Tegel- en vloerlijmresten verwijderen of meteen egaliseren?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• appsec
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13:14
Deze week is een aannemer begonnen met de verbouwing van onze benedenverdieping. De houten vloer uit de woonkamer en de tegels in de keuken, het halletje en de toilet zijn verwijderd en het muurtje tussen de woonkamer en de keuken is eruit.

Waar eerst de houten vloer lag is behoorlijk wat bruine lijm op de cementdekvloer achter gebleven en in de keuken, halletje en toilet veel tegellijm. In het halletje en toilet is er blijkbaar grof geweld gebruikt want daar zitten ook een paar gaten in het cement. Het is de bedoeling dat er over ~2 weken vloerverwarming wordt ingefreesd en daarna wordt er in de woonkamer en (nu open) keuken parket gelegd. In het halletje en toilet gaan we zelf nieuwe tegels leggen. De aannemer zorgt ervoor dat het gat bij het toilet is gevuld voordat de vloerverwarming wordt aangelegd.

Al met al heb ik het idee dat het nu zeker niet vlak genoeg is voor de nieuwe vloeren. De aannemer raadt aan om de vloerenlegger te laten egaliseren, maar daar hebben we niet voor gepland en begroot dus ik vraag me af of we het zelf niet vlakker kunnen schuren voor de vloerverwarming komt. Het lijkt mij dat het infrezen dan ook makkelijker gaat als je niet over allemaal hobbels tegellijm heen hoeft.

Als je gaat egaliseren met alle tegellijmresten die er nu zitten (nadat de vloerverwarming is gelegd) moet je best een laag egaline storten wat ook niet echt handig is qua droogtijd aangezien we tijdens de verbouwing boven wonen. De aannemer raadt af om de tegellijm te verwijderen omdat je dan de de cementdekvloer zou beschadigen (wat in de hal en toilet dus is gebeurd bij het verwijderen van de tegels) maar ik lees allemaal posts van mensen die het er wel af hebben geschuurd. De lijmresten van de houten vloer zijn minder duk, maar als ik toch bezig ben kan ik die er denk ik ook wel afschuren. Of loop ik dan he risico de cementdekvloer te beschadigen?

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. Hoe pak ik dit het beste aan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qef7yrtIep1VYTVyyTdlND7S0eU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3BXn2rjYR01P6fldidqMv7y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkL0pMqdELG1LqicD4580Vk-ybU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eCHWlzoAeQyXnJp9noVgpgBQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cehVO4mDIOaLx6x5q21WBUPG75Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5gEv2uU2eeBjokD6XzKc5IQZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0kijYpuq8pYNACQt56aewEbLct8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qtlfa4N2Phg8cF20octWMIv8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajVFxIuz33D6PB6YZswIX1OMK1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNmBiCACnM0J7FUM0SHG1lFr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nu7qGXLk4YSd_7wrroUU6eIIA80=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6rf96cdsmcDG8eeE62b0uJxb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nreJ8EbBRqdLd6UbW9pMcanGqJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fh088LwDiVgbVKtxuSR0AbmK.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12:55
De huidige staat van de vloer is veel te oneffen om vloerverwarming in te gaan frezen. als je dit zo laat liggen, draaien ze meteen weer om.

Wel vervelend, want nu zul je iets op moeten lossen. Je kunt denk ik 2 dingen doen: Egaline eroverheen. Droogtijd is met Egaline geen issue, dat is na 4 uur overloopbaar en binnen een paar dagen is het vocht eruit.
Je kunt ook de lijmresten zo goed mogelijk verwijderen en de ergste gaten dichtzetten.

Het volgende probleem is: Welke vloer ga je uiteindelijk leggen ?
Want als dat PVC is dan zul je denk ik nog een keer moeten egaliseren. De sleuven van de vloerverwarming worden wel dichtgesmeerd, maar niet strak genoeg voor bv Plak-Pvc.

Gwindorian's Diablo Profiel

• appsec
In de woonkamer en keuken komt parket van 15 mm. Ik heb begrepen dat daar geen super vlakke vloer voor nodig is. De vorige houten vloer (massieve planken) zat ook gewoon op de dekvloer gelijmt.

De vloerverwarming gaat via de aannemer dus als de huidige vloer te slecht is dat moet de aannemer het oplossen. Als het alleen voor de parketvloer vlakker moet zijn moet ik denk ik zelf aan de slag. Ik ga het overleggen.

Zelf verwijder ik liever de lijmresten dan dat ik met een dikke laag egaline ga klooien. Misschien ontkom ik in de hal en toilet niet aan de egaline, maar als ik de 45m2 in de woonkamer en keuken kan besparen scheelt het wel.

Kan ik de tegellijm het beste met een handbetonschuurmachine verwijderen? En hoe verwijder ik de bruine lijm?

• Gwindorian
Ik zou er dan in dit geval niets aan doen; stel dat de aannemer zelf ook inziet dat de huidige vloer te slecht is om te frezen / smeren, dan gaat hij ofwel lijm weghalen ofwel egaliseren en is het helemaal niet meer jouw probleem, immers is het dan na afsmeren sleuven ook vlak genoeg voor parket.

Afsmeren van de sleuven is onmogelijk met zoveel verschil.
(en ik zou zelf echt voor egaline kiezen, je dorpels gaan er ook nog uit neem ik aan ? dan heb je straks een perfecte vloer om een strak houten vloertje op te leggen)

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
appsec schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:55:
In de woonkamer en keuken komt parket van 15 mm.
wat voor parket? Daar zit ook verschil in, met name de montagewijze kan belangrijk zijn.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• appsec
DJMaze schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:15:
[...]

wat voor parket? Daar zit ook verschil in, met name de montagewijze kan belangrijk zijn.
Welke soorten heb je? Het is 15 mm dik lamelparket met een eikenhouten toplaag. Het wordt normaal gelegd, dus geen visgraat ofzo. Het wordt verlijmt met de dekvloer dus er komt geen ondervloer.

• Gwindorian

Kan ik de tegellijm het beste met een handbetonschuurmachine verwijderen? En hoe verwijder ik de bruine lijm?
Ik heb geen antwoord gegeven op je eigenlijk vraag, maar als je het toch zou willen proberen te schuren, zou ik bij een verhuurbedrijf een serieuze vloer stripper huren.
https://www.google.com/se...2c0c,vid:Ro_5NjVP2Ww,st:0

• Schuurman92
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:43
Gwindorian schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:11:
[...]

Ik heb geen antwoord gegeven op je eigenlijk vraag, maar als je het toch zou willen proberen te schuren, zou ik bij een verhuurbedrijf een serieuze vloer stripper huren.
https://www.google.com/se...2c0c,vid:Ro_5NjVP2Ww,st:0
Wij hebben zo'n zelfde aparaat gebruikt voor de voorbereidingen. Bij ons was dit de werkwijze:
- tegels eruit gehaald met beitelhamer
- vloerlijm verwijderd met zo'n apparaat als hierboven. (was een stoffig werkje, maar best wel satisfying :) )
- in onze woonkamer zaten geen gaten van de tegels verwijderen, deze zaten niet super vast. hier is voor het infrezen niet geegaliseerd. in de rest van de begane grond zaten her en der wel wat diepere gaten doordat de tegels hier wel heel vast zaten. Dit is eerst opgevuld met mortel en vervolgens geëgaliseerd.
- vloerverwarming frezen
-gleuven dichtsmeren en de gaten die onder de dorpels zijn gemaakt om vloerverwarmingsbuizen door te leggen.
-egaliseren
-PVC vloer er op

Zal vast ook her en der nog wat geschuurd en geprimerd zijn.

Bij ons wilde de vloerenboer niet egaline over de tegellijm doen omdat hij anders bang was dat de tegellijm toch los kon laten en de egaline niet goed vast zou zitten. Anders kon hij geen garantie geven. Met mijn boerenverstand zou ik zeggen dat die tegellijm echt wel vast genoeg zat, maargoed je wil ze ook geen stok geven om mee te kunnen slaan.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

In de woonkamer en keuken komt parket van 15 mm.
Houten parket van 15mm in combinatie met vloerverwarming?

Heb je goed gecontroleerd of die combinatie goed gaat werken? Voor een zo'n goed mogelijke efficientie moet je dan al de vloer gaan verlijmen, wat de noodzaak voor een goed gealiseerde ondergrond alleen maar groter maakt.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
appsec schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:56:
[...]

Welke soorten heb je? Het is 15 mm dik lamelparket met een eikenhouten toplaag. Het wordt normaal gelegd, dus geen visgraat ofzo. Het wordt verlijmt met de dekvloer dus er komt geen ondervloer.
Vraag goed na bij je houten vloer leverancier hoe vlak de smeervloer moet zijn.
Kan me nog wel bij mij herinneren dat de (in mijn geval nieuwe) cermentdekvloer behoorlijk vlak moest zijn, hoe vlakker hoe beter. Dus kan me voorstellen dat die niet blij zal zijn als het een kratelandschap is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Feit is dat ze niet kunnen frezen op deze manier, dus er moet iets gebeuren. De vloerfrees loopt anders om de haverklap vol met lijmresten. Dus die bedrijven die beginnen er zo niet aan.

2 opties:

1. Strippen met een gehuurde vloerenstripper, is best te doen. Maar risico blijft dat het voor het frezen geen vlak genoeg ondergrond is.

2. Egaliseren as-is. Je kunt hier prima een egaline laag overheen gieten. Losse delen goed verwijderen, wat vast zit laten zitten, daarna fatsoenlijk primer aanbrengen en dan egaline. Dit kun je in principe in 1 dag voor elkaar krijgen. Begin 's ochtends hieraan en eindig de dag met egaline. Na 4u beloopbaar en in principe kunnen ze de dag erna gewoon aan de slag met frezen (ik zou het niet zo kort op elkaar plannen).

Persoonlijk zou ik optie 2 toepassen. Dit belemmert je misschien een beetje in de rest van de werkzaamheden, maar iedereen zal blij zijn.

• CuBras
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-02 14:50
ZeRoC00L schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:24:
[...]

Vraag goed na bij je houten vloer leverancier hoe vlak de smeervloer moet zijn.
Kan me nog wel bij mij herinneren dat de (in mijn geval nieuwe) cermentdekvloer behoorlijk vlak moest zijn, hoe vlakker hoe beter. Dus kan me voorstellen dat die niet blij zal zijn als het een kratelandschap is.
En dan alsnog ..
Wij hebben klik PVC met geïntegreerde ondervloer gelegd en bij navraag hoe de staat van de vloer moest zijn, was de opmerking dat het PVC veel kon opvangen (juist vanwege de ondervloer).

Onze vloer geïnspecteerd en de grootste kraters met egaline opgevuld en gevlakt.
Achteraf hadden we de gehele vloer moeten egaliseren, want ondanks dat onze vloer strak was en met een lange waterpas hadden nagemeten, merk je met een aantal dingen dat de vloer niet vlak ligt.

Nu is parket van 15mm anders dan een PVC klik vloer, maar toch ..
Niks vervelender dan een niet vlakke vloer.

• appsec
Dank voor alle reacties. De aannemer heeft het bij de onderaannemer die de vloerverwarming gaat aanleggen nagevraagd en die geeft aan dat de tegellijm inderdaad moet worden verwijderd. Ze sturen volgende week iemand langs om dat te doen en de gaten in het halletje en toilet te vullen.

Ik weet niet zeker of ze dan ook de lijmresten van de vorige houten vloer gaat verwijderen. Zouden die ook een probleem zijn voor het infrezen?

Het lukte mij gisteren en vandaag niet om in contact te komen met de legger van de nieuwe houten vloer, dus daar moet ik maandag even achterna. Als er geëgaliseerd moet worden, kan ik dat dan beter voor het infrezen van de vloerverwarming doen of daarna? Ervan uitgaande dat de vloer geschikt is om te gaan infrezen natuurlijk.

• Gwindorian
appsec schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:02:

Het lukte mij gisteren en vandaag niet om in contact te komen met de legger van de nieuwe houten vloer, dus daar moet ik maandag even achterna. Als er geëgaliseerd moet worden, kan ik dat dan beter voor het infrezen van de vloerverwarming doen of daarna? Ervan uitgaande dat de vloer geschikt is om te gaan infrezen natuurlijk.
De volgorde dan is:
Sleuven frezen
Buizen leggen
Sleuven dichtzetten met krimpvrije mortel (laat ze er ajb geen tegellijm in kwakken..)
Drogen (aantal dagen >> meten!)
Egaliseren
Drogen (1 dag / tot vocht eruit is > meten!)
Lichtjes opschuren indien nodig (voor een houten vloer verwacht ik dat niet)
vloer leggen

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Kijk je nog even naar mijn opmerking over de combinatie dikke houten vloer en vloerverwarming?

Voordat we straks nog een topic krijgen over een woning die eigenlijk niet warm wil worden...

Nieuw huis wordt niet warm - hoe nu verder?

Dat topic kán een andere situatie zijn, maar het leerpunt is wel dat een houten vloer in combinatie met vloerverwarming wel wat speciale aandacht nodig heeft.

[ Voor 16% gewijzigd door Question Mark op 07-02-2026 17:06 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1