Platenspeler en speakers op stekkerdoos (?)

Pagina: 1
Acties:

• freddyathlon
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:50

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Sinds nu ben ik in het bezit van de Argon Audio TT mk2 platenspeler en Fenris A4 actieve speakers. Perfect setje voor mij, mooi geluid en ik kan eindelijk weer plaatjes draaien in huis :).

Deze set heb ik gekocht bij Hifi Klubben. De verkoper vertelde mij dat je de platenspeler en speakers op een eigen stopcontact moet aansluiten, rechtstreeks in de muur.
Ik heb naast de kast een stopcontact met 2 ingangen, maar dan zit ‘ie vol en is er geen ruimte meer voor een lamp of iets anders.

Is hetgeen de verkoper vertelt echt zo of kan ik gewoon een stekkerdoos gebruiken voor mijn apparatuur?
Ik heb een ISY (Mediamarkt) stekkerdoos liggen met oa overspanningsbeveiliging enzo, dus niet een heel goedkoper Action stekkerdoos.

Wie kan mij vertellen wat nu waar is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfiuqXfTAB1wKEil0ZVmNvv0xXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P9INhSjKQeXy785iOrBNLpAV.jpg?f=fotoalbum_large

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:29
Je kan gewoon je stekkerdoos gebruiken. Pas als je interferentie of storing merkt, kan het helpen om verder te kijken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• studioh
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 05-02 14:56
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de technische uitleg van het evt waarom.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:34
studioh schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:41:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar de technische uitleg van het evt waarom.
Upselling van magische stekkerdozen, gesmeed uit puur zilver, door Elfen, bij maanlicht.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
Ramon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:33:
Je kan gewoon je stekkerdoos gebruiken. Pas als je interferentie of storing merkt, kan het helpen om verder te kijken.
Fijn, dank je. Dan ga ik straks de stekkerdoos neerleggen.

Apple iPhone 16 Pro Max  Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200

• Fr0ns
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 13:25
Ik had altijd mijn actieve monitoren aan een PC hangen en allemaal op de zelfde stekkerdoos zitten. Hier zit helaas geen aarding in de muur en het resultaat was een lichte brom over de speakers als ik mijn muis bewoog of als de computer belast werd.

Een aparte (goedkope merkloze) stekkerdoos voor de speakers was dan wel weer handig..

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat zal weinig met de stekkerdoos te maken hebben gehad, en meer met je PC zelf die gewoon geen goede scheiding heeft op zijn audio output.

Dit is gewoon een verkoper die gebakken lucht verkoopt. Waarom zou ze op een stekkerdoos zetten problemen geven, maar ze een stopcontact naast elkaar geven geen problemen geven? Daar zitten de draadjes ook gewoon aan elkaar geknoopt.

• Fr0ns
Sissors schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:04:
Dat zal weinig met de stekkerdoos te maken hebben gehad, en meer met je PC zelf die gewoon geen goede scheiding heeft op zijn audio output.

Dit is gewoon een verkoper die gebakken lucht verkoopt. Waarom zou ze op een stekkerdoos zetten problemen geven, maar ze een stopcontact naast elkaar geven geen problemen geven? Daar zitten de draadjes ook gewoon aan elkaar geknoopt.
Ik kan me voorstellen dat de machines via de aarding van de stekkerdoos allemaal in contact met elkaar stonden en de aarding nergens naartoe liep. Zodra ik een fysiek anders stopcontact pakte in de zelfde wanddoos het probleem volledig weg was.

Maar goed, laat het duidelijk zijn, dat is nergens een argument voor een dure stekkerdoos ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Fr0ns op 04-02-2026 08:07 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Fr0ns schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:07:
[...]

Ik kan me voorstellen dat de machines via de aarding van de stekkerdoos allemaal in contact met elkaar stonden en de aarding nergens naartoe liep. Zodra ik een fysiek anders stopcontact pakte in de zelfde wanddoos het probleem volledig weg was.

Maar goed, laat het duidelijk zijn, dat is nergens een argument voor een dure stekkerdoos ;)
Oftewel het lag aan het ontbreken van aarding en niet aan de (aparte) stekkerdoos.

• Fr0ns
Aikon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:09:
[...]

Oftewel het lag aan het ontbreken van aarding en niet aan de (aparte) stekkerdoos.
Maar het werkte wel :X

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 21:44
freddyathlon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:30:
Sinds nu ben ik in het bezit van de Argon Audio TT mk2 platenspeler en Fenris A4 actieve speakers. Perfect setje voor mij, mooi geluid en ik kan eindelijk weer plaatjes draaien in huis :).

Deze set heb ik gekocht bij Hifi Klubben. De verkoper vertelde mij dat je de platenspeler en speakers op een eigen stopcontact moet aansluiten, rechtstreeks in de muur.
Ik heb naast de kast een stopcontact met 2 ingangen, maar dan zit ‘ie vol en is er geen ruimte meer voor een lamp of iets anders.

Is hetgeen de verkoper vertelt echt zo of kan ik gewoon een stekkerdoos gebruiken voor mijn apparatuur?
Ik heb een ISY (Mediamarkt) stekkerdoos liggen met oa overspanningsbeveiliging enzo, dus niet een heel goedkoper Action stekkerdoos.

Wie kan mij vertellen wat nu waar is?
Wat een kolder :-(
Het is nou niet zo dat je audiosetje zoveel energie opneemt, dat je voorzichtig moet zijn met verlengkabels. En een fatsoenlijke stekkerdoos is prima. Hooguit opletten of je apparatuur geaard moet zijn, kan bij platenspelers wel eens iets schelen met 50Hz brom. Maar als je wandcontactdoos in de muur niet geaard is, dan helpt een geaarde stekkerdoos ook niet :+
Daarmee is niet gezegd dat het persé geaard moet zijn, als het niet geaard is en je hoort geen brom uit de luidsprekers dan lekker zo laten.

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:53
Een geaard stopcontact heeft natuurlijk ook geen zin als de apparaten gewone euro-stekkers hebben (dus niet geaard)

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 16:32

talin

ES-MA

wat de verkoper had moeten zeggen is dat speakers niet op hetzelfde plateau horen als waar de platenspeler op staat.
mocht je iets opzetten met veel bas zou het kunnen zijn dat de naald over gaat slaan.

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

• maDDog83
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 21:01
dat hifi klubben is ook eigenlijk de mediamarkt van de audiowereld he, als ik zo de tenenkrommende adviezen hoor. :P

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12
Dat gaat over aarde en aard-lussen. Idealiter wil je een platenspeler aarden aan je versterker, daarom zit (zat?) er vaak zo'n ijzeren clipje aan een draadje bij, die je dan weer aan je versterker kunt schroeven. Ik denk dat de verkoper dacht met z'n advies een aardlus te kunnen voorkomen, wat in sommige gevallen ook daadwerkelijk zo is. Maar prop gewoon die dingen in welk stopcontact dan ook en luister eerst maar eens of er een aardlus is of niet, die zit volgens mij op 50Hz te brommen dan.

Update: ik zie dat je speakers zowel een phono als een line input hebben, en een aarde verbinding. En je TT heeft al een ingebouwde phono preamp (die je aan of uit kunt zetten), en een aarde-aansluiting.

Sluit dan in ieder geval met een draadje de aarde aansluiting van de draaitafel aan de aarde aansluiting van je speaker. En schakel de phono-preamp van de TT uit, en gebruik de phono ingang van je actieve speakers. Kans is dat die preamp wat beter is dan die ingebouwde van je draaitafel.

[ Voor 33% gewijzigd door olafmol op 04-02-2026 11:45 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:09

heuveltje

KoelkastFilosoof

pman63 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:52:
Een geaard stopcontact heeft natuurlijk ook geen zin als de apparaten gewone euro-stekkers hebben (dus niet geaard)
Dit is waar voor alles waar je die aarde nodig hebt als veiligheids optie.
Echter in dit specifieke geval gaat het erom dat het audio signaal van een platenspeler zo laag is dat er makkelijk storing optreed tussen de versterker en platenspeler. Afhankelijk van wat precies er fout gaat, kan het aarden van beide apparaten op hetzelfde block (of dat juist voorkomen) dat oplossen, zelfs als er geen echte aarde is.

Zoek maar eens op Groundloop

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
olafmol schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:37:
Dat gaat over aarde en aard-lussen. Idealiter wil je een platenspeler aarden aan je versterker, daarom zit (zat?) er vaak zo'n ijzeren clipje aan een draadje bij, die je dan weer aan je versterker kunt schroeven. Ik denk dat de verkoper dacht met z'n advies een aardlus te kunnen voorkomen, wat in sommige gevallen ook daadwerkelijk zo is. Maar prop gewoon die dingen in welk stopcontact dan ook en luister eerst maar eens of er een aardlus is of niet, die zit volgens mij op 50Hz te brommen dan.

Update: ik zie dat je speakers zowel een phono als een line input hebben, en een aarde verbinding. En je TT heeft al een ingebouwde phono preamp (die je aan of uit kunt zetten), en een aarde-aansluiting.

Sluit dan in ieder geval met een draadje de aarde aansluiting van de draaitafel aan de aarde aansluiting van je speaker. En schakel de phono-preamp van de TT uit, en gebruik de phono ingang van je actieve speakers. Kans is dat die preamp wat beter is dan die ingebouwde van je draaitafel.
Thanks. Ik heb inderdaad het ground-draadje aangesloten aan de platenspeler en speaker. Die zijn dus verbonden.

Ik heb ook de stekkerdoos neergelegd die ik had aangeschaft (ISA, Mediamarkt) met overspanningsbeveiliging erop. Alles draait inderdaad gewoon en hoor geen brom wanneer er geen muziek draait.

• freddyathlon

freddyathlon

McLaren Mercedes

Topicstarter
talin schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:59:
wat de verkoper had moeten zeggen is dat speakers niet op hetzelfde plateau horen als waar de platenspeler op staat.
mocht je iets opzetten met veel bas zou het kunnen zijn dat de naald over gaat slaan.
Dat is een goede inderdaad. Ik ben echt een enorme newbie met platenspelers, dus nul komma nul ervaring of kennis :). Vond het al enorm prettig dat ze in de winkel het contragewicht hebben bevestigd met de juiste naalddruk. Was mij zelf niet zo 1,2,3 gelukt.

Ik heb geprobeerd de speakers in het kastje onder de platenspeler te plaatsen, maar dan klinkt het geluid meer opgesloten, wat logisch is. Ik ga op termijn nog wel een plankje aan de muur maken voor de speakertjes.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12
freddyathlon schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:38:
[...]

Dat is een goede inderdaad. Ik ben echt een enorme newbie met platenspelers, dus nul komma nul ervaring of kennis :). Vond het al enorm prettig dat ze in de winkel het contragewicht hebben bevestigd met de juiste naalddruk. Was mij zelf niet zo 1,2,3 gelukt.

Ik heb geprobeerd de speakers in het kastje onder de platenspeler te plaatsen, maar dan klinkt het geluid meer opgesloten, wat logisch is. Ik ga op termijn nog wel een plankje aan de muur maken voor de speakertjes.
Speakers gewoon op spikes (of vroegah gebruikten we tennisballen en/of ijshockey-pucks) om vibraties te voorkomen. Maar als dat een issue begint te worden in je woonkamer denk ik dat je buren al eerder aan de deur staan lol. Speakers in kastjes of achter gordijnen is echt niet goed haha...

Belangrijker is om een goed element en naald op je platenspeler te hebben, dat maakt best veel verschil voor het geluid (ik zweer nog steeds bij mijn goeie ouwe Shure M44-7's, maarja, DJ verleden ;) ). En het gewicht goed zetten zodat je naald goed tracked.

Tis allemaal niet zo ingewikkeld of magisch, gewoon plaatje erop leggen en afspelen maar, en genieten! Je oren geven zelf wel aan of het mooi klinkt of niet :)

[ Voor 9% gewijzigd door olafmol op 04-02-2026 14:48 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
heuveltje schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:48:
[...]

Dit is waar voor alles waar je die aarde nodig hebt als veiligheids optie.
Echter in dit specifieke geval gaat het erom dat het audio signaal van een platenspeler zo laag is dat er makkelijk storing optreed tussen de versterker en platenspeler. Afhankelijk van wat precies er fout gaat, kan het aarden van beide apparaten op hetzelfde block (of dat juist voorkomen) dat oplossen, zelfs als er geen echte aarde is.

Zoek maar eens op Groundloop
Het ging over apparaten die zelf geen aardedraad in de stekker hebben. Dan valt er weinig ground te loopen.
Pagina: 1