Gat boren naar buiten t.b.v. laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:52
Mijn vraag.
Ik probeer een gat te boren van de meterkast naar de buitengevel voor een 5x6 YMVK kabel en een ethernet kabel. Ik kom hierbij verschillende materialen tegen waarvan 1 niet meewerkt.

Doorsnede.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1RHvFaNQRtvTELyADkcOm-qQ0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8iMEypLpIs5caqTDXk2RWLN4.jpg?f=fotoalbum_large

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een Bosch blauw boorhamer klopboor (GSB 16 RE) met een labor 25mm x 400mm steenboor.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb.
Vanuit de meterkast naar de koof ging makkelijk, zacht materiaal, gewoon met een 25mm houtboortje.
Echter, van buiten naar de koof lukt niet. De buitenlaag (bakstenen) kon ik eerst klein beginnen met een 8mm boortje (die ik ook nodig had voor de pluggen) en vervolgens 25mm.
Dan een stuk isolatie. Maar vervolgens een laag waar ik met de 25mm boor niet zomaar doorheen kom. Na 1 minuut boren ben ik letterlijk nog geen paar mm dieper, het zal dus wel knetterhard beton zijn of iets dergelijks.
Hoe ga ik dit voor elkaar krijgen?
Betere boormachine, betere boor, eerst een gat van 10mm (kan dat een beetje op 400mm lengte?)?

Plan B is een gootje naar beneden, graven onder de fundering door en dan via de kruipruimte weer naar de bodem van de meterkast.
Dat is echter extreem veel werk en minder mooi.
De buren hebben het ook direct, dus dat moet lukken, al hebben zij het laten doen.

[ Voor 2% gewijzigd door mitsumark op 07-02-2026 21:26 . Reden: Boormachine type ]

Beste antwoord (via mitsumark op 07-02-2026 21:35)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:21
@mitsumark
Logisch dat het niet lukt, je gebruikt een klopboor en geen boorhamer.
Ga eerst eens een boorhamer gebruiken met een goede boor erop.
Die SDS boormachine is om mee te starten.

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 07-02-2026 21:10 ]

Alle reacties

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:56

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Zit je niet toevallig op ijzeren bewapening te boren?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:19

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Er is een kans dat je de bewapening tegengekomen bent, maar dat merk je omdat er dan ijzerdeeltjes aan de punt van je boor zitten. Zo ja dan nog een poging doen, zo nee, tja, gewoon volhouden. In principe moet het kunnen met een SDS boorhamer met geschikte boor.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Wat voor boormachine en boor gebruik je? En kan het zijn dat je op wapening zit te boren? Probeer eens een paar centimeter verder te boren?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
Je kunt zeker eerst een smaller gat boren met een lange boor. Alleen wel subtiel te werk gaan want die breken natuurlijk sneller.

Als je er met een Bosch Blauw niet doorheen komt moet het wel echt knetterhard zijn en zou ik me ook afvragen wat je raakt, en of je daar wel doorheen moet willen boren. Niet net in de wapening of de fundering verzeild geraakt o.i.d.?

Pro-tip: let op dat je van buitenaf een fractie naar boven boort. Op die manier loopt er geen water van buiten naar binnen langs de kabel die je gaat aanleggen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Je gebruikt een steenboor.
Heb je al eens aan een betonboor gedacht?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
2 snjlijvlakken VS 4 snijvlakken maakt ook wel eens uit...

404 Signature not found

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:45
evilution schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:08:
Wat voor boormachine en boor gebruik je? En kan het zijn dat je op wapening zit te boren? Probeer eens een paar centimeter verder te boren?
dat staat letterlijk in de TS

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Nu online
Wellicht heel stom idee, maar vanuit de buitengevel naar binnen boren?

Overigens voor de andere reageerders, het is wapening en niet bewapening, dat deden ze in de tweede wereld oorlog.

• W1LL3M
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:39

W1LL3M

⭐⭐⭐⭐⭐

No Hands schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:22:
[...]

dat staat letterlijk in de TS
"Bosch blauw boorhamer" dat kan een simpel ding van 8 tientjes zijn of een ding waarmee je een muur van een halve meter dik beton nog door komt...

https://www.toolmax.nl/bo...0w-koffer-06112a6000.html
vs
https://www.toolmax.nl/bo...-d-sds-max-boorhamer.html

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50
mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:05:
Mijn vraag.
Ik gebruik een Bosch blauw boorhamer met een labor 25mm x 400mm steenboor.
Welke boor gebruik je precies?

Als het namelijk is wat Labor op haar site als steenboor aangeeft dan is deze absoluut niet geschikt.
Waarschijnlijk gebruik je al een andere want een boorhamer past normaal geen gewone cylinder boortjes, maar een SDS variant. Ook in dat geval: betere boor kopen (4-snijder, etc.)

[ Voor 20% gewijzigd door Rukapul op 07-02-2026 20:36 ]

• mitsumark
Bedankt voor de vele snelle reacties.
Het is inderdaad een "cheapo" boormachine, had het type ff niet bij de hand.

GSB 16 RE,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0O-F-6y1NgQX11J6tc8j0t_RH8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MgIT08RUhrtCgUGTiVGsFOO.jpg?f=fotoalbum_large

De boor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8DJenxHv-7dzO9CJ1_EQIo5e4P4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nRUXmhwuh6Svmr2XTEcCenuC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67IjtADXg06JZu9Mx0zACjCCyVo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yj0OmYvUIr4IVIobfpoedjol.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb eventueel nog een SDS machine liggen, maar volgens mij is die niet sterker en daar heb ik alleen korte boortjes voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q84ipx0CCTc_3VVjkE9z0hNUL1s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0eP0S0ima6OJzl8eRlWjbY0l.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• chrisborst
@mitsumark

[ Voor 12% gewijzigd door chrisborst op 07-02-2026 21:10 ]

• Rukapul
chrisborst schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:08:
@mitsumark
Een goede boor (SDS 25mm x 400mm) wordt een dure kwestie in dit geval.

Dit is een klassiek geval om te vragen of iemand een boor (en evt machine te leen heeft). Voor hetzelfde geld komt zelfs een el-cheapo SDS boor er doorheen.

• mitsumark
Dus als ik deze koop: https://www.toolstation.nl/labor-sds-plus-hamerboor/p45302

En deze huur (6kg variant?): https://www.gamma.nl/asso...rolltofacet=type_artikel&

Zou het wel moeten lukken, ondanks (gewapend) beton?
Zal ook de buren app nog even raadplegen, bespaard misschien weer wat tientjes :9

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:43
Dat is een SDS max machine, daar gaat een SDS plus boor niet in passen.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• chrisborst
@mitsumark
Begin met die boor. Ik heb dezelfde boorhamer en daarmee kan ik prima in erg sterk beton boren.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:24:
Dus als ik deze koop: https://www.toolstation.nl/labor-sds-plus-hamerboor/p45302

En deze huur (6kg variant?): https://www.gamma.nl/asso...rolltofacet=type_artikel&

Zou het wel moeten lukken, ondanks (gewapend) beton?
Zal ook de buren app nog even raadplegen, bespaard misschien weer wat tientjes :9
Probeer die boor anders eerst even met je eigen machine van de onderste foto.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• mitsumark
decipherer schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:26:
Dat is een SDS max machine, daar gaat een SDS plus boor niet in passen.
Dus de 3kg variant?

Ik kan inderdaad eerst proberen met de SDS machine die ik heb..

Maar voorboren met 10mm of 12mm hoeft niet denken jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 07-02-2026 21:29 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 21:28:
[...]

Dus de 3kg variant?

Ik zou het eerst zo proberen.
Anders moet je er nog een boor bijbestellen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• _root
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:12
[...]

Dus de 3kg variant?

Die SDS machine die je hebt zou het mee moeten kunnen, met klopboor lukt het inderdaad niet , die heeft net genoeg kracht voor een baksteen.
Dus een SDS boortje kopen en gaan..

PVoutput 3250 WP

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:14
En koop een goede boor:
Zelf door een gewapende fundering geboord met een 4 snijvlak boor van Wolfraamcarbide.
Daarmee ga je zelfs makkelijk door wapeningsstaal heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCxM6tf41TxApLyM0E0yjhXIlMU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFvu3xbo2XfJ6FibqaQIlpku.jpg?f=fotoalbum_large

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

• chrisborst
rmr1 schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:18:
En koop een goede boor:
Zelf door een gewapende fundering geboord met een 4 snijvlak boor van Wolfraamcarbide.
Daarmee ga je zelfs makkelijk door wapeningsstaal heen.
[Afbeelding]
Heb zelf een simpele SSD boor maar wel een setje Hilti boortjes. Gaat als boter door beton. Dus echt een aanrader om te investeren in goede SSD boortjes.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
chrisborst schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:21:
[...]

Heb zelf een simpele SSD boor maar wel een setje Hilti boortjes. Gaat als boter door beton. Dus echt een aanrader om te investeren in goede SSD boortjes.
SSD's zijn niet heel geschikt om mee te boren, ik zou voor SDS gaan :+

The devil is in the details.

• mitsumark
Het punt is, ik boor dit soort gaten eens per 10 jaar, dus dan is een boor van 150 euro een beetje over de top.
En dan zul je zien dat ik over 10 jaar net een andere diameter of lengte nodig heb.
Tenzij het echt nodig is natuurlijk, maar dan kan ik er beter iemand voor laten komen...

[ Voor 9% gewijzigd door mitsumark op 07-02-2026 22:26 ]

• Rukapul
Ik ben er geen fan van. In mijn ervaring heeft de dikkere boor een grotere kans vast te lopen op materiaal waar de kleinere boor net langs ging.

Even 'prikken' met een kleine boor om te kijken waar je uitkomt is evt een optie. De professionele betonboorder in mijn huis prikte in mijn keuken ipv garage. Beter een gat van 10mm dan 125mm :+

In dit geval zou ik het gewoon eerst eens proberen met een vriendelijk geprijsde boor met de benodigde afmeting. Extra boren kopen kan altijd nog.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

@mitsumark
Ik weet niet of je door de kruipruimte kan, maar doorgaans heeft de meterkast een aanvoer van stroomkabel (en soms ook andere voorzieningen, zoals water en gas). Die komen al door de fundering heen bij je naar binnen. Zoek die plek eens op. Want bij mij zaten er op die plek 3 grote doorvoeren in mijn fundering waar ik zonder ook maar een boormachine aan te raken de bekabeling voor mijn lader heen kon steken.
Enige wat ik moest boren was vanuit de meterkast de kruipruimte in en dat deed ik met (zo op het oog) exact dezelfde SDS voor machine die jij ook hebt, met een 25mm SDS boor.

Alles kan stuk.

• mitsumark
remco_k schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:31:
@mitsumark
Ik weet niet of je door de kruipruimte kan, maar doorgaans heeft de meterkast een aanvoer van stroomkabel (en soms ook andere voorzieningen, zoals water en gas). Die komen al door de fundering heen bij je naar binnen. Zoek die plek eens op. Want bij mij zaten er op die plek 3 grote doorvoeren in mijn fundering waar ik zonder ook maar een boormachine aan te raken de bekabeling voor mijn lader heen kon steken.
Enige wat ik moest boren was vanuit de meterkast de kruipruimte in en dat deed ik met (zo op het oog) exact dezelfde SDS voor Schone die jij ook hebt, met een 25mm SDS boor.
Ik zie alleen een doorvoer naar de garage, dan ben ik niks verder :P

Er gaan ook nog wel andere dingen door de fundering heen, zoals waterafvoer, maar het lijkt erop dat die gaten "precies" op maat zijn gemaakt en weer dichtgepurred.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKDbPX-RAClz6PGPIWVqCrMLGPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JR8Jy15UzmGAWGo9Y9EwjWIe.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dan heb ik ook zo'n lelijk profiel vanaf de vloer/tegels naar de paal.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 20:57:
Bedankt voor de vele snelle reacties.
Het is inderdaad een "cheapo" boormachine, had het type ff niet bij de hand.
Dat is idd een leuke klopboormachine, voor boren in beton volledig ongeschikt.

Als je zegt "Bosch blauw boorhamer" dan neem ik aan dat je het hebt over zoiets als dit of lomper:

https://www.hornbach.nl/p...l-boor-en-beitel/6348699/

Met die hierboven moet ik de eerste betonmuur nog tegenkomen waar die in diktes tot aan in elk geval elektra-buizen (19mm) geen gehakt van maakt. Dat vereist wel ook een fatsoenlijke boor - en ja, die zijn ook prijzig in 40 cm lengte.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:59
Als het voor een enkele keer is dan heeft de aldi of de lidl ook nog wel eens lange boren in de aanbieding. Mogelijk staat er iets op de webshop van de lidl. zelf heb ik een keer voor 10,- of zoiets een set van 4 of 5, 60 cm lange SDS boren gekocht en die doen het na 20 jaar nog altijd prima voor die enkele keer dat ik ze gebruik.

Wel in bezit van die GBH2-28F en het enige dat ik er van kan zeggen is dat je de eerste 2 tot 3 cm ff rustig moet boren want anders gaat het echt te hard.

[ Voor 19% gewijzigd door Erebos op 07-02-2026 22:45 . Reden: boormachine vermelding toegevoegd ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:45
mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:25:
Het punt is, ik boor dit soort gaten eens per 10 jaar, dus dan is een boor van 150 euro een beetje over de top.
En dan zul je zien dat ik over 10 jaar net een andere diameter of lengte nodig heb.
Tenzij het echt nodig is natuurlijk, maar dan kan ik er beter iemand voor laten komen...
er is een verhuurbedrijf dat als leus, kopen te duur? huur! hanteert.
Er is vast een Boels of Bomij in de buurt die jou een boorhamer met boor kunnen verhuren zodat jij dat gat er even in kunt boren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:29

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een eventuele lokale bouwmarkt kan je soms ook makkelijk en goedkoop wat huren. Ik had laatst bij de Hubo een slijptol + diamant schijf voor een middagje. Voor €10,-.
Dus die optie kan ook interessant zijn.

Alles kan stuk.

• mitsumark
Ik zie hier in de buurt alleen bouwmarkten die wel machines maar geen boren hebben (gamma/karwei), of wat verder weg en 40+10 euro per dag (boels).
Uiteraard goedkoper dan kopen, tenzij het met de bestaande machine kan en een goedkope labor boor.
Maarja, als het dan alsnog niet lukt, ben je nog weer duurder uit -O-

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:59
Ken je niet iemand die dergelijk spul heeft die je kan vragen?

Wellicht een oproep hier met je woonplaats er bij.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57
mitsumark schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 22:52:
Ik zie hier in de buurt alleen bouwmarkten die wel machines maar geen boren hebben (gamma/karwei), of wat verder weg en 40+10 euro per dag (boels).
Uiteraard goedkoper dan kopen, tenzij het met de bestaande machine kan en een goedkope labor boor.
Maarja, als het dan alsnog niet lukt, ben je nog weer duurder uit -O-
Klopt. Voor de prijs van huren kan je beter een poppetje erbij huren: betonboorders zijn zo duur nog niet. Ik vermoed dat iemand het voor < €100 voor je boort.

Maar ik zou eerst gewoon zo'n SDS boor van de Toolstation proberen, eerst op je eigen SDS boormachine. En anders eens kijken of de buurman een sterkere heeft.

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met de Bosch PBH en een boor kom je er waarschijnlijk zo doorheen. Een boor kost je 20 euro. Mocht in de buurt wonen van een Cranenbroek zijn ze daar nog goedkoper.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Nu online
Ik hoor alles met ecotools sds boren, niet duur en prima.

En dan een sds machine huren, of een bosch gbh 28 f kopen, fijne machine die het met geduld wel red.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
Tsja, een gat graven met een schep/bats/spade die je al ergens hebt liggen is dan waarschijnlijk toch de goedkoopste oplossing.......

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Pagina: 1