Action IP camera (LSC Indoor) in garagebox zonder stroom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Woudloper
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Ik heb een garagebox zonder vaste stroomvoorziening, maar wel met voldoende Wifi bereik. Omdat er spullen staan opgeslagen wil ik daar tijdelijk een IP-camera ophangen voor monitoring.

Ik wil hiervoor een Action LSC Smart Connect Indoor IP Camera gebruiken en deze voeden via een powerbank in plaats van netspanning. Zijn er Tweakers die ervaring hebben met het langdurig voeden van een IP-camera via een powerbank, specifiek hoe stabiel dit is en welke gebruiksduur realistisch is in de praktijk. Zowel ervaringen met deze LSC camera als vergelijkbare USB-gevoede IP-camera’s zijn welkom.

Daarnaast ben ik benieuwd of mijn aannames over stroomverbruik een beetje kloppen.

Relevante software en hardware die ik gebruikWat ik al gevonden of geprobeerd heb
  • De camera wordt gevoed via 5V USB en lijkt technisch gezien geschikt om op een powerbank te draaien;
  • Online lees ik dat veel IP-camera’s grofweg rond de ±5 watt verbruiken, afhankelijk van gebruik (IR-leds, opname, Wi-Fi activiteit). Ik heb echter geen concrete cijfers voor deze LSC camera kunnen vinden;
  • Ik ben me ervan bewust dat powerbanks soms automatisch uitschakelen bij een te laag verbruik, maar omdat een IP-camera continu actief is verwacht ik dat dit hier geen probleem hoeft te zijn;
  • Ervaringen specifiek met LSC camera’s in combinatie met powerbanks zijn lastig te vinden, vandaar deze vraag hier.
Alle inzichten over praktijkverbruik, berekeningen (mAh vs wattuur) of suggesties voor een betere tijdelijke oplossing zijn welkom.

Alle reacties

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-02 17:01
Ik heb het een tijdje gebruikt op die manier, camera in kwestie was een Imou Cue 2, praktisch hetzelfde als je LSC camera.

Ik had hem ingesteld op opnemen enkel als er beweging is, met een 128gb kaartje er in. Verbruikt zo'n 2 watt in lichte omstandigheden en 4 watt in "nacht"modus. Met wat verlies kom je dan inderdaad in een donkere garagebox op +-5w.

Neem je een grote powerbank, 40000mah/148wh, een beetje het grootste wat je makkelijk kan krijgen, dan kun je dus zo'n 26 uur je camera voeden. Amper voldoende voor je use-case ben ik bang.

Wat je echter wel, vrij goedkoop, kan doen, is een paar oude auto-accu's scoren. Die worden vervangen omdat de piekcapaciteit niet meer voldoende is, maar stroom opslaan doen ze meestal nog prima en met lage belasting haal je zo 600-1200wh uit een 12v auto-accu afhankelijk van model. Hang er een paar aan elkaar (parallel) en sluit er een goedkoop USB-autoladertje op aan en je hebt voldoende stroom. Bij voorkeur heb je dan 2 setjes van die batterijen, dan kan je hem af en toe omruilen met een opgeladen setje.

Je hebt er dan dus ook een acculader bij nodig (tien a twintig eurie bij Lidl of een goedkoop tweedehandsje als het nog meer budget moet)

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
Goede suggestie, dank daarvoor. Dit sluit eigenlijk precies aan bij wat ik zelf ook aan het uitzoeken ben, maar fijn om hier praktijkervaring bij te zien.

Als ik jouw cijfers combineer met mijn use-case, dan lijkt een oude auto-accu inderdaad een veel robuustere oplossing dan een powerbank. Om het concreet te maken heb ik het even doorgerekend met een relatief bescheiden accu als voorbeeld:
  • 12V auto-accu van 45Ah
  • Nominale energie: 45Ah × 12V ≈ 540Wh
  • Rekening houdend met ~50% veilige ontlading (loodaccu) blijft er ~270Wh bruikbaar
  • Camera verbruik in donkere garagebox ~5W inclusief conversieverlies
Dat zou in theorie neerkomen op: 270Wh / 5W ≈ 54 uur runtime, dus ruim 2 dagen per accu. Met twee accu’s om te wisselen kom je al snel richting een week zonder netstroom, wat voor een tijdelijke setup prima werkbaar is.

Voor wie dit wil nabouwen, dit lijkt mij een minimale en goedkope setup:
  • Gebruikte 12V auto-accu (±45–60Ah)
  • DC-DC step-down converter 12V → 5V USB, minimaal 3A
  • Zekeringhouder + 5–10A zekering (tussen accu en converter)
  • Accuklemmen + kabel (2,5–4 mm²)
  • Acculader (bijv Lidl / CTEK-achtig model)
  • Eventueel een simpele voltmeter om accuspanning te monitoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Wy9P_GGowA1xx2djPuIHbahS-k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/F4Di39YwXrux6QTAazi3xhSJ.png?f=fotoalbum_large
Ik ga dit scenario verder uitwerken en vermoedelijk starten met één accu om het verbruik in de praktijk te meten, en daarna eventueel opschalen naar twee accu’s parallel of een wisselset. Mocht iemand nog tips hebben m.b.t. specifieke converters of valkuilen (bijv onderspanning, efficiëntie bij lage belasting), dan hoor ik dat graag.

• XelaRetak
DC-DC conversie zal in alle gevallen niet veel verlies teweeg brengen denk ik.

Nog even een zijdelingse gedachte - heb je ook geen verlichting in de garagebox? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen.

Dan ben je namelijk veel betrouwbaarder af met bv de stroom van de verlichting aftappen voor je camera, en dan een (Ledvance bijv, goedkoop) lamp met afstandsbediening. Dan kan je alsnog het licht aan/uit zetten met die AB en hoef je helemaal niet met accu's te werken.

Of een zonnepaneeltje, hoe zit je kwa ruimte daarmee? Ik weet niet hoe lang dit door moet gaan maar ik zou er toch alles aan proberen te doen om niet 2x per week een accu te moeten komen verwisselen.

[ Voor 17% gewijzigd door XelaRetak op 10-02-2026 13:47 ]

• Woudloper
  • Niet online

Woudloper

« - _ - »

Topicstarter
XelaRetak schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:39:
Nog even een zijdelingse gedachte - heb je ook geen verlichting in de garagebox? Dat kan ik me namelijk niet voorstellen.
Was dat maar waar. Lang verhaal kort, er was geen verlichting, dat was een afspraak met de buren (andere garagebox). Nieuwe bewoners, willen niet meer dat deze constructie er is. Ik moet dus onder openbare grond stroomkabel vanuit eigen huis aanleggen of stroompunt via gemeente regelen.
Of een zonnepaneeltje, hoe zit je kwa ruimte daarmee? Ik weet niet hoe lang dit door moet gaan maar ik zou er toch alles aan proberen te doen om niet 2x per week een accu te moeten komen verwisselen.
Dat is natuulijk nog wel een optie. In dit geval kan ik deze gewoon op het dak van de garage leggen.

• XelaRetak
Woudloper schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:59:
[...]

Was dat maar waar. Lang verhaal kort, er was geen verlichting, dat was een afspraak met de buren (andere garagebox). Nieuwe bewoners, willen niet meer dat deze constructie er is. Ik moet dus onder openbare grond stroomkabel vanuit eigen huis aanleggen of stroompunt via gemeente regelen.

[...]

Dat is natuulijk nog wel een optie. In dit geval kan ik deze gewoon op het dak van de garage leggen.
Dan kan je alsnog je auto-accu houden. Laadcontrollertje er op, zonnepaneel, dat kost bij elkaar ook niet veel. Zoiets bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com...96871%7C_p_origin_prod%3A

Zit ook meteen een USB-poort op, en Wifi zodat je remote de status van de accu in de gaten kan houden.

Evt als je het nog herbruikbaar wilt maken kan je voor een (LifePo) powerstation kiezen met zonnepaneel erbij. Voordeel is dat je dan maar 1 apparaat hebt, powerstation heeft accu, zonne-omvormer en USB-out in een. En je kan hem, mocht er onverhoopt niet voldoende zon zijn, makkelijk even thuis opladen.

[ Voor 29% gewijzigd door XelaRetak op 10-02-2026 14:07 ]

Pagina: 1