Onmisbare tools & software voor Linux topic?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik kan het niet vinden en er is ook geen feedbacktopic voor dit subforum?

Wat ik zoek en mis (of domweg niet kan vinden) is een verzameltopic zoals deze, maar dan voor Linux.

Onmisbare tools & software voor macOS - Deel 7

Lijkt mij dat vele overstappers (zoals ik) hier inspiratie kunnen vinden in het grote oerwoud van aangeboden software?

Dit is dus een vraag en geen aanzet tot een dergelijk topic daar ik de kennis daartoe mis :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Beste antwoord (via franssie op 16-02-2026 22:24)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:11

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet alleen wat hier direct boven wordt genoemd, maar je zit ook met de toolkit dat je desktop omgeving gebruikt. Als je Gnome gebruikt, heb je niet heel veel zin om allerlei Qt dependencies te installeren voor maar 1 tooltje. Of het halve KDE Framework. Andersom net zo, waarom allerlei GTK/Gnome dependencies voor bijvoorbeeld Gedit, als Kate hetzelfde kan. Of je bent een die-hard Vim gebruiker in de terminal met een tiling window manager. Om maar even wat te noemen.

Er zijn dus meer redenen waarom een vergelijkbaar topic hier niet direct bestaat. Mede ook omdat er nooit vraag naar was.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Alle reacties

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Firefox (met uBlock Origin en meer)
Sterkste browser voor het internet, vooral met veel quality of life features die anderen missen. Mocht je niet willen, zou ik Ungoogled Chromium (met uBlock Origin Lite) adviseren. Die heb ik ernaast omdat Teams daar beter in werkt.
Songrec
Handig programma voor muziekherkenning via speakers of microfoon.
Easy Effects
Ideale audio effects center, ik gebruik het voor noise suppression met Teams, omdat dat voor Microsoft erg moeilijk is, op Linux.
Terminator
Fijne terminal emulator met fijne hotkeys. Ben er eens mee begonnen en ben er nu aan gewend.
Pinta
Paint.Net-alternatief.
Heroic Games Launcher
Games launcher voor Epic en Gog. Handelt alle Wine-configuraties voor je af, net zo makkelijk als Steam met Proton!
OnlyOffice
Goede MS Office replacement, net wat meer herkenbaar voor MS Office-gebruikers dan LibreOffice.
Mission Center
(Uitgebreidere) Taskmanager-clone voor Linux

[ Voor 12% gewijzigd door Room42 op 15-02-2026 22:48 ]

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wat vind je zelf 'onmisbaar'? Op m'n eigen systeem heb ik wat basis dingetjes geïnstalleerd die je 'onmisbaar' zou kunnen noemen, maar vaak al standaard aanwezig zijn. Ik gebruik KDE, dus die variaties noem ik hieronder even:
  • Firefox: browser, beter dan IE mk 2 (Chrome)
  • Konsole: terminal
  • Kolourpaint: simpele image editor zoals mspaint
  • Steam: games uiteraard, tenzij je geen gamer bent
  • System Monitor: taakbeheer, sensor viewer, system stats, etc
  • LibreOffice: voor documenten, alternatieven zijn er ook zoals OnlyOffice of kwrite
  • Kate: text editor, genoeg functionaliteit voor mij, vraagt bij opslaan voor sudo wachtwoord als je bestanden bewerkt waar je geen rechten hebt
  • VLC: audio/video player, kent iedereen wel

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Room42 en @Hero of Time

Dank voor de tips.
ik ben dus niet primair op zoek naar tips, maar wat ik van het OSX topic leuk vind is dat je soms toch iets leest over een heel handig klein appje om het leven makkelijker te maken.

Dat gezegd hebbende, 9/10 van de software kende ik al omdat die ook cross-platform werkt, maar ook in jullie tips zit software die ik nog niet ken en verder zal onderzoeken.

Maar ik lijkt hieruit te kunnen opmaken dat een dergelijk topic voor Linux systemen dus niet bestaat, dat was mijn initiële vraag.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• SirLenncelot
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Ik denk dat zo’n topic voor Linux lastig is omdat applicaties niet op alle distro’s en configuraties dezelfde (gebruikers) ervaringen bieden. Dit verzand dan snel in een DE/package manager/“alles-is-beter-in-terminal” - discussie.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Niet alleen wat hier direct boven wordt genoemd, maar je zit ook met de toolkit dat je desktop omgeving gebruikt. Als je Gnome gebruikt, heb je niet heel veel zin om allerlei Qt dependencies te installeren voor maar 1 tooltje. Of het halve KDE Framework. Andersom net zo, waarom allerlei GTK/Gnome dependencies voor bijvoorbeeld Gedit, als Kate hetzelfde kan. Of je bent een die-hard Vim gebruiker in de terminal met een tiling window manager. Om maar even wat te noemen.

Er zijn dus meer redenen waarom een vergelijkbaar topic hier niet direct bestaat. Mede ook omdat er nooit vraag naar was.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dat was mijn vraag dus ook. Al heb ik weinig angst voor de terminal (sinds OSX) en krijg ik het meeste wel aan de praat. Heb nu ook Virtual Machine Manager een WIndows 11 draaien (omdat het kan). En ook op de raspberry is het niet ongewoon om meerdere resporitories te gebruiken.
Maar zo zoek ik bijvoorbeeld nog een goed appje om screenshots snel te bewerken en bij te snijden zoals in Windows kan. Maar als er inderdaad geen behoefte aan is, prima, dan zinkt dit wel weer af naar de kelderserver van Tweakers ;-)

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Vaak dan heb je een tool al geinstalleerd staan, maar weet je dat niet omdat de naam compleet nietszeggend is.

Als voorbeelden van mijn onmisbare tools:
baobab: dit is een gratische analyse van waar je diskruimte door gebruikt wordt
meld: vergelijk 2 of 3 tekstbestanden side-by-side en laat grafisch zien waar de verschillen zitten

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
aawe mwan schreef op maandag 16 februari 2026 @ 21:12:
Vaak dan heb je een tool al geinstalleerd staan, maar weet je dat niet omdat de naam compleet nietszeggend is.

Als voorbeelden van mijn onmisbare tools:
baobab: dit is een gratische analys van waar je diskruimte door gebruikt wordt
meld: vergelijk 2 of 3 tekstbestanden side-by-side en laat grafisch zien waar de verschillen zitten
Ja dat is wel herkenbaar. Zo bleek ik een bitlocker encrypted USB zo in Linux Mint te kunnen openen (na invoeren pass) - er zit zoveel in waar je geen weet van hebt.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@franssie, voor screenshots, KDE heeft bijvoorbeeld Spectacle. Kan je zelf een selectie maken van wat je wilt en voordat je het accepteert nog de grootte en locatie aanpassen. Daarna kan je nog zaken toevoegen, zoals highlights, pijlen, dingen blurren/pixelaten. Speciaal is het niet echt te noemen, want het is standaard onderdeel van KDE. Gnome zal vast iets vergelijkbaars hebben. Maar in geval dat niet zo is, is dat dus ook een van de redenen waarom het zo lastig is om een lijstje te maken.

@aawe mwan, en voor KDE is er dan weer FIlelight om schijfruimte te tonen. Heb je geen GUI? Dan kan je met ncdu al een heel eind komen.
Vergelijken kan dan weer met Kompare. En uiteraard diff in de terminal.

Tig tools die hetzelfde doen. Welke is beter? Persoonlijke voorkeur en (deels) afhankelijk van je DE.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
ok, de DE is dan van veel grotere invloed dan ik had verwacht. Dan wordt het een lastig verhaal zonder voor elke desktop omgeving een eigen topic te starten. Jammer maar dat is dan maar zo.

Op mint lijkt Flameshot overigens te doen wat ik zoek, voor nu.
Maar ik ga op zoek naar de respectievelijke distro's voor gerelateerde vragen.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-02 22:17
-Schijven of disks en gparted
-Bleachbit
-Freetube en grayjay
-Sabnzbd
-Synaptic package manager(oude manier installeren en soms alleen de mogelijkheid om terminal programma's te installeren) Via terminal gaat dit ook.
-darktable
-terminal programma, detox
-terminal programma(en voorbeeld), streamripper http://hivane01.frequence3.net/frequence3-256.mp3 -d /home/jan/Downloads/streamripper
-clamtk virusscanner
-cpu-x
-firewall, deze aanzetten in linux, dus inkomende blokkeren , van binnen naar buiten open laten.
-flatseal
-freefilesync
-grsync
-bij schijven kun je smart uitlezen, maar nieuwe schijven werkt dit soms niet, maar met gsmatcontrol werkt dit meestal wel.
-hardwarelister
-file maneger met aparte tools, krusader
-

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:31
Gebruikte distro: Debian 13 Trixie met Xfce desktop environment

abcde (A Better CD Encoder)
Teaminal-applicatie op cd's tegelijk naar FLAC en andere audioformaten te rippen.

Audacity
Audioname en -bewerkingstool.

Audaciaous
Simple audiospeler gebaseerd op XMMS.

Cowsay
Teminal-applicatie waarin je o.a. een koe getekend met ASCII-karakters iets kunt laten zeggen. Leuk om te gebruiken in combinatie met Fortune. Tip: neem in je ~/.bashrc als laatste regels op:
code:
1
2
3
fortune | cowsay
echo
echo
Ex Falso
Handige tool om je tags voor mp3 en FLAC te bewerken. Ook het eenvoudig hernoemen van bestanden kan hiermee.

Fastfetch
Teaminal-applicatie. Opvolger van neofetch. Toont systeeminformatie in de terminal.

Filezilla
FTP client.

Fortune
Teminal-applicatie die quotes genereert van bekende personen. Leuk om te gebruiken in combinatie met Cowsay (zie hierboven).

GIMP (GNU Image Manipulation Program)
Foto's en afbeeldingen bewerken.

Firewall (gufw ufw)
Grafische interface voor Uncomplicated Firewall (ufw).

GVfs (gvfs-backends gvfs-fuse)
Ondersteuning voor o.a. SMB-shares via de Thunar File manager.

Handbrake
Omzetten van videobestanden naar allerlei verschillende videoformaten.

KeePassXC
Multiplatform Wachtwoord manager.

Meld
Bestanden en directories vergelijken tussen 2 locaties.

Redshift (redshift-gtk)
Dag- en nachtkleurtemperatuur instellen voor je monitor. Handig voor gebruik i.c.m. met Cinnamon en Xfce desktop environments. Let op: Werkt niet onder Wayland.

ScummVM
Klassieke adventure games spelen.

Open video downloader (youtube-dl-gui yt-dlp)
Downloaden van YouTube video's naar diverse videoformaten en/of alleen audio opslaan naar diverse audioformaten.

[ Voor 5% gewijzigd door pporrio op 25-02-2026 08:59 ]

Mijn platencollectie

Pagina: 1