Gipsplaten zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansworst12
  • Registratie: Augustus 2025
  • Laatst online: 21:57
Onlangs is bij ons de zolder van binnenuit geïsoleerd. Dat is afgerond en nu kunnen we dus door met de afwerking van de zolder. We willen graag op de rachels gipsplaten gaan plaatsen. Zie ook de foto’s. Nu zijn de rachels horizontaal door het bedrijf geplaatst met 60cm hart op hart. Nu wil je liever eigenlijk 30/40 cm hoh, maar dat is niet meer mogelijk helaas. Wij willen de gipsplaten (AK) wel gaan plaatsen. We gaan de gisplaten niet laten stucen, we willen ze netjes afwerken en dan schilderen of behangen.

De vragen:
- het is niet ideaal, ik weet het met doorbuigen, maar zou het kunnen met gipsplaten?
- de rachels zijn horizontaal geplaatst, de gipsplaten ook horizontaal of verticaal?
- waar is het beste te starten met gipsplaten?
- de huidige stroompunten wil ik doortrekken met een spotkabel en spotjes verwerken er in.

Mochten jullie andere tips of adviezen hebben hoor ik ook graag :) bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGnJm6duV5eCrAsIBgIurMLYS9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/82D7cf5TZzUO1s4rZVbNl73F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yS3NyFTFqmcQWVVz1CCikoK5Nho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOneUNWlLow69FvXFUwNk7Cv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xWvlR_R4dEaLBCcE5af8YCdh9Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZUMhgGjUgknQNJQtAOjWsq64.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Platen verticaal, onderaan starten tenzij het echt hoog is en je amper bij nok kan. Zelf vond ik kleine pruts-stukjes op de grond liggend monteren niet echt fijn, staand op een trap heb je meer bewegingsvrijheid.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:36
je kan er toch gewoon rachels tussen plaatsen als je dat extra wil? boven de folie

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17:18
Gewoon nog een set Rachels. Vaak moet er een spouw zitten tussen het gips en de folie. Dit zijn puur richels aangebracht om de isolatir vast te houden en de folie op te maken.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:47
Hansworst12 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:58:
- de huidige stroompunten wil ik doortrekken met een spotkabel en spotjes verwerken er in.
Dan ontkom je niet aan extra rachels die dik genoeg zijn om de spotjes te plaatsen.
Zonder rachels kan je de spotjes nergens kwijt.

Spel en typfouten voorbehouden

• jadjong
  • Niet online
Welke spotjes blijven niet hangen aan een gipsplaat? Die van een vuurtoren? :D

• No Hands
jadjong schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:19:
Welke spotjes blijven niet hangen aan een gipsplaat? Die van een vuurtoren? :D
als je je folie heel wil houden kan er geen spotje

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:30
Keuken/meubel spotjes van 23mm passen prima als je gewone panlatten gebruikt.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Welke dikte?
Los daarvan, er zijn ook nog varianten die sterker zijn:
https://www.bouwmaat.nl/k...-125mm/product/0000567705

Dus voordat je de hele wand nog een extra keer gaat rachelen omdat het met standaard gipsplaten niet lukt, misschien dat een duurdere plaat ook werkt. En die platen hebben ook nog voordelen qua stootvastheid & geluidsdemping e.d.

• Hansworst12
TheGhostInc schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 00:09:
[...]

Welke dikte?
Los daarvan, er zijn ook nog varianten die sterker zijn:
https://www.bouwmaat.nl/k...-125mm/product/0000567705

Dus voordat je de hele wand nog een extra keer gaat rachelen omdat het met standaard gipsplaten niet lukt, misschien dat een duurdere plaat ook werkt. En die platen hebben ook nog voordelen qua stootvastheid & geluidsdemping e.d.
De 12,5mm ak plaat

• jadjong
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 9 februari 2026 @ 21:52:
[...]

als je je folie heel wil houden kan er geen spotje
Ah zo, ik zat aan draagkracht te denken. |:(

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
Extra rachelwerk kan idd, je zou ook kunnen werken met een laag OSB platen en daarop gipsplaten, dan kan je ze overal gemakkelijk schroeven en is de wand extra stevig.

OSB onder de gipsplaten is iets wat ik altijd keihard aanraad voor verticale wanden, omdat je dan ook heel gemakkelijk iets kan ophangen en de extra stevigheid daar nuttig is. Bij een schuine wand heb je minder belasting en vaak hang je daar niets aan op.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• TacoB
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11-02 16:10
Spotjes komen idealiter niet tegen je folie aan. Voor je het weet heb je een scherp deel dat er doorheen prikt. Veel fabrikanten raden ook wat "ademruimte" aan boven je spotje tegen eventuele warmte. Als je toch 30/40cm hoh wilt, kan je haaks op het huidige regelwerk een nieuw regelwerk maken met panlatten (22mmx48mm latjes). Als je daar 12.5mm gips op zet heb je voldoende ruimte voor je kabels en voor ademruimte van lage inbouwspots (meubelspots).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik wou net zeggen, zat spotjes die prima in zo'n gipsplaat kunnen qua diepte. En de warmteontwikkeling is, zeker als ze op een led driver/voeding werken, vrij laag. Andere optie; led strip in een alu profiel welke je kunt plaatsen tussen 2 naden van de gipsplaat en daarna kunt wegstucen, daar zijn ook oplossingen voor.

Maar ik zou wel extra rachels plaatsen zodat je elke 30cm kunt schroeven inderdaad, het is best een gewicht wat er aan hangt waarvan je ook niet wilt dat het doorbuigt of bol gaat staan.

[ Voor 17% gewijzigd door _ferry_ op 10-02-2026 19:11 ]

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 10-02 19:39
https://www.ikea.com/nl/n...t-dimbaar-zwart-40528660/ veel dieper dan 10mm zijn ze niet. Zo heb je alle vrijheid voor montage van de platen of folie en ze geven ook nog eens weinig warmte af.

[ Voor 5% gewijzigd door Erebos op 10-02-2026 19:30 ]

• Hansworst12
Oke, dank voor alle input. Over de spotjes ben ik wellicht wat onduidelijk geweest, maar die wil ik in de nok gaan plaatsen (zie gele stippen op de foto ter indicatie). Dus vanaf het huidige stroompunt doortrekken met een spotkabel. Er moet waarschijnlijk dan wel een lasdoos geplaatst worden.

Maar over de gipsplaten, zie ik meerdere opties voorbij komen.

1) gipsplaten 12,5mm AK op dit rachelwerk plaatsen
2) OSB platen monteren en dan gipsplaten. Wel stevig maar wat overkill wellicht?
3) zelf nieuw rachelwerk verticaal op het huidige rachelwerk plaatsen 30/40 cm HOH. Kan ik hierbij door het folie boren? Is dat niet ‘slecht’?

Wat is de beste optie? :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a_aVWQdzlW5eBeo29L9r_YLux3U=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/fakC9kteKfXOAEdVXAau0mZC.jpg?f=user_large

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik zou kiezen voor optie 1, en een extra rachel er tussen doen zodat je hoh 30cm hebt.
Nieuwe rachels er overheen of OSB is onnodig extra werk/materiaal.

• Hansworst12
_ferry_ schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:16:
Ik zou kiezen voor optie 1, en een extra rachel er tussen doen zodat je hoh 30cm hebt.
Nieuwe rachels er overheen of OSB is onnodig extra werk/materiaal.
Hoe bedoel je er tussen? Dan moet ik het folie openen?

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Gewoon over de folie heen plaatsen die rachels. Het is immers klimaatfolie.

Van klussen krijg je grijze haren

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21:59
Behangen direct op gipsplaten gaat niet. Door het gewicht, de helling en slechte binding gaat het hangen.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:46
jadjong schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:02:
Platen verticaal, onderaan starten tenzij het echt hoog is en je amper bij nok kan. Zelf vond ik kleine pruts-stukjes op de grond liggend monteren niet echt fijn, staand op een trap heb je meer bewegingsvrijheid.
Tip, 2 van deze: https://www.hbm-machines....-vergrendeling-115-290-cm helpen enorm met dit soort klusjes.

Ook bij andere gelegenheden handig, je kunt er bv. prima zeil mee tegen het plafond klemmen, als je ooit moet schilderen of klussen in een deel van het huis.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

fenrir schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 22:16:
Gewoon over de folie heen plaatsen die rachels. Het is immers klimaatfolie.
Dat inderdaad, of als de folie echt te strak staat in het midden een kleine snee maken, rachels er in schuiven en vastschroeven. Dat laatste is dan even pielen vermoed ik. Dan tape over de snee/schroefgaatjes voor de nette afwerking

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
https://www.isocell.com/f...OC_MA_AIRSTOP_DIVA_NL.pdf

Volgens de verwerkingsinstructie lijkt latten over de folie het juiste te zijn. Vaak handig om die instructies op te volgen. Staat een tekening in.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:11
Niet voor het een of ander maar voor plafond gebruik je geen 12,5 mm dikte maar 9,5 vanwege het mindere gewicht.

Op een schuine wand wordt het gewicht nog wat verdeeld maar ik zou liever wat minder gewicht nemen.

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-02 09:50

BLN

Best een grote kans dat je het folie beschadigd als je er rachels overheen zet. Neem hier geen afsnijroutes, want dan kom je op een punt dat er of vocht achter je wand komt (dat is wel overkomelijk) of dat je gipsplaten gaan doorhangen.

Rachel hier 30 cm hart op hart als je met plafondplaten gaat werken, die zijn 9,5 dik en lichter. Voor een strakke wand moet je die stuccen. Alternatief kun je die afkitten en krijg je naden tussen elke plaat.

Rachel hier 40 cm hart op hart als je met AK plaat gaat werken. AK plaat werk je de naad af met gaas en naadvuller, licht opschuren en dan kun je met primer en verf aan de gang.

Nu ik alles teruglees denk ik: trek die folie er af en zet er rachels tussen of zet hier 9mm OSB tegenaan. Ik denk dat de laatste variant het snelst/makkelijkst is. En vervolgens is het afwerken met gipsplaat ook een stuk eenvoudiger.

If it ain't broken, don't fix it

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20:06
Asterion schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:29:
Niet voor het een of ander maar voor plafond gebruik je geen 12,5 mm dikte maar 9,5 vanwege het mindere gewicht.

Op een schuine wand wordt het gewicht nog wat verdeeld maar ik zou liever wat minder gewicht nemen.
Allemaal leuk en aardig, maar de 9,5mm dikke AK platen zijn doorgaans 1200mm breed*, niet echt gemakkelijk om naar een zolder te tillen.

12,5 mm AK gaat prima als plafond, alleen moet je de regels 300mm hoh zetten en voldoende schroeven.

*Volgens mij heeft Gamma ze in 600mm, maar wel voor een Gamma prijs. :+

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:27
Hansworst12 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:33:
[...]
Mochten jullie andere tips of adviezen hebben hoor ik ook graag :) bedankt!
Uhm het is al te laat voor bouwkundig en bouwfysisch advies zie ik.
Niet wetende of je nu ook nog hebt geïsoleerd tussen de sporenkap?
Want dat had ik zelf zeker gedaan.
Die folie die je gebruikt hebt is niets waard als er geen isolatie gebruikt is, en indien wel geïsoleerd is het bovendien de verkeerde folie.
Bij oude houten sporenkap moet je een DAMPDICHTE en geen damp-open Folie gebruiken.
Folie dient met de passende tape ook bij de naden DAMPDICHT te zijn tot aan de vloer.

Folie met gefosfateerde gipsplaat schroeven penetreren is geen probleem!!! omdat de schroef heet wordt en de folie dus plaatselijk laat smelten waarmee een DAMPDICHTE membraan gegarandeerd is rondom die schroef.

Rachels en daarop folie is verkeerd.
(Ook de elektra buizen verlopen dus tussen folie en gipsplaat ter plaatse van de rachels)

Beter is dus de harde steenwol platen die ook niet kunnen smelten en druipen bij brand tussen de sporen klemmen. { vol en zat noemen we dat dus geen holtes } Het Dampdichte scherm aanbrengen en naden afplakken, dan rachels voor de gipsplaten.
De keuze voor liggende of staande gipsplaten is puur wat makkelijker is bij de hoogte en dak schuinte.

YouTube: Schuin of hellend dak isoleren met Rockroof Flexi (Plus) - variabele...

Nogmaals het fabeltje van damp open bij een schuine kap is kolder.
Die kap moet luchtdicht zijn dus DAMPDICHT opdat je geen warmte stuwing, koudebruggen en relatieve luchtvochtigheid die condenseert kan verwachten op de constructie of erger nog in de constructie.
Want dat is schimmel voorprogrammeren.

was getekend geen doe het zelver
doe het zelver liever niet als je er niets over weet

• naftebakje
  • Laatst online: 15:09
^ik liet me ooit wijsmaken dat klimaatfolie variëert in doorlaat: bij droge zolder kan de damp van het dakgebinte door de folie heen, als de zolder vochtig(er dan het dakgebinte) is dan sluit de klimaatfolie af.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• No Hands
BLN schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 09:50:
Best een grote kans dat je het folie beschadigd als je er rachels overheen zet. Neem hier geen afsnijroutes, want dan kom je op een punt dat er of vocht achter je wand komt (dat is wel overkomelijk) of dat je gipsplaten gaan doorhangen.
Als je die gipsplaten gaat bevestigen dan beschadig je de folie toch ook?
Die folie had onder de latten moeten zitten, dan kun je je gips gewoon in je lat schroeven zonder de folie te raken. Als je nu de latten vastschroeft over de folie is er niets aan de hand, daar waar je door de folie schroeft drukt de lat het gat weer dicht.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Orkaan schreef op maandag 9 februari 2026 @ 20:38:
Gewoon nog een set Rachels. Vaak moet er een spouw zitten tussen het gips en de folie. Dit zijn puur richels aangebracht om de isolatir vast te houden en de folie op te maken.
Wat @Orkaan zegt dus. Rachelwerk 60 cm hoh verticaal aanbrengen en daar de gipsplaten op schroeven. Gewoon 9,5 mm gebruiken, gaat echt niet doorhangen als je genoeg schroeven gebruikt. 30 hoh kun je doen als je je daar beter bij voelt maar is echt niet nodig tenzij je er de Nieuw Amsterdam aan af wil meren.
Ik heb hier het plafond met 9,5 mm gips hangen op 60 hoh en gaat al jaren prima.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik koos juist 12,5 omdat die 9mm slappe meuk is :P
Helemaal als je ze in je 1tje wilt plaatsen. Dan buigen ze zo door dat ik bang was dat ze in 2 stukken zouden breken op het moment dat ik zo'n lengte tegen het dak sta te schroeven. En bij de Hornbach hebben ze die dunne platen niet in AK, dus betaal je bijvoorbeeld bij de Gamma 20% meer voor een plaat die 30% dunner is.

[ Voor 18% gewijzigd door _ferry_ op 12-02-2026 19:11 ]

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Valt wel mee hoor. Ik heb hier platen van 350 cm in m'n eentje aan het plafond geschroefd op bijna 3,5 meter hoog. Je moet wel zorgen dat ze aan een kant ergens op kunnen rusten. Ik heb daarvoor een rolsteiger gebruikt. Een T-vormige balk net iets hoger dan het plafond kan ook helpen, kun je 1 kant klem zetten

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Hansworst12
AntoniusDD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 13:21:
[...]

Uhm het is al te laat voor bouwkundig en bouwfysisch advies zie ik.
Niet wetende of je nu ook nog hebt geïsoleerd tussen de sporenkap?
Want dat had ik zelf zeker gedaan.
Die folie die je gebruikt hebt is niets waard als er geen isolatie gebruikt is, en indien wel geïsoleerd is het bovendien de verkeerde folie.
Bij oude houten sporenkap moet je een DAMPDICHTE en geen damp-open Folie gebruiken.
Folie dient met de passende tape ook bij de naden DAMPDICHT te zijn tot aan de vloer.

Folie met gefosfateerde gipsplaat schroeven penetreren is geen probleem!!! omdat de schroef heet wordt en de folie dus plaatselijk laat smelten waarmee een DAMPDICHTE membraan gegarandeerd is rondom die schroef.

Rachels en daarop folie is verkeerd.
(Ook de elektra buizen verlopen dus tussen folie en gipsplaat ter plaatse van de rachels)

Beter is dus de harde steenwol platen die ook niet kunnen smelten en druipen bij brand tussen de sporen klemmen. { vol en zat noemen we dat dus geen holtes } Het Dampdichte scherm aanbrengen en naden afplakken, dan rachels voor de gipsplaten.
De keuze voor liggende of staande gipsplaten is puur wat makkelijker is bij de hoogte en dak schuinte.

YouTube: Schuin of hellend dak isoleren met Rockroof Flexi (Plus) - variabele...

Nogmaals het fabeltje van damp open bij een schuine kap is kolder.
Die kap moet luchtdicht zijn dus DAMPDICHT opdat je geen warmte stuwing, koudebruggen en relatieve luchtvochtigheid die condenseert kan verwachten op de constructie of erger nog in de constructie.
Want dat is schimmel voorprogrammeren.

was getekend geen doe het zelver
doe het zelver liever niet als je er niets over weet
Uiteraard zit er isolatie onder, ecose isolatie. Het is door een erkend isolatie bedrijf gedaan, dus die zullen hier uiteraard over nagedacht doen en aan de lopende band doen.

• No Hands
Hansworst12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 19:29:
[...]

Uiteraard zit er isolatie onder, ecose isolatie. Het is door een erkend isolatie bedrijf gedaan, dus die zullen hier uiteraard over nagedacht doen en aan de lopende band doen.
en daar maak je dus een denkfout. Heel veel bedrijven doen dingen omdat ze het altijd zo doen. dat maakt nog niet dat het juist is of niet beter kan.

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Wat is er mis met de gebruikte klimaatfolie in dit geval?

• Hansworst12
fenrir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Ik snap er niks van

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:31
Maak je geen zorgen. Klimaatfolie zit je safe, indien je het luchtdichte folie zou gebruiken, heb je kans op vochtopsluiting indien de buitenkant van je kap ook dampdicht is. Hier netjes latten overheen maken en vervolgens 12.5 gips.

Voordeel is dat je een luchtspouw maakt tussen afwerking en folie: de meeste folies werken hierdoor het beste. Had nog in het productblad gekeken van je folie, zag alleen op het voorbeeld plaatje dat ze iets deden met een luchtspouw, zag hem niet terug in de tekst.

[ Voor 25% gewijzigd door Arend_Akelig op 12-02-2026 21:10 ]

• AntoniusDD
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:27
fenrir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 20:27:
[...]

Alles!
Ik schreef het reeds in mijn reactie. Het moet DAMPDICHT zijn.
Maar doe maar lekker voort zonder van Bouwfysica daarvoor heb jij immers chatgpt.

Ongediplomeerde DIY zijn in alle geval de oorzaak voor heel veel fouten en daarmee gezondheid risisco's + houtrot in de dakconstructie.

met groet

• No Hands
AntoniusDD schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Alles!
Ik schreef het reeds in mijn reactie. Het moet DAMPDICHT zijn.
Maar doe maar lekker voort zonder van Bouwfysica daarvoor heb jij immers chatgpt.

Ongediplomeerde DIY zijn in alle geval de oorzaak voor heel veel fouten en daarmee gezondheid risisco's + houtrot in de dakconstructie.

met groet
Allemaal hoofdletters achter elkaar maken een tekst zelden leuker om te lezen.
Klimaatfolie is prima in deze toepassing. Vocht kan er in de winter niet in en in de zomer wel uit.

• Hansworst12
No Hands schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:33:
[...]

Klimaatfolie is prima in deze toepassing. Vocht kan er in de winter niet in en in de zomer wel uit.
Bedankt, het lijkt me een onaardige meneer

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:04

LankHoar

Langharig tuig

No Hands schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:33:
[...]

De post leest inderdaad wat vervelend, maar het punt dat gemaakt wordt is wel degelijk valide. Je wilt bij isoleren van binnenuit zorgen dat je condens naar buiten kan, dus aan de buitenzijde plaats je dampopen folie. Je wilt echter niet dat het vocht naar binnen komt in je ruimte, dus daar plaats je dampremmende of dampdichte folie. Zie hier een illustratie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKZ39KO4MKDoHBHZyYX-74ZFBN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J2BasMAi2n72wIuifVXUnGBB.jpg?f=fotoalbum_large

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

LankHoar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:38:
[...]

De post leest inderdaad wat vervelend, maar het punt dat gemaakt wordt is wel degelijk valide. Je wilt bij isoleren van binnenuit zorgen dat je condens naar buiten kan, dus aan de buitenzijde plaats je dampopen folie. Je wilt echter niet dat het vocht naar binnen komt in je ruimte, dus daar plaats je dampremmende of dampdichte folie. Zie hier een illustratie:

[Afbeelding]
Ja precies, aan de binnenkant dampremmend of dampdicht. En dat zit er nu toch, kijk maar naar de foto in de OP. Ik snap dan ook niet waarom er een heel verhaal geplaatst wordt waarin staat dat de gebruikte folie niet goed is.

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:04

LankHoar

Langharig tuig

fenrir schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 22:04:
[...]

Ja precies, aan de binnenkant dampremmend of dampdicht. En dat zit er nu toch, kijk maar naar de foto in de OP. Ik snap dan ook niet waarom er een heel verhaal geplaatst wordt waarin staat dat de gebruikte folie niet goed is.
Nee dat klopt ook :) Naar mijn weten is de aangebrachte dampremmende folie prima voor het beoogde gebruik.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:56
LankHoar schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 21:38:
[...]

[Afbeelding]
Probleem met daken na-isoleren is dat de buitenkant vaak dampdicht is, en dan sluit je evt aanwezig vocht op in de constructie en rot het weg.

Daarvoor is de folie die TS aan heeft laten brengen, die is in nagenoeg het hele jaar dampdicht zodat vocht uit je warme huis het koude dak niet in kan en als het andersom is wanneer de zon erop schijnt kan evt aanwezig vocht wel het dak uit terug naar de woonruimte.

Klimaatfolie is iets van de laatste jaren, dat was er vroeger niet. Vandaar dat bouwers die bouwen zoals ze altijd doen roepen dat het de verkeerde folie is.
Pagina: 1