Ont-Googelen en meer EU gericht

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views

• Sebaro
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 06-02 08:35
Geachten,

Ik weet niet of dit de juiste plek op dit mooie forum is, dus als dit niet het geval is, mag deze verplaatst worden.
Sinds een tijd probeer ik langzaam, haast organisch te ont-googelen en van Amerikaanse afhankelijkheid daar waar ik kan loskomen. Ik ben mij ten degen bewust dat het niet helemaal gaat (in mijn situatie), maar waar het kan, ga ik het proberen.
Tot nu toe heb ik het volgende gedaan:
- G-mail => Tutamail en Proton
- Maps => Mapy en Here WeGo
- Google browser => Duck Duck Go, Brave en Qwant
- Whatsapp => Signal, Delta Chat Threema (probleem is dat bijna niemand in mijn omgeving over wil stappen. Wat enkelingen zijn bij gratie Gods overgegaan op Signal, maar wanneer ik over Delta en al helemaal over de betaalde Threema begin, kijken mensen mij aan alsof ik een zilverfolie hoedje draag...).
- Google wachtwoordenmanager => Proton Pass en Duck Duck Go/Brave. Alleen ik heb geen idee hoe ik mijn wachtwoorden uit google naar Proton kan exporteren. Tips zijn welkom!
- Google foto's => Ente, maar deze zat al binnen 1 week vol...
- MS Office => Libre Office
- Volgend project wordt mijn oude Mac omtoveren tot een Linux Mint computer, maar aangezien ik best a-technisch ben, gaat dit een uitdaging worden. Als back up kan ik natuurlijk dit door een computerzaak laten doen.
Aangezien mijn digitale pinpas gekoppeld is aan google, heb ik Curve pay op mijn telefoon gezet. Nog niet mee gespeeld. Is dit een goed alternatief? of zijn er betere/Europese opties?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• arie_papa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23:37

arie_papa

Running on Ubuntu

Sebaro schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:57:
[...]
- Google wachtwoordenmanager => Proton Pass en Duck Duck Go/Brave. Alleen ik heb geen idee hoe ik mijn wachtwoorden uit google naar Proton kan exporteren. Tips zijn welkom!
[...]
https://proton.me/support/pass-import-chrome

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:26
En voor de AI verslaafden onder ons.
Google Gemini is te vervangen met Brave Leo AI

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Dit topic is gesloten.