Desktop of laptop voor slechtziende?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koeimanf
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 28-01 13:30
Wat ga je met je laptop doen?
Studie, thuis werken, internet en streamen (NPO, Netflix, Youtube)
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Alleen surfen en mailen. En het programma WORD voor mijn studie om papers te kunnen schrijven.

Wat is je budget?
Ik heb begrepen dat een goede laptop of desktop vanaf 600 euro is.
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik denk maximaal (als het echt nodig is) rond de 1.200 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, naar colleges.
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.

Hallo, ik ben slechtziend. Ik kan op een scherm redelijk goed zien als de achtergrond zwart is (of donkerblauw) met witte letters. En natuurlijk moet ik de letters wat uitvergroten.

Op dit moment is mijn 14 inch laptop nog niet echt kapot, maar de aansluiting om het te kunnen aansluiten op mijn grote beeldscherm doet het niet meer. Daarom heb ik nu een probleem. Omdat mijn laptop inmiddels ook alweer 9 jaar oud is, dacht ik: misschien moet ik hem niet meer willen repareren maar moet ik een andere aanschaffen.
Maar ik weet niet of ik voor een laptop moet kiezen (handig voor colleges) of voor een desktop (dan heb ik geen gedoe met het aansluiten van mijn laptop op het grote scherm).

Als ik de laptop meeneem naar colleges, dan moet ik de slides van de docenten vaak erg uitvergroten, dus het scherm van de laptop moet wat ruimte hebben. Daarom vallen laptops met een 13 inch scherm denk ik af.
Thuis moet ik de laptop aansluiten aan mijn grote monitor, namelijk deze: LG Ergo 32UN880 Zwart. Het is dus handig als de laptop een hdmi aansluiting heeft (dat heeft mijn huidige laptop niet).

Eigenlijk zou ik ook nog geld moeten overhouden om een e-reader aan te schaffen om studie boeken te kunnen lezen.

Tot slot sluit ik mijn laptop vaak aan op mijn tv, zodat ik Netflix kan kijken of een NPO programma (ik heb geen tv abonnement). Maar nu de aansluiting van mijn laptop stuk is, kan ik al een hele tijd geen tv meer kijken.

Mijn vraag aan jullie is:
Wat zou een ideale set-up aan computer apparatuur zijn voor zowel de studie als voor thuis werk (en tv kijken)?
Indien een laptop: hoeveel inch minimaal?
Indien een computer station: hoeveel geheugen of opslag minimaal?

Als ik heel rijk zou zijn, dan zou ik dit apparaat kopen: https://www.apple.com/nl/studio-display/specs/
Maar goed, ik ben niet rijk... :)

Bij voorbaat dank voor jullie suggesties/adviezen!

Alle reacties

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:51

Detmer

Professioneel prutser

Het lastige is dat dingen nogal persoonlijk zijn. Ik ben enigszins bekend met visuele beperkingen en de een kan een 17 inch scherm uitvergroot niet lezen, terwijl de ander een 14 inch met vergroting prima kan lezen.

Ik lees in je post 3 usecases:
- Colleges
- Thuiswerken
- TV kijken

Vragen die ik heb:
1. Je twijfelt tussen een desktop en een laptop. Maar een desktop kan je niet meenemen naar colleges. Hoe wil je dat dan doen? Met je huidige laptop? Of is dat niet noodzakelijk?
2. Daarnaast geef je aan dat je wisselt tussen je monitor om te werken en de TV. Bij een desktop blijft dan dezelfde situatie dat je kabels moet wisselen?
3. Kan je niet op de TV de NPO en Netflix apps installeren zodat je geen PC of laptop hoeft aan te sluiten?

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

• koeimanf
1. Je twijfelt tussen een desktop en een laptop. Maar een desktop kan je niet meenemen naar colleges. Hoe wil je dat dan doen? Met je huidige laptop? Of is dat niet noodzakelijk?
Ja, daar heb je wel een punt. Ik heb eigenlijk ook een laptop nodig. Ik kan diegene die ik nu heb blijven gebruiken, maar hij is nu 9 jaar oud. Er komt een tijd dat hij natuurlijk echt kapot gaat. De touchscreen doet het al niet meer.
Dus ik denk inderdaad dat ik toch ook een laptop nodig zal moeten hebben.

2. Daarnaast geef je aan dat je wisselt tussen je monitor om te werken en de TV. Bij een desktop blijft dan dezelfde situatie dat je kabels moet wisselen?
Precies. Ik zit nu de hele tijd met kabels te wisselen. Dat is erg vervelend. Mijn bureau ligt vol met kabels. Geen ideale situatie en ik krijg er ook wel een beetje stress van, eerlijk gezegd. Ik zou het liefst een zo schoon mogelijk bureau willen hebben, zodat ik beter kan studeren.

3. Kan je niet op de TV de NPO en Netflix apps installeren zodat je geen PC of laptop hoeft aan te sluiten?
Nou, er zitten wel apps op mijn tv, maar die krijg ik niet aan de praat. Ik denk dat de afstand tussen mijn tv en mijn bureau te groot is. Hm, maar goed, ik ben ook niet zo goed met apparatuur. In ieder geval is het mij in de afgelopen jaren niet gelukt om het voor elkaar te krijgen.

• koeimanf
Ik ben enigszins bekend met visuele beperkingen en de een kan een 17 inch scherm uitvergroot niet lezen, terwijl de ander een 14 inch met vergroting prima kan lezen.

Ik herken dit punt: het ligt aan de resolutie denk ik. Voor mij geldt: hoe hoger de resolutie, hoe beter ik het kan zien.
Dit zijn de huidige specificaties van mijn laptop:
Specificaties
Gebruikersreviews
Belangrijkste specificaties
Videochip
GeForce MX250
Schermdiagonaal
13,9"
Werkgeheugen
16GB
Cpu/soc
Intel Core i7-8565U
Resolutie
3000x2000
Totale opslagcapaciteit
512GB
Alles sluiten
CPU en moederbord
Cpu/soc
Intel Core i7-8565U
Aantal cores
4
Klokfrequentie
1,8GHz
Maximale turboklokfrequentie
4,6GHz
Werkgeheugen
Geheugentype
DDR3
Geheugensnelheid (DDR)
2.133MT/s
Werkgeheugen
16GB
Opslag
Opslagtype
Solid State Disk (M.2)
Opslagcapaciteit
512GB
Totale opslagcapaciteit
512GB
Geïnstalleerde ssd's
1x
Beeldscherm
Schermdiagonaal
13,9"
Resolutie
3000x2000
Horizontale resolutie
3000 px
Verticale resolutie
2000 px
Beeldverhouding
3:2
Pixeldichtheid
259ppi
Beeldschermcoating
Glanzend
Touchscreen
Videokaart
Videochip
GeForce MX250
Videogeheugen
2GB
Videochip info
De videochip in deze laptop is niet gelijk aan de desktopvariant met dezelfde naam, de prestaties zijn minder. Ook tussen andere merken en series met dezelfde gpu kan het verschillen. Zie ook https://tweakers.net/reviews/12868/2/.
Aansluitingen
Video uit
1x Thunderbolt 3
Video uit (via Thunderbolt)
USB type-c naar DP 1.2/HDMI 2.0
Aansluitingen (USB/FW)
1x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s), 2x USB 3.2 (Gen1, 5Gb/s) type-C
Aansluiting (overige)
1x Thunderbolt 3
Draadloze verbindingen
Verbinding (wlan)
802.11a, 802.11b, 802.11g, Wi-Fi 4 (802.11n), Wi-Fi 5 (802.11ac)
Wi-Fi band
2,4GHz, 5GHz (band 1)
Bluetooth
Bluetooth 5.0
Toetsenbord
Toetsenbordindeling
Qwerty
Taal
US Internationaal
Numeriek toetsenblok
Eigenschappen toetsenbord
Verlicht toetsenbord
Accu en lader
Accucapaciteit (Wh)
57,4Wh
Overige specificaties
Beveiliging en Privacy
Vingerafdrukscanner
Laptop extra's
NFC, Webcam
Besturingssysteem
Besturingssysteem
Windows 10 Home
Afmetingen
Lengte
217mm
Breedte
304mm
Dikte
14,6mm
Gewicht en kleur
Gewicht
1,33kg
Kleur
Aluminium
Meer informatie
Product
Huawei MateBook X Pro (2019) Core i7
Categorie
Laptops
Merk
Huawei
Serie
MateBook X Pro
Tweakers ID
1362136
Specs van de fabrikant
Productinformatie
Verbeter productgegevens

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:15
Kan je geen advies vragen bij een instelling als Koninklijke Visio?

Ik als leek denk:
Ga voor een scherm met een zo'n hoog mogelijk contrast. Waarschijnlijk kom je dan op een OLED paneel uit.

Mogelijk is een touchscreen voor jou fijn, zodat je makkelijk zaken kan vergroten.

Windows 11 heeft prima opties voor hoog contrast.
Echter uit ervaring kan ik zeggen, groter scherm en meer pixels zijn wel fijner. (Ik vond het lastig navigeren op een 17" FHD scherm met hoog contrast instellingen).

De meeste laptops kan je prima met een dockingstation via USB-C aansluiten.

Verder is de algehele consensus dat 8GB werkgeheugen het absolute minimum, maar dat 16GB het advies is.

Qua opslag als het enkel wat office bestanden zijn dan is 250GB meer dan genoeg.

• koeimanf
DVX73 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:19:
Kan je geen advies vragen bij een instelling als Koninklijke Visio?
Die hebben mij geholpen met mijn monitor scherm inderdaad. Maar ik mijn dossier daar is gesloten, omdat ik nu aan de studie ben en het redelijk goed gaat. Mijn ergotherapeut is ook met zwangerschapsverlof, dus die is een half jaar weg, haha!

Ik als leek denk:
Ga voor een scherm met een zo'n hoog mogelijk contrast. Waarschijnlijk kom je dan op een OLED paneel uit.
Daar heb je een punt. Oled zou wel veel comfort bieden. Maar die schermen glanzen onwijs veel. Dat is wel een beetje lastig. Heb ik namelijk nu ook last van. Dus misschien wil ik liever voor een mat scherm gaan. Maar ik weet dan niet wat die kwaliteit van dergelijke laptops zijn.

Mogelijk is een touchscreen voor jou fijn, zodat je makkelijk zaken kan vergroten.
Die had ik inderdaad. Toen die stuk was, was het niet zo'n ramp. Ik werk wel heel erg veel met een trackpad. Die kan wat mij betreft niet groot genoeg zijn! Met een muis werken vind ik niet fijn, want ik kan niet met 1 handgebaar de letters groter of kleiner maken op het scherm. En dit doe ik heel erg vaak, dus ik heb een goede en grote trackpad echt nodig.

Windows 11 heeft prima opties voor hoog contrast.
Echter uit ervaring kan ik zeggen, groter scherm en meer pixels zijn wel fijner. (Ik vond het lastig navigeren op een 17" FHD scherm met hoog contrast instellingen).

De meeste laptops kan je prima met een dockingstation via USB-C aansluiten.
Ik had een docking station! Had echt ruzie met dat ding. Laptop en mijn grote scherm communiceerden helemaal niet goed met elkaar. Het was best een dure LENOVO dockingstation van 200 euro. Heb dat ding terug gestuurd... :-(

Verder is de algehele consensus dat 8GB werkgeheugen het absolute minimum, maar dat 16GB het advies is.
16 GB is wel goed denk ik.

Qua opslag als het enkel wat office bestanden zijn dan is 250GB meer dan genoeg.
Ja, ik heb nu 512 geloof ik. Dat is wel fijn voor als je een laptop zoals ik, zo lang mogelijk wil gebruiken. Hij is nu bijna 10 jaar oud.

• koeimanf
@DVX73 Ik had een heel lang antwoord geschreven, maar die tekst is in jouw tekst terecht gekomen. Dus dan weet je dat :-)

• DVX73
@koeimanf De spoeling is dun als ik in de prijswatch bovenstaande gooi
maar er is er 1'tje categorie: Laptops

Zonder touch heb je al veel meer opties:
categorie: Laptops

Vraag is vooral welke dingen wil je echt hebben en welke dingen zou je willen hebben.

• koeimanf
Touchscreen is niet het meest belangrijke.
Belangrijker dingen zijn:
- HDMI aansluiting (of goede aansluiting via usb-c, maar liever hdmi)
- Mogelijkheid tot een hoge resolutie.
- Future proof, dus met uitgebreide AI mogelijkheden voor mijn studie (theologie)
Deze twee dingen zijn het meest belangrijk. Dus daar ga ik op letten als ik jouw lijstje ga bestuderen, waarvoor dank!!

• DVX73
koeimanf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:52:
- Future proof, dus met uitgebreide AI mogelijkheden voor mijn studie (theologie)
Deze twee dingen zijn het meest belangrijk. Dus daar ga ik op letten als ik jouw lijstje ga bestuderen, waarvoor dank!!
Op HDMI aansluiting kan je ook filteren:

Dit zijn de toegepaste filters:
Dit is vanaf 16" , past makkelijk nog in je tas
Minimaal 16GB werkgeheugen
Qwerty toetsenbord
OLED Scherm
Mat /anti-glas coating
HDMI uitgang

Andere vraag, hoe bruikbaar is het voor jou die filters in te stellen?
Kan dit een potentieel verbeterpunt zijn voor de Tweakers PriceWatch?

• koeimanf
Andere vraag, hoe bruikbaar is het voor jou die filters in te stellen?
Kan dit een potentieel verbeterpunt zijn voor de Tweakers PriceWatch?

Dank voor de filters!
Op jouw andere vraag... uhm, dat moet ik nog even gaan uitzoeken. Mijn laptop is nu niet aangesloten aan mijn grote scherm, dus ik heb nu veel minder overzicht op mijn kleine laptop scherm. Daarom is het voor mij nu allemaal een stuk moeilijker zoeken. Maar onder normale omstandigheden (dus met een grote externe scherm) zou het mij wel moeten lukken denk ik.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
koeimanf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:52:
Ik ben zelf ook slechtziende dus ik heb wel enigszins ervaring maar ik zie al 1 punt staan, mogelijkheid tot hoge resolutie. Dat raad ik je dus af schermen hebben zeg maar een bepaalde native resolutie en als je daar vanaf gaat wijken kunnen letters waziger worden. Oftewel, bij b.v. een 4K scherm zullen letters veel te klein zijn en zal je moeten gaan uitvergroten maar door die 4K zal je behoorlijk moeten gaan uitvergroten. Pak je dan b.v. 2K dan is dat weer een stuk minder en bij Full-HD eveneens een stuk minder. Hierdoor kan je wel aanzienlijk besparen want laptops met 4K scherm zijn vaak een stuk duurder.

En ja verder, ik kan je zeker een O-led scherm aanraden vooral als je juist goed kan zien bij een zwarte achtergrond met witte letters. Ik zelf gebruik b.v. nu ook al sinds meer als 1 jaar een O-led pc-monitor en dat voor mij wel een hele verademing was.

Ik weet verder niet of je afhankelijk bent van Windows maar wat ook nog een optie zou kunnen zijn is b.v. een Samsung Tab S10 Ultra tablet. Dit tablet heefft een 14,6 inch scherm dus groter dan je huidige laptop en je die vaak 2de hands voor best leuke prijzen krijgen kan.

• koeimanf
Okee, dus samengevat raad jij dus aan:
Een laptop met een Oled scherm in een "normale" resolutie?

Of dus een Samsung tablet. Ik ga er echter wel vanuit dat een tablet minder kan dan een laptop, maar misschien valt dat ook wel mee. Ik heb een printer waarmee je draadloos kunt printen.
Echter: een tablet kun je niet aansluiten op een externe monitor toch?

• DVX73
Roel1966 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:13:
[...]

Ik ben zelf ook slechtziende dus ik heb wel enigszins ervaring maar ik zie al 1 punt staan, mogelijkheid tot hoge resolutie. Dat raad ik je dus af schermen hebben zeg maar een bepaalde native resolutie en als je daar vanaf gaat wijken kunnen letters waziger worden. Oftewel, bij b.v. een 4K scherm zullen letters veel te klein zijn en zal je moeten gaan uitvergroten maar door die 4K zal je behoorlijk moeten gaan uitvergroten. Pak je dan b.v. 2K dan is dat weer een stuk minder en bij Full-HD eveneens een stuk minder. Hierdoor kan je wel aanzienlijk besparen want laptops met 4K scherm zijn vaak een stuk duurder.

...
Ervan uitgaande dat je een hogere DPI instelt en alle programma's die je gebruikt die correct weergeven lijkt het mij juist dat de vormen scherper worden.

Ik moet echter ook zeggen dat ik genoeg pakketten heb gezien die niet aan DPI scaling doen.

Maar als je Windows, MS Office en een browser gebruik voorzie ik geen problemen.

Het prijs verschil kan idd wel substantieel zijn.

• DVX73
koeimanf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:17:
..
Echter: een tablet kun je niet aansluiten op een externe monitor toch?
Via USB-C kan je deze mogelijk aansluiten.
Echter niet altijd...

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
DVX73 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:18:
[...]
Ervan uitgaande dat je een hogere DPI instelt en alle programma's die je gebruikt die correct weergeven lijkt het mij juist dat de vormen scherper worden.

Ik moet echter ook zeggen dat ik genoeg pakketten heb gezien die niet aan DPI scaling doen.

Maar als je Windows, MS Office en een browser gebruik voorzie ik geen problemen.

Het prijs verschil kan idd wel substantieel zijn.
Mijn ervaring zeker met Windows is dat scaling een groot probleem blijft, ook met b.v. MS-Office of Edge. En tja scherpere letters, ik vind het tegenvallen bij een 4K scherm, en vaak het contrast zeker zo belangrijk is.

Werk momenteel met een 2K O-led monintor, wel dan een 34 inch 21:9 monitor maar qua scaling hoef ik niet zo heel abnormaal veel te scalen.

• koeimanf
Mijn ervaring zeker met Windows is dat scaling een groot probleem blijft, ook met b.v. MS-Office of Edge. En tja scherpere letters, ik vind het tegenvallen bij een 4K scherm, en vaak het contrast zeker zo belangrijk is.

Zou je kwa laptop dan eerder een Macbook aanraden?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:28
koeimanf schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:11:
Precies. Ik zit nu de hele tijd met kabels te wisselen. Dat is erg vervelend. Mijn bureau ligt vol met kabels. Geen ideale situatie en ik krijg er ook wel een beetje stress van, eerlijk gezegd. Ik zou het liefst een zo schoon mogelijk bureau willen hebben, zodat ik beter kan studeren.
Veel fysiek kabels in/uit pluggen moet je eigenlijk zo veel mogelijk vermijden bij (vooral) kwetsbare connectors zoals USB-C.
Ik neem aan dat de USB-C poort defect is?
Een normale HDMI connector zou daarvoor dan wel beter zijn.

• koeimanf
Precies. Daarom heeft mijn voorkeur een HDMI poort! USB-C poort is te kwetsbaar voor dagelijks in en uit stoppen van de kabel.

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28
@koeimanf Jouw monitor heeft USB-c met power delivery. Je zou dus met een laptop die dat ondersteunt, je monitor als een soort dockingstation/hub kunnen gebruiken. Je sluit dan alle randapparatuur op de monitor aan en hoeft alleen de USB-c met je laptop te verbinden.
En ja, alles kan stuk. Maar zo lang je oplet dat er geen spanning op de usb-c aansluiting staat, zal hij echt niet zomaar stuk gaan. De meeste laptops krijgen tegenwoordig hun stroom via USB-c, dus of je daar dan ook gelijk het beeld over laat lopen, maakt niet zoveel uit voor de kwetsbaarheid van die aansluiting.

Voor wat betreft het AI gedeelte waar je om vraagt, geeft men hier aan dat je om AI rekentaken te doen met Copilot, minimaal 40 TOPS wilt hebben. Dus daar zou ik ook naar zoeken. In de eerdere zoekopdracht hierboven, beperkt de combinatie Oled en mat/anti glans je nogal. De meeste Oled schermen hebben een glanzende coating.
Als ik dat in het filter achterwege laat, en wel touchscreen en 40 TOPS, dan kom ik op de volgende filtering:
En daarvan vind ik de volgende 3 dan de moeite waard:
https://tweakers.net/pric.../2189726;2163076;2281870/
De duurdere van de Lenovo's heeft meer geheugen, opslag en processorkracht voor het geld.
De goedkopere is ook waar voor zijn geld. De Lenovo's hebben beide een scherm wat veel licht geeft, daarmee kan je ook een goed contrast voor jezelf instellen.

De HP is nog iets goedkoper, maar daarmee lever je naar verhouding best veel in, vooral op de kwaliteit van het scherm, lagere resolutie, lagere helderheid (300 tegen 500 cd/m² bij de Lenovo's)

Ik zou me over de hogere resolutie geen zorgen maken, je kan in Windows het beeld schalen en daarnaast in de meeste programma's ook de lettergrootte nog apart aanpassen.

[ Voor 7% gewijzigd door Wild Chocolate op 26-01-2026 23:26 ]

iRacing Profiel

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:28
Wild Chocolate schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:21:
En ja, alles kan stuk. Maar zo lang je oplet dat er geen spanning op de usb-c aansluiting staat, zal hij echt niet zomaar stuk gaan. De meeste laptops krijgen tegenwoordig hun stroom via USB-c, dus of je daar dan ook gelijk het beeld over laat lopen, maakt niet zoveel uit voor de kwetsbaarheid van die aansluiting.
Daar waren al wat eerdere topics over:

Duurzaamheid usb poort

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:28
The_Doman schreef op maandag 26 januari 2026 @ 23:48:
[...]

Daar waren al wat eerdere topics over:

Duurzaamheid usb poort

[...]
Ja, maar wat wil je er verder aan doen, als je laptop een USB-C aansluiting heeft voor de oplader?

iRacing Profiel

Pagina: 1