Wifi signaal op zolder

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:44
Goedenmorgen,

Sinds de verbouwing is de slaapkamer van mijn jongste zoon naar de zolder verplaatst. Helaas is het wifi signaal hier niet best. Ik ben opzoek naar een passende oplossing, maar heb op dit vlak eigenlijk helemaal geen ervaring. Mijn ouders hadden ooit een versterker, maar dit werkte erg slecht. Ik zou graag willen weten wat voor ons de beste keuze is. Ik heb even gegoogled en kwam de volgende opties tegen:

- Mesh wifi
- Wifi-versterker/repeater
- Powerline adapter
- Access Point

Huidige situatie:
Kpn Xperia box v10a.
Beneden verdieping: 1 kabel naar Ps5 en 1 kabel naar tv kastje.
1e verdieping game room: 1 kabel (2 niet mogelijk smalle doorgang) naar switch. Op de switch zijn de tv + Ps5 aangesloten. Er zijn nog 2 poorten over.

Is het nuttig om een accesspoint bedraad aan te sluiten op de switch? Ik begreep dat deze methode goed geschikt is voor in huis.
Ik wil/kan geen kabel naar zolder krijgen. Maar als ik deze op de gameroom zet, zou deze voldoende wifi signaal kunnen doorgeven op zolder? Of heb ik dan nog een versterker nodig op zolder die dit signaal kan oppikken en verdelen?

Misschien relevant: woning uit 2012.

PSN: Mondaatje

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Bekabeld aansluiten is het beste. Anders pak je een slecht Wifi signaal op en probeer je dat te versterken, dat schiet niet op. Een versterker gaat je probleem niet oplossen, als er al geen signaal is om te versterken.
Helemaal mooi is om gewoon een kabel te trekken naar die ruimte, of in ieder geval zo dicht mogelijk, en daar een accesspoint op te hangen.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24
Heb je al aan kpn superwifi gedacht?

Anders is mesh een goede oplossing. Een ap op de switch geeft misschien donkere plekken in huis wat ook niet handig is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
sluit op de switch in de gameroom (bedraad) een AP aan die je dicht bij het trapgat positioneert.
waarschijnlijk heb je dan op zolder redelijke dekking.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:28
Zet het hotspot aan op je telefoon en leg deze in de game room. Als het signaal hiervan op zolder goed genoeg is dan zal een ap ook wel voldoen.

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:03
Ik heb een bekabelde WiFi versterker van Ziggo op die manier aangesloten, daarvoor had ik hetzelfde issue.
Ik zou geen WiFi versterker zonder netwerkkabel gebruiken, die zijn bagger.
Waarschijnlijk heeft KPN ook wel zoiets.

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:07

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Doe je zoon een lol en probeer 2 kabels tot boven te krijgen. 1 voor een Ubiquity AP en een voor bekabeld zijn PC/Game Console aan te sluiten.

Lees net dat bekabeld echt niet kan.

[ Voor 14% gewijzigd door kromme op 09-02-2026 12:07 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

• krijtbord
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:21
kromme schreef op maandag 9 februari 2026 @ 12:06:
Lees net dat bekabeld echt niet kan.
Bekabeld kan wel, maar je weet al bij het lezen van de topictitel dat er komt te staan dat er geen kabel mogelijk is of men wil het niet. Ik weet niet wat men dan wil horen, er is geen magische manier om betrouwbaar internet te krijgen op zolder in een huis uit 2012, er moet een kabel getrokken worden. Waarom dat een probleem is begrijp ik ook nooit, de meeste mensen hebben wel zonnepanelen en daar worden ook kabels getrokken van het dak naar de meterkast, het is een gaatje boren met een plafondboor, kabelgootje en klaar.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
Oei je hebt de gouden regel op Tweakers doorbroken: gezegd dat je geen kabel kan en wil trekken. Sterkte met de comments :+

Powerline zou ik links laten liggen, dat is vaak zo instabiel.
Mesh is vaak een prima optie. Afhankelijk van wat je koopt lever je wat snelheid in maar als de onderlinge verbinding (5ghz) goed is is dan levert dat vaak een snelle en stabiele verbinding op. Veel beter dan de 2.4ghz die je nu waarschijnlijk op zolder ontvangt. Het probleem met wifi is dat het vaak in moderne huizen horizontaal prima signaal geeft (door de dunnen binnenmuren) maar zodra het door de buitenmuren moet of verdiepinsvloeren gaat het mis.
Wil je mesh naar boven, dan adviseer ik om je Nodes zoveel mogelijk bij het trapgat te plaatsen zodat het signaal zo naar boven kan.

Grofweg kun je paar zaken proberen:
- Los accesspoint kopen en die op de 1e verdieping neerzetten
- Mesh kitje nodig en die compleet door je woning vervangen. Experiabox wifi uit en dan 1 node op de BG, 1 node op de speelkamer op de 1e (bekabeld) en 1 node op zolder (draadloos)
- Superwifi2 kopen. Eigenlijk hetzelfde als de vorgie optie behalve dat het nu bij je kpn box hoort (en eigk moet vervangen als je van kpn stopt)
- Superwifi1 op marktplaats scoren. Omdat je een experiabox v10a hebt moet je minimaal 2x superwifi2 hebben wil dit functioneel zijn. Met een superwifi1 kun je experiabox wifi actief blijven en kun je die node bedraad aansluiten op de 1e verdieping.

Persoonlijk zou ik voor de laatste optie gaan. Scoor voor 1 a 2 tientjes een Superwifi1 (wit) op marktplaats. Sluit deze bedraad aan op de gamekamer op de 1e verdieping en kijk hoe het signaal dan op zolder is.
Goed genoeg? Klaar. Nog niet? Dan kun je er een 2e superwifi bijkopen en deze draadloos bij het trappengat in zolder zetten maar persoonlijk zou ik voor draadloos meshen liever een superwifi2 of deco setje scoren

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:16
Ik zou doen wat @laurens0619 zegt maar dan iets anders.
Koop 2x SuperWIFI.
1x beneden bekabeld direct op je XPeriabox aansluiten.
1x bedraad in de gamekamer aansluiten op de switch.
Als het dan nog niet goed genoeg is, 1x draadloos op zolder, zo dicht mogelijk bij de gamekamer.

Let goed op dat je wel de WIFI uit zet p je Xperiabox!

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:53
wat @Ora et Labora zegt kan natuurlijk ook. Voordeel is dat je dan je Accesspoint in woonkamer kan zetten (wat doorgaans betere plek is dan meterkast) en dat je de Superwifi2 kunt gebruiken die Wifi6 is ipv Wifi5. Maar dan zou ik weer een Deco setje halen wat onafhankelijk van je KPN Experiabox werkt. Dan blijf je wifi behouden bij eventuele provider upgrade. Bv een Deco X50

Maar kost je dus wel een extra accesspoint en als je tevreden bent met Wifi op de BG dan is juist het voordeel van een superwifi (itt andere wifi kitjes) dat je makkelijk je experiabox wifi kunt blijven gebruiken. (ja ik weet dat je dat technisch ook kan met losse accesspoint maar dat is andere discussie)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 09-02-2026 13:23 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:55
Toch nog even een lans breken om het toch met een kabel op te lossen.
Je hoeft lang niet altijd een kabel over de muur, dwars door platfonds, in gootjes te gaan leggen. Veel huizen hebben iets van een schacht vanaf de kruipruimte tot aan de zolder, voor de riolering vanaf de badkamer en de ontluchting van het riool.

Bij mij loopt deze langs de trap. En ik heb mijn accesspoint precies tussen de 1e en 2e verdieping tegen deze schacht aanhangen. Kweste van een gaatje in de gipsplaat/hout boren, daar een UTP kabel doorheen doen en de zwaartekracht zijn werk laten doen en de kabel in de kruipruimte opvissen en door de meestal houten vloer van de meterkast halen en je bent er.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:24
Als het probleem de WAF factor is:

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 16:54
Monda schreef op maandag 9 februari 2026 @ 11:51:
Is het nuttig om een accesspoint bedraad aan te sluiten op de switch? Ik begreep dat deze methode goed
geschikt is voor in huis.
Bedraad is eigenlijk altijd de beste oplossing.
Ik wil/kan geen kabel naar zolder krijgen.
Het eerste in de zin het belangrijkste motivatie om draadloos te gaan "Ik wil". Namelijk alles is mogelijk. Alleen sommige zaken kosten vooral moeite, tijd, aanpassingsvermogen en geld. Daarnaast ben je vaak niet alleen in huis en heeft een partner ook nog wel wat te zeggen.
Maar als ik deze op de gameroom zet, zou deze voldoende wifi signaal kunnen doorgeven op zolder? Of heb ik dan nog een versterker nodig op zolder die dit signaal kan oppikken en verdelen?
Ligt helemaal aan waar je "gamesroom" in het huis aanwezig is. Op de eerste verdieping en bekabeld aansluiten zou nog wel eens kunnen helpen om op zolder een beter signaal te krijgen.

Je hebt KPN v10a: Kijk of je de nieuwste software hebt en kijk eens naar een superwifipunt v2.00 Zelf een tijd lang in combinatie met een V10a maar wel bedraad aangesloten. Dat werkte gewoon goed. Alleen de V10a heeft het destijds begeven dus een KPN Box V12 ontvangen ter vervanging.

• Monda
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:44
Allemaal enorm bedankt voor de reacties! Ik ben momenteel druk op werk, maar zal later even reageren.

PSN: Mondaatje

Pagina: 1