Welke zigbee sensors (co en beweging)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• huCks
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 08-02 16:30
hej all,

Mijn home assistant omgeving begint meer en meer vorm te krijgen.

Echter ben ik nog opzoek naar enkele goede sensors (prijs/kwaliteit).
Ik zoek momenteel 2 type sensors en misschien hebben jullie aanraders die bestelbaar zijn in België? (Sensors wel liefst op batterijen)

Om mijn ventilatiesysteem (d) wat optimaler aan te sturen dacht ik in enkele ruimtes co² sensors te zetten, zodat de ventilatie vraag gestuurd kan gaan werken (vocht kan ik al meten door de tado knoppen uit te lezen in alle ruimtes), maar ik heb geen idee welke interessant zijn...

Om de lichten in sommige ruimtes te bedienen zoek ik goeie motion sensors met lichtmeting (zodanig dat ze kunnen dedecteren of het licht wel degelijk aanmoet, door te zien of het een lichte of donkere dag is).
Ik heb nu de motion sensors van phillips hue, die werken goed maar zijn aan de dure kant denk ik.
En een cheape van alieexpress, werkt met momenten goed, maar andere momenten werkt deze niet...

Iemand aanraders?

Thanks alvast

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:17

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Het HA-topic staat vol met ervaringen met PIR-sensoren, wat je naast die Hue vaak langs ziet komen zijn de PIRs van Aqara, Sonoff en IKEA. Je kunt ook dit soort vergelijkingsvideos checken. Zelf merk ik in de praktijk weinig verschil tussen PIRs van verschillende merken, als is het natuurlijk wel duidelijk dat je bij Hue wat meer functionaliteit krijgt met bijvoorbeeld de lux-sensor die er ook in zit. Je kunt je afvragen of je in elke ruimte de lichtintensiteit moet meten: ik doe dat maar op 1 plek, met een Hue-outdoor in de tuin. En op basis daarvan bepaal ik per kamer of het licht aan moet gaan op basis van beweging (als het in de tuin minder dan X lux is, weet ik dat het in mijn kantoortje ook vrij donker is, en bij minder dan Y lux is de keuken donker, etc.).

Je geeft aan graag sensoren op batterijen te willen. Dat gaat voor een CO2-sensor niet goed werken, omdat die veel energie verbruikt tijdens z'n metingen. Voor een opstelling in huis waar 24/7 CO2 wordt gemeten ontkom je niet aan een sensor met netvoeding.

Bij CO2-sensoren is het belangrijk dat je er eentje pakt die écht CO2 meet met een NDIR-sensor, niet eentje die een gok doet naar het CO2-niveau door het af te leiden van een sensor die helemaal geen CO2 meet. Voor zover ik weet zijn er geen goede kant-en-klare sensoren op basis van zigbee. Wel op basis van wifi en IKEA heeft er nu ook één die goedkoop en best okay is op basis van thread. Zelfbouw kan ook met een ESP en losse NDIR-sensor, zo heb ik alle verblijfsruimtes in mijn huis uitgerust met CO2-sensoren. Meer info over zowel zelfbouw als kant-en-klaar: CO2-meters voor in huis

In je topictitel heb je het over CO. Dat is koolmonoxide. Daarvoor heb je wel melders op basis van zigbee, net als rookmelders en hittemelders. Maar die hebben allemaal een alarmfunctie omdat het over gevaarlijke situaties gaat. Die gebruik je niet in de dagelijkse praktijk om je ventilatie aan te sturen.

[ Voor 9% gewijzigd door Gizz op 06-02-2026 10:05 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX