Nieuwe (Ubiquiti) thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Belgian
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 08-03 21:22
Beste medetweakers

Ik weet niet goed of ik juist ben om hier een topic te starten of dit beter bij het topic over Ubiquiti hoort.

Ik wil mijn thuisnetwerk een stevige upgrade geven om alles beter in de hand te hebben en meer te leren over netwerken. Ik wil mijn netwerk onderverdelen en heb daarom al een 7-tal vlans uitgewerkt. De bedoeling is om volgend jaar eventueel te werken met camera's. Internetgebruik is 4K Netflix, Plex en online gaming van max 3 personen.

Momenteel werk ik met een modem/router en twee access points van mijn provider (Telenet). De modem heb ik onlangs vervangen voor een type dat Bridge modus ondersteunt. Ik heb momenteel een abonnement van 500 Mbps. In mijn straat ligt enkel coax en fiber is niet voor de nabije toekomst vrees ik.

Met deze informatie in achting heb ik dit momenteel gekozen. Graag hoor ik van jullie of ik de juiste keuzes ben aan het maken _/-\o_

Fase 1: Netwerkupgrade

Cloud Gateway Max 512GB SSD
• De Fiber lijkt mij overkill en Fiber is verre toekomst in mijn regio
Standard 24 PoE switch
3x U6 Lite AP's
• WiFi 7 is absoluut geen vereiste omdat ik sowieso niet in de buurt ga komen van die snelheden
• Ik woon in een redelijk groot en goed geïsoleerd huis, daarom het hoge aantal

Fase 2: Camerabeveiliging

UNVR Instant met 8TB HDD
• Ik wil 30 dagen terug kunnen gaan met opnames
• Hoeft niet Raid te draaien ik ben geen datacenter
4x G4 type camera's (geen G5 omdat 4K het stroomverbruik/opslagruimte drastisch verhoogt)

Waar ik nog mee worstel is bv. een Dream Machine Pro aangezien die ook een grotere harde schijf kan faciliteren. Maar dat lijkt mij ook een gigantische overkill en het stroomverbruik is dan 17% hoger dan een Cloud Gateway Max + UNVR Instant :X

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Waarom niet een grotere SSD in de Cloud Gateway Max en dan de camera's instellen dat ze alleen opnemen als er beweging is.

Scheelt je én de aankoop van de UNVR én het stroomverbruik van de UNVR.

Spel en typfouten voorbehouden

• Belgian
Dat is geen slecht gedacht, ziet het voor de rest logisch uit?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Voor mij wel maar ik ben alweer tijdje uit het ecosysteem

Ik zou je vraag hier stellen
[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie

CISSP! Drop your encryption keys!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:44

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik heb ook geen fiber liggen maar heb de ucg-fiber gekocht, ik gebruik de 2 SFP+ poorten om mijn nas en pc te verbinden :D

Wat betreft AP's: je kan met 2 beginnen en zien wat dat geeft en als het nodig is kun je er altijd bij kopen en installeren.

[ Voor 15% gewijzigd door Damic op 11-02-2026 20:33 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:40
Mbt 7 Vlans, de ap's kunnen max 4 SSID's/Vlans (per frequentiegebied 2,4Ghz 5Ghz, etc) aan.
Maar wellicht hoeven niet al je Vlans via WiFi beschikbaar gesteld te worden.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Belgian
Damic schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:32:
Ik heb ook geen fiber liggen maar heb de ucg-fiber gekocht, ik gebruik de 2 SFP+ poorten om mijn nas en pc te verbinden :D

Wat betreft AP's: je kan met 2 beginnen en zien wat dat geeft en als het nodig is kun je er altijd bij kopen en installeren.
Haha dat is ook een goede use case. Naar de fiber heb ik ook zitten kijken omdat die ook een betere processor heeft.

Maar als ik eerlijk ben naar mezelf heb ik die hoge snelheden intern niet nodig.

• Belgian
Skynett schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:48:
Mbt 7 Vlans, de ap's kunnen max 4 SSID's/Vlans (per frequentiegebied 2,4Ghz 5Ghz, etc) aan.
Weer iets bijgeleerd, daar had ik nog niet bij stilgestaan. In principe zullen er maar max 3 vlans beschikbaar moeten zijn.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:24
Kan je misschien even vertellen waarom je 7 vlan’s nodig zou hebben?

Lijkt me voor een thuis situatie overkill? Maar je hebt misschien wel de juiste redenen om er zoveel te hebben. :)

• TwArbo
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Belgian schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:58:
[...]

Weer iets bijgeleerd, daar had ik nog niet bij stilgestaan. In principe zullen er maar max 3 vlans beschikbaar moeten zijn.
Je kunt meerdere VLAM’s aan 1 SSID koppelen. Elk VLAN gebruikt dan een ander wachtwoord. Dit heet “private pre shared keys” in Unifi.

En je kunt, volgens mij, met een RADIUS server per user de VLAN bepalen. Dit heb ik nooit getest en met IoT devices is dit niet handig.

[ Voor 21% gewijzigd door TwArbo op 13-02-2026 08:36 ]

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Skynett schreef op woensdag 11 februari 2026 @ 20:48:
Volgens Ubiquiti kunnen ze er 8 per radio aan:
Max. BSSIDs: 8 per Radio

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14:24
Een heel goed advies is moeilijk te geven.
Maar dit kan alles wat jij omschrijft.
Als je naar kosten kant kijk. De al eerder genoemde Grote HDD bespaartje een NVR.
En heb je een 24port switch nodig? Anders heb je ook 16 en 8 port switchs. Die zijn natuurlijk goedkoper.

Als je aangeeft waarom je 7 vlans wil. Kunnen we advies geven of dat ook nodig is.
Verder kunnen we niets zeggen over hoeveel AP's je nodig hebt. We kennen je huis niet.

• RiDo78
  • Niet online
Belgian schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:04:
Met deze informatie in achting heb ik dit momenteel gekozen. Graag hoor ik van jullie of ik de juiste keuzes ben aan het maken _/-\o_

Fase 1: Netwerkupgrade

Cloud Gateway Max 512GB SSD
• De Fiber lijkt mij overkill en Fiber is verre toekomst in mijn regio
Standard 24 PoE switch
3x U6 Lite AP's
• WiFi 7 is absoluut geen vereiste omdat ik sowieso niet in de buurt ga komen van die snelheden
• Ik woon in een redelijk groot en goed geïsoleerd huis, daarom het hoge aantal
Wat betreft de gateway, die harde schijf heb je niet nodig als je een UNVR gaat gebruiken. Die kan alleen worden gebruikt voor het opslaan van camerabeelden. Dus zoals eerder al gezegd, kies een gateway-model met een grotere harde schijf en laat de UNVR achterwege. Qua sizing hoeft een grotere disk eigenlijk ook niet. Ik heb een G4 deurbel die 24/7 in HD opneemt en na 30 dagen wordt alles gewist. Mijn 1Tb Cloud-Key Gen 2+ verwacht echter dat ik met deze ene camera 2 jaar 8 maanden en 4 dagen beelden op kan slaan. Natuurlijk met 2K/4K of 5K gaat het harder, maar die keuze moet je zelf maken. Mocht je toch liever de beelden niet 'in de meterkast' opslaan, kies hier dan voor een model zonder harddisk.

De 24-poorts switch zou ik niet doen, behalve als je al je netwerkverbindingen naar één centrale plek in huis kunt en wilt leiden. Neem bijvoorbeeld mijn situatie, ik werk op zolder, daar is mijn werkplek, maar ook zaken als home assistant, printer en dergelijke zijn daar. Maar in de woonkamer staan de TV, STB, Hue bridge. Maar ik ga niet voor elk apparaat een draad naar de meterkast trekken; vanuit de meterkast loopt 1 draad naar zolder, 1 naar de slaapkamer en 1 naar de woonkamer. En die komen elk uit in een switch. In de woonkamer en slaapkamer zijn dat de Flex Mini (5 poorts) en op zolder een 8 poorts Ultra.

Over de U6-Lite moet je weten dat hij niet meer bij Ubiquiti te krijgen is, hij is end-of-sale. Dat biedt wel ruimte voor een mooie korting als een webwinkel van de voorraad af moet, maar in de pricewatch vind ik al geen prijzen meer. De keuzes qua instapmodellen die je hebt zijn de U6+ en de U7 Lite. Die zijn even duur en ze zijn soortgelijk. Tussen die twee zou ik dan eerder voor de U7 Lite gaan. En als alternatief kun je de AC Pro overwegen; die heeft op papier iets betere specificaties maar is wel 'slechts' wifi 5.
Fase 2: Camerabeveiliging

UNVR Instant met 8TB HDD
• Ik wil 30 dagen terug kunnen gaan met opnames
• Hoeft niet Raid te draaien ik ben geen datacenter
4x G4 type camera's (geen G5 omdat 4K het stroomverbruik/opslagruimte drastisch verhoogt)
Dat je niet perse een UNVR nodig hebt is genoeg gezegd. Wil je echter de data niet in de router opslaan of wil je de beelden meteen (via HDMI) op een scherm tonen, dan kun je die overwegen. Ook heeft hij heeft zelf een PoE switch aan boord wat misschien net iets handiger is dan klungelen met PoE injectors (daarover later meer).

Wat de camera's betreft staar daar ook niet blind op de G4. Je kunt de kwaliteit camera's instellen op een lager niveau als je dat wilt. En ook de bitrate kun je verlagen. Overweeg je toch de UNVR, overweeg dan ook om de kit te kopen met 4 G5 turrets en een 1Tb hdd.

Bedenk ook dat de camera's doorgaans (uitzondering daargelaten) aangesloten moeten worden op een PoE poort. De UNVR heeft er 6, maar ook zonder UNVR kun je aan PoE poorten komen. De door jouw in fase 1 genoemde Standard 24 switch heeft géén PoE poorten maar mijn 8 poorts Ultra heeft maarliefst 7 PoE+ uit poorten (de achtste poort is PoE++ in). Daarnaast kun je injectors gebruiken.
Waar ik nog mee worstel is bv. een Dream Machine Pro aangezien die ook een grotere harde schijf kan faciliteren. Maar dat lijkt mij ook een gigantische overkill en het stroomverbruik is dan 17% hoger dan een Cloud Gateway Max + UNVR Instant :X
De Dream Machine Pro is een leuke alles-in-één oplossing. Neem de DM, steek er een grote SD kaart in en je hebt geen UNVR nodig en je kunt met een wifi-punt minder toe. Dus qua stroomverbruik moet je ook rekening met zijn wifi rekening houden. Dat gezegd hebbende is hij nergens echt goed in. Storage op een SD kaart? Kom op! Ook is Wifi beperkt tot 4 BSSID's per radio en bovendien kun je ongeveer 30 Unifi devices beheren, dus switches, accesspoints maar ook camera's. En over die laatste gesproken, hij kan maximaal 5 HD of 2 2K camera's aan... Ik zou het eerlijk gezegd niet doen.

Alles tezamen denk ik dat je het beste voor de Cloud Gateway Max gaat (met genoeg storage), in combinatie met U7 lite AP's en meerdere kleinere switches. Mocht je echter de Ultra-switch overwegen vanwege de PoE, dan kun je net zo goed voor de UNVR gaan en die in de plek van de Ultra-switch inzetten. (Het is een reguliere switch in de UNVR, dus je kunt er ook andere dingen dan camera's op aansluiten). Let alleen wel op het maximale PoE budget (Afhankelijk van de voeding is dat 42, 52 of 202W PoE+ voor de Ultra of 40W PoE voor de UNVR) en de gebruikte PoE(+/++) standaard. Een PoE+ camera zal niet werken op de UNVR.

• Belgian
Asterion schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 06:26:
Kan je misschien even vertellen waarom je 7 vlan’s nodig zou hebben?

Lijkt me voor een thuis situatie overkill? Maar je hebt misschien wel de juiste redenen om er zoveel te hebben. :)
Ik ben bezig met een netwerkcursus en wil wat experimenteren met mijn homelab.

Dit zijn de vlans die ik momenteel heb uitgewerkt.
  • Management (geen SSID)
  • Private (SSID)
  • IoT (SSID
  • Guest (SSID)
  • Camera (geen SSID)
  • Guest (geen SSID)
  • VPN (geen SSID)
  • Homelab (geen SSID)

• Belgian
RiDo78 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 16:03:
[...]

De 24-poorts switch zou ik niet doen, behalve als je al je netwerkverbindingen naar één centrale plek in huis kunt en wilt leiden. Neem bijvoorbeeld mijn situatie, ik werk op zolder, daar is mijn werkplek, maar ook zaken als home assistant, printer en dergelijke zijn daar. Maar in de woonkamer staan de TV, STB, Hue bridge. Maar ik ga niet voor elk apparaat een draad naar de meterkast trekken; vanuit de meterkast loopt 1 draad naar zolder, 1 naar de slaapkamer en 1 naar de woonkamer. En die komen elk uit in een switch. In de woonkamer en slaapkamer zijn dat de Flex Mini (5 poorts) en op zolder een 8 poorts Ultra.
Eerst en vooral dank voor je uitgebreide reactie. Ik heb geluk dat ik in een redelijk recente woning woon. Om wat meer inzicht te geven. Momenteel heb ik nu 22 patchpunten waarvan zo'n 14 al in gebruik zijn. Ik ging sowieso al voor de PoE variant gaan. Want camera's + AP's via PoE zijn iets gemakkelijker dan overal stroom te voorzien. Ik moet zoals je verder zegt wel even rekenen hoeveel powerbudget ik nog over heb. Ik denk dat ik net wel ga toekomen.
Over de U6-Lite moet je weten dat hij niet meer bij Ubiquiti te krijgen is, hij is end-of-sale. Dat biedt wel ruimte voor een mooie korting als een webwinkel van de voorraad af moet, maar in de pricewatch vind ik al geen prijzen meer. De keuzes qua instapmodellen die je hebt zijn de U6+ en de U7 Lite. Die zijn even duur en ze zijn soortgelijk. Tussen die twee zou ik dan eerder voor de U7 Lite gaan. En als alternatief kun je de AC Pro overwegen; die heeft op papier iets betere specificaties maar is wel 'slechts' wifi 5.
Goed dat je dat aangeeft, ik zag het inderdaad niet meer als optie in de store van Ubiquiti onlangs. Ik heb eens mijn plattegrond geüpload in de Ubiquiti designer. Ik heb 325m² bewoonbaar oppervlakte. Als ik mijn AP's strategisch plaats kom ik aan 3 om net het volledige huis te dekken.
Wat de camera's betreft staar daar ook niet blind op de G4. Je kunt de kwaliteit camera's instellen op een lager niveau als je dat wilt. En ook de bitrate kun je verlagen. Overweeg je toch de UNVR, overweeg dan ook om de kit te kopen met 4 G5 turrets en een 1Tb hdd.
Top tip om de bitrate te verlagen. Bespaart ineens ook veel ruimte.
De Dream Machine Pro is een leuke alles-in-één oplossing. Neem de DM, steek er een grote SD kaart in en je hebt geen UNVR nodig en je kunt met een wifi-punt minder toe. Dus qua stroomverbruik moet je ook rekening met zijn wifi rekening houden. Dat gezegd hebbende is hij nergens echt goed in. Storage op een SD kaart? Kom op! Ook is Wifi beperkt tot 4 BSSID's per radio en bovendien kun je ongeveer 30 Unifi devices beheren, dus switches, accesspoints maar ook camera's. En over die laatste gesproken, hij kan maximaal 5 HD of 2 2K camera's aan... Ik zou het eerlijk gezegd niet doen.
Ik denk dat je na de Dream Machine Pro de Dream Router bedoelt? Dat is inderdaad geen optie.

Na alle reacties te hebben gelezen, denk ik dat ik het volgende ga doen:

Cloud Gateway Max (2TB)
Standard 24 PoE Switch
3x U7 Lite
4x G4 camera's

• Asterion
Belgian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:36:
[...]

Ik ben bezig met een netwerkcursus en wil wat experimenteren met mijn homelab.

Dit zijn de vlans die ik momenteel heb uitgewerkt.
  • Management (geen SSID)
  • Private (SSID)
  • IoT (SSID
  • Guest (SSID)
  • Camera (geen SSID)
  • Guest (geen SSID)
  • VPN (geen SSID)
  • Homelab (geen SSID)
Private, IoT, Guest; duidelijk en snap ik.

Waarom 2 guests? Gewoon beide in zelfde vlak?

Waarom Management? Kan in Private?

Waarom VPN? Daarin is het de bedoeling om je Private netwerk te bereiken?

Camera; zou ik persoonlijk bij IoT zetten. Maar je kan daar een andere reden voor hebben.

Homelab; Speciale reden waarom dat apart moet?

Leuk om met zoveel vlans te werken maar dat vergroot de complexiteit.

Zelf volg ik ook een cursus netwerkbeheer en daarin wordt gezegd; keep it simple. Bedoelend dat men geen onnodige zaken doet wat de complexiteit verhoogd en daardoor meer security risk ontstaat omdat je veel meer moet instellen.

• RiDo78
  • Niet online
Belgian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 19:57:
Ik denk dat je na de Dream Machine Pro de Dream Router bedoelt? Dat is inderdaad geen optie.
Ja klopt, my bad!
Na alle reacties te hebben gelezen, denk ik dat ik het volgende ga doen:

Cloud Gateway Max (2TB)
Standard 24 PoE Switch
3x U7 Lite
4x G4 camera's
Ik denk dat je daarmee een prima keuze maakt. De switch heeft 24 poorten waarvan 16 PoE+, met een maximum van 95W. Dat lijkt me meer dan voldoende. Maar reken het gerust voor se zekerheid na.

• Belgian
Asterion schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Waarom Management? Kan in Private?

Waarom VPN? Daarin is het de bedoeling om je Private netwerk te bereiken?

Camera; zou ik persoonlijk bij IoT zetten. Maar je kan daar een andere reden voor hebben.

Homelab; Speciale reden waarom dat apart moet?

Zelf volg ik ook een cursus netwerkbeheer en daarin wordt gezegd; keep it simple. Bedoelend dat men geen onnodige zaken doet wat de complexiteit verhoogd en daardoor meer security risk ontstaat omdat je veel meer moet instellen.
Heb mij mistypt, het is maar 1x Guest 8)7

Management en Private worstelde ik inderdaad nog mee. Misschien bekeek ik het te theoretisch omdat management meestal gescheiden is van andere vlans en enkel daar voor dient. Het ging ook niet praktisch zijn om telkens via management aanpassingen te doen. Keep it simple inderdaad :D

VPN is inderdaad bedoeld om mijn private te bereiken.

Camera's hou ik liever gescheiden van andere IoT devices.

Homelab apart omdat ik wil als ik er ik iets mispeuter het toch op zijn eigen eiland zit :X

• RiDo78
  • Niet online
Asterion schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:00:
[...]

Dat heb ik ook; maar inderdaad in hetzelfde VLAN. Qua wifi heb ik een guest BSSID voor vaste gasten (netwerkwachtwoord) en een ander op basis van de hotspot met dagpassen.

Daar heb je helemaal gelijk in. In een praktijksituatie. Maar als je lekker omgestoord kunt stoeien, is het niet erg om het lekker complex te maken. Is leerzaam. En waaom dan een apart management vlan? Dan loop je het risico dat je jezelf buitensluit. Is meteen een mooie oefening en ervaring. Heel leerzaam. Maakt ook meteen het verschil duidelijk tussen tagged en untagged vlans.

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

TwArbo schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 06:39:
[...]

Je kunt meerdere VLAM’s aan 1 SSID koppelen. Elk VLAN gebruikt dan een ander wachtwoord. Dit heet “private pre shared keys” in Unifi.
Dit klopt maar alleen in combi met WPA2, dit werk niet met WPA3

Mr. T.

• Asterion
Daar heb je helemaal gelijk in. In een praktijksituatie. Maar als je lekker omgestoord kunt stoeien, is het niet erg om het lekker complex te maken. Is leerzaam. En waaom dan een apart management vlan? Dan loop je het risico dat je jezelf buitensluit. Is meteen een mooie oefening en ervaring. Heel leerzaam. Maakt ook meteen het verschil duidelijk tussen tagged en untagged vlans.
Is inderdaad zeer leerrijk maar dan zou ik alsnog een testomgeving maken naast mijn thuis omgeving.
Niks ergers dan dat je vriendin je belt op je werk dat het internet niet werkt natuurlijk :+

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:50
Belgian schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:19:
Management en Private worstelde ik inderdaad nog mee. Misschien bekeek ik het te theoretisch omdat management meestal gescheiden is van andere vlans en enkel daar voor dient. Het ging ook niet praktisch zijn om telkens via management aanpassingen te doen. Keep it simple inderdaad :D
Als je Unifi gaat gebruiken zou ik het management wél apart houden. Unifi devices werken het best als ze in VLAN1 zitten. Door je private devices in een apart vlan te zetten kan je ze in de firewall ook in aparte zone zetten en heb je meer controle over welke apparaten met elkaar in verbinding mogen komen.

Spel en typfouten voorbehouden

• Belgian
Asterion schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:07:
[...]

Is inderdaad zeer leerrijk maar dan zou ik alsnog een testomgeving maken naast mijn thuis omgeving.
Niks ergers dan dat je vriendin je belt op je werk dat het internet niet werkt natuurlijk :+
Dat heb ik ook ergens genoteerd om een noodprocedure uit te werken als het fout gaat :D

• Belgian
FredvZ schreef op zondag 15 februari 2026 @ 14:47:
[...]

Als je Unifi gaat gebruiken zou ik het management wél apart houden. Unifi devices werken het best als ze in VLAN1 zitten. Door je private devices in een apart vlan te zetten kan je ze in de firewall ook in aparte zone zetten en heb je meer controle over welke apparaten met elkaar in verbinding mogen komen.
Oké dat is interessant, ik ging eigenlijk VLAN1 niet gebruiken maar nieuwe vlan voor management aanmaken.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Ik heb 2x een G4 Pro op een UCG Max (2TB) en ben blij met die 4K camera's, zeker als je in het donker er iets herkenbaars van wil maken ipv een vlek. De 4K hebben een veel grotere sensor en daarmee een betere lichtgevoeligheid.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1