Mijn laptop start niet meer na stroom uitval

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HexaMagmaa
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 31-01 13:10
Is er iets dat ik kan doen om mijn data terug te krijgen?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb de power cycle methode geprobeerd het werkte een keer maar toen ik mijn usb toetsenbord aansloot bevroor windows en kreeg ik een zwart scherm met “operation died” en toen deed mijn ssd het weer niet.

Alle reacties

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
De laptop start dus wel maar je komt niet meer in Windows.
Om de data (mogelijk) terug te krijgen zou ik eerst een WinPE maken en daar mee kijken of de SSD/gegevens zijn te benaderen en te backuppen:
Hiren’s BootCD PE

Laptop start niet (correct) op
The_Doman schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
De Windows opstart gaan fixen lijkt me een haast ondoenlijke opgave in jouw situatie.
Als het alleen om bestanden (documenten/foto's enz) gaat zou ik een WinPe USB maken en daarvan opstarten om de gegevens te benaderen/backuppen.
Bijvoorbeeld de bekende/bekendste is Hiren’s BootCD PE of meer geavanceerd/uitgebreid Sergei Strelec WinPE.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-02 16:37
Goed advies.
En test die USB-stick ook eens op een aldere PC of laptop om te kijken of die je probleem niet (mede) veroorzaakt.

Maar als ik je openingspost goed lees, ben je niet heel erg goed met computers (anders had je bv. wel backups gemaakt). Wellicht is het dan handiger om op te starten in een Windows-achtige omgeving en daar in de verkenner te kijken of je nog iets op je SSD ziet staan van je data. Als dat zo is, hoef je niet "moeilijk te backuppen", maar kan je gewoon in die omgeving in de Verkenner je data kopiëren naar een extern opslagmedium.

Wat je dan zou kunnen doen is op een andere PC/laptop Linux Mint op een USB-stick laten zetten (let op: die volledige USB-stick wordt dan in principe gewist): als dat lukt kun je gewoon Linux Mint gebruiksklaar van die USB-stick opstarten en dáárin gaan kopiëren. Linux Mint lijkt namelijk als twee druppels water op (een eerdere versie van) Windows.
Dat voelt wat vertrouwder aan.