Welke afkortzaag/verstekzaag is precies

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-02 21:12
Ik ben al een tijd aan het kijken naar een nieuwe afkortzaag. Mijn huidige einhell heeft te veel speling. Maar kan geen keuze maken nog

Budget is 300-400 euro

Eisen:
Compact. (Liefst)
216mm
Zogoed als spelingsvrij. (Wil hem gebruiken voor kozijnen en plinten )
Schaduwlijn
Mag gewoon met netsnoer

Heb veel dewalt gereedschap dus een 774 of 777 past er goed tussen. Maar las dat er veel speling op zit ?

Metabo kgsv 216mc

De skill 1321aa. (Alleen niet compact)

Met welke hebbe jullie goede ervaringen.

Alle reacties

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-03 17:14
Alles wat kan uitschuiven met rails is niet accuraat.
Jij zoekt een vaste afkortzaag zonder "trekfunctie"
metabo heeft 2 modellen.
groot en klein die dat hebben.
de KGS 305 M of de KS 216 M

[ Voor 15% gewijzigd door 3dmazter op 15-02-2026 21:09 ]

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:06

Asteroid9

General Failure

3dmazter schreef op zondag 15 februari 2026 @ 21:07:
Alles wat kan uitschuiven met rails is niet accuraat.
Niet binnen die prijsklasse zou ik zeggen, dat klopt wel.

Een goede nauwkeurige die uittrekbaar is lukt je niet voor dit budget.
Zonder trekfunctie kan, maar het zaagbereik is daarmee wel erg beperkt. Plinten lukt altijd wel maar TS heeft het ook over kozijnen, dat kan misschien al krap worden.

Goed de specs bekijken om zeker te weten dat je niet net een centimeter tekort komt voor het beoogde werk :P

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02:29
Ik heb 3 weken terug een HiKOKI C8FSHGWAZ gekocht en die kwam af fabriek al behoorlijk goed afgesteld binnen. Kende het merk eigenlijk niet zo goed (al is het kennelijk een A-merk dus dat ligt meer aan mij :+) maar bleek na wat inlezen en reviews dat deze er wel goed uit kwam.

Zaagt ook erg lekker, afremfunctie vind ik fijn en is bovendien erg compact op te bergen voor een telescopische afkortzaag. Wel zo lekker als je geen dedicated klusruimte hebt. Geleiderail gaat ook naar voren ipv achter waardoor je ‘m strak tegen een muur kunt zetten. Ben je voor 200 Euro klaar en een zaag die zich volgens mij prima kan meten met de 300-400 zagen van Metabo e.d. :)

Voor mij als thuisklusser een prima apparaat.

Join het GoT Pulse-Team!

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-03 18:06

Asteroid9

General Failure

Hikoki heette eerder Hitachi, denk dat je dat merk wel kent ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-02 19:02
Ik heb ook zon Dewalth 774, ik denk voor wat jij er mee wilt doen deze goed is.
Dit is gewoon een simpele afkort zaag zonder fratsen als lazer etc.
Prijs kwaliteit is goed.

Je moet alleen in het begin even de tijd nemen om hem goed haaks te zetten, maar dat is eigenlijk met alle afkortzagen in dit prijs segment.

Vraag is vooral hoe intensief je hem gaat gebruiken ik heb heel mijn huis er mee verbouwd en hij is nog steeds haaks. Het is vooral hoe ga je om met zo'n zaag.

Kijk wel even goed naar de zaag diepte, deze is op 90graden 70mm, maar een kozijn is al 67 of 90mm.

• tcw82
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05:52
@eBoR Ik heb deze recent gekocht. https://www.hornbach.nl/p...g-kgs-216-m-set/10721005/

Ik ben geen "fijne-meubel-maker-timmerman". Met de schaduwlijn ben ik erg blij. Ik had eerst een voorloper van deze unit, met laser, die ik vervolgens nooit gebruikte, want werkte niet goed, was leeg of ik deed het niet goed (doorhalen wat niet van toepassing is). Ik ben er erg te spreken over, eerste klus was allemaal 44X96 balken op maat maken voor een werkbankje, het werkbankje wiebelt niet...

Kan niet veel zeggen over "nauwkeurigheid", misschien kun jij iets toelichten welke vorm van nauwkeurigheid je zoekt of bedoeld? Bewegende delen (ok, misschien kogelomloop spindel systeem niet) hebben altijd wel een vorm van speling, net als de scharnieren.
Hoeveel plekken na de komma moet het nauwkeurig zijn voor kozijnen (ik weet het echt niet, daarom tiep ik het hier).

Of is "herhaalbaarheid" meer een vereiste, dat als je eenmaal een maat hebt ingesteld, de volgende balkjes ook precies die maat verkrijgen? Dat is mogelijk te bereiken met de juiste accessoires.

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-03 18:55

inhico

pw

Kijk/vraag ook even hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2044004
Kijk bij youtube eens bij gotools: die reviewen allerlei gereedschap, waaronder ook afkortzagen.

Zelf heb ik een Metabo KGS 254M. Deze heeft geleidestangen en vraagt daarmee veel ruimte. Ik ben er tevreden mee. Voldoende accuraat en reproduceerbaar voor mijn gebruik: bouw en tuin. Beetje speling van geleidearmen kun je rekening me houden met wat oefening.. Voor precisie-meubelmakerij wellicht minder geschikt.
Die van mij is 10-15 jaar oud. Dus wellicht niet helemaal te vergelijken met de huidige versie, maar je zou verwachten dat de nieuwere versies op z'n minst even goed zijn.

...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07-03 11:09

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En vergeet ook marktplaats niet... Voor je budget zijn er genoeg afkortzagen te vinden. Welliswaar gebruikt, maar voor deze prijs dan wel een klasse hoger. Nieuw zaagblad van een paar tientjes erop en klaar.

En, vergeet naast zaag ook ergonomie en plaatsing niet. Een onderstel met goede ondersteuning voor je werkstuk kan ook wonderen doen voor het eindresultaat. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Question Mark op 17-02-2026 14:36 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06:38

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb zelf ook de 774 als mobiel zaagje. Niet zwaar, redelijk zaagbereik, en hij blijft na verplaatsen goed gecalibreerd. Hij heeft geen merkbare speling en zaagt voorspelbaar.
Hiervoor had ik voor dezelfde toepassing een Metabo KGS216, en dat was eigenlijk het tegenovergestelde: minder voorspelbaar en vaker opnieuw afstellen nodig.

De DeWalt is zelfs zo precies dat ik er zonder twijfel meubelonderdelen mee zaag. nadeel is naar mijn mening wel de bediening, het is niet het gebruiksvriendelijkste "kinderslot" en je wilt niet links zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door twain4me op 17-02-2026 15:17 ]

• Bartjeuhz
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-03 08:04
tcw82 schreef op maandag 16 februari 2026 @ 19:12:
@eBoR Ik heb deze recent gekocht. https://www.hornbach.nl/p...g-kgs-216-m-set/10721005/

Ik ben geen "fijne-meubel-maker-timmerman". Met de schaduwlijn ben ik erg blij. Ik had eerst een voorloper van deze unit, met laser, die ik vervolgens nooit gebruikte, want werkte niet goed, was leeg of ik deed het niet goed (doorhalen wat niet van toepassing is). Ik ben er erg te spreken over, eerste klus was allemaal 44X96 balken op maat maken voor een werkbankje, het werkbankje wiebelt niet...

Kan niet veel zeggen over "nauwkeurigheid", misschien kun jij iets toelichten welke vorm van nauwkeurigheid je zoekt of bedoeld? Bewegende delen (ok, misschien kogelomloop spindel systeem niet) hebben altijd wel een vorm van speling, net als de scharnieren.
Hoeveel plekken na de komma moet het nauwkeurig zijn voor kozijnen (ik weet het echt niet, daarom tiep ik het hier).

Of is "herhaalbaarheid" meer een vereiste, dat als je eenmaal een maat hebt ingesteld, de volgende balkjes ook precies die maat verkrijgen? Dat is mogelijk te bereiken met de juiste accessoires.
Kan dit alleen maar beamen. Ik zag er ook kozijnen, plinten en allerlei afbouw dingen mee eigenlijk.

Steam: CatBearCow

Pagina: 1