W11 home naar pro upgrade

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• tim085
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 14:35
Ik heb een HP laptop met een (standaard voorziene) Windows Home licentie.
Deze licentie heb ik via een goedkope key website geupgrade naar een Pro licentie, alles werkt momenteel.
Nu wil ik even gaan experimenteren met Linux, maar mijn vraag is, zal mijn Windows Pro terug "automatisch" activeren na herinstallatie? Of hoe zit de opslag van zo'n product key juist? Gaat dat de UEFI in?
Voor de volledigheid, ik gebruik géén MS account, enkel lokaal.

Alle reacties

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:21
Nee, bij een her installatie zal die weer naar Windows 11 Home gaan. Kun je wel zelf upgraden met de licentie key die je nu hebt.

Maar waarom zou je geen virtuele machine draaien op je laptop? Met Linux? Dan hou je gewoon Windows :)

• tim085
Ik wil even testen of ik met Linux een waardige vervanger kan vinden voor Windows.
In een VM geeft wel een soort van indruk, maar native is toch meer representatief voor de echte ervaring zoal hardware support etc.

Ik wil alleen een weg terug hebben mocht het minder goed bevallen.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
tim085 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:29:
Ik heb een HP laptop met een (standaard voorziene) Windows Home licentie.
Deze licentie heb ik via een goedkope key website geupgrade naar een Pro licentie, alles werkt momenteel.
De activatie staat op de Microsoft servers.
Bij een herinstallatie met Home of Pro zal deze dan automatisch weer worden geactiveerd.

[Windows 11] Ervaringen & Discussie
Ik heb hier ook diverse test PC/Laptops die zowel met Home en Pro zijn geactiveerd via de "bekende site". O-)
Bij een herinstallatie en of Image/SSD swap met Home/Pro blijven/worden deze gewoon geactiveerd.

Bij OEM PC's wordt vaak de Windows versie automatisch gekozen tijdens de installatie aan de hand van de UEFI/BIOS informatie.
Dat kan je aanpassen:

Google: Prevent Windows Automatic selection ei.cfg
tim085 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:24:
Ik wil alleen een weg terug hebben mocht het minder goed bevallen.
Ja kan natuurlijk een backup/image maken?
Dat doe ik ook regelmatig als ik wat wil testen.

SSD plaatsen en clonen oude SSD (Macrium Reflect)

• tim085
Data zit ik weinig mee, de laptop is een gemeenschappelijk toestel voor ons gezin dus we kunnen heel simpel een verse installatie uitvoeren.
Het ging me vooral om de licentie, ik wist niet dat deze langs de kant van de activatieservers werd bijgehouden.
Als ik het goed begrijp kan ik er gewoon een W11 pro op schieten en dan activeert ie automatisch. Wel zo makkelijk dan.

Bedankt voor de info!
Hier mag een slotje op wat mij betreft 😊