Goede suggestie, dank daarvoor. Dit sluit eigenlijk precies aan bij wat ik zelf ook aan het uitzoeken ben, maar fijn om hier praktijkervaring bij te zien.
Als ik jouw cijfers combineer met mijn use-case, dan lijkt een oude auto-accu inderdaad een veel robuustere oplossing dan een powerbank. Om het concreet te maken heb ik het even doorgerekend met een relatief bescheiden accu als voorbeeld:
Voor wie dit wil nabouwen, dit lijkt mij een minimale en goedkope setup:/f/image/F4Di39YwXrux6QTAazi3xhSJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga dit scenario verder uitwerken en vermoedelijk starten met één accu om het verbruik in de praktijk te meten, en daarna eventueel opschalen naar twee accu’s parallel of een wisselset. Mocht iemand nog tips hebben m.b.t. specifieke converters of valkuilen (bijv onderspanning, efficiëntie bij lage belasting), dan hoor ik dat graag.
Als ik jouw cijfers combineer met mijn use-case, dan lijkt een oude auto-accu inderdaad een veel robuustere oplossing dan een powerbank. Om het concreet te maken heb ik het even doorgerekend met een relatief bescheiden accu als voorbeeld:
- 12V auto-accu van 45Ah
- Nominale energie: 45Ah × 12V ≈ 540Wh
- Rekening houdend met ~50% veilige ontlading (loodaccu) blijft er ~270Wh bruikbaar
- Camera verbruik in donkere garagebox ~5W inclusief conversieverlies
Voor wie dit wil nabouwen, dit lijkt mij een minimale en goedkope setup:
- Gebruikte 12V auto-accu (±45–60Ah)
- DC-DC step-down converter 12V → 5V USB, minimaal 3A
- Zekeringhouder + 5–10A zekering (tussen accu en converter)
- Accuklemmen + kabel (2,5–4 mm²)
- Acculader (bijv Lidl / CTEK-achtig model)
- Eventueel een simpele voltmeter om accuspanning te monitoren
/f/image/F4Di39YwXrux6QTAazi3xhSJ.png?f=fotoalbum_large)
Ik ga dit scenario verder uitwerken en vermoedelijk starten met één accu om het verbruik in de praktijk te meten, en daarna eventueel opschalen naar twee accu’s parallel of een wisselset. Mocht iemand nog tips hebben m.b.t. specifieke converters of valkuilen (bijv onderspanning, efficiëntie bij lage belasting), dan hoor ik dat graag.