Vraag

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
In mijn huidige zonnepanelen opstelling is er om voor mij onduidelijke reden gekozen om 2 MPPT/strings te maken bij de zonnepanelen.

Het gaat om 10 panelen (300wp/stuk) welke pal zuid zijn geplaatst, geen schaduwwerking. Zo te zien (qua opbrengst/data uit omvormer) lijkt het er op dat elke MPPT een string van 5 panelen bevat, getallen zijn vrijwel gelijk.

Echter, in deze situatie zou het toch optimaal zijn om er een enkele string van te maken en deze op een enkele MPPT aan te sluiten (ivm opstartspanning)?

Bonusvraag: In deze situatie, is dit veilig zelf te doen?
Voor de veiligheid, uiteraard werken als het buiten donker is, omvormer uitschakelen, groep uitschakelen. Werkhandschoenen. Juiste tool om de MC4 stekkers los te maken.

Pak de MIN (-) kabel van String 1.
Pak de PLUS (+) kabel van String 2.
Klik deze in elkaar. (Dit is de verbinding tussen de twee groepen).
Je houdt nu twee kabels over: String 1 PLUS (+) en String 2 MIN (-).
Deze twee overgebleven kabels sluit je aan op de omvormer (op de enige MPPT-ingang).

Mis ik nog iets?

Beste antwoord (via Teleluvr op 11-02-2026 08:48)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nee alles klopt, behalve de achterlijke samenstelling van 2 strings door de installateur.
10 in 1 string geeft je een veel hoger rendement
(er is 1 uitzondering en dat zijn sunpower of panasonic panelen met 96 cell, die hebben een hoger Vmpp)
Kun je je huidige stringspanning uitlezen?

En nu je een mppt ingang vrij hebt, leg je er op noord ook weg.

Hier heb je een tool waarmee je het kan zien hoe het kan
Het grote SMA topic

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2026 17:45 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• AUijtdehaag
  • Niet online
Nee alles klopt, behalve de achterlijke samenstelling van 2 strings door de installateur.
10 in 1 string geeft je een veel hoger rendement
(er is 1 uitzondering en dat zijn sunpower of panasonic panelen met 96 cell, die hebben een hoger Vmpp)
Kun je je huidige stringspanning uitlezen?

En nu je een mppt ingang vrij hebt, leg je er op noord ook weg.

Hier heb je een tool waarmee je het kan zien hoe het kan
Het grote SMA topic

[ Voor 48% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-02-2026 17:45 ]

• Teleluvr
  • Niet online
@AUijtdehaag
Als ik mij niet vergis kan ik string spanning alleen real-time uitlezen (GoodWe). Als er weer een beetje fatsoenlijk zon is zal ik dat doen.
Ik kan de aanpassing sowieso alvast doen de komende week!

Normaal geen hoge pet op van AI, maar in dit geval voor het overzicht wel handig. Getallen en aannames zijn door mijzelf nagelopen.
De exacte spanning hangt af van het specifieke modeljaar, maar voor de meeste gangbare JA Solar 300Wp panelen (zoals de veelgebruikte JAM60S01 serie) zijn dit de standaardwaarden:

Werkspanning (V
mp

): ≈ 32,3 Volt

Dit is het voltage dat het paneel daadwerkelijk levert als het aan het werk is.

Open Klemspanning (V
oc

): ≈ 39,9 Volt

Dit is het maximale voltage als er nog niets is aangesloten (belangrijk voor de veiligheid en het opstarten).

Wat betekent dit voor jouw GoodWe 3000D?
Nu kunnen we het rekensommetje voor je maken om die ideale 360V te bereiken waar we het eerder over hadden.

1. Om de ideale spanning (360V) te halen: Je hebt de Werkspanning (V
mp

) nodig voor deze berekening.

32,3V (paneel)
360V (ideaal)

≈11 panelen
→ Met een string van 11 panelen zit je precies op het gouden punt waar je omvormer het allerbest presteert.

2. Om te kunnen opstarten: Je hebt de Open Klemspanning (V
oc ) nodig om te zien wanneer hij wakker wordt (bij 80V).

40V (paneel)
80V (start)

=2 panelen
→ Vanaf 2 à 3 panelen zal het systeem al beginnen te werken.

Conclusie: Heb je tussen de 10 en 12 van deze JA Solar panelen in één string liggen? Dan zit je perfect voor jouw GoodWe omvormer.

[ Voor 82% gewijzigd door Teleluvr op 11-02-2026 08:51 . Reden: Toevoeging AI resultaat ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Vraag meteen ook hoeveel de noordkant opbrengt (50% van zuid gok ik)
Zie mijn PVO linkjes

• Teleluvr
  • Niet online
Ja, zoiets. Maar gezien mijn huidige verbruik niet heel interessant. Eigen verbruik ligt rond de 60% en neemt niet heel significant toe bij die investering. Dat is het voor en nadeel van een relatief laag energieverbruik.

• Teleluvr
  • Niet online
Gelukt! Nu, rond 12u in de volle zon, kW opwek. Mooie curve en de MPPT current op 320 V.
Dank, @AUijtdehaag!

[ Voor 7% gewijzigd door Teleluvr op 14-02-2026 12:04 ]

Pagina: 1