Nieuwe (Ubiquiti) thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Belgian
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22:34
Beste medetweakers

Ik weet niet goed of ik juist ben om hier een topic te starten of dit beter bij het topic over Ubiquiti hoort.

Ik wil mijn thuisnetwerk een stevige upgrade geven om alles beter in de hand te hebben en meer te leren over netwerken. Ik wil mijn netwerk onderverdelen en heb daarom al een 7-tal vlans uitgewerkt. De bedoeling is om volgend jaar eventueel te werken met camera's. Internetgebruik is 4K Netflix, Plex en online gaming van max 3 personen.

Momenteel werk ik met een modem/router en twee access points van mijn provider (Telenet). De modem heb ik onlangs vervangen voor een type dat Bridge modus ondersteunt. Ik heb momenteel een abonnement van 500 Mbps. In mijn straat ligt enkel coax en fiber is niet voor de nabije toekomst vrees ik.

Met deze informatie in achting heb ik dit momenteel gekozen. Graag hoor ik van jullie of ik de juiste keuzes ben aan het maken _/-\o_

Fase 1: Netwerkupgrade

Cloud Gateway Max 512GB SSD
• De Fiber lijkt mij overkill en Fiber is verre toekomst in mijn regio
Standard 24 PoE switch
3x U6 Lite AP's
• WiFi 7 is absoluut geen vereiste omdat ik sowieso niet in de buurt ga komen van die snelheden
• Ik woon in een redelijk groot en goed geïsoleerd huis, daarom het hoge aantal

Fase 2: Camerabeveiliging

UNVR Instant met 8TB HDD
• Ik wil 30 dagen terug kunnen gaan met opnames
• Hoeft niet Raid te draaien ik ben geen datacenter
4x G4 type camera's (geen G5 omdat 4K het stroomverbruik/opslagruimte drastisch verhoogt)

Waar ik nog mee worstel is bv. een Dream Machine Pro aangezien die ook een grotere harde schijf kan faciliteren. Maar dat lijkt mij ook een gigantische overkill en het stroomverbruik is dan 17% hoger dan een Cloud Gateway Max + UNVR Instant :X

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
Waarom niet een grotere SSD in de Cloud Gateway Max en dan de camera's instellen dat ze alleen opnemen als er beweging is.

Scheelt je én de aankoop van de UNVR én het stroomverbruik van de UNVR.

Spel en typfouten voorbehouden

• Belgian
Dat is geen slecht gedacht, ziet het voor de rest logisch uit?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:07
Voor mij wel maar ik ben alweer tijdje uit het ecosysteem

Ik zou je vraag hier stellen
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

CISSP! Drop your encryption keys!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:04

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb ook geen fiber liggen maar heb de ucg-fiber gekocht, ik gebruik de 2 SFP+ poorten om mijn nas en pc te verbinden :D

Wat betreft AP's: je kan met 2 beginnen en zien wat dat geeft en als het nodig is kun je er altijd bij kopen en installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 11-02-2026 20:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 06:42
Mbt 7 Vlans, de ap's kunnen max 4 SSID's/Vlans (per frequentiegebied 2,4Ghz 5Ghz, etc) aan.
Maar wellicht hoeven niet al je Vlans via WiFi beschikbaar gesteld te worden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Belgian
Damic schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:32:
Ik heb ook geen fiber liggen maar heb de ucg-fiber gekocht, ik gebruik de 2 SFP+ poorten om mijn nas en pc te verbinden :D

Wat betreft AP's: je kan met 2 beginnen en zien wat dat geeft en als het nodig is kun je er altijd bij kopen en installeren.
Haha dat is ook een goede use case. Naar de fiber heb ik ook zitten kijken omdat die ook een betere processor heeft.

Maar als ik eerlijk ben naar mezelf heb ik die hoge snelheden intern niet nodig.

• Belgian
Skynett schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:48:
Mbt 7 Vlans, de ap's kunnen max 4 SSID's/Vlans (per frequentiegebied 2,4Ghz 5Ghz, etc) aan.
Maar wellicht hoeven niet al je Vlans via WiFi beschikbaar gesteld te worden.
Weer iets bijgeleerd, daar had ik nog niet bij stilgestaan. In principe zullen er maar max 3 vlans beschikbaar moeten zijn.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:27
Kan je misschien even vertellen waarom je 7 vlan’s nodig zou hebben?

Lijkt me voor een thuis situatie overkill? Maar je hebt misschien wel de juiste redenen om er zoveel te hebben. :)

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Belgian schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Weer iets bijgeleerd, daar had ik nog niet bij stilgestaan. In principe zullen er maar max 3 vlans beschikbaar moeten zijn.
Je kunt meerdere VLAM’s op 1 SSID’s koppelen. Elk VLAN gebruikt dan een ander wachtwoord. Dit heet “ private pre shared keys” in Unifi.

En je kunt, volgens mij, met een RADIUS server per user de VLAN bepalen. Dir heb ik nooit getest en met IoT devices is dit niet handig.

[ Voor 20% gewijzigd door TwArbo op 13-02-2026 06:45 ]

Pagina: 1