Geen internetverbinding via netwerkswitch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RaptorK
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 26-02 14:28
Hoi allemaal. Ik ben net verhuisd en dat betekent dus weer alles opnieuw aansluiten. Internet is via KPN (glasvezel). Ik kon mijn modem (KPN Experia Box 12) meenemen dus die heb ik daar weer aan kunnen sluiten. Internet en Wifi doet het ook gewoon.

Nu wil ik echter internet voor mijn televisie, PS5 en Nintendo Switch ook bekabeld hebben. Er is een UTP-kabel (CAT6) doorgetrokken richting waar deze apparatuur staat. Via een netwerk switch (Netgear GS105Ev2) heb ik geprobeerd alles te verbinden. Echter heb ik via de switch geen internetverbinding. De UTP kabel direct aansluiten op een van de apparaten werkt wel. Het gaat echt om de verbinding via de switch die niet werkt. Ik heb IGMP snooping gecontroleerd en dit stond aan. Als ik mijn PC verbindt via de netwerk switch dan werkt dit dus wel.

Voor de duidelijkheid hoe ik het aangesloten wil:
Glasvezelkastje --> via WAN-poort op Modem --> Netwerk switch (via LAN-poort) --> TV, PS5, Nintendo Switch

Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan verhelpen? In mijn oude woning had ik het ook op deze manier aangesloten en dat werkte toen wel gewoon.

Edit: Mocht mijn topic hier verkeerd staan dan hoor ik het graag of die verplaatst kan worden.

[ Voor 15% gewijzigd door RaptorK op 29-01-2026 18:45 ]

Alle reacties

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-02 23:02
Branden er lampjes op de switch? Is de voedingsadapter ervan nog in orde?
Heb je ooit vlans erin gezet, reset de switch eens naar fabriekswaarden.

mijn verzameling A.I. afbeeldingen

• RaptorK
De voedingsadapter is nog in orde. Immers lukt het wel om de verbinding modem --> netwerk switch --> PC te bewerkstelligen. Dan branden er ook lampjes.

Wanneer ik echter de modem --> netwerk switch --> TV, PS5 verbindt dan brandt alleen het lampje dat van de netwerk switch naar de TV of PS5 is verbonden. Het lampje waar de UTP kabel vanuit de modem in zit, brandt dan niet.

De netwerk switch naar fabrieksinstellingen resetten zal ik eens proberen.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:51
Dus je TV, PS5 en Nintendo Switch werken niet via de switch maar je pc aansluiten op die switch werkt wel?

Hebben die apparaten een vast ip-adres gekregen in je vorig huis of dergelijke?
Als je die apparaten aansluit op de switch, beginnen er dan lampjes te branden aan aansluiting waar je ze hebt ingeplugd?

• bramassendorp
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07:38
Krijgen alle apparaten een ip adres en zo ja, welke?

• RaptorK
De netwerk switch resetten naar fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen. Maar dank voor de suggestie.

Ik moet zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik kan controleren of die apparaten een vast IP-adres hebben gekregen. Het lampje van de netwerk switch brandt wel wanneer het is verbonden met een van die apparaten. Maar het lampje van modem naar switch brandt niet (zowel niet op modem als de switch).

• bramassendorp
RaptorK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:26:
De netwerk switch resetten naar fabrieksinstellingen heeft helaas niet geholpen. Maar dank voor de suggestie.

Ik moet zeggen dat ik niet zo goed weet hoe ik kan controleren of die apparaten een vast IP-adres hebben gekregen. Het lampje van de netwerk switch brandt wel wanneer het is verbonden met een van die apparaten. Maar het lampje van modem naar switch brandt niet (zowel niet op modem als de switch).
Als je dat niet weet, dan hebben ze dat vast niet.

Weet je wel hoe je kan zien of ze een ip hebben en welke?

• Relesi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 26-02 23:25
Wellicht de kabels eens wisselen van poort.
Gebruik je dezelfde poort voor de kabel naar het modem als je de PC aansluit vs als je de andere apparatuur aansluit?

• RaptorK
bramassendorp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:30:
[...]

Als je dat niet weet, dan hebben ze dat vast niet.

Weet je wel hoe je kan zien of ze een ip hebben en welke?
Ik heb het inderdaad nooit zelf ingesteld in ieder geval. Geen idee hoe ik kan zien of ze een IP hebben.

Als ik mijn televisie direct verbind met de modem dan zie ik wel een IP-adres (welke anders is dan die van mijn modem (Primaire DNS). Heeft het wellicht daarmee te maken?

Wat ik echter niet begrijp is dat er bij de verbinding modem <--> netwerk switch geen lampjes gaan branden. Alsof ze elkaar niet kunnen lezen.

• bramassendorp
RaptorK schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:37:
[...]

Ik heb het inderdaad nooit zelf ingesteld in ieder geval. Geen idee hoe ik kan zien of ze een IP hebben.

Als ik mijn televisie direct verbind met de modem dan zie ik wel een IP-adres (welke anders is dan die van mijn modem (Primaire DNS). Heeft het wellicht daarmee te maken?

Wat ik echter niet begrijp is dat er bij de verbinding modem <--> netwerk switch geen lampjes gaan branden. Alsof ze elkaar niet kunnen lezen.
Klinkt meer als een soort van loop/spanning tree machnisme waardoor je poorten disabled gaan.

Pc gaat dus goed, gaat het fout bij meteen 1 van de 3 andere devices of pas als je ze alle 3 aansluit?

• RaptorK
bramassendorp schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:48:
[...]

Klinkt meer als een soort van loop/spanning tree machnisme waardoor je poorten disabled gaan.

Pc gaat dus goed, gaat het fout bij meteen 1 van de 3 andere devices of pas als je ze alle 3 aansluit?
Het gebeurt al als ik slechts 1 van de apparaten aansluit.

Zou het met de UTP kabel zelf te maken kunnen hebben? Ik weet dat de kabel werkt, want directe verbinding tussen modem en TV werkt gewoon. Maar met een netwerk switch ertussen doet ie het niet.

• bramassendorp
Het is een managed switch, makkelijkste voor nu, zorgen dat je op die switch kan inloggen, en eens zien of er logging of iets van een status in zit.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dus als ik her goed samenvat:
Switch met tv aangesloten: alleen lampje op poort tv, niet “uplink” naar modem

Switch met pc aangesloten:
lampje op poort pc, EN “uplink” naar modem

Das gek

Wat doet die als je de switxh aansluit zonder apparaten? Lampje uplink alleen? En zodra je de tv erbij klikt gaat die uit?

CISSP! Drop your encryption keys!

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:51
Als je je pc aansluit op de switch dan heb je wel internet.

Wat gebeurd er als je dan je tv aansluit samen met je pc. Heb je dan nog internet op je pc of gaat die er ook uit?

het ip adres is makkelijk op te zoeken. Loop even de instellingen na van je tv. Daar moet iets te vinden zijn.

Je router zou in zijn instellingen ergens een ip adres moeten hebben van 192.169.2.x. Vermoedelijk 192.168.2.254 bij kpn. Die eerste 3 getallen zouden moeten overeenkomen op je pc, tv, etc…

P.s. Primaire dns is nog iets anders. Dat is om een url om te zetten naar een ip adres.

• devriesjande
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-02 23:45
Zet je modem eens bij je tv. En sluit de kabel aan tussen het glasvezel kastje en de WAN poort van het modem. Sluit de PS2 ook aan op het modem. Heb je dan wel internet via WIFI? En heeft de PS2 verbinding met internet?

[ Voor 12% gewijzigd door devriesjande op 30-01-2026 07:39 ]

• RaptorK
Bedankt allemaal voor de reacties. Vandaag kwam ik erachter dat mijn tv via directe verbinding met de doorgetrokken UTP CAT6 kabel van 20m met de modem ervoor zorgde dat Netflix en dergelijke heel erg haperde. Bedraad was de verbinding dus slechter dan Wifi.

Ik heb daarom de tv eens verbonden met een andere UTP kabel via de netwerk switch naar de modem en dit deed het wel. Ik denk dus toch dat het probleem ligt bij de UTP kabel. Zou het te maken kunnen hebben met het feit dat het een CAT6 kabel is? Of is de aansluiting van beide connectors gewoon niet goed? Ik denk zelf dat laatste. Ik heb het met zo'n toolless connector (https://nl.bauhaus/telefo...r-ftp-toolless/p/33100988) gedaan.

Eerder hebben we het geprobeerd met een RJ54 krimptang, maar daar bleek dat de krimptang niet goed werkte, want toen hadden we ook geen verbinding. Maar kan het zijn dat het dan stoort/hapert als de connector niet goed zit? Ik zou eerder denken dat ie het dan helemaal niet doet. Of is de kabel dus gewoon niet goed?

[ Voor 8% gewijzigd door RaptorK op 30-01-2026 12:38 ]

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:47
RaptorK schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:34:
Eerder hebben we het geprobeerd met een RJ54 krimptang, maar daar bleek dat de krimptang niet goed werkte, want toen hadden we ook geen verbinding. Maar kan het zijn dat het dan stoort/hapert als de connector niet goed zit? Ik zou eerder denken dat ie het dan helemaal niet doet. Of is de kabel dus gewoon niet goed?
Als andere apparaten/switch daarmee wel goed kunnen verbinden, dus een gigabit link/verbinding aangeven, zou het wel goed moeten zitten.
Ik heb ook wel eens situaties meegemaakt dat een een bepaald apparaat gewoon niet wilde verbinden met een bepaalde lan/switch poort.
Via een andere switch er tussen werkte het dan wel gewoon.
Zoiets als in dit topic:

Netgear switch niet benaderbaar
The_Doman schreef op zaterdag 27 mei 2023 @ 21:10:
Blijkbaar vindt de Netgear de kabel niet helemaal lekker om te connecten.
En als je de Netgear NA de andere switch (in schuur of in huis) aansluit?

• laurens0619
  • Nu online
@RaptorK
Ik denk inderdaad dat de kabel, of eerder afmontage, niet helemaal fris is.

Eigenlijk dacht ik dat al bij de topicstart en dat je ervaringen louter toeval waren gecombineerd dat sommige apparaten gevoeliger zijn voor slechte verbindingen dan andere.

Heb je die toollless connector aan beide kanten zitten? je kunt kijken of je hem wat beter aangedrukt kan krijgen

• bramassendorp
laurens0619 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:57:
@RaptorK

Eigenlijk dacht ik dat al bij de topicstart en dat je ervaringen louter toeval waren gecombineerd dat sommige apparaten gevoeliger zijn voor slechte verbindingen dan andere.

Heb je die toollless connector aan beide kanten zitten? je kunt kijken of je hem wat beter aangedrukt kan krijgen
Volgens mij heeft dat type switch ook een soort van kabel test functie via de webinterface :)

• RaptorK
laurens0619 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 13:57:
@RaptorK

De toolless connector zit inderdaad aan beide kanten. Ik denk dat we het maar weer eens met een goede krimptang moeten proberen. En als dat niet werkt dan is de kabel zelf misschien niet pluis.

• laurens0619
  • Nu online
RaptorK schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:17:
[...]

De toolless connector zit inderdaad aan beide kanten. Ik denk dat we het maar weer eens met een goede krimptang moeten proberen. En als dat niet werkt dan is de kabel zelf misschien niet pluis.
Hmm wel juiste kleurvolgorde?

Hier nog wat tips tricks
https://www.utp-kabel.nl/...p-toolless-connector.html

• RaptorK
We hebben de B norm van de toolless connector gevolgd. Moet zeggen dat ik het niet heel gebruiksvriendelijk vind. Je hebt een A en B norm, maar niet echt duidelijk welke je dan moet volgen. De kabel doet het wel enigszins, maar de kwaliteit is slecht, want elke vorm van internet hapert.

• laurens0619
  • Nu online
Mrja wel herkenbaar.
Tis een utp kabel met stugge connectoren toch?

Het makkelijkste blijf ik iets vinden wat je met een LSA tang vastzet. Dat kunnen wandcontactdoosjes/patchpanelen of losse connectors zijn.

Het is en blifjt gedoe utp afmonteren als het niet je dagelijkse bezigheid is :P

• bramassendorp
Gebruik vaak connectoren met geleider hulpstuk, bijv:

https://www.megekko.nl/pr...159b31feeb8da422ce3189ad5

Scheelt een hoop om de volgorde juist te krijgen.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

laurens0619 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:46:
Het makkelijkste blijf ik iets vinden wat je met een LSA tang vastzet. Dat kunnen wandcontactdoosjes/patchpanelen of losse connectors zijn.

Het is en blifjt gedoe utp afmonteren als het niet je dagelijkse bezigheid is :P
Dat ken ik, had in eerste instantie met een krimptang aan de gang willen gaan (stugge CAT6-kabe0, uiteindelijk toch maar gegaan voor keystones (geen LSA tang nodig) aan de kant van het 19"-rack en opbouw en inbouw doosjes met LSA-tang. Dat ging verdomd makkelijk overigens, vergeleken met wat ik allemaal heb gelezen over het krimpen van RJ45'-connectors dat niet altijd goed gaat :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• RaptorK
bramassendorp schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:20:
Gebruik vaak connectoren met geleider hulpstuk, bijv:

https://www.megekko.nl/pr...159b31feeb8da422ce3189ad5

Scheelt een hoop om de volgorde juist te krijgen.
Begrijp ik goed dat dit helpt om de diverse aders gemakkelijk "vast" in de juiste volgorde te krijgen? Dan is dit misschien inderdaad een goede oplossing. Ik neem aan dat hier dan nog wel een krimptang voor nodig is?

• bramassendorp
RaptorK schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Begrijp ik goed dat dit helpt om de diverse aders gemakkelijk "vast" in de juiste volgorde te krijgen? Dan is dit misschien inderdaad een goede oplossing. Ik neem aan dat hier dan nog wel een krimptang voor nodig is?
Te krijgen en te houden ja :-) krimptang nodig.
Pagina: 1