Vraag

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-02 21:45
Inleiding:
in 2019 heb ik in mijn woning uit 1972 volledige vloerverwarming laten aanleggen met op 3 verdiepingen een verdeler. ( beneden 5 groepen, 1e etage 4 groepen, zolder 2 groepen)
Toen op een normale CV ketel uit 2008 volgens mij. ( cv ketel ingesteld op max 45 graden)

In 2023 heb ik een Quatt hybride warmtepomp genomen ( de single) en dit draaide prima stuk minder gasverbruik.
eind 2025 de beslissing genomen om voor de all electric oplossing te gaan van Quatt , de 2e warmtepomp is inmiddels geplaatst en ik wacht nu op de plaatsing van de heatcharger (mogelijk in maart).

Echter heb ik sinds 2-3 weken dat mijn waterdruk wegviel en ik deze moest bijvullen, ik dacht eigenlijk aan een lekkage buiten van de Quatt want daar liep aardig wat water weg (denk na 2-3 uur toch wel aan 5-10 liter).
Nu heb ik echter sinds zondag opgemerkt dat mijn verdeler op mijn midden etage lekt bij de pomp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hTYWR5K2rlRU3gAcF7owSa7s9Z4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e50AurcHgSzFbtcohUL7MiL7.jpg?f=fotoalbum_large

in principe heb ik mijn thermostaat meestal ingesteld staan op 19,5 graad, en staan alle groepen gewoon open( op 1 na maar die mag ook open)

Mijn vraag:

Ik lees overal online dat mijn oude pomp niet geschikt is voor lage temperatuur verwarming.
en nu twijfel ik wat ga ik doen met mijn midden etage verdeler en ook met de andere verdelers.

1. Ga ik de pomp vervangen voor een nieuwe variant op de midden etage ( bijv. Grundfos Alpha2)
2. moeten al mijn verdelers eruit en alleen nog draaien op de warmtepomp ? (kan dat nu al)

vandaag is mijn CV monteur geweest en die heeft de lekkage gezien en zou erop terugkomen, maar ik twijfel of hij genoeg verstand heeft van Hybride warmtepompen en quatt systeem.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
Waarom zou je oude pomp niet geschikt zijn voor lage temperatuur?

Klinkt als een simpele lekkage op een koppeling tussen je leidingen.
ff losmaken, schoonmaken en opnieuw koppelen?

Ik weet niet waarom je CV monteur verstand moet hebben van Hybride warmtepompen om een lekkage in een leiding te repareren?
Kwikfit hoeft toch ook geen verstand te hebben van mijn auto boordcomputer bij het vervangen van banden?
Lijkt me redelijk ongerelateerd.
Uiteindelijk gebruikt een warmtepomp hetzelfde leidingwerk als een reguliere CV ketel.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:14
Als je geen radiatoren meer hebt en naar full-electric gaat, dan wil je van het mengprincipe van de verdeler af. Dat kost je efficientie, want de Quatt moet harder werken om de gewenste temperatuur te halen.
Verdelers ombouwen (pomp eraf), zie bijv. dit topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? of vervangen.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:47
Overal vvw, je zou dus met ltv moeten kunnen verwarmen (mits de rest geisoleerd is). Kan je niet proberen volledig de Quatt te draaien. Stooklijn op max aanvoer op 35gr.
Zou mooi zijn om de verderlers te vervangen voor 'open' verdelers. Mengen gaat eraf, pompen gaan eraf en floww kun je netjes regelen per groep. Scheel in kosten en efficientie van je WP gaat omhoog.
Dan heb je alleen SWW via CV.

Lekkage bij je pomp heeft niets te maken met ltv vvw.

• JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 08:50
Verdeler er uit en overstappen op bijv. onderstaande
https://www.technim.nl/p/...er-4-groepen-zonder-pomp/

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09-02 20:44
@theorganiser zit er toevallig aan de linkerkant van de verdelers een openinging om een ltv ventiel in te draaien ?? en/of is deze al geplaatst.. met ltv kan je de mengverhouding zo instellen dat 80% door je retour gaat en 20% door het ltv..je hebt dus een hoop meer aanvoer water...dan bij een normale meng verdeler...
waardoor je een hoger rendenemt hebt van je warmte pomp... aanvullend kan je nog de thermostaatkraan
en voetventiel vervangen. voor een versie met een hogere kvs waarde. echter dat kan niet op tegen een pomploze verdeler die niet mengt en daardoor een rendement geeft van 100% eigenlijk zoals @ThinkPad
hier ook zegd .is een pomploze verdeler in jouw situatie beter voor het rendement van je warmtepomp.
waarbij je wel om moet denken de cv ketel en warmtepompen moet begrenzen op maximaal 40 graden..

[ Voor 14% gewijzigd door miciel op 03-02-2026 15:09 . Reden: (extra informatie toegevoegd) ]

• theorganiser
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-02 21:45
ThinkPad schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:12:
Als je geen radiatoren meer hebt en naar full-electric gaat, dan wil je van het mengprincipe van de verdeler af. Dat kost je efficientie, want de Quatt moet harder werken om de gewenste temperatuur te halen.
Verdelers ombouwen (pomp eraf), zie bijv. dit topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp? of vervangen.
Dankjewel voor je antwoord, dit lijkt me denk ik het beste, maar kan dit nu al met hybride?
Pagina: 1