Windows 11 vast op repair "Critical Process Died" geen input

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Xfade
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-03 20:08
Hallo,

Een mini pc van mijn vriend heeft een stroomstoring ondervonden maar deze wil nu niet meer in Windows 11 Booten.

Hij geeft nu aan "Critical Process Died" (0xEF) en probeert dan te repareren. Maar dan blijft hij vast staan op het scherm:

Your PC did not start correctly.

Met de optie om Restart of Advanced Options om te kiezen.

Echter werkt tobo en muis niet op dit scherm.

Dus ik kan niet veel anders dan het ding uit te schakelen door de knop ingedrukt te houden.

Ik heb wat dingen geprobeerd met Sergei Strelek boot cd, dingen als chckdsk en sfc scannow maar het probleem blijft.
Enig idee hoe ik weer in Windows kan komen ?

Relevante software en hardware die ik gebruik
W11 Pro , Beelink mini pc
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Sergei strelec boot iso

Alle reacties

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-03 13:37
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Media Creation tool downloaden, of de ISO (multi edition) en Rufus, een USB maken waar de installer op staat, vanuit daar windows herinstalleren met behoud van instellingen etc.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:56
Xfade schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:29:
Ik heb wat dingen geprobeerd met Sergei Strelek boot cd, dingen als chckdsk en sfc scannow maar het probleem blijft.
Enig idee hoe ik weer in Windows kan komen ?
Heb je de optie "search and start Windows" van de Sergei Strelec USB ook al geprobeerd?

Laptop start niet (correct) op
The_Doman schreef op maandag 29 december 2025 @ 23:36:
De meeste kans om je systeem toch op eenvoudige wijze te laten starten is een externe bootmanager te gebruiken en hiermee je Windows proberen te booten.
De Sergei Strelec WinPE USB heeft hiervoor een heel handige optie.
Hiermee kan je het systeem vaak toch starten als de hele MBR of EFI boot informatie beschadigd of afwezig is.
Als dat toch niet werkt is je Windows systeem meestal te veel ontregeld om deze succesvol te herstellen.
Google: Sergei Strelec search and start Windows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yN4yqfEG3t4HUkWB2hxPchcuq1Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bzfeQaOsKQmDlR4rRyLOcEWc.jpg?f=fotoalbum_large

• Xfade
The_Doman schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:48:
[...]

Heb je de optie "search and start Windows" van de Sergei Strelec USB ook al geprobeerd?

Laptop start niet (correct) op

[...]

Google: Sergei Strelec search and start Windows
[Afbeelding]
Ja hij komt dan nog steeds in die boot loop

• Xfade
grasmanek94 schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 21:32:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows11

Media Creation tool downloaden, of de ISO (multi edition) en Rufus, een USB maken waar de installer op staat, vanuit daar windows herinstalleren met behoud van instellingen etc.
was het maar zo makkelijk. en nee repair doet het niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zkps0HBrfdX_HOXgF19XDkcPLG4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FaxfpIWOqYia9x4iqEMCQkNR.jpg?f=fotoalbum_large

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-03 13:37
Xfade schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:59:
[...]

[Afbeelding]
Ipv reparatie gewoon "Install Windows", die zal dan vragen of je je instellingen en programma's wilt behouden waarbij je files blijven -- tenzij je de schijf wist / clean install doet.

Edit: Ah mijn excuses, ik zie dat je dan niet verder kan zonder alles te wissen, hmm.

Ik ben benieuwd wat de knop link onder "previous version of setup" doet? Die heb ik niet eerder gezien (ik herinstalleer zelden Windows). Mogelijk kan je daar de juiste editie kiezen en alsnog installeren met behoud van programma's en bestanden?

Mocht het alsnog niet kunnen;

Makkelijkste zou zijn als je een 2e schijf hebt die je kan opofferen om schoon te maken en daar Windows op te installeren om je bestanden veilig te stellen.

Je wilt het zo *niet* doen maar als last resort kan het:
Eventueel omslachtige manier is om via de oude setup je huidige windows partitie proberen te verkleinen (shrink) en een nieuwe schone partitie aan maken (deze is dan "rechts" van je oorspronkelijke partitie, maar moet je dan wel genoeg ruimte kunnen claimen, kan niet altijd ivm fragmentatie zelfs als er "genoeg vrije ruimte" is -- is te fixen maar hier gaan we dan te diep op details in).

Op de nieuwe schone partitie Windows installeren, je files veiligstellen op de nieuwe partitie ("rechtse"), dan eventueel met Easeus Partition Master ofzo heel de partitie naar begin bewegen of nog omslachtiger, verwijder de oude partitie (Linkse), maak een nieuwe-oude partitie (nieuwe Linkse) aan op de plaats van de oude, installeer daar windows, nogmaals files terug van de "rechtse" partitie naar de "linkse", en dan weer de "rechtse" verwijderen en de "linkse" vergroten om de ruimte terug te claimen.

[ Voor 65% gewijzigd door grasmanek94 op 04-02-2026 07:44 ]

• The_Doman
grasmanek94 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:30:[pv reparatie gewoon "Install Windows", die zal dan vragen of je je instellingen en programma's wilt behouden waarbij je files blijven -- tenzij je de schijf wist / clean install doet.
Instellingen en programma's behouden werkt alleen bij een zgn in-place repair install vanuit een werkende Windows omgeving.
Bij een USB herinstallatie heb je alleen de optie om persoonlijke mappen/gegevens bewaren.
ElevenForum: Repair Install Windows 11 with an In-place Upgrade

Dat kan je ook doen door deze gegevens te back-uppen vanuit een WinPE omgeving zoals de genoemde Strelec WinPE

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:51

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Xfade schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 22:59:
[...]

[Afbeelding]
Je zegt 'repair doet het niet', maar via die repair optie kun je volgens mij ook (uiteindelijk) een command line openen. Dan kun je misschien dit proberen:
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

• The_Doman
Xfade schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:29:
Echter werkt tobo en muis niet op dit scherm.
Dat lijkt wel op een probleem van paar maanden geleden, geen input optie tijdens de WinRE:
Verder lijkt het nu een probleem van bestandscorruptie en/of hardware problemen
Wat je nog zou kunnen proberen is om de PC te forceren om direct in veilige mode te starten.

Jacobclarity.com: Using bcdedit on Windows from Recovery Mode

Nu gaat dat lastig/problematisch vanuit recovery mode maar je kan dat ook uitvoeren vanuit de Sergei Strelec WinPE USB
Deze mount automatisch de verborgen EFI partitie
Je kan dan dit BCDEDIT commando uitvoeren:
bcdedit /set {default} safeboot minimal

Of met netwerk ondersteuning:
bcdedit /set {default} safeboot network

De normale toestand kan je weer herstellen via Windows MSConfig

Sergei Strelec WinPE /Command/BCDEDIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHSosVB8kAfYdxTaLoozj9d_UVM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/w6quj6bj1dZE03hiG0JIGUWC.png?f=user_large

[ Voor 3% gewijzigd door The_Doman op 04-02-2026 10:53 ]

• Xfade
The_Doman schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 10:49:
bcdedit /set {default} safeboot minimal

Of met netwerk ondersteuning:
bcdedit /set {default} safeboot network

De normale toestand kan je weer herstellen via Windows MSConfig
Helaas doet dit niks, het gaat nog steeds naar hetzelfde scherm welke dus geen input aan neemt.
Ook de dism /online cleanup-image etc werkt niet, cleanup-image herkent hij niet.
Ik denk dat dit een reinstall word. Heel raar probleem.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:39
Heb je uberhaupt nog wel een partitie met windows erop, of alleen nog de bootloader?

• Xfade
jeroen3 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 11:32:
Heb je uberhaupt nog wel een partitie met windows erop, of alleen nog de bootloader?
ja de partitie was er nog. heb ik data en documenten etc uit kunnen redden.
Pagina: 1