2 fase kookplaat op 3 fase aansluiting

Pagina: 1
Acties:
  • 594 views

Vraag

• Mooraalkikker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14:19
Beste tweakers,

Even een vraagje. Ivm een gaslek naar de keuken stap ik over naar inductie koken.

Waar de plaat komt ligt al een 3 fase aansluiting waar een Falcon nexus dual 110 op aangesloten staat. Die zal 7-13 als aansluitschema hebben

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfdsrioEPGaRLildL2Z03dbN-4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8v0LX75wD9M0QlLzbXEsFiCz.jpg?f=fotoalbum_large

Nu vroeg ik mij af of deze 3fase makkelijk gebruikt kan worden voor de inductieplaat?

De inductieplaat heeft het volgende aansluitschema

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljS-gfBIRR5PF5FWNMSOCddb1oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfLwf98vnt4elZe6dprs8iw5.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik van logica uitga, dan zou het middelste aansluitschema moeten werken?

Ik heb al zitten Googlen, maar dan heb je topics waar mensen elkaar een beetje tegenspreken.

Ik vroeg mij ook nog af of er een verschil zit qua gebruik en veiligheid tussen de kookplaat aansluiten volgend aansluitschema 1 en 2?

Zover ik weet is de 3 fase hierop aangesloten in de meterkast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AZrAAp__ucrwsmB6DoM4nkcmX4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DE14VIUyqX28hAkx4n7YrB31.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens komt er nog een elektricien langs voor het definitieve aansluiten ervan + stekker (gaat nu direct het fornuis in), ga zelf niet rommelen met elektra, maar ik vroeg het mij af voor een beetje voorkennis wat de meningen hier over zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Mooraalkikker op 06-02-2026 06:42 ]

Beste antwoord (via Mooraalkikker op 06-02-2026 07:04)

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:54
Het grote kookplaat aansluiten topic

Denk dat je daar een heel eind komt

https://wren.co/join/Devian

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:54

Denk dat je daar een heel eind komt

https://wren.co/join/Devian

• Mooraalkikker
Tnx ik ga daar eens verder

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:14
Inderdaad in het boven genoemde topic een hoop info.

Maar simpel gezegd, het middelste schema is voor 3 fase aansluiting. Eén fase blijft on aangesloten. Handig om van te voren te bekijken welke het zwaarste belast is.
Maar als je al een Falcon hebt, waarom nog een kookplaat? en let op dat dezen niet op de zelfde groep kunnen.

• Mooraalkikker
hfolkers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:04:
Inderdaad in het boven genoemde topic een hoop info.

Maar simpel gezegd, het middelste schema is voor 3 fase aansluiting. Eén fase blijft on aangesloten. Handig om van te voren te bekijken welke het zwaarste belast is.
Maar als je al een Falcon hebt, waarom nog een kookplaat? en let op dat dezen niet op de zelfde groep kunnen.
De falcon gaat weg. Die is gedeeltelijk gas en het gas naar de keuken is afgesloten. Was overigens sowieso niet groot fan van dat ding, dus wilde hem sowieso al gaan vervangen

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:14
dan is die drie fase aansluiting prima voor je nieuwe kookplaat te gebruiken (wel even controleren of het een 3 fase 16A zekering is, kan ik niet goed lezen op je foto).

• Mooraalkikker
hfolkers schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:17:
dan is die drie fase aansluiting prima voor je nieuwe kookplaat te gebruiken (wel even controleren of het een 3 fase 16A zekering is, kan ik niet goed lezen op je foto).
Tnx. En hoe kan ik zien of het een 3 fase 16A zekering is? Is dat dat L1, L2, L3 wat ik op de slimme meter zie? Heb echt 0 verstand van elektra buitenom een stop die gesprongen is en weer omhoog drukken ;)

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:00
Zo te zien zul je toch wat in je meterkast moeten aanpassen daar je aansluitschema om 2 nul draden vraagt.
Het aansluitschema laat een dubbele draad zien bij N, en eronder wordt er duidelijk geschreven blauw en blauw.

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Flesdop schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:24:
Zo te zien zul je toch wat in je meterkast moeten aanpassen daar je aansluitschema om 2 nul draden vraagt.
Het aansluitschema laat een dubbele draad zien bij N, en eronder wordt er duidelijk geschreven blauw en blauw.
TS kan het 400V2N schema volgen (maar dan wel met 4x 2,5 mm2)

2x fase, 1x nul, 1x aarding. Dus niet 2x nul nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ljS-gfBIRR5PF5FWNMSOCddb1oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rfLwf98vnt4elZe6dprs8iw5.jpg?f=fotoalbum_large

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Flesdop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:00
Waar staat die 2 dan voor in 400V2N? En waarom wordt en geschreven blauw en blauw en niet 1 keer blauw? En waarom wordt er in stap 3 uitgelegd: Sluit de 2 uiteinden van de blauwe kabels aan.

[ Voor 77% gewijzigd door Flesdop op 06-02-2026 09:43 ]

• Joris748
  • Nu online
Flesdop schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:40:
Waar staat die 2 dan voor in 400V2N? En waarom wordt en geschreven blauw en blauw en niet 1 keer blauw? En waarom wordt er in stap 3 uitgelegd: Sluit de 2 uiteinden van de blauwe kabels aan.
Boven het schema staat: 5x1,5 mm2 of 4x2,5 mm2

De beschrijving gaat uit van 5x1,5 mm2, maar dat vind ik nog steeds geknutsel. Daarom zou ik altijd met 4x2,5 mm2 op een 3-fase alamat aansluiten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20
Als ik de meterkast zo zie heb ik sterk mijn twijfels of je daadwerkelijk 3-fase richting je kookplaat hebt. Rechtsonder op je foto lijkt me een aardelekschakelaar (mogelijk 3 fase, maar dat weet ik niet zeker). Mogelijk hangen de automaten links daarvan daarachter. Daar valt me ook de Eaton B16 op die verdacht veel lijkt op een kookgroep. Dat zou betekenen dat de kookplaat op 2 x 230 is aangesloten, dus conform 7-12. En dan zou je voor de nieuwe plaat op het linker schema uitkomen.

Ik zou eens beginnen met naar de meter kijken om te zien of je wel een 3-fase aansluiting hebt. In de foto's zie ik niet direct zekerheid dat je 3 fase hebt.
Om zeker te weten of je 3-fase hebt moet je naar de meter kijken,

• Mooraalkikker
Eupeodes schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:07:
Als ik de meterkast zo zie heb ik sterk mijn twijfels of je daadwerkelijk 3-fase richting je kookplaat hebt. Rechtsonder op je foto lijkt me een aardelekschakelaar (mogelijk 3 fase, maar dat weet ik niet zeker). Mogelijk hangen de automaten links daarvan daarachter. Daar valt me ook de Eaton B16 op die verdacht veel lijkt op een kookgroep. Dat zou betekenen dat de kookplaat op 2 x 230 is aangesloten, dus conform 7-12. En dan zou je voor de nieuwe plaat op het linker schema uitkomen.

Ik zou eens beginnen met naar de meter kijken om te zien of je wel een 3-fase aansluiting hebt. In de foto's zie ik niet direct zekerheid dat je 3 fase hebt.
De meter geeft L1, L2 en L3 aan, dus neem aan dat ik een 3 fase aansluiting heb?

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 13:20
Mooraalkikker schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:12:
[...]

De meter geeft L1, L2 en L3 aan, dus neem aan dat ik een 3 fase aansluiting heb?
Dan is je huisaansluiting inderdaad wel 3 fase, maar of die 3 fase dan ook is doorgelegd naar de keuken vraag ik me nog af. Zoals gezegd, met de groepenkast zou het maar zo een kookgroep kunnen zijn (op 1 fase).

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:30
Joris748 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 09:29:
[...]

TS kan het 400V2N schema volgen (maar dan wel met 4x 2,5 mm2)

2x fase, 1x nul, 1x aarding. Dus niet 2x nul nodig.

[Afbeelding]
Volgens mij moet je hier wel 2x N gebruiken, er gaat toch 2 x16A over je N heen.

• ethan..1
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:30
Eupeodes schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 12:07:

Ik zie inderdaad ook geen krachtautomaat wel een kookgroep 2e van linksonder.

• Maestro
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:48
ethan..1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Volgens mij moet je hier wel 2x N gebruiken, er gaat toch 2 x16A over je N heen.
Nee, 1x 16A, maximaal. Iets met faseverschuiving :)

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Maestro schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:31:
[...]

Nee, 1x 16A, maximaal. Iets met faseverschuiving :)
plaatje

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGG2cDYCExS3Q5HfZvkeSR5DtO8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/eSb3GqHX8PF0oVoi7pe7S9Tj.webp?f=user_large

• Joris748
  • Nu online
ethan..1 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:25:
[...]

Hoe ziet een 3-fase aanslutiing eruit? ;)

1x L1
1x L2
1x L3
1x N
1x Aarde

Volgens Elektramat mag je bij 400V 16A tot 25 meter kabellengte gaan met 2,5 mm2 aderdikte.
https://www.elektramat.nl/kennisbank/aderdikte/

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:35

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Graag in het centtale topic verder gaan :)

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.