W11 home naar pro upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02 20:24
Ik heb een HP laptop met een (standaard voorziene) Windows Home licentie.
Deze licentie heb ik via een goedkope key website geupgrade naar een Pro licentie, alles werkt momenteel.
Nu wil ik even gaan experimenteren met Linux, maar mijn vraag is, zal mijn Windows Pro terug "automatisch" activeren na herinstallatie? Of hoe zit de opslag van zo'n product key juist? Gaat dat de UEFI in?
Voor de volledigheid, ik gebruik géén MS account, enkel lokaal.

Alle reacties

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:44
Nee, bij een her installatie zal die weer naar Windows 11 Home gaan. Kun je wel zelf upgraden met de licentie key die je nu hebt.

Maar waarom zou je geen virtuele machine draaien op je laptop? Met Linux? Dan hou je gewoon Windows :)

• tim085
Ik wil even testen of ik met Linux een waardige vervanger kan vinden voor Windows.
In een VM geeft wel een soort van indruk, maar native is toch meer representatief voor de echte ervaring zoal hardware support etc.

Ik wil alleen een weg terug hebben mocht het minder goed bevallen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:47
tim085 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:29:
Ik heb een HP laptop met een (standaard voorziene) Windows Home licentie.
Deze licentie heb ik via een goedkope key website geupgrade naar een Pro licentie, alles werkt momenteel.
De activatie staat op de Microsoft servers.
Bij een herinstallatie met Home of Pro zal deze dan automatisch weer worden geactiveerd.

[Windows 11] Ervaringen & Discussie
Ik heb hier ook diverse test PC/Laptops die zowel met Home en Pro zijn geactiveerd via de "bekende site". O-)
Bij een herinstallatie en of Image/SSD swap met Home/Pro blijven/worden deze gewoon geactiveerd.

Bij OEM PC's wordt vaak de Windows versie automatisch gekozen tijdens de installatie aan de hand van de UEFI/BIOS informatie.
Dat kan je aanpassen:

Google: Prevent Windows Automatic selection ei.cfg
tim085 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:24:
Ik wil alleen een weg terug hebben mocht het minder goed bevallen.
Ja kan natuurlijk een backup/image maken?
Dat doe ik ook regelmatig als ik wat wil testen.

SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

• tim085
Data zit ik weinig mee, de laptop is een gemeenschappelijk toestel voor ons gezin dus we kunnen heel simpel een verse installatie uitvoeren.
Het ging me vooral om de licentie, ik wist niet dat deze langs de kant van de activatieservers werd bijgehouden.
Als ik het goed begrijp kan ik er gewoon een W11 pro op schieten en dan activeert ie automatisch. Wel zo makkelijk dan.

Bedankt voor de info!
Hier mag een slotje op wat mij betreft 😊

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:20

Blokker_1999

Full steam ahead

Niet op de activatieservers, in je account. Als het goed is heb je Windows 11 opgezet met een Microsoft account. De digitale sleutel is nu verbonden aan dat account. Als je later Windows herinstalleert, dan moet je opnieuw datzelfde Windows account gebruiken en dan zal de Pro automagisch geactiveerd worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:44
Blokker_1999 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 18:15:
Niet op de activatieservers, in je account. Als het goed is heb je Windows 11 opgezet met een Microsoft account. De digitale sleutel is nu verbonden aan dat account. Als je later Windows herinstalleert, dan moet je opnieuw datzelfde Windows account gebruiken en dan zal de Pro automagisch geactiveerd worden.
Nee, hij schrijft “Voor de volledigheid, ik gebruik géén MS account, enkel lokaal.”

• tim085
Okay, dus herinstalleren zonder ms account resulteert niet in een automatische activatie als ik het goed begrijp?
Ik hèb wel een MS account, maar ik wil eigenlijk een PC met zo weinig mogelijk koppelingen met accounts. Zeker op niveau van de lokale gebruikers.
Dat is dus één van de redenen waarom ik Linux wil gaan proberen.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Je kant toch gewoon Ubuntu op een usb stick zetten en dan daar vanaf booten om te kijken of het wat is? Die methode laat je hele harde schijf met rust.

• The_Doman
tim085 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:14:
Okay, dus herinstalleren zonder ms account resulteert niet in een automatische activatie als ik het goed begrijp?
Eerdere links nu gelezen?

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
ElevenForum: Windows 10 and Windows 11 Digital Licencing explained

Er is geen MS account/licentie nodig bij een activatie en herinstallatie op dezelfde hardware.
Ik heb hier nooit MS accounts gebruikt voor (her)activaties, al mijn PC/Laptops blijven gewoon geactiveerd als ik wissel tussen Windows 10/11 en geactiveerde Home/Pro versies.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:20

Blokker_1999

Full steam ahead

king006 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:21:
[...]

Nee, hij schrijft “Voor de volledigheid, ik gebruik géén MS account, enkel lokaal.”
En ik schrijf hoe de activatie werkt om daarmee aan te geven dat het zonder account niet werkt. Het niet gebruiken van een account kan trouwens tegenvallen nu, want de kans bestaat dat die grijze sleutel die TS gekocht heeft na een herinstallatie niet hergebruikt kan worden. Vaak worden deze sleutels opnieuw en opnieuw en opnieuw verkocht tot ze stoppen met werken. Mocht je er dan evenwel een account aan gekoppeld hebben gehad, dan wordt er een digitale sleutel toegekend en die blijft in principe wel werken.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• tim085
MarkyB schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:16:
Je kant toch gewoon Ubuntu op een usb stick zetten en dan daar vanaf booten om te kijken of het wat is? Die methode laat je hele harde schijf met rust.
Nee, ik wil liever de native ervaring en snelheid.
Ik ken de mogelijkheden van de live usb distro's, maar ik wil echt een paar weken gaan evalueren hoe het gaat, niet gewoon een uurtje.
Zeker naar gaming toe, wil ik wel zien wat de ervaring is.
The_Doman schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 22:13:
[...]

Eerdere links nu gelezen?

TenForums: Win10 Pro - Digital Activiation - Not Linked to MS Account
ElevenForum: Windows 10 and Windows 11 Digital Licencing explained

Er is geen MS account/licentie nodig bij een activatie en herinstallatie op dezelfde hardware.
Ik heb hier nooit MS accounts gebruikt voor (her)activaties, al mijn PC/Laptops blijven gewoon geactiveerd als ik wissel tussen Windows 10/11 en geactiveerde Home/Pro versies.
Ja, nu wel dus...
Het idee is dus dat je key niet safe is zolang je heb niet geclaimed hebt via een MS account.
Blijf ik maar zwak vinden, ik had gehoopt dat er een soort hardware ID gekoppeld werd bij MS aan jouw PC die hem automatisch activeert.
Eigenlijk ben ik nu nog minder overtuigd van de MS werkwijze.
Ze kunnen een key na één activatie toch gewoon weigeren?

• The_Doman
tim085 schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:54:
Het idee is dus dat je key niet safe is zolang je heb niet geclaimed hebt via een MS account.
Blijf ik maar zwak vinden, ik had gehoopt dat er een soort hardware ID gekoppeld werd bij MS aan jouw PC die hem automatisch activeert.
Eigenlijk ben ik nu nog minder overtuigd van de MS werkwijze.
Ze kunnen een key na één activatie toch gewoon weigeren?
Controleer eens wat je Windows aangeeft wat betreft de activatie?

Activeren Windows 10/11
The_Doman schreef op donderdag 13 november 2025 @ 14:20:

Je moet echt dezelfde Windows installeren die nu als Windows 10 blijkbaar geactiveerd staat.
Je kan eens controleren wat de status van de activatie is via het commando "slmgr /dlv"
Hier mee kan je ook controleren of je Windows 10 "permanent" is geactiveerd:

Google: slmgr /xpr
Pagina: 1