In mijn huidige zonnepanelen opstelling is er om voor mij onduidelijke reden gekozen om 2 MPPT/strings te maken bij de zonnepanelen.
Het gaat om 10 panelen (300wp/stuk) welke pal zuid zijn geplaatst, geen schaduwwerking. Zo te zien (qua opbrengst/data uit omvormer) lijkt het er op dat elke MPPT een string van 5 panelen bevat, getallen zijn vrijwel gelijk.
Echter, in deze situatie zou het toch optimaal zijn om er een enkele string van te maken en deze op een enkele MPPT aan te sluiten (ivm opstartspanning)?
Bonusvraag: In deze situatie, is dit veilig zelf te doen?
Voor de veiligheid, uiteraard werken als het buiten donker is, omvormer uitschakelen, groep uitschakelen. Werkhandschoenen. Juiste tool om de MC4 stekkers los te maken.
Pak de MIN (-) kabel van String 1.
Pak de PLUS (+) kabel van String 2.
Klik deze in elkaar. (Dit is de verbinding tussen de twee groepen).
Je houdt nu twee kabels over: String 1 PLUS (+) en String 2 MIN (-).
Deze twee overgebleven kabels sluit je aan op de omvormer (op de enige MPPT-ingang).
Mis ik nog iets?
Het gaat om 10 panelen (300wp/stuk) welke pal zuid zijn geplaatst, geen schaduwwerking. Zo te zien (qua opbrengst/data uit omvormer) lijkt het er op dat elke MPPT een string van 5 panelen bevat, getallen zijn vrijwel gelijk.
Echter, in deze situatie zou het toch optimaal zijn om er een enkele string van te maken en deze op een enkele MPPT aan te sluiten (ivm opstartspanning)?
Bonusvraag: In deze situatie, is dit veilig zelf te doen?
Voor de veiligheid, uiteraard werken als het buiten donker is, omvormer uitschakelen, groep uitschakelen. Werkhandschoenen. Juiste tool om de MC4 stekkers los te maken.
Pak de MIN (-) kabel van String 1.
Pak de PLUS (+) kabel van String 2.
Klik deze in elkaar. (Dit is de verbinding tussen de twee groepen).
Je houdt nu twee kabels over: String 1 PLUS (+) en String 2 MIN (-).
Deze twee overgebleven kabels sluit je aan op de omvormer (op de enige MPPT-ingang).
Mis ik nog iets?