Problemen met wifi

Pagina: 1
Acties:

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:26
Mijn vrouw heeft een zaak van ongeveer 280m2, met daar een open sportruimte ( zeg maar iets van een 150m2) die op een 10 tal meter van de modem is. Daartussen zijn 5 ruimtes, met stenen muren van 17m2.

Het netwerk bestaat uit een modem van orange ( België) en een niet bedrade wifibooster.

Het wifi netwerk valt heel vaak weg, of is er wel, maar kan zo goed als niet gebruikt worden. Dit moet opgelost worden.
Kijk ik dan richting een andere modem? (die ik in bridge hang, of moet die dan de orange modem volledig vervangen), of moet er een wifi booster bij, of doe ik de wifi booster retour en kijk ik voor een wifi mesh systeem ? Of kies ik voor een andere modem én een mesh systeem ?

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-02 15:45
Ik denk dat het beste en meest eenvoudige een bedraad mesh systeem zal zijn bijv van Deco.

• Faece
LopendeVogel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:12:
Ik denk dat het beste en meest eenvoudige een bedraad mesh systeem zal zijn bijv van Deco.
bedraden is eigenlijk geen optie. Het is momenteel bedraad tot de oefenruimte, maar er is wat mis met de kabel, want als ik de booster bedraad, kom ik maar aan max 100mbit/s...

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-02 15:45
Waarom vervang je dan niet de kabel als je vermoed dat die defect is?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-02 11:54

nelizmastr

Goed wies kapot

Gezien je het een “zaak” noemt wordt er neem ik aan geld mee verdiend?

Dan is het toch ook prima te verantwoorden om een degelijke wifi oplossing aan te leggen?
Paar UTP kabels trekken zodat elke ruimte dekking kan hebben. Desnoods een (PoE) switch erbij om de AP’s te voeden. Hoeft allemaal niet mega duur te zijn.

De oppervlakte is sowieso te groot en te veel muren om met maar één gemesht AP plus een ISP modem af te kunnen. In de sportruimte kun je waarschijnlijk af met een centraal geplaatst bekabeld AP.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• Faece
LopendeVogel schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:35:
Waarom vervang je dan niet de kabel als je vermoed dat die defect is?
daar komt de electriciteitsman naar kijken deze week
maar het is best een afstand en ik weet niet of het vlot zal lukken om een nieuwe kabel te trekken
en ik vraag me af of het daarmee zal opgelost zijn.

Was wat aan het kijken naar de FRITZ!Box 6690 Kabel en een AVM Multi-room WiFi FRITZ!Repeater 6000 Edition in de oefenzaal. En dan waar de wifi nog niet super is in de kleine ruimtes, nog de AVM WiFi Repeater Fritz! 2400 toevoegen

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:06
Faece schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:26:
bedraden is eigenlijk geen optie.
Bedraden is altijd een optie.

Ja, kost geld om mensen in te huren die dat netjes voor je gaan aanleggen.
Echter, klanten verliezen omdat de wifi niet goed werkt kost je meer.

Wifi/internet is tegenwordig net zo belangrijk als water, elektra en andere bedrijfsmiddelen.
Ik zou wegblijven van allerlei repeaters en kiezen voor een oplossing met POE switch en een aantal goed uitgekozen locaties voor POE accesspoints.

Spel en typfouten voorbehouden

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:57
Als de max 100Mbps is dan is de grootste kans dat een van de aders geen contact maakt.
Bijna altijd zit het probleem in de connectors en en bijna nooit in de kabel zelf.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Faece schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 08:03:
[...]

daar komt de electriciteitsman naar kijken deze week
Misschien handiger een netwerktechnicus in te huren. Kennis van netwerken bij electriciens is niet altijd even goed...
maar het is best een afstand
Probeer minder vaag te zijn. Wat is de afstand dan? Koperen Ethernet is in de meeste gevallen in staat 100m te overbruggen, mits de materialen goed zijn en ze goed geinstalleerd zijn.

Is de afstand langer dan 100m, dan gelden andere afwegingen.
en ik weet niet of het vlot zal lukken om een nieuwe kabel te trekken
en ik vraag me af of het daarmee zal opgelost zijn.
Welke "het" heb je het over?

- slechte WiFi in de sportruimte
- 100Mbps verbinding over de netwerkkabel

Hoewel 100Mbps over de netwerkkabel geen schoonheidsprijs verdient is het meer dan voldoende om een stabiele, bruikbare verbinding te leveren waar je een AP op kunt aansluiten om je WiFi-problemen op te lossen. Misschien wedervraag: waarom denk je dan 100Mbps een probleem gaat zijn? Welke snelheidseis heb je en waarom heb je die?

Even referentiekader: een Zoom/Teams/Meet gesprek heeft minder dan 10Mbps nodig, een broadcast-quality 4k video stream 15Mbps. Als je een tribune vol content streamers wilt bedienen, gaat 100Mbps niet voldoen, maar als het gaat om een handvol mensen die vooral online moeten zijn en verder geen bijzondere eisen hebben, dan is een 100Mbps bedrade verbinding geen bottleneck - en zeker beter dan WiFi achter meerdere muren.
Was wat aan het kijken naar de FRITZ!Box 6690 Kabel en een AVM Multi-room WiFi FRITZ!Repeater 6000 Edition in de oefenzaal. En dan waar de wifi nog niet super is in de kleine ruimtes, nog de AVM WiFi Repeater Fritz! 2400 toevoegen
Repeaters hebben weinig zin als muren je probleem zijn - dat ervaar je nu al met die 'booster' (=repeater).

In plaats van gelijk naar nieuwe kastjes te kijken is het beter om te kijken naar wat je nu hebt en hoe die het best ingezet kunnen worden. Wat is merk+model van de Orange 'modem' en van de 'niet bedrade wifibooster'?

Eerste wat ik zou doen is die booster bedraden met de netwerkkabel die je hebt.

Als je vreest dat 100Mbps onvoldoende is, geef dan aan wat de requirement is: welke apparaten (liefst merk+type) moeten verbinding hebben? Hoeveel bandbreedte hebben ze elk nodig? En hoeveel zijn het er?
Bovendien: welke internetverbinding heb je van Orange (technologie en bandbreedte up/down)? Dat is bij vervangen apparatuur ook essentiele informatie.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Ik zou ook eerst wat meer analyse (laten) doen. Enkele hypotheses:
- Het signaal van de clients naar het accesspoint (repeater) is slecht
- Je hebt teveel clients op het accesspoints zitten
- Je repeater heeft een slechte verbinding naar het modem

CISSP! Drop your encryption keys!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:58

FreakNL

Well do ya punk?

Faece schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 07:26:
[...]

bedraden is eigenlijk geen optie. Het is momenteel bedraad tot de oefenruimte, maar er is wat mis met de kabel, want als ik de booster bedraad, kom ik maar aan max 100mbit/s...
Als bedraden geen optie is dan zou ik gewoon her en der 4G/5G routers ophangen met WiFi.

Maargoed , ik snap niet zo goed waarom bedraden geen optie is? Zeker in een bedrijfspand is dat vaak goed te doen.

Zelfs ik heb hier in huis op 135m2 drie wifi punten. Bedraad. Dan is het niet raar dat je in een pand van 280m2 er meer nodig hebt.

Ik zou zeggen;
2 wifi punten in het grote open ruimte (elke hoek 1)

En dan of:
Een wifi punt strategische ophangen bij de 5 kantoren
Of (beter)
Elk kantoor zijn eigen wifi punt

Wat @FredvZ dus ook zegt.

Je moet dit echt professioneel gaan oplossen en niet met wifi boosters etc gaan werken

[ Voor 29% gewijzigd door FreakNL op 03-02-2026 11:13 ]

• Ollie_NL
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 12:21
Als je maar een 100 mbit/s verbinding hebt is er waarschijnlijk 1 van de 8 draadjes los.
Verder is een versterker die niet verbonden is via een draad echt niet voldoende, als het signaal bagger is die hij ontvangt kan het nooit een sterk signaal worden.
Is er niet een verlaagd plafond waar je een netwerkkabel van 10 meter kan leggen naar een extra Wifi punt?

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Als de TS even een plattegrond van het pand met maten/afmetingen hier dropt kunnen we de boel zo intekenen.

Maar als de TS geen kabels wil trekken houdt het sowieso op… Beetje hetzelfde als;

A) Heu, mijn auto wil niet rijden
B ) misschien moet je er benzine ingooien
A) Dat is niet mogelijk

Tja, dan blijft over ;
Duwen

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-02 12:50
Helemaal met het meeste commentaar eens. Ik zou zelfs willen adviseren om eens helemaal terug te gaan naar de tekentafel em alles los te laten en bij het begin beginnen. Daar over gesproken, tekenen helpt echt voor de begripsvorming, ook voor ons.

Wees heel duidelijk wat je precies wilt op een functioneel niveau en probeer dat ook eens in de tijd richting de toekomst te beoordelen.

Ga daarna pas eens naar de techniek kijken, er kan heel veel, maar op het eind heeft alles een prijskaartje en is in essentie niets onmogelijk.

[ Voor 7% gewijzigd door mash_man02 op 03-02-2026 12:50 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

• Faece
dion_b schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 10:37:
[...]

Misschien handiger een netwerktechnicus in te huren. Kennis van netwerken bij electriciens is niet altijd even goed...

[...]

Probeer minder vaag te zijn. Wat is de afstand dan? Koperen Ethernet is in de meeste gevallen in staat 100m te overbruggen, mits de materialen goed zijn en ze goed geinstalleerd zijn.

Is de afstand langer dan 100m, dan gelden andere afwegingen.

[...]

Welke "het" heb je het over?

- slechte WiFi in de sportruimte
- 100Mbps verbinding over de netwerkkabel

Hoewel 100Mbps over de netwerkkabel geen schoonheidsprijs verdient is het meer dan voldoende om een stabiele, bruikbare verbinding te leveren waar je een AP op kunt aansluiten om je WiFi-problemen op te lossen. Misschien wedervraag: waarom denk je dan 100Mbps een probleem gaat zijn? Welke snelheidseis heb je en waarom heb je die?

Even referentiekader: een Zoom/Teams/Meet gesprek heeft minder dan 10Mbps nodig, een broadcast-quality 4k video stream 15Mbps. Als je een tribune vol content streamers wilt bedienen, gaat 100Mbps niet voldoen, maar als het gaat om een handvol mensen die vooral online moeten zijn en verder geen bijzondere eisen hebben, dan is een 100Mbps bedrade verbinding geen bottleneck - en zeker beter dan WiFi achter meerdere muren.

[...]

Repeaters hebben weinig zin als muren je probleem zijn - dat ervaar je nu al met die 'booster' (=repeater).

In plaats van gelijk naar nieuwe kastjes te kijken is het beter om te kijken naar wat je nu hebt en hoe die het best ingezet kunnen worden. Wat is merk+model van de Orange 'modem' en van de 'niet bedrade wifibooster'?

Eerste wat ik zou doen is die booster bedraden met de netwerkkabel die je hebt.

Als je vreest dat 100Mbps onvoldoende is, geef dan aan wat de requirement is: welke apparaten (liefst merk+type) moeten verbinding hebben? Hoeveel bandbreedte hebben ze elk nodig? En hoeveel zijn het er?
Bovendien: welke internetverbinding heb je van Orange (technologie en bandbreedte up/down)? Dat is bij vervangen apparatuur ook essentiele informatie.
er is iemand langs gekomen die wat van netwerken kent. Hij heeft de kabel uitgemeten en die is brak. Dat is dus het eerste wat moet worden opgelost.

Downloadsnelheid tot 1000 Mbps, in praktijk tussen de 300 en 700 ( bedraad), niet stabiel. Het is kabelnetwerk

het is geen bedrijfspand maar een fysiopraktijk, met een oefenzaal en 5 fysioruimtes met betonnen muren en betonnen plafond. Afgewerkt. Dus geen mogelijkheid om extra kabels te trekken.
hun probleem is dat ze wifi connectie verliezen. Ze hoeven geen massa's data binnen te trekken, enkel een website met boekingsprogramma te kunnen openen.
Concreet zitten er 39 toestellen op de wifi. 8 airco's van daikin, 11 sonosboxen die hun muziek via HA halen, ventilatie, en elk hun laptop. Nu zou sonos blijkbaar niet veel bandbreedte afnemen en ik veronderstel daikin airco's ook al helemaal niet. Toch denk ik dat 100 mbit/s wat te weinig is, en vooral, hun netwerk valt geregeld gewoon weg.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:03
Die kabel eerst opnieuw aansluiten en kijken of je er een accesspoint/repeater op aan kan sluiten. Helpt dat niet dan toch 5g routers aanschaffen (klik en klaar of zo) al snap ik niet waarom er geen kabelgootje aan de muur zou kunnen, pluggen houden erg goed in beton.

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Afgewerkt. Dus geen mogelijkheid om extra kabels te trekken.
Ja, weet je, wat verwacht je nu van ons dan? Dat we ineens een konijn uit de hoge hoed toveren?

Je probleem is prima op te lossen met kabels.

Betonnen muren kun je te lijf gaan met zoiets:
https://www.coolblue.nl/a...e-7CDT3nVXtgS9GVqWbhssUS-

Maar aangezien je van het kamp wil-niet/kan-niet bent:
Koop een paar 4g/5g routers met WiFi, neem een paar simkaarten af bij KPN en zet die routers in elke ruimte... Of vertel de werknemers dat ze hun hotspot moeten aanzetten..

En anders moet je accepteren dat je probleem niet op te lossen is. Dat is ook altijd een optie he.

[ Voor 9% gewijzigd door FreakNL op 03-02-2026 19:15 ]

• Erebos
Vandaar ook dat kabelgootje, is het ook weer netjes afgewerkt.

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1656249 zou zomaar een voor inspiratie kunnen zorgen

[ Voor 49% gewijzigd door Erebos op 03-02-2026 19:22 . Reden: Link toegevoegd ]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
En een kruipruimte is er ook niet? Moet je kijken wat daar eventueel allemaal wel niet aan kabels in kan

404 Signature not found

• Faece
Erebos schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:05:
Die kabel eerst opnieuw aansluiten en kijken of je er een accesspoint/repeater op aan kan sluiten. Helpt dat niet dan toch 5g routers aanschaffen (klik en klaar of zo) al snap ik niet waarom er geen kabelgootje aan de muur zou kunnen, pluggen houden erg goed in beton.
een strakke afgewerkte praktijk, daar kan echt geen kabelgoot ... is geen industriebouw...

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:41
Systeemplafond aanwezig?

• Faece
SMSfreakie schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:23:
En een kruipruimte is er ook niet? Moet je kijken wat daar eventueel allemaal wel niet aan kabels in kan
Kruipruimte is er niet
Plafond : het plakwerk zit op de betonstructuur en alle kabels zitten bovenop om ruimte te besparen. Bovenop is alles geisoleerd en afgewerkt me epdm. Dus daar is geen ruimte

Ik ga gewoon de kabel laten herstellen en hopen dat het met een accespoint werkt en desnoods in de ruimte met minste dekking powerline voorzien. is niet ideaal maar goed

Toch bedankt voor het helpen meedenken

• Faece
FreakNL schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:13:
[...]

Ja, weet je, wat verwacht je nu van ons dan? Dat we ineens een konijn uit de hoge hoed toveren?

Je probleem is prima op te lossen met kabels.

Betonnen muren kun je te lijf gaan met zoiets:
https://www.coolblue.nl/a...e-7CDT3nVXtgS9GVqWbhssUS-

Maar aangezien je van het kamp wil-niet/kan-niet bent:
Koop een paar 4g/5g routers met WiFi, neem een paar simkaarten af bij KPN en zet die routers in elke ruimte... Of vertel de werknemers dat ze hun hotspot moeten aanzetten..

En anders moet je accepteren dat je probleem niet op te lossen is. Dat is ook altijd een optie he.
Zullen we het gezellig houden?

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 03-02-2026 20:04 ]

• Faece
nee, direct op de betonplaten, zelfs geen beetje vals plafond

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:54
Loop gewoon even systematisch rond en noteer je -dBm waardes ( genoeg scan apps op telefoon. Beste 5ghz.

Dan weet je ongeveer de straal van je dekking, weet je ook ongeveer hoeveel ap's je nodig heb. Wil je goede roaming, mesh ap's.

Kijk ook meteen even wat voor wifi netwerken en kanalen er nog meer in de omgeving zitten, als je op 2.4 ghz wil gaan zitten is dit wel belangrijk.

[ Voor 24% gewijzigd door bramassendorp op 03-02-2026 19:55 ]

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:42
EPDM kun je doorheen, dus kabels via het dak zijn een optie.
Als er ook maar iets ruimte in het plafond zit (tussen de kabels en isolatie) kan daar misschien iets doorheen.
Muren kun je doorheen, dus kabels buiten langs zijn een optie, desnoods onder de bestrating.
Er is verlichting/stroom, dus mogelijk kan er een goed geïsoleerde kabel bijgetrokken worden.

Maar voor bovenstaande optie gaat iemand een paar dagen bezig zijn. Heb ooit in een verbouwde boerderij 4 wifi puntjes geplaatst. Daar waren ze 3 dagen bezig met 2 man om alle kabels te trekken voor de wifi punten en 2 tv's/

Het is meer de vraag wat mag het kosten, hoe graag wil je het hebben.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Faece
bramassendorp schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:53:
Loop gewoon even systematisch rond en noteer je -dBm waardes ( genoeg scan apps op telefoon. Beste 5ghz.

Dan weet je ongeveer de straal van je dekking, weet je ook ongeveer hoeveel ap's je nodig heb. Wil je goede roaming, mesh ap's.

Kijk ook meteen even wat voor wifi netwerken en kanalen er nog meer in de omgeving zitten, als je op 2.4 ghz wil gaan zitten is dit wel belangrijk.
1 links buur, die zit op een ander kanaal, dus geen overlapping, toch bedankt voor de tip

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

MrNOnamE schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 20:02:
EPDM kun je doorheen, dus kabels via het dak zijn een optie.
Als er ook maar iets ruimte in het plafond zit (tussen de kabels en isolatie) kan daar misschien iets doorheen.
Muren kun je doorheen, dus kabels buiten langs zijn een optie, desnoods onder de bestrating.
Er is verlichting/stroom, dus mogelijk kan er een goed geïsoleerde kabel bijgetrokken worden.

Maar voor bovenstaande optie gaat iemand een paar dagen bezig zijn. Heb ooit in een verbouwde boerderij 4 wifi puntjes geplaatst. Daar waren ze 3 dagen bezig met 2 man om alle kabels te trekken voor de wifi punten en 2 tv's/

Het is meer de vraag wat mag het kosten, hoe graag wil je het hebben.
Dit kun je toch prima zelf?

Kom op, het is een bedrijfspand. Daar zijn kabelgoten voor uitgevonden…

Maargoed, de TS weigert ook om een plattegrond te delen…

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 03-02-2026 20:37 ]

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Faece schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 19:33:
[...]

een strakke afgewerkte praktijk, daar kan echt geen kabelgoot ... is geen industriebouw...
Ja dan ga je buitenlangs… Of netjes achter een plint…

Als je nou eens een plattegrond doet…

Overigens die ik bij onze fysio en huisarts en tandarts ook gewoon kabelgoten…

• Erebos
Nee, kabelgoot kan echt niet is al gezegd. Ik begrijp ook niet hoe zelfs een stukje P25 zo in de weg kan zitten dat er geen client meer wil komen door het verstoorde aanzicht van de ruimte maar het schijnt zo te zijn.

• Dyckie
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:10
En een kabel via de buiten langs de wand leggen ook geen optie?

Voor hulp en meer info zie: https://drive.google.com/drive/folders/1sALkX5QBVEc8xm4wqLEiJzcDmiaJJ_X8?usp=sharing en https://sites.google.com/view/elektra-data-tech Met vriendelijke groeten, Björn

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:02
Anders een virtuele "kabel" met een powerline oplossing? Hier zit al jaren een devolo setje dat het netwerk uitbreidt naar de kelder, werkt al heel wat jaren prima. Ik heb nog oude Devolo adapters met max 100mbit, ze gaan tegenwoordig al tot 1Gbit onder goede omstandigheden.

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:41
Nergens een loze leiding of eentje die je niet meer gebruikt (antenne, telefoon)?

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:08
Begin alsjeblieft niet aan powerline…

Draadloos repeaten kan best prima werken hoor maar je hebt echt even een betere analyse nodig.

een kabel die tussen de 300-700 is gek maar meer dan de 100 die je eerder noemde. Wat js het nou? En waarom gebruik je de kabel niet voor de repeater?

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Faece schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 18:29:
[...]

er is iemand langs gekomen die wat van netwerken kent. Hij heeft de kabel uitgemeten en die is brak. Dat is dus het eerste wat moet worden opgelost.
Waarom? Wat je hieronder schrijft kan prima met 100Mbps. Ja, de netwerkkabel repareren is natuurlijk mooier, maar het is nu al bruikbaar om de situatie te verbeteren.
Downloadsnelheid tot 1000 Mbps, in praktijk tussen de 300 en 700 ( bedraad), niet stabiel. Het is kabelnetwerk
OK, maar dan nog een keer de vragen: wat is merk+model van de (kabel)modem? En van de "booster"?
het is geen bedrijfspand maar een fysiopraktijk, met een oefenzaal en 5 fysioruimtes met betonnen muren en betonnen plafond. Afgewerkt. Dus geen mogelijkheid om extra kabels te trekken.
Waar een wil is, is een weg. Maar goed, zoals gezegd zou 100Mbps stabiel al een stuk beter zijn dan huidige situatie.
hun probleem is dat ze wifi connectie verliezen. Ze hoeven geen massa's data binnen te trekken, enkel een website met boekingsprogramma te kunnen openen.
Kun je dit getalsmatig verhelderen?

Als je een Windows laptop heb die last heeft van verloren connecties, draai eens het volgende in een command prompt direct na verliezen verbinding:
code:
1
netsh wlan show interface
- en post de uitkomst hier. Dat geeft inzicht in de daadwerkelijke WIFi situatie. De aanname is dat er simpelweg niet voldoende signaal aanwezig is op de relevante plekken, dit toetst die aanname. Heb je geen Windows laptop, dan kun je op een Macbook of Android device vergelijkbare info op andere manier krijgen. Alleen op iOS apparaten niet.
Concreet zitten er 39 toestellen op de wifi. 8 airco's van daikin, 11 sonosboxen die hun muziek via HA halen, ventilatie, en elk hun laptop. Nu zou sonos blijkbaar niet veel bandbreedte afnemen en ik veronderstel daikin airco's ook al helemaal niet. Toch denk ik dat 100 mbit/s wat te weinig is, en vooral, hun netwerk valt geregeld gewoon weg.
Absolute max van een Sonos muziekstream is 7.5Mbps, zelfs als al die 11 boxen verschillende muziek zouden afspelen (wat ze niet doen) zou dat binnen 100Mbps kunnen.

Maar even stap terug: ik stel niet voor om permanent op 100Mbps te blijven draaien, ik stel voor om voordat je meer geld uitgeeft eerst met wat je al hebt liggen test om te achterhalen wat het probleem exact is en wat er nodig is om het te verhelpen.

Als ik 39 toestellen lees kan het zijn dat de AP waar ze op zitten (de modem en/of de booster? hoe is de verdeling) hier problemen mee krijgt die niet met bandbreedte of signaal te maken hebben. Het zou zelfs kunnen dat het probleem niet eens met WiFi te maken heeft (bijvoorbeeld te weinig IP-adressen voor al deze apparaten). Dus we moeten echt eerst uitzoeken wat er mis is voor lukraakt geld tegen "het probleem" aan te gooien zonder te weten wat dat exact is.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1