Suggesties? Zigbee (repeater) inbouw schakelaar/apparaat

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• bagje
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 04-02 13:07
Hi, heeft er iemand een suggestie? door het grote aanbod slimme apparatuur tegenwoordig ben ik het even kwijt. Ik wil een lichtschakelaar en op een andere plek een wisselschakeling slim maken. Opsommend waar ik naar op zoek ben:

- Zigbee inbouwschakelaar (of apparaat dat in ieder geval achter een lichtknop kwijt kan).
- Zigbee repeater (dus geen end device) zodat het zigbee netwerk versterkt kan worden.
- Moet een enkele aan/uit schakelaar en wisselschakeling aan kunnen.
- De schakelaar moet offline gebruikt kunnen worden, dus als het zigbee netwerk/of Internet eruit ligt.

waar ik al naar gekeken heb:
- Hue wall switch, werkt niet als het zigbee netwerk eruit ligt, kan dus niet offline gebruikt worden
- Ecodim; de lampen hoeven niet perse gedimd te worden en vind ik dan te duur
- MS-104BZ, heb ik elders in huis echter is deze niet stabiel, om de zoveel dagen is het weer onbereikbaar en moet de pairing opnieuw.
- ZBMINIR2, lijkt een optie te zijn, maar wellicht zijn er alternatieven die robuuster/stabieler zijn?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

bagje schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:12:
- Zigbee inbouwschakelaar (of apparaat dat in ieder geval achter een lichtknop kwijt kan).
Daar zijn er honderden, zo niet duizenden van. In het Nederlands vaak een zigbee inbouwschakelaar genoemd, in het Engels een zigbee relay module of switch module.

Bij een Nederlandse webshop: inbouwschakelaars zigbee

Hier een hele rits mogelijkheden in de database van Z2M.
- Zigbee repeater (dus geen end device) zodat het zigbee netwerk versterkt kan worden.
Dat is vrijwel elk apparaat op netstroom. Losse repeaters bestaan (bijvoorbeeld van IKEA), maar een tussenstekker inpluggen werkt vrijwel altijd ook prima en dan heb je meteen een apparaat met een nuttige functie naast je mesh versterken.
- De schakelaar moet offline gebruikt kunnen worden, dus als het zigbee netwerk/of Internet eruit ligt.
Dat is bij elke module met ingebouwd relais het geval.
- Hue wall switch, werkt niet als het zigbee netwerk eruit ligt, kan dus niet offline gebruikt worden
Dat is geen module met relais. Maar een afstandsbediening met batterijtje dat je achter je knop stopt. Aan alleen die afstandsbediening heb je ook niks als je domme lampen wil aansturen. Die wall switch is bedoeld om direct zigbee-lampen aan te sturen.
- ZBMINIR2, lijkt een optie te zijn, maar wellicht zijn er alternatieven die robuuster/stabieler zijn?
Prima ding.

Ben je al bekend met dit topic? Het grote smart-module (aansluiten) topic

[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 04-02-2026 11:41 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Waarnemer
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07:50
https://klikaanklikuit.nl...-statusweergave-zcm-1800/

Deze kan achter een lichtknop. Maakt niet uit of er een hotelschakeling aanwezig is.
Wel in de centraaldoos omdat je de bruine draad ook nodig hebt.
Soms is dat laatste best lastig omdat de centraaldoos vol zit met een bolognese aan bedrading.
Check de wanddozen van de betreffende knoppen welke leading is, die ene met de meeste kleurtjes. Heb je diepe inbouwdozen, dan past het daar wel achter.

Kan je én zigbee gebruiken met aftsandsbediening of hub/accesspoint maar ook nog steeds de lichtknoppen.

Deze Klik Aan Klik Uit inbouwschakelaar is vooralsnog de dunste die ik in gebruik heb. Maar goed, ook 'maar' max 1800W. Meer dan genoeg voor een lamp.

Het merk NodOn heeft ook dubbele en schakelaars voor meer vermogen (bijvoorbeeld 16A, 3600w, als je grote apparaten wilt kunnen besturen). Duurder dan Klik Aan Klik Uit.