Advies gevraagd: na-isoleren hellend dak (1975) met PIR-gips

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kaasaanfiets
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

kaasaanfiets

Extreme Edition of koekoek

Topicstarter
Ik ben mij aan het oriënteren op het na-isoleren van mijn hellende dak (woning uit 1975) aan de binnenzijde. Het dak is technisch nog bruikbaar maar niet in optimale staat. Volledige dakvervanging is momenteel financieel niet haalbaar, maar isoleren kan ik wel financieren via mijn bouwdepot.

Ik zou het graag willen isoleren met PIR platen met gips er al aan vast. zoals: https://www.isolatiemater...600x100-95mm-rd454-072-m2
Deze hebben volgens de site een "aluminium cachering en wordt als dampdicht beschouwd, waardoor er geen extra dampremmende folie nodig zou zijn

Bestaande dakopbouw (binnen → buiten):
- Houten gordingen
- Ca. 18 mm plaatmateriaal (spaanplaat?)
- Ca. 15 mm fabrieksmatig aangebrachte schuimisolatie
- Tengels/panlatten en dakpannen

Vragen:
- Is de aluminium cachering in de praktijk voldoende als damprem, of adviseren jullie alsnog een aparte damp remmende laag?
- Hoe monteer je deze platen? want het dakbeschot is niet echt dik/stevig. en hoe maak je ze vast aan elkaar?
- Is het wel een handig idee om tussen de gordingen in te isoleren?
- Zijn er bouwtechnische aandachtspunten bij deze dakopbouw wanneer je tussen de balken isoleert?
- In het dakbeschot zitten meerdere openingen met daarboven ventilatiepannen. Wat is de correcte manier om deze openingen luchtdicht af te werken vóór het isoleren?

Foto's: https://photos.app.goo.gl/GRU3YDyPUBbFQQ2p9

In het deel waar nu het dakraam zit komt over de hele breedte een dakkapel. De gordingen boven het dakraam en onder het dakraam blijven zitten. Dat er tussenin gaat dus weg.
Het dak aan de andere kant van de woning wordt wel in z'n geheel geïsoleerd.

Ik had het advies voor ubakus al gelezen maar daar snap ik helemaal niets van en zegt mij niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JVnNfky2Qp0IH5qvH_xIc1kV8LQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UooNNpQduWFnM8ReXAMgALtS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gpcui5eJk989q9DIq_tETfTvMOw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z0tLbkTQL6baoeSBbHazBun1.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is 1 van de gaten in het dak. Daar zat vroeger een pijp ofzo denk ik. Er zitten nog een paar (ventilatie?) gaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkqJZLdiLqVoQhrPnprdLPxW3H8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fwE7KCRGoouCHAC8y6oUFqVf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CKxPsZhjFRfW2oz7jZM8AMznenM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5LuIi6FFdWkuVklcnrzfRobw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AGn3NZvzeniHodmQ5IlAG6Dudi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oqL9sjLgZXXNF1cYnSbutPGA.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was mijn rolmaat kwijt :+
Maar hier bestaat dus het dak uit. +- 18mm plaat en +- 15mm schuim isolatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBWRgfjFP_nrYLuTGMDoQqiEvqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PakVgIyAp2yVptN5VdmaMwlC.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de nok heeft er ook wel eens wat lekkage gezeten. Het is nu niet vochtig meer. Maar daar is het spaanplaat niet hard meer, Je kan het zo een beetje afbrokkelen. Kan ik dat gewoon een beetje dicht purren? moet daar iets anders overheen?
Het spant waar deze balk aan vast zit is nog gewoon prima.

Alle reacties

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:07
Je hebt opstalan platen op het dak. Genoeg over geschreven dat deze platen licht dampremmend zijn.
Ik kan niet zeggen dat dat dak er jovel uitziet en vraag me af of het goed komt om hier op de juiste manier pir+gips aan te bevestigen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Kees85 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 00:13:
Je hebt opstalan platen op het dak. Genoeg over geschreven dat deze platen licht dampremmend zijn.
Ik kan niet zeggen dat dat dak er jovel uitziet en vraag me af of het goed komt om hier op de juiste manier pir+gips aan te bevestigen.
Wat houd dat in dat ze licht dampremmend zijn? Moet ik daar dan rekening mee houden met het type platen wat ik wil bevestigen ?

Wat zou jij er tegenaan doen dan ?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 19:58
Isoleren 101: Van ijzige zolder tot Warm Welkom!

hier is jouw dakopbouw al meerdere keren besproken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• No Hands
Ik zou de veiligste manier pakken, van binnen isoleren met een dampopen materiaal als houtvezelplaat en dan afwerken met klimaatfolie. Maar eerst zorgen dat er nergens meer lekkages etc zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door No Hands op 17-02-2026 08:31 ]

• Kees85
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02:07
En controleren of je dakbeschot nog stevig genoeg is, en of deze de extra belasting kan dragen.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
Kees85 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 17:46:
En controleren of je dakbeschot nog stebig genoeg is, en of deze de extra belasting kan dragen.
Als ik houtvezelplaten nou ook aan de gordingen vast maak? dan hangt alles niet alleen aan de opstalan platen.

• No Hands
kaasaanfiets schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:45:
[...]

Als ik houtvezelplaten nou ook aan de gordingen vast maak? dan hangt alles niet alleen aan de opstalan platen.
je kan sowieso niets ophangen aan dat opstalan. Dat buigt. je zult een frame tussen je gordingen moeten maken.

• kaasaanfiets
  • Niet online

kaasaanfiets

Topicstarter
No Hands schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 18:50:
[...]

je kan sowieso niets ophangen aan dat opstalan. Dat buigt. je zult een frame tussen je gordingen moeten maken.
Juist.
Die gordingen zijn nog prima dus daar voorzie ik geen problemen in.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 19:29
Ik zou heel goed kijken wat de resterende levensduur van het dak nog is. De meeste opstalan daken zijn nu echt wel klaar. En als ik deze foto's zie, is dit dak op meerdere plaatsen lek. Hoe denk je dat dat gaat als er PIR onder zit? Dan droogt het nooit weer en gaat de achteruitgang nog veel sneller.

Bedenk je goed, als je over 5-10 jaar alsnog het hele dak gaat vervangen is deze investering verloren. Het feit dat het uit een bouwdepot komt, wil niet zeggen dat het gratis geld is.

Edit: Ik lees dat je ook nog een dakkapel wilt plaatsen. Zou je de investering niet beter omdraaien? Nu een frisse kap erop, en over een jaar of 5-10 een dakkapel? Dat is een veel handigere (en daarmee voordeliger) volgorde.

[ Voor 19% gewijzigd door hesselbeertje op 17-02-2026 19:58 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:14
Ik ben geen expert, maar even een frisse kap er op laten plaatsen? Dak is net 50 jaar oud. Zo erg is nu toch ook weer niet?

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:04
Die platen zien er best gaar uit, zou iig niet met pir isoleren maar met glaswol.

• No Hands
dimi_v schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 22:58:
Ik ben geen expert, maar even een frisse kap er op laten plaatsen? Dak is net 50 jaar oud. Zo erg is nu toch ook weer niet?
'even een frisse kap'? @hesselbeertje

want iedereen heeft 'even' 60K klaarliggen?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-03 19:29
No Hands schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 07:05:
[...]

'even een frisse kap'? @hesselbeertje

want iedereen heeft 'even' 60K klaarliggen?
Volgens mij beweer ik dat ook helemaal niet. Wat ik probeer aan te geven is dat de juiste volgorde veel geld bespaart. Zeker wanneer het budget wat krapper wordt, is dat goed om over na te denken voor je begint.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05:04
Lijkt mij ook, dak ziet er niet jofel uit. Weet niet of je plannen hebt om de boel te verkopen binnen afzienbare tijd. Maar huizen met een goed geïsoleerd dak leven echt wel meer op. Mensen houden daar echt wel serieus rekening mee

Dit dak waar overduidelijk lekkages zijn geweest moet je dus wel vermelden en ook dat je dak beschot gedeeltelijk zacht is. Want met na isoleren heb je dat echt wel gezien...valt niet te ontkennen.

Ik zou echt eens offertes opvragen wat ea zou kosten als je het goed aanpakt. Prijzen liggen ver uiteens. Weet niet of je een groot vrijstaand huis hebt of een rij of 2 onder 1 kap. Dat scheelt nogal in prijs. Voor dakisolatie die je laat uitvoeren krijg je ook subsidie...weet niet of je nog meer maatregelen wil en kunt uitvoeren?

Zeker omdat je ook nog dakkapellen wil...in een "gammel" dan die maken...lijkt mij ook niet de meest verstandige optie.

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-03 15:25
Je kan die platen gewoon aan de gordingen hangen. Als je nog meer isolatie wilt zonder ruimte verlies zou je eventueel een dampopen folie op het dakbeschot kunnen nieten, netjes afplakken dan minerale wol tussen de gordingen doen en dan die pir platen op de gordingen schroeven.
Ik zou de OSB versie nemen en daar dan gips op schroeven, dan heb je iets meer houvast als je er iets aan vast hangt.
Het is zoals hier meerdere al vermelden wel belangrijk dat je dak 100% lekdicht is.
Pagina: 1