Waarom? Wat je hieronder schrijft kan prima met 100Mbps. Ja, de netwerkkabel repareren is natuurlijk mooier, maar het is nu al bruikbaar om de situatie te verbeteren.
Downloadsnelheid tot 1000 Mbps, in praktijk tussen de 300 en 700 ( bedraad), niet stabiel. Het is kabelnetwerk
OK, maar dan nog een keer de vragen: wat is merk+model van de (kabel)modem? En van de "booster"?
het is geen bedrijfspand maar een fysiopraktijk, met een oefenzaal en 5 fysioruimtes met betonnen muren en betonnen plafond. Afgewerkt. Dus geen mogelijkheid om extra kabels te trekken.
Waar een wil is, is een weg. Maar goed, zoals gezegd zou 100Mbps stabiel al een stuk beter zijn dan huidige situatie.
hun probleem is dat ze wifi connectie verliezen. Ze hoeven geen massa's data binnen te trekken, enkel een website met boekingsprogramma te kunnen openen.
Kun je dit getalsmatig verhelderen?
Als je een Windows laptop heb die last heeft van verloren connecties, draai eens het volgende in een command prompt direct na verliezen verbinding:
code:
1
| netsh wlan show interface |
- en post de uitkomst hier. Dat geeft inzicht in de daadwerkelijke WIFi situatie. De aanname is dat er simpelweg niet voldoende signaal aanwezig is op de relevante plekken, dit toetst die aanname. Heb je geen Windows laptop, dan kun je op een Macbook of Android device vergelijkbare info op andere manier krijgen. Alleen op iOS apparaten niet.
Concreet zitten er 39 toestellen op de wifi. 8 airco's van daikin, 11 sonosboxen die hun muziek via HA halen, ventilatie, en elk hun laptop. Nu zou sonos blijkbaar niet veel bandbreedte afnemen en ik veronderstel daikin airco's ook al helemaal niet. Toch denk ik dat 100 mbit/s wat te weinig is, en vooral, hun netwerk valt geregeld gewoon weg.
Absolute max van een Sonos muziekstream is 7.5Mbps, zelfs als al die 11 boxen verschillende muziek zouden afspelen (wat ze niet doen) zou dat binnen 100Mbps kunnen.
Maar even stap terug: ik stel niet voor om permanent op 100Mbps te blijven draaien, ik stel voor om voordat je meer geld uitgeeft eerst met wat je al hebt liggen test om te achterhalen wat het probleem exact is en wat er nodig is om het te verhelpen.
Als ik 39 toestellen lees kan het zijn dat de AP waar ze op zitten (de modem en/of de booster? hoe is de verdeling) hier problemen mee krijgt die niet met bandbreedte of signaal te maken hebben. Het zou zelfs kunnen dat het probleem niet eens met WiFi te maken heeft (bijvoorbeeld te weinig IP-adressen voor al deze apparaten). Dus we moeten echt eerst uitzoeken wat er mis is voor lukraakt geld tegen "het probleem" aan te gooien zonder te weten wat dat exact is.