Vraag

• Juppehup
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:39
In 2018 heb ik een nieuwe keuken laten zetten. De oude had een keramische kookplaat en oven combi, aangesloten op 1 perilex met 3 fasen. Deze zaten in de meterkast netjes op groep 9, 10 en 11, achter een aparte aardlek.

In de nieuwe situatie heb ik een inductie kookplaat met een losse oven. Nu kom ik erachter dat het momenteel als volgt is aangesloten: de kookplaat zit op de perilex met 2 fases. De achterste 2 platen zitten op 1 fase (=groep 9). De voorste 2 platen zitten op 1 fase(=groep 10). De oven echter, die zit op een losse stekkerdoos, samen met de koelkast. Dit is echter groep 2.

Wat heb ik nu dus eigenlijk aan de hand: ik heb een ongebruikte groep 11. Ik verwacht dat die nog met zijn draad afgedopt in de wandcontactdoos achter de perilex zit. Én ik heb een zwaar belaste groep 2, want dat is al best een grote groep en daar zit nu ook opeens een dikke oven bijgeplugd. Én 1 fase wordt zwaar belast, want daar zit de kookplaat op én de oven én die grote groep 2.

Het gaat al wel sinds 2018 goed, maar pas vloog dus stop 2 eruit (voor het eerst ooit). En dat is ook wel logisch als je het zo op een rijtje zet.

Ik wil de oven terug op groep 11 hebben eigenlijk. Dan heb ik die ene fase ontlast én groep 2 ontlast. Die fase zit echter achter de wandcontactdoos. De keuken staat er al uiteraard, dus heel makkelijk kom je er niet bij. Hoe kan ik veilig en volgens de normen die fase "uit" de wcd krijgen en aansluiten op de oven én daarna weer de perilex inpluggen?

Ik dacht zelf een soort converter elektra doos/kastje te maken met daarop een perilex en een 220 stopcontact. Dan sluit ik alle 3 de fases terug aan op de perilex wcd. Ga ik met een perilex stekker en kabel mijn kastje in. In dat kastje splits ik naar perilex 2 fases voor de kookplaat en 220v 1 fase voor de oven.

Mag dat?
Of zijn hier andere oplossingen voor zonder mijn keuken te hoeven slopen en hakken?

Ps: wanneer ik dit zou aanpakken, plaats ik ook meteen een nieuwe meterkast. Ik heb dan dus de keuze om bijvoorbeeld een Aardlekautomaat 3P+N te plaatsen voor deze 3 fasen/groepen.

Meer technische installatie wordt het niet => DEI

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 14-02-2026 09:08 ]

Alle reacties

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-02 07:08
Naar mijn weten mag dat niet. Een kant en klaar verloop van hoe je hem zou willen is hoe ik het zag ook niet snel vindbaar dus ik denk dat dat ook niet de bedoeling is. Technisch kan dit wel. Het is wel erg goed opletten op de draden (waar spanning etc op zit).

O nu is het een kastje. Dan zou het naar mijn weten wel moeten kunnen.

[ Voor 12% gewijzigd door Cave_Boy op 14-02-2026 07:08 ]

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 10:07
Het is nu al een troep (1 perilex op 3 groepen én 3 fases !?!?!) Dus dat klopt al niet. Wat je wil gaan doen mag ook niet. Het moet zijn:
-Perilex op kookgroep 2x L 2xN: 1 fase
-Perilex op 3 fase L1 L2 L3 en N: 3 fase automaat

Ik zou er een installateur bijhalen

• Murkmans
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:05
In theorie kan dat met een extra verdeler in de keuken. Maar of je de ruimte daarvoor hebt is de vraag.
Zoiets: https://www.abbconnect.nl...anguageCode=nl&country=nl

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Deze vraag is hier al vaker gesteld. En ja, je mag de 3-fase groep gewoon splitsen. Twee fases voor de kookplaat en één fase voor de oven. Onderverdeler is daar niet voor nodig.

Maar, in je meterkast zouden het nu al niet 3 losse groepen mogen zijn. Dit zou of een enkele automaat moeten zijn of meerdere automaten gekoppeld met een beugel. Ze hoeven niet samen te trippen, ze moeten wel als één groep gemarkeerd zijn en in een enkele handeling uit te zetten zijn. Dus heb je een foto van de meterkast?

Verder zou ik vooral niet klooien met losse kastjes. Gewoon een schuko ernaast monteren en met een pijpje aan de Perilex. Of de Perilex vervangen door een Merten aansluitdoos en vanaf daar ook naar een schuko. Of zelfs de stekker van de oven knippen en die ook invoeren.

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

Vliegvlug

Flight Simple

Juppehup schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 06:12:
In 2018 heb ik een nieuwe keuken laten zetten. De oude had een keramische kookplaat en oven combi, aangesloten op 1 perilex met 3 fasen. Deze zaten in de meterkast netjes op groep 9, 10 en 11, achter een aparte aardlek.

In de nieuwe situatie heb ik een inductie kookplaat met een losse oven. Nu kom ik erachter dat het momenteel als volgt is aangesloten: de kookplaat zit op de perilex met 2 fases. De achterste 2 platen zitten op 1 fase (=groep 9). De voorste 2 platen zitten op 1 fase(=groep 10). De oven echter, die zit op een losse stekkerdoos, samen met de koelkast. Dit is echter groep 2.

Wat heb ik nu dus eigenlijk aan de hand: ik heb een ongebruikte groep 11. Ik verwacht dat die nog met zijn draad afgedopt in de wandcontactdoos achter de perilex zit. Én ik heb een zwaar belaste groep 2, want dat is al best een grote groep en daar zit nu ook opeens een dikke oven bijgeplugd. Én 1 fase wordt zwaar belast, want daar zit de kookplaat op én de oven én die grote groep 2.

Het gaat al wel sinds 2018 goed, maar pas vloog dus stop 2 eruit (voor het eerst ooit). En dat is ook wel logisch als je het zo op een rijtje zet.

Ik wil de oven terug op groep 11 hebben eigenlijk. Dan heb ik die ene fase ontlast én groep 2 ontlast. Die fase zit echter achter de wandcontactdoos. De keuken staat er al uiteraard, dus heel makkelijk kom je er niet bij. Hoe kan ik veilig en volgens de normen die fase "uit" de wcd krijgen en aansluiten op de oven én daarna weer de perilex inpluggen?

Ik dacht zelf een soort converter elektra doos/kastje te maken met daarop een perilex en een 220 stopcontact. Dan sluit ik alle 3 de fases terug aan op de perilex wcd. Ga ik met een perilex stekker en kabel mijn kastje in. In dat kastje splits ik naar perilex 2 fases voor de kookplaat en 220v 1 fase voor de oven.

Mag dat?
Of zijn hier andere oplossingen voor zonder mijn keuken te hoeven slopen en hakken?

Ps: wanneer ik dit zou aanpakken, plaats ik ook meteen een nieuwe meterkast. Ik heb dan dus de keuze om bijvoorbeeld een Aardlekautomaat 3P+N te plaatsen voor deze 3 fasen/groepen.
Het is een beetje onduidelijk verhaal maar gezien je het over 3 losse groepen voor de perilex hebt vermoed ik dat je momenteel een ABB kast hebt met een 3 fasen kookgroep bestaande uit 3 losse automaten:

ABB kookgroep bestaande uit drie Flexomaten

Als je nu daadwerkelijk 3 losse ABB flexomaten hebt kan je deze alsnog koppelen met de 1010.031 samenbouwset kookgroep of zoals je aangeeft een 3 fasen aardlekautomaat plaatsen.
Als de huidige aardlekschakelaar enkel voor die 3 losse groepen is die je nu hebt levert je dat weer 4 extra plekken op in je groepenkast omdat die ALS dan weg kan wat fijn is, maar als deze ALS nu ook gebruikt wordt door andere groepen moet je even kijken of het de investering waard is. Hangt van de opbouw van je kast af.
Zelf ben ik geen voorstander van 1 fase eindgroepen op een 3-fasen aardlekschakelaar dus als dat het geval is is dat ook iets om te wijzigen als je toch een hele nieuwe groepenkast krijgt.

Maar terug naar je vraag. Het is geen probleem om een kookplaat die maar 2-fasen nodig heeft te combineren met een 1-fase oven op een 3-fasen gekoppelde kookgroep of 3-fasen automaat.
Hiervoor kan je het beste je perilex wandcontactdoos ombouwen naar een Merten aansluitdoos
Aansluitdoos - Merten MEG1010-9019

Daaruit twee snoeren, één naar de kookplaat die op 2 fasen aangesloten zijn en één naar de oven op 1 fase aangesloten.
Ze gebruiken beiden dezelfde nuldraad.

• Juppehup
Ik zal proberen nog wat duidelijker de situatie te schetsen.
De oude oven was 1 apparaat. Aangesloten op 3 groepen. Ik heb nog een meterkast met oldskool stoppen (🙈), vandaar de losse groepen. Deze 3 groepen zitten samen met de droger en wasmachine achter 1 aardlekschakelaar. De rest van het huis heeft een andere (2e) aardlek.

Mijn 7.3kW Miele kookplaat kan ik aansluiten op 1, 2 of 3 fasen; daar zijn losse schemas voor. Hij zit nu dus op 2 fasen en krijgt hiermee in principe voldoende stroom. Ik zie geen reden om deze 3 fase aan te sluiten (naast een betere fase verdeling).

Ik wil mijn meterkast gaan vervangen. Daarom ben ik aan het kijken naar hoe mijn groepen en fasen nu zijn verdeeld. Dat blijkt dus een beetje ruk te zijn.

Als ik de oven terug op 1 losse groep krijg met de bekabeling die er nu ligt, ben ik spekkoper. Dan is mijn fase verdeling beter én mijn groepen belasting.

Ik dacht eerst een kookautomaat in de nieuwe meterkast te plaatsen en een losse groep voor de oven, en die dus via 1 kabel naar de keuken de sturen (die kabel ligt er al). Dit mag volgens mij niet, omdat je dan dus geen gekoppelde groepen hebt. Ik zou wel 1 Aardlekautomaat 3P+N kunnen plaatsen, dit op die kabel aansluiten en dan in de keuken splitsen naar kookplaat <--> oven. De vraag is dan alleen hoe ik dit genormaliseerd splits in de keuken zonder de regels te overtreden.

Een losse meterkast onder de keuken lijkt me niet zo handig, dan moet altijd de plint eraf mocht er een stop of aardlek klappen.

Die Merten aansluitdoos ziet er inderdaad uit naar wat ik nodig heb 👌
Die schroef ik gewoon voor de (perilex)wcd en dan van daaruit met losse draden/kabel naar de kookplaat en oven? Dat is dan een goedgekeurde verbinding zeg maar?

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:54

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vervangen van de meterkast is inderdaad wel een goed idee.

Maar de regel van enkele handeling bestaat volgens mij al jaaaaaren. Dus was het bij stoppen ook niet toegestaan werkelijk 3 groepen te hebben. Wel dus 3 smeltzekeringen maar dan een enkele schakelaar om de boel spanningsloos te maken.

Bij vervangen van de meterkast bij een 3-fase netaansluiting is een (2x P+N) kookgroep überhaupt niet de handigste keuze. En die zou je inderdaad niet mogen combineren met een andere groep*. Gewoon een enkele 3P+N alamat is simpeler en geeft je de mogelijkheid die 3e fase te gebruiken.

En het splitsen mag dus gewoon direct. Niets bijzonders voor nodig. Beide invoeren in de Merten aansluitdoos is erg makkelijk. Ding heeft zelfs al twee kabelinvoeren. Je zou ook door mogen (met stukje XMVK/YMVK) naar een schuko als je de stekker niet af wilt knippen van de oven.

Maar je zou ook een Perilex (aangesluiten als 3xL+N) en een schuko samen mogen nemen, als je het maar netjes monteert.

* Onder wat eisen mag het wel maar zou ik niet aanraden.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Juppehup schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:52:
Ik zal proberen nog wat duidelijker de situatie te schetsen.
Stop maar met schetsen alsjeblieft. Een foto van de betreffende groepenkast zegt veel meer.

Heb je nu 3 losse automaten of een kookgroep? Heb je aparte 3 fasen? Zijn het 3 aftakkingen van dezelfde fase? Het is handig om de juiste benaming te noemen voordat iemand het écht duidelijk heeft wat er bedoeld wordt. In sommige vakdocumenten wordt niet voor niets gesproken over "eenduidig taalgebruik".

• Juppehup
sypie schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 17:48:
[...]
Stop maar met schetsen alsjeblieft. Een foto van de betreffende groepenkast zegt veel meer.

Heb je nu 3 losse automaten of een kookgroep? Heb je aparte 3 fasen? Zijn het 3 aftakkingen van dezelfde fase? Het is handig om de juiste benaming te noemen voordat iemand het écht duidelijk heeft wat er bedoeld wordt. In sommige vakdocumenten wordt niet voor niets gesproken over "eenduidig taalgebruik".
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FIpprW2iUIszU6cJ70U3oMW2M3s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9bYV5Bjm6iKQNazVaVW6b6gh.jpg?f=fotoalbum_large

Dit zijn de betreffende groepen. 3 groepen, ieder hun eigen fase, dus 3 fases.
Ik heb geen automaten, ik heb oldskool stoppen. Het zijn geen aftakkingen van fasen. Ik heb 3x25A aansluiting. Groep 9= fase 1. Groep 10= fase 2. Groep 11= fase 3.
Kookplaat zit nu op 9 en 10. 11 zit ongebruikt in de wcd.
Oven zit op groep 2, wat ook fase 2 is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r7LjJDU0xI-IbXq1JVoxOaeq8zM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WejeYACJrEnlsVWR9mV0QmtI.jpg?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:10

Vliegvlug

Flight Simple

Juppehup schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:43:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb geen automaten, ik heb oldskool stoppen. Het zijn geen aftakkingen van fasen. Ik heb 3x25A aansluiting. Groep 9= fase 1. Groep 10= fase 2. Groep 11= fase 3.
Kookplaat zit nu op 9 en 10. 11 zit ongebruikt in de wcd.
Oven zit op groep 2, wat ook fase 2 is.

[Afbeelding]
Dat is flink oude meuk en zou ik zeker vervangen, maar je gaf al aan dat van plan te zijn dus prima! (y)

Je hebt al een los kastje met hoofdschakelaar dus dat maakt het eenvoudiger om nieuwe kasten te plaatsen want je kan de boel makkelijk spanningsloos maken.
Wel staat deze niet netjes boven het meterbord waardoor er helaas een opening zit.

Zou twee nieuwe kasten naast elkaar plaatsen, hetzij het plankje met de NAS verplaatsen hetzij het Enphase kastje, waar het het beste uitkomt.

Zorg dat je een respectabel merk kiest. Zoals bijv. ABB (is goedkoop bij Sander Vunderink) maar Eaton en Hager zijn ook prima.

Zie Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 3 voor meer info in de topicstart en post daar als je verder advies wilt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:41
Juppehup schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 18:43:
Dit zijn geen 3 aparte groepen, dit is gewoon één 3-fasen groep, met 3 smeltzekeringen zonder groepsschakelaar. Zo zag dit er vroeger gewoon uit.

Iemand heeft er labels "9", "10" en "11" onder geplakt en daarmee ziet het er uit als 3 aparte groepen, maar dat klopt dus niet. Trek die labels er af en plak "9" of "K1" in het midden van dat kastje en het is duidelijk en prima conform oudere normen.

(Wat natuurlijk niet wegneemt dat je op termijn best over een modernere groepenkast mag nadenken...)
Vliegvlug schreef op zondag 15 februari 2026 @ 00:09:
Je hebt al een los kastje met hoofdschakelaar dus dat maakt het eenvoudiger om nieuwe kasten te plaatsen want je kan de boel makkelijk spanningsloos maken.
Wel staat deze niet netjes boven het meterbord waardoor er helaas een opening zit.
Dat is nog niet eens het meterbord, er zit nog een 22x11cm kastje tussen.

Ik zou er nooit voor kiezen om de groepenkast te vervangen maar vervolgens een oud kastje met hoofdschakelaar te laten zitten. Alles heeft een maximale levensduur, bij die oude HAF kastjes wordt het kunststof vaak broos waarna de boel uit elkaar brokkelt... Doe het dan meteen goed en vervang alles, dan ben je weer voor 25 jaar klaar.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1