is een siemens member ID terwijl ik een atag ketel (member id 20) heb. Maar omdat ik de BCU van de atag one heb ge-bypassed en de controleunit in een atag E325EC blijkbaar van Siemens is klopt dit dus. De ketel gedraagt zich dus als een Siemens.

Verder heb ik de max ketel temperatuur nu op 60 graden ipv 85 graden gezet. Dan gaat hij hopelijk wat minder heftig opwarmen.
Ik zie dat ik de ketel ook met een heating curve en buitentemperatuur kan gaan stoken, maar voorlopig blijf ik nog even op de PID regeling en de interne temperaatuursensor. De Kp en Ki wil ik mogelijk bijstellen zodat de ketel wat minder vaak aan en uit gaat, maar ik heb geen idee waar te beginnen.

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 01:00
wlmpie schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 19:27:
[...]
Ik vraag mij alleen af of het niet slecht voor de ketel is dat hij steeds 3 minuten aan gaat en dan weer 5 minuten uit.
[...]
Die ketel kan dat wel aan, hier een ketel van 20 jaar oud die dat tig keer per dag doet, hier afgelopen nacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ULaOTqprIFXQ8jI22qva3KaG0w8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JebuuY3Ih6L7oGGm44vsr3Tn.png?f=user_large
Stuur deze aan met een Opentherm master shield van diyless met ESPHome op een ESP32

• maxkoe
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-02 12:51
Ik heb deze thermostaat ook gekocht met een nieuwe ketel.
Helaas lukt het mij niet om deze te verbinden met homeassistant doormiddel van mqtt. Ik heb de handleiding al gevolgd maar op een of andere manier vind hij de thermostaat niet.

Hoe hebben jullie dat gedaan.

Laat maar na ik was vergeten een username en password toe te voegen. Als alles aangesloten heb zal ik binnen kort wel een update posten. Hieronder vast een plaatje hoe de ingaande en uitgaande temperatuur van mijn huidige CV eruit zien. Dit meet ik met een esp8266 met twee temperatuur sensoren.

Het telkens aan en uit gaan van de CV heb ik nu ook met een andere thermostaat. Een honeywell round en had ik ook met mijn vorige AWB ketel. Je minimale vermogen is dan te groot om continu aan te blijven. Maar volgens mij is dat niet erg.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cz3em3e5b6aVynp_5_rs5CfZ4Qw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HihG7vM1Qh57iSBsKx2OAGib.png?f=fotoalbum_large

Wel misschien nog een domme vraag, wat houden de drie icoontjes in op het standaard scherm. Het vlammetje handje en het power icoon.

[ Voor 74% gewijzigd door maxkoe op 20-02-2026 17:46 . Reden: nog een vraag toegevoegd. ]

• wlmpie
maxkoe schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:57:

Wel misschien nog een domme vraag, wat houden de drie icoontjes in op het standaard scherm. Het vlammetje handje en het power icoon.
Geen domme vraag, ik heb er zelf nog niet mee geëxperimenteerd.
Ik vermoed dat je met het handje, handmatig de vraag temperatuur van de ketel kunt instellen en met het power icoon zet je de verwarmingsfunctie uit denk ik en met het vlammetje weer aan.

domestic hot water moest ik met het power icoontje uitzetten, want anders bleef de ketel permanent aan in een poging om de DHW temperatuur op 60 graden te krijgen en omdat mijn driewegklep niet meer helemaal fris is ging hij daardoor radiatoren heet stoken en bereikte het niet de temperatuur van 60 graden waardoor hij bleef stoken.
Maar met DHW uit krijg ik wel gewoon heet water als ik de warme kraan open draai. Het duurt wel even.

Ik ga binnenkort de cartridge van de driewegklep proberen te vervangen.
Pagina: 1