Vraag

• rhjgiesen
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:35
Hallo allen,

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen. Onze CV ketel is op sterven na dood en we willen wat anders. We gebruiken op de bovenverdieping al airco's om te verwarmen. Nu zijn we op zoek naar een nieuwe installatie voor verwarmen beneden en uiteraard warm water. Ik twijfel tussen een warmtepomp en het verwarmen met airco's met daarnaast een warmtepompboiler voor warm water.

Ons huis is van 1997 en is redelijk geïsoleerd. We hebben geen vloerverwarming en hebben ook niet de intentie deze aan te leggen. We verwarmen nu dus met radiatoren. We hebben (nog) geen zonnepanelen, maar zijn wel van plan deze aan te schaffen.

Onze woonkamer heeft een oppervlakte van 40m2. Daarnaast een eetkamer die elders ligt met een oppervlakte van 20m2. Beide ruimtes moeten verwarmd worden.

Mijn voorkeur gaat nu uit naar airco's, omdat we een warmtepomp alleen zouden gebruiken om beneden te verwarmen en voor warm water. Dit lijkt me dan overkill voor een dure warmtepomp. Dus dan zouden het airco's worden met daarbij een warmtepompboiler voor warm water.

Ik ben echter een leek op dit gebied en ik ben benieuwd naar jullie mening. Wat zouden jullie doen in mijn geval?

Alvast ontzettend bedankt voor het meedenken!

Alle reacties

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:33
Hoeveel airco’s denk je aan?

Houdt er rekening mee dat je bij verwarmen met airco’s beter voor A merken kunt gaan en voor vloermodellen. Dan zit je al gauw op 2,5k per unit inclusief installatie. Dus bij 3+ unit’s + warmtepompboiler kun je beter voor een all electric warmtepomp gaan.

En wil je straks dan helemaal geen verwarming boven?

[ Voor 8% gewijzigd door Djvdb op 28-01-2026 18:29 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• rhjgiesen
Bedankt voor je reactie! Ik heb er boven al 3, voor beneden zouden 2 voldoende zijn. De airco's boven verwarmen al ipv de reguliere verwarming.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:00
3 jaar verwarmd met airco's. Nu tweede seizoen warmtepomp. Stuk constanter, Comfortabeler, minder condens op beglazing , happy wife, happy life

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:52
Djvdb schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:25:
Hoeveel airco’s denk je aan?

Houdt er rekening mee dat je bij verwarmen met airco’s beter voor A merken kunt gaan en voor vloermodellen. Dan zit je al gauw op 2,5k per unit inclusief installatie. Dus bij 3+ unit’s + warmtepompboiler kun je beter voor een all electric warmtepomp gaan.

En wil je straks dan helemaal geen verwarming boven?
Er hangen boven al airco's zegt TS en dat verwarmt natuurlijk prima (benodigd vermogen is meestal zeer beperkt).

Het lastige, voor mij is de vraag een beetje dezelfde - afgezien van de warmtepomp, moet je waarschijnlijk allerlei leidingen vervangen door dikkere, en als je boven T1 radiatoren hebt (check), doen die aan een WP gekoppeld afgerond niks, dus moet je daar ook nog mee aan de slag. Ik denk niet dat je het snel goedkoper krijgt dan airco's op die manier.

Comfortabeler wel, daarover kunnen we kort zijn.

En voor het meeste comfort moet je toch vlloerverwarming aanleggen. Echter, in een bewoond huis met een prima vloer is dat ook een "uitdaging", nog afgezien van de financiële kant.

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:42
Je weet dat een warmtepompboiler veel (ventilatie)lucht nodig heeft om warm water te maken? En dat je dan een compressor ín huis hebt? En dat deze vaak een stuk minder efficiënt werkt dan een warmtepomp met buitenunit?

• rhjgiesen
1Will schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:52:
Je weet dat een warmtepompboiler veel (ventilatie)lucht nodig heeft om warm water te maken? En dat je dan een compressor ín huis hebt? En dat deze vaak een stuk minder efficiënt werkt dan een warmtepomp met buitenunit?
Bedankt voor de aanvulling. Nee, dat wist ik niet. Ik heb er denk ik wel de ruimte voor. Toch zou ik dan misschien ' puur' neigen naar een warmtepomp vanwege het warm water, en niet zo zeer vanwege het verwarmen van mijn huis...

• rhjgiesen
pentaw1nz schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:23:
3 jaar verwarmd met airco's. Nu tweede seizoen warmtepomp. Stuk constanter, Comfortabeler, minder condens op beglazing , happy wife, happy life
Bedankt voor je reactie. Maar heb je vloerverwarming? Of radiatoren?

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 21:33
rhjgiesen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:14:
Bedankt voor je reactie! Ik heb er boven al 3, voor beneden zouden 2 voldoende zijn. De airco's boven verwarmen al ipv de reguliere verwarming.
Ah sorry, daar heb ik overheen gelezen. Dan zou ik idd twee goede vloermodellen plaatsen. Tenzij je wandmodellen natuurlijk prima vindt. Daikin heeft daarvoor een mooie optie waarmee je zowel de boiler als de binnenunit op één buitenunit kunt plaatsen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• 1Will
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 21:42
rhjgiesen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Bedankt voor de aanvulling. Nee, dat wist ik niet. Ik heb er denk ik wel de ruimte voor. Toch zou ik dan misschien ' puur' neigen naar een warmtepomp vanwege het warm water, en niet zo zeer vanwege het verwarmen van mijn huis...
Volgens mij heeft een buitenunit vaak wel de voorkeur omdat dit een stuk efficiënter is, als dit kan uiteraard. Als je er mee wil douchen heb je wel een boilervat van 200-300L nodig (of een doorstroomverwarmer, maar dat kost een stuk meer stroom). Ik zou hiervan de topicstart rustig doornemen, dan weet je welke opties je allemaal hebt. (Zoek op SWW / sanitair warm water voor het nuttige gedeelte voor jou, dit gaat namelijk vooral over verwarming)

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:00
rhjgiesen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:54:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar heb je vloerverwarming? Of radiatoren?
Vloerverwarming beneden, boven radiatoren.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024 / Peblar business laadpaal / 25kw plugin hybride

Pagina: 1