Ik ben mij aan het oriënteren op het na-isoleren van mijn hellende dak (woning uit 1975) aan de binnenzijde. Het dak is technisch nog bruikbaar maar niet in optimale staat. Volledige dakvervanging is momenteel financieel niet haalbaar, maar isoleren kan ik wel financieren via mijn bouwdepot.
Ik zou het graag willen isoleren met PIR platen met gips er al aan vast. zoals: https://www.isolatiemater...600x100-95mm-rd454-072-m2
Deze hebben volgens de site een "aluminium cachering en wordt als dampdicht beschouwd, waardoor er geen extra dampremmende folie nodig zou zijn
Bestaande dakopbouw (binnen → buiten):
- Houten gordingen
- Ca. 18 mm plaatmateriaal (spaanplaat?)
- Ca. 15 mm fabrieksmatig aangebrachte schuimisolatie
- Tengels/panlatten en dakpannen
Vragen:
- Is de aluminium cachering in de praktijk voldoende als damprem, of adviseren jullie alsnog een aparte damp remmende laag?
- Hoe monteer je deze platen? want het dakbeschot is niet echt dik/stevig. en hoe maak je ze vast aan elkaar?
- Is het wel een handig idee om tussen de gordingen in te isoleren?
- Zijn er bouwtechnische aandachtspunten bij deze dakopbouw wanneer je tussen de balken isoleert?
- In het dakbeschot zitten meerdere openingen met daarboven ventilatiepannen. Wat is de correcte manier om deze openingen luchtdicht af te werken vóór het isoleren?
Foto's: https://photos.app.goo.gl/GRU3YDyPUBbFQQ2p9
In het deel waar nu het dakraam zit komt over de hele breedte een dakkapel. De gordingen boven het dakraam en onder het dakraam blijven zitten. Dat er tussenin gaat dus weg.
Het dak aan de andere kant van de woning wordt wel in z'n geheel geïsoleerd.
Ik had het advies voor ubakus al gelezen maar daar snap ik helemaal niets van en zegt mij niks.
:strip_exif()/f/image/UooNNpQduWFnM8ReXAMgALtS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z0tLbkTQL6baoeSBbHazBun1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is 1 van de gaten in het dak. Daar zat vroeger een pijp ofzo denk ik. Er zitten nog een paar (ventilatie?) gaten.
:strip_exif()/f/image/fwE7KCRGoouCHAC8y6oUFqVf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5LuIi6FFdWkuVklcnrzfRobw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oqL9sjLgZXXNF1cYnSbutPGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was mijn rolmaat kwijt
Maar hier bestaat dus het dak uit. +- 18mm plaat en +- 15mm schuim isolatie.
:strip_exif()/f/image/PakVgIyAp2yVptN5VdmaMwlC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de nok heeft er ook wel eens wat lekkage gezeten. Het is nu niet vochtig meer. Maar daar is het spaanplaat niet hard meer, Je kan het zo een beetje afbrokkelen. Kan ik dat gewoon een beetje dicht purren? moet daar iets anders overheen?
Het spant waar deze balk aan vast zit is nog gewoon prima.
Ik zou het graag willen isoleren met PIR platen met gips er al aan vast. zoals: https://www.isolatiemater...600x100-95mm-rd454-072-m2
Deze hebben volgens de site een "aluminium cachering en wordt als dampdicht beschouwd, waardoor er geen extra dampremmende folie nodig zou zijn
Bestaande dakopbouw (binnen → buiten):
- Houten gordingen
- Ca. 18 mm plaatmateriaal (spaanplaat?)
- Ca. 15 mm fabrieksmatig aangebrachte schuimisolatie
- Tengels/panlatten en dakpannen
Vragen:
- Is de aluminium cachering in de praktijk voldoende als damprem, of adviseren jullie alsnog een aparte damp remmende laag?
- Hoe monteer je deze platen? want het dakbeschot is niet echt dik/stevig. en hoe maak je ze vast aan elkaar?
- Is het wel een handig idee om tussen de gordingen in te isoleren?
- Zijn er bouwtechnische aandachtspunten bij deze dakopbouw wanneer je tussen de balken isoleert?
- In het dakbeschot zitten meerdere openingen met daarboven ventilatiepannen. Wat is de correcte manier om deze openingen luchtdicht af te werken vóór het isoleren?
Foto's: https://photos.app.goo.gl/GRU3YDyPUBbFQQ2p9
In het deel waar nu het dakraam zit komt over de hele breedte een dakkapel. De gordingen boven het dakraam en onder het dakraam blijven zitten. Dat er tussenin gaat dus weg.
Het dak aan de andere kant van de woning wordt wel in z'n geheel geïsoleerd.
Ik had het advies voor ubakus al gelezen maar daar snap ik helemaal niets van en zegt mij niks.
:strip_exif()/f/image/UooNNpQduWFnM8ReXAMgALtS.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/z0tLbkTQL6baoeSBbHazBun1.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is 1 van de gaten in het dak. Daar zat vroeger een pijp ofzo denk ik. Er zitten nog een paar (ventilatie?) gaten.
:strip_exif()/f/image/fwE7KCRGoouCHAC8y6oUFqVf.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5LuIi6FFdWkuVklcnrzfRobw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oqL9sjLgZXXNF1cYnSbutPGA.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik was mijn rolmaat kwijt
Maar hier bestaat dus het dak uit. +- 18mm plaat en +- 15mm schuim isolatie.
:strip_exif()/f/image/PakVgIyAp2yVptN5VdmaMwlC.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de nok heeft er ook wel eens wat lekkage gezeten. Het is nu niet vochtig meer. Maar daar is het spaanplaat niet hard meer, Je kan het zo een beetje afbrokkelen. Kan ik dat gewoon een beetje dicht purren? moet daar iets anders overheen?
Het spant waar deze balk aan vast zit is nog gewoon prima.