Geen internetverbinding via netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 21:35
Hoi allemaal. Ik ben net verhuisd en dat betekent dus weer alles opnieuw aansluiten. Internet is via KPN (glasvezel). Ik kon mijn modem (KPN Experia Box 12) meenemen dus die heb ik daar weer aan kunnen sluiten. Internet en Wifi doet het ook gewoon.

Nu wil ik echter internet voor mijn televisie, PS5 en Nintendo Switch ook bekabeld hebben. Er is een UTP-kabel (CAT6) doorgetrokken richting waar deze apparatuur staat. Via een netwerk switch (Netgear GS105Ev2) heb ik geprobeerd alles te verbinden. Echter heb ik via de switch geen internetverbinding. De UTP kabel direct aansluiten op een van de apparaten werkt wel. Het gaat echt om de verbinding via de switch die niet werkt. Ik heb IGMP snooping gecontroleerd en dit stond aan. Als ik mijn PC verbindt via de netwerk switch dan werkt dit dus wel.

Voor de duidelijkheid hoe ik het aangesloten wil:
Glasvezelkastje --> via WAN-poort op Modem --> Netwerk switch (via LAN-poort) --> TV, PS5, Nintendo Switch

Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan verhelpen? In mijn oude woning had ik het ook op deze manier aangesloten en dat werkte toen wel gewoon.

Edit: Mocht mijn topic hier verkeerd staan dan hoor ik het graag of die verplaatst kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door RaptorK op 29-01-2026 18:45 ]

Alle reacties

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 22:46
Branden er lampjes op de switch? Is de voedingsadapter ervan nog in orde?
Heb je ooit vlans erin gezet, reset de switch eens naar fabriekswaarden.

mijn verzameling A.I. afbeeldingen

• RaptorK
De voedingsadapter is nog in orde. Immers lukt het wel om de verbinding modem --> netwerk switch --> PC te bewerkstelligen. Dan branden er ook lampjes.

Wanneer ik echter de modem --> netwerk switch --> TV, PS5 verbindt dan brandt alleen het lampje dat van de netwerk switch naar de TV of PS5 is verbonden. Het lampje waar de UTP kabel vanuit de modem in zit, brandt dan niet.

De netwerk switch naar fabrieksinstellingen resetten zal ik eens proberen.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 20:13
Dus je TV, PS5 en Nintendo Switch werken niet via de switch maar je pc aansluiten op die switch werkt wel?

Hebben die apparaten een vast ip-adres gekregen in je vorig huis of dergelijke?
Als je die apparaten aansluit op de switch, beginnen er dan lampjes te branden aan aansluiting waar je ze hebt ingeplugd?

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:45
Krijgen alle apparaten een ip adres en zo ja, welke?

• RaptorK
De netwerk switch resetten naar fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen. Maar dank voor de suggestie.

Ik moet zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik kan controleren of die apparaten een vast IP-adres hebben gekregen. Het lampje van de netwerk switch brandt wel wanneer het is verbonden met een van die apparaten. Maar het lampje van modem naar switch brandt niet (zowel niet op modem als de switch).

• bramassendorp
RaptorK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:26:
De netwerk switch resetten naar fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen. Maar dank voor de suggestie.

Ik moet zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik kan controleren of die apparaten een vast IP-adres hebben gekregen. Het lampje van de netwerk switch brandt wel wanneer het is verbonden met een van die apparaten. Maar het lampje van modem naar switch brandt niet (zowel niet op modem als de switch).
Als je dat niet weet, dan hebben ze dat vast niet.

Weet je wel hoe je kan zien of ze een ip hebben en welke?

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23:21
Wellicht de kabels eens wisselen van poort.
Gebruik je dezelfde poort voor de kabel naar het modem als je de PC aansluit vs als je de andere apparatuur aansluit?

• RaptorK
bramassendorp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Als je dat niet weet, dan hebben ze dat vast niet.

Weet je wel hoe je kan zien of ze een ip hebben en welke?
Ik heb het inderdaad nooit zelf ingesteld in ieder geval. Geen idee hoe ik kan zien of ze een IP hebben.

Als ik mijn televisie direct verbind met de modem dan zie ik wel een IP-adres (welke anders is dan die van mijn modem (Primaire DNS). Heeft het wellicht daarmee te maken?

Wat ik echter niet begrijp is dat er bij de verbinding modem <--> netwerk switch geen lampjes gaan branden. Alsof ze elkaar niet kunnen lezen.

• bramassendorp
RaptorK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik heb het inderdaad nooit zelf ingesteld in ieder geval. Geen idee hoe ik kan zien of ze een IP hebben.

Als ik mijn televisie direct verbind met de modem dan zie ik wel een IP-adres (welke anders is dan die van mijn modem (Primaire DNS). Heeft het wellicht daarmee te maken?

Wat ik echter niet begrijp is dat er bij de verbinding modem <--> netwerk switch geen lampjes gaan branden. Alsof ze elkaar niet kunnen lezen.
Klinkt meer als een soort van loop/spanning tree machnisme waardoor je poorten disabled gaan.

Pc gaat dus goed, gaat het fout bij meteen 1 van de 3 andere devices of pas als je ze alle 3 aansluit?

• RaptorK
bramassendorp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Klinkt meer als een soort van loop/spanning tree machnisme waardoor je poorten disabled gaan.

Pc gaat dus goed, gaat het fout bij meteen 1 van de 3 andere devices of pas als je ze alle 3 aansluit?
Het gebeurt al als ik slechts 1 van de apparaten aansluit.

Zou het met de UTP kabel zelf te maken kunnen hebben? Ik weet dat de kabel werkt, want directe verbinding tussen modem en TV werkt gewoon. Maar met een netwerk switch ertussen doet ie het niet.

• bramassendorp
Het is een managed switch, makkelijkste voor nu, zorgen dat je op die switch kan inloggen, en eens zien of er logging of iets van een status in zit.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Dus als ik her goed samenvat:
Switch met tv aangesloten: alleen lampje op poort tv, niet “uplink” naar modem

Switch met pc aangesloten:
lampje op poort pc, EN “uplink” naar modem

Das gek

Wat doet die als je de switxh aansluit zonder apparaten? Lampje uplink alleen? En zodra je de tv erbij klikt gaat die uit?

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1