Karma heeft monetaire waarde, maar niet alles wordt gemod

Pagina: 1
Acties:

• TV_NERD
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:02
Hoi,

Ik zat erover te denken om een Tweakers.net Hero abonnement te nemen. Totdat ik erachter kwam dat karma korting oplevert.

Ik ben mijn frontpage reacties toen eens langs gegaan en ik zie er ontzettend veel die niet gemodereerd zijn, vooral als ik na een dag of 2 nog wat toevoeg middels een reactie. Dat kost mij dus geld, ervan uitgaande dat het tenminste +1 reacties waren en dat je moderatiescore meetelt voor karma. Volgens de laatste .plan die ik erover kon vinden vermoed ik in ieder geval van wel.

Ik kan middels edits (dat doe ik de laatste tijd dus) en tags ook reageren, maar dat levert rare threading en moeilijke leesbaarheid op in langere gesprekken op de FP, maar als het geld (karma) kost doe ik dat liever dan nieuwe reacties plaatsen die op een 0-moderatie eindigen.

Als karma een monetaire waarde heeft, en de score van je reacties van invloed is op je karma, waarom modereren jullie dan niet alles nadat een topic gesloten is voor reacties standaard op +1? Of is een ongemodereerde 0 evenveel karma waard als een gemodereerde +1? Is een gemodereerde +2 met edits waardevoller dan diezelfde +2 als ik in datzelfde artikel nog 3 verschillende ongemodereerde reacties plaats na een dag of 2?

Vragen vragen waar ik geen antwoord op kan vinden, ik hoop dat dit verduidelijkt kan worden. Ik weet dat ik heir veel aannames doe, maar de informatie over de karmaberekening is summier. Als karma monetaire waarde heeft vind ik dat het volledige algoritme erachter bekend moet zijn, anders is het geen eerlijke wedstrijd voor tweakers v.s. mijn portemonnee.

[ Voor 11% gewijzigd door TV_NERD op 11-02-2026 17:57 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Ik kan middels edits (dat doe ik de laatste tijd dus) en tags ook reageren, maar dat levert rare threading en moeilijke leesbaarheid op in langere gesprekken op de FP, maar als het geld (karma) kost doe ik dat liever dan nieuwe reacties plaatsen die op een 0-moderatie eindigen.
Een niet-gemodereerde reactie is iets anders dan een 0-reactie. Een niet gemodereerde reactie telt (iirc) niet mee voor je karma (positief of negatief), een 0-reactie wél.

Virussen? Scan ze hier!

• TV_NERD
wildhagen schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:09:
[...]

Een niet-gemodereerde reactie is iets anders dan een 0-reactie. Een niet gemodereerde reactie telt (iirc) niet mee voor je karma (positief of negatief), een 0-reactie wél.
Een niet gemodereerde 0 heeft volgens mij wel een invloed op mijn "gemiddelde reactiescore", voor zover ik proefondervindelijk heb kunnen uitvinden door een paar reacties in oude artikelen te plaatsen en de dag erna mijn gemiddelde reactiescore te checken. Dus de gemiddelde reactiescore is niet van invloed op je karma?

Los daarvan vind ik dat het gehele algoritme openbaar moet zijn omdat er monetaire waarde aan hangt. Een supermarkt mag ook niet op een obscure ondoorzichtige manier of vanwege een gebrek aan middelen (moderatieteam) minder/meer korting geven aan een subgroep klanten.

Mochten de moderaties echt geen invloed hebben op je karma, blijft het alsnog obscuur en ondoorzichtig en dat mag niet bij kortingsacties.

[ Voor 26% gewijzigd door TV_NERD op 11-02-2026 18:25 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

TV_NERD schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:14:
[...]

Een supermarkt mag ook niet op een obscure ondoorzichtige manier of vanwege een gebrek aan middelen (moderatieteam) minder/meer korting geven aan een subgroep klanten.
Duh, dat is precies hoe klantenkaarten werken ;)

Als je wilt dat je reacties gemodereerd worden moet je daar met het posten rekening mee houden. Als er al 86 reacties zijn is de kans erg klein dat je reactie nog gemodereerd wordt. Probeer dus bij de eerste 10-15 reacties te zitten of door een reactie op een vroege reactie mee te liften om een beetje bovenaan te komen. Reacties op reacties van een parent comment worden ook nauwelijks gemodereerd. Zo zijn er vast nog wat meer mechanismes te ontdekken. Hangt allemaal ook een beetje samen met de populariteit van het betreffende artikel.
Een niet gemodereerde reactie is een bijdrage waar geen waardering tastbaar tegenover staat. Als je tastbare waardering wilt moet je gaan karmahoeren.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• TV_NERD
evilution schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 18:49:
[...]

Duh, dat is precies hoe klantenkaarten werken ;)
Klantenkaarten hebben niet de ingebouwde gamifying mechanismes die het Karma systeem heeft, dus dat is niet hetzelfde.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Is wel een beetje kansloos, dit topic. Als je echt gaat karmahoeren voor € 2.625 of € 6.5625 euro/jaar korting...

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Als je jezelf een uurloon gunt kom je er snel achter dat meer betalen aanzienlijk goedkoper is. Reacties schrijven kost tijd.

• TV_NERD
Juup schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:10:
Is wel een beetje kansloos, dit topic. Als je echt gaat karmahoeren voor € 2.625 of € 6.5625 euro/jaar korting...
Elite scheelt tot 70 euro per jaar en het is een principekwestie 😉

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:43

TeeDee

CQB 241

Als het een inbreuk is op je portemonnee, die 35€ (excl karmakorting), dan vraag ik me af of het wel handig is om een hero abo af te sluiten.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:13
@TV_NERD
Waar mensen zich al niet druk over maken.
Momenteel heb jij 15K Karma. Daar heb je circa 3 jaar over gedaan. Dus gemiddeld 5K per jaar. Je korting gaat pas bij 100K omhoog, dus je moet nog 85K. Met je huidige tempo zou dat nog 17 jaar! duren. Zelfs als je 2x zoveel zou gaan sparen, ben je nog 8 jaar bezig.

TLDR: stop je tijd liever ergens anders in, want hierover een discussie voeren is redelijk nutteloos.
KarmaKorting
5000-15.00010%
15.000-100.00025%
100.000 of meer50%

• TV_NERD
chrisborst schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:41:
@TV_NERD
Waar mensen zich al niet druk over maken.
Momenteel heb jij 15K Karma. Daar heb je circa 3 jaar over gedaan. Dus gemiddeld 5K per jaar. Je korting gaat pas bij 100K omhoog, dus je moet nog 85K. Met je huidige tempo zou dat nog 17 jaar! duren. Zelfs als je 2x zoveel zou gaan sparen, ben je nog 8 jaar bezig.

TLDR: stop je tijd liever ergens anders in, want hierover een discussie voeren is redelijk nutteloos.
KarmaKorting
5000-15.00010%
15.000-100.00025%
100.000 of meer50%
Nogmaals, het is een principekwestie :) ik heb nog niemand gehoord over het algoritme en of je gemiddelde reactiescore uitmaakt.

We zijn hier op tweakers heel vaak streng naar grote bedrijven die op een niet legitieme manier kortingen aanbieden of anderzijds over de scheef gaan :) Ik scheer DPG media/tweakers graag over dezelfde kam en stel dit ter discussie.

Ad hominae zoals maak je niet druk, het is maar een paar euro, dan moet je maar karma"hoeren"? etc maken deze discussie er in ieder geval niet beter op, maar bedankt voor je participatie.

Tevens ga jij uit van m'n karma tot nu zonder dat ik het algoritme ken en dus beter had kunnen scoren met die kennis. Dat is nou juist het punt. Mijn huidige karma aanhalen heeft 0 toegevoegde waarde want daar gaat het nou juist om.

[ Voor 15% gewijzigd door TV_NERD op 11-02-2026 21:54 ]

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

En wat wil je nu bereiken met dit topic?

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:13
@TV_NERD
Inhoudelijke reactie dan.
Je klacht is feitelijk, als ik een reactie geef op een artikel en dat is na een paar dagen, dan wordt er geen moderatie meer gedaan en krijg ik minder karma punten. En je trekt al de conclusie dat reageren op een recenter artikel beter werkt. Dat is precies de bedoeling. Een reactie op een recent artikel is waardevoller dan eentje op een oud artikel.

• TV_NERD
TeeDee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:53:
En wat wil je nu bereiken met dit topic?
Volledige inzage in het algoritme wat je karmescore bepaalt of een goede motivatie van tweakers.net over waarom dat geheim moet blijven en hoe dat strookt met regelgeving omtrent kortingsacties gebaseerd op participatie.

• TV_NERD
chrisborst schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:55:
@TV_NERD
Inhoudelijke reactie dan.
Je klacht is feitelijk, als ik een reactie geef op een artikel en dat is na een paar dagen, dan wordt er geen moderatie meer gedaan en krijg ik minder karma punten. En je trekt al de conclusie dat reageren op een recenter artikel beter werkt. Dat is precies de bedoeling. Een reactie op een recent artikel is waardevoller dan eentje op een oud artikel.
Dat hangt ervanaf hoe je tweakers gebruikt en ziet. Ik krijg regelmatig na 1 à 2 dagen nog reacties op mijn bijdragen op de frontpage. Dus het heeft waarde, blijkbaar bingen sommige mensen tweakers een paar keer per week.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

TV_NERD schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:55:
[...]

Volledige inzage in het algoritme wat je karmescore bepaalt of een goede motivatie van tweakers.net over waarom dat geheim moet blijven en hoe dat strookt met regelgeving omtrent kortingsacties gebaseerd op participatie.
En dan? Nogmaals, wat wil je bereiken?

• TV_NERD
TeeDee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:59:
[...]

En dan? Nogmaals, wat wil je bereiken?
Een eerlijk en open systeem waarin het voor iedereen duidelijk is hoe je karmapunten verdient.

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:03

Kheos

FP ProMod
[...]

Wat denk je dat er exact gaat gebeuren als de ganse karma berekening openbaar wordt? Een heleboel tweakers gaan nooit nog foute info uit de pricewatch corrigeren, want dat geeft maar 0.83 karma ipv 1.17 karma en diezelfde groep gaan nu enkel nog maar posts op de FP modereren ipv zelf te posten omdat dat meer karma oplevert.
Wat denk je dat er dan gaat gebeuren? Dan gaat Tweakers de formule wel moeten aanpassen om de zaken te stimuleren die dan te weinig door de community gebeuren. Waardoor er weer een shift komt in het gedrag van een groep en tweakers. Waardoor de formule weer op de schop moet. En waarom? Omdat het een voor jou een 'principe kwestie' is? Nee, dank je feestelijk. Laten we dat nu maar heel hard niet doen.

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

TV_NERD schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Een eerlijk en open systeem waarin het voor iedereen duidelijk is hoe je karmapunten verdient.
Zodat jij, uit principe, korting op je hero/elite abo kan krijgen? Of ben je de weldoener binnen deze community en alle verschrikkelijke misstanden aan de kaak legt? Voor die paar centen per jaar

Niet echt de insteek van je TS en het heeft wellicht velen al meer gekost dan jouw korting.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TeeDee schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:07:
[...] Voor die paar centen per jaar [...]
Voor mij zou het 1.750 resp. 8.750 centen per jaar schelen, dat vind ik nog altijd niet 'een paar'. (Als ik een abonnement zou willen, maar dat wil ik niet.)

[ Voor 22% gewijzigd door Room42 op 11-02-2026 22:12 ]

🎤 Devine M-Mic USB BK microfoon aangeboden
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
[...]

Zie https://tweakers.net/info/faq/karma/

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Room42 schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:10:
[...]

Voor mij zou het 1.750 resp. 8.750 centen per jaar schelen, dat vind ik nog altijd niet 'een paar'. (Als ik een abonnement zou willen, maar dat wil ik niet.)
Prima joh, quote selectief.

Toedeloe!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

TV_NERD schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 22:01:
[...]

Dat is al volledig open en duidelijk en staat beschreven op https://tweakers.net/info/faq/karma/.

Virussen? Scan ze hier!

• Djordjo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
TV_NERD schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 21:45:
[...]
Nogmaals, het is een principekwestie :)
Nou, https://tweakers.net/info/faq/karma/ lijkt me duidelijk:
Nice! Vertel me precies hoeveel punten ik voor een bijdrage krijg!
We zijn bewust obscuur over de karmaberekening [...]
Ga je nog consequenties verbinden aan je principes (bijvoorbeeld door je account op te heffen en je heil zoeken bij een ander techforum), of is principekwestie roepen interessantdoenerij?
Pagina: 1