Lekkage langs boeiboorden bij nieuwbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:26
Sinds de oplevering (3 jaar geleden) lekt er water langs de onderkant van onze boeiboorden als het regent. De dakgoten zijn leeg en lijken niet lek en dakpannen hangen over de goot, dus het water lijkt de goot te "missen". Ik ben bang voor schade aan het regelwerk achter de boeien, ook al is er binnen niets te zien. Onder de dakpannen lijkt het droog te zijn.

Gezien de slechte ervaringen met onze aannemer, lossen we dit liever zelf op of met een externe expert. Waar zou de oorzaak kunnen liggen en hoe kan ik dit het beste (laten) controleren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-GKrwsyO9IogHiCS2C3dCTss-G8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5PkUR65FwxEyxaiz14zwoZs.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• LtApocalypse
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 22:10
Klots het niet over de goot heen? Op sommige stukken dak kan een hoop water lopen. Als de goot niet zo hoog is kan het bij een schuine goot er best overheen.

Camera van boven erop zetten bij regenval?

Het lijkt me trouwens verder niet echt een probleem. Dit water komt zo niet naar binnen.

• Voltex
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:26
LtApocalypse schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:49:
Klots het niet over de goot heen? Op sommige stukken dak kan een hoop water lopen. Als de goot niet zo hoog is kan het bij een schuine goot er best overheen.

Camera van boven erop zetten bij regenval?

Het lijkt me trouwens verder niet echt een probleem. Dit water komt zo niet naar binnen.
Nee het is een diepe goot en de boeien aan de buitenkant lekt het niet langs. Het lijkt vanuit de binnenkant van de boeien te komen.

• BBBrt
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:08
Als die goot ook maar iets scheef/gedraaid is geplaatst, dan kan de rand van de goot te laag liggen. Als dat de binnenrand is, komt het via de binnenkant van de boeien bij het laagste punt naar buiten.. (?)

• LtApocalypse
Voltex schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Nee het is een diepe goot en de boeien aan de buitenkant lekt het niet langs. Het lijkt vanuit de binnenkant van de boeien te komen.
Als het echt vanuit de binnenkant van de boei loopt dan loopt de goot naar de binnenkant over. Dat zou niet moeten want de buitenrand ligt daarom lager. Nogmaals: vanaf beneden is het onmogelijk om vast te stellen waar het water precies vandaan komt. Dus ladder op denk ik. 🛠️

• LtApocalypse
Een andere mogelijkheid is dat je nieuwe zinken dakgoot slecht gesoldeerd is en al lek is. Water komt eruit waar het water dat wil. Maar ook daarvoor moet je de ladder op.

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:59
@Voltex zit daar boven een raam toevallig ?

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Voltex schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 15:29:
Sinds de oplevering (3 jaar geleden) lekt er water langs de onderkant van onze boeiboorden als het regent. De dakgoten zijn leeg en lijken niet lek en dakpannen hangen over de goot, dus het water lijkt de goot te "missen". Ik ben bang voor schade aan het regelwerk achter de boeien, ook al is er binnen niets te zien. Onder de dakpannen lijkt het droog te zijn.

Gezien de slechte ervaringen met onze aannemer, lossen we dit liever zelf op of met een externe expert. Waar zou de oorzaak kunnen liggen en hoe kan ik dit het beste (laten) controleren?

[Afbeelding]
[Streamable: WhatsApp Video 2026-02-12 at 15.07.12]
10% kans dat de regenpijp of ondergrondse sifon verstopt is
90% kans dat een soldering van het zink heeft losgelaten

De eerste oorzaak kun je zelf uitsluiten, de andere moet je een plaatselijke loodgieter voor bellen. Zorg als hij komt dat je dakgoot superschoon is zodat de loodgieter meteen aan de slag kan.
Pagina: 1