Duurzaamheid usb poort

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Misschien iets Off-Topic ( zie mijn avatar ;) ), maar ....

Natuurlijk zal een USB-C chassis deel gemaakt zijn, om jaren lang mee te gaan. Maar zo'n kleine ding zal na tig keer in/uit m.i. toch eerder kapot gaan dan een aparte en robuuste voeding connector in uw laptop.

Als zo'n USB-C chassis deel t.z.t. defect raakt, kan u voor data vaak nog wel een andere USB poort gebruiken, maar voor Power Delivery is alleen die ene USB-C te gebruiken. Werkt die niet, dan moet u de laptop laten repareren of een ander kopen.

Natuurlijk is het enig speculatie, maar als jarenlange IT'er heb ik zelden gehoord dat een een 'ouderwetse' powerplug op een laptop defect raakte, zelfs als men met aangekoppelde laptop wegloopt en alles aan de powerkabel hangt. Dat zie ik b.v. met een USB-C chassis deel niet gebeuren !

De tijd zal het leren of PD via USB-C wel zo ideaal is en of dat niet alleen is bedacht om ruimte en/of geld te besparen. Of ( als de advocaat van de duivel ) de laptop een kortere levensduur te geven.

[ Voor 20% gewijzigd door PsiTweaker op 12-01-2024 11:27 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:15
Recent hier nog een topic daarover:
masterplannerXL schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:59:
de usb C poort was stuk, en de laptop kon niet meer opladen. tijdens de revisie is de usbpoort met laadcontroller gerepareerd. Dat is op zich goed gelukt/netjes gedaan.

Helaas weet ik niet wat er bij de revisie gebeurd is het koste wel veel geld :(
Niet voor niets dat fabrikanten nu op hun sites aanwijzingen hebben staan hoe de USB-C connector op de juiste wijze te verwijderen om schade te voorkomen:

Dell: Beschadigde Type-C-connector op Dell laptops en dockingstations en hoe u deze kunt voorkomen.

Acer: De USB Type-C-adapter correct aansluiten en loskoppelen om schade te voorkomen.

Lenovo: Hoe u USB -C-apparaat aansluit of loskoppelt om schade aan de USB-C-poort te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:43

Compizfox

Bait for wenchmarks

PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:21:
Misschien iets Off-Topic ( zie mijn avatar ;) ), maar ....

Natuurlijk zal een USB-C chassis deel gemaakt zijn, om jaren lang mee te gaan. Maar zo'n kleine ding zal na tig keer in/uit m.i. toch eerder kapot gaan dan een aparte en robuuste voeding connector in uw laptop.

Als zo'n USB-C chassis deel t.z.t. defect raakt, kan u voor data vaak nog wel een andere USB poort gebruiken, maar voor Power Delivery is alleen die ene USB-C te gebruiken. Werkt die niet, dan moet u de laptop laten repareren of een ander kopen.

Natuurlijk is het enig speculatie, maar als jarenlange IT'er heb ik zelden gehoord dat een een 'ouderwetse' powerplug op een laptop defect raakte, zelfs als men met aangekoppelde laptop wegloopt en alles aan de powerkabel hangt. Dat zie ik b.v. met een USB-C chassis deel niet gebeuren !

De tijd zal het leren of PD via USB-C wel zo ideaal is en of dat niet alleen is bedacht om ruimte en/of geld te besparen. Of ( als de advocaat van de duivel ) de laptop een kortere levensduur te geven.
toon volledige bericht
Waarom zou een USB-C-poort per se fragieler zijn dan een ander soort connector? Het is niet alsof die barrel plugs die vroeger gebruikt worden per definitie zoveel sterker zijn.

De reden dat USB-C PD tegenwoordig toegepast wordt is niet om ruimte of geld te besparen, maar omdat je dan al je apparaten met dezelfde laders en kabels kan opladen. Dit wordt zelfs verplicht door de EU.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:56:
[...]

....

De reden dat USB-C PD tegenwoordig toegepast wordt is niet om ruimte of geld te besparen, maar omdat je dan al je apparaten met dezelfde laders en kabels kan opladen. Dit wordt zelfs verplicht door de EU.
Ja, dat is zo.

Maar laptops zijn later toegevoegd en men heeft blijkbaar niet nagedacht dat laptops vaak langer meegaan, dan de andere apparaten waarvoor die USB-C PD regel geldt. Tevens gebruiken laptops vaak veel meer stroom, welke natuurlijk ook via de kleine contacten van een USB-C gaan.

Andere apparaten waarvoor USB-C PD geldt :
- mobile phones
- tablets and e-readers
- digital cameras and video game consoles
- headphones, earbuds and portable loudspeakers
- wireless mice and keyboards
- portable navigation systems

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:03
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:29:
[...]

Ja, dat is zo.

Maar laptops zijn later toegevoegd en men heeft blijkbaar niet nagedacht dat laptops vaak langer meegaan, dan de andere apparaten waarvoor die USB-C PD regel geldt. Tevens gebruiken laptops vaak veel meer stroom, welke natuurlijk ook via de kleine contacten van een USB-C gaan.

Andere apparaten waarvoor USB-C PD geldt :
- mobile phones
- tablets and e-readers
- digital cameras and video game consoles
- headphones, earbuds and portable loudspeakers
- wireless mice and keyboards
- portable navigation systems
toon volledige bericht
En scheerapparaten, tandenborstels, horloges, babyfoons. Gewoon alles wat stroom nodig heeft.

En zoals met alles, moet je gewoon normaal met de kabel en connector omgaan en dan gaat het jaren mee. Ook bij een laptop.

Dat je nooit over kapotte barrelconnectors hebt gehoord is omdat je je wellicht niet in de juiste kringen begeeft. Ik heb bergen van die dingen gesoldeerd en vervangen en met mij vele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
XelaRetak schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:42:
[...]

....

...Ik heb bergen van die dingen gesoldeerd en vervangen en met mij vele anderen.
Allemaal prima, maar dat gaat u bij USB-C niet lukken !!! Of ( u u zin ), zal dat veel meer tijd ( = geld ) kosten, waardoor een laptop eerder 'total loss' is.

Overigens ben ik 35 jaar IT'er en heb in al die tijd zelden meegemaakt, dat een power connector defect ging. Misschien heb ik mijn werkzaamheden bij een ander niveau bedrijf?

[ Voor 10% gewijzigd door PsiTweaker op 12-01-2024 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Allemaal prima, maar dat gaat u bij USB-C niet lukken !!!

Overigens ben ik 35 jaar IT'er en heb in al die tijd zelden meegemaakt, dat een power connector defect ging. Misschien heb ik mijn werkzaamheden bij een ander niveau bedrijf?
Bij een niveau bedrijf waar de USB-C connectors sneuvelen bedoel je? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
XelaRetak schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Bij een niveau bedrijf waar de USB-C connectors sneuvelen bedoel je? :+
Misschien daar waar de werknemers zuiniger zijn op de baas z'n spullen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XelaRetak
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:53:
[...]

Misschien daar waar de werknemers zuiniger zijn op de baas z'n spullen !
Je blaast wel hoog van de toren over een bedrijf waar USB-C connectors niet overleven maar barrel connectors blijkbaar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Ik heb zelf een MSI Prestige gekocht met 2 USB PD poorten, juist omdat al mijn voorgaande laptops, op mijn Acer 1511lmi na, overleden door een defecte laadpoort. De acer brak gewoon doormidden na een jaar gebruik :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:39

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mijn n=1 ervaring: mijn lenovo yoga c930 is inmiddels 5 jaar oud en de usb connector zit nog exact hetzelfde als in 't begin.

Dus wat mij betreft is deze discussie spijkers op laag water zoeken

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09-05 15:13
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:46:
[...]

Allemaal prima, maar dat gaat u bij USB-C niet lukken !!! Of ( u u zin ), zal dat veel meer tijd ( = geld ) kosten, waardoor een laptop eerder 'total loss' is.

USB-C is inderdaad moeilijk te solderen. Dat komt omdat er moeilijk veel pinnetjes in zitten.
Formeel moet je dat reflowen en dan inspecteren met xray.
Het is niet onmogelijk, ding is er in eerste instantie ook op gekomen.

De barrel plugs gaan ook veel stuk ook, maar die zaten meestal op een los stukje in de behuizing met wel iets speling. Maar als er iemand over de kabel struikelt is het nog steeds einde verhaal.
De budget spullen had de connector direct op het board en dan ging het ernstiger stuk.

Helaas is het met de nieuwe spec (thunderbolt .e.d.) niet eenvoudig om zoiets over een kabeltje te doen.
Dus zitten de sockets gewoon weer gesoldeerd. Breken ze niet af, raken ze intern alsnog verminkt en moet je ze vervangen.
Gelukkig zitten op veel laptops tegenwoord meerdere type c plugs die hetzelfde kunnen, dus is de laptop niet meteen afgeschreven!

Terug op de vraag van TS: Ja, maar niet alle poorten doen ook displayport.
Connect to power with the included power cord and ac power
adapter (USB-C plug).
Note: The USB-C port with the icon is used primarily for power
input. It does not support DisplayPort Alt Mode nor does it support
SuperSpeed USB data transfer. Use the other USB-C port (5 or 8) for
those purposes.
[...]
A multi-purpose connector for:
• Receiving power input. Use the included power adapter to connect
to an electrical outlet.
• Connecting USB data devices.
• Connecting display devices.
• Connecting Thunderbolt-enabled docks, eGPUs, or other devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:29:
[...]
Ik zie gewoon nog steeds niet echt waarom je ervan uitgaat dat USB-C niet lang mee zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
DeDooieVent schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:57:
Ik heb zelf een MSI Prestige gekocht met 2 USB PD poorten, juist omdat al mijn voorgaande laptops, op mijn Acer 1511lmi na, overleden door een defecte laadpoort. De acer brak gewoon doormidden na een jaar gebruik :D
De TS wil een Lenovo IdeaPad 5 Pro kopen, welke volgens mij maar 1 USB-C poort die ook PD heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
XelaRetak schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:42:
[...]

...Ik zie gewoon nog steeds niet echt waarom je ervan uitgaat dat USB-C niet lang mee zou gaan.
Ik ga er niet vanuit, ik verwacht het. Maar we zullen het over tig jaar wel zien !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ik ga er niet vanuit, ik verwacht het. Maar we zullen het over tig jaar wel zien !
Wat is het verschil tussen ergens van uit gaan en iets verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:26:
[...]

De TS wil een Lenovo IdeaPad 5 Pro kopen, welke volgens mij maar 1 USB-C poort die ook PD heeft.
Dat begreep ik ook al zonder jouw uitleg hoor, ik gaf alleen aan dat er ook laptops bestaan met 2 of meer USB-C PD poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
XelaRetak schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:33:
[...]

Wat is het verschil tussen ergens van uit gaan en iets verwachten?
Blijkbaar wilt u gelijk hebben in deze discussie en gaat u nu op de punten en komma's reageren. Maar leest u even verder wat ik daarna schreef:
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:31:
[...]

[ Voor 4% gewijzigd door PsiTweaker op 12-01-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:41:
[...]

Blijkbaar wilt u gelijk hebben in deze discussie, maar leest u even verder wat ik daarna schreef:

[...]
Heb ik gelezen. Hoe beantwoord dat het verschil tussen iets verwachten of ergens vanuit gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:28
Het ontwerp van USB-C poorten gaat uit van een mechanische belasting van 10.000 inserts.
Zeg dat je laptop 10 jaar mee gaat, dan kan je de connector 1000x per jaar erin prikken en eruit halen.
Ook wel 3x per dag... iedere dag... 10 jaar lang.

Mijn werk laptop van HP kan zowel met zijn eigen adapter met plug worden opgeladen, maar ook via USB-C.
Dan kan je zelf kiezen.
Opladen via USB-C is natuurlijk heel handig bij dockingstations, zodat je met 1 kabel alles kan connecten.
Netwerk, beeldscherm, oplader, toetsenbord etc etc

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PsiTweaker
  • Niet online
GarBaGe schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:43:
Het ontwerp van USB-C poorten gaat uit van een mechanische belasting van 10.000 inserts.
Zeg dat je laptop 10 jaar mee gaat, dan kan je de connector 1000x per jaar erin prikken en eruit halen.
Ook wel 3x per dag... iedere dag... 10 jaar lang.

Mijn werk laptop van HP kan zowel met zijn eigen adapter met plug worden opgeladen, maar ook via USB-C.
Dan kan je zelf kiezen.
Opladen via USB-C is natuurlijk heel handig bij dockingstations, zodat je met 1 kabel alles kan connecten.
Netwerk, beeldscherm, oplader, toetsenbord etc etc
Kijk, da's dus waarschijnlijk een zakelijk model en heeft dus power via zowel USB-C als eigen plug. Laden ( via USB-C ) via docking is inderdaad handig, dat scheelt veel stekkers in/uit.

Maar o.a. de nieuwe ( consumenten ) Lenovo's hebben alleen maar 1 ingang voor power, namelijk een USB-C.

Nu maar hopen dat e.e.a. inderdaad 10.000 inserts meegaat, anders is de laptop 'total loss'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 14:36:
[...]

Kijk, da's dus waarschijnlijk een zakelijk model en heeft dus power via zowel USB-C als eigen plug. Laden ( via USB-C ) via docking is inderdaad handig, dat scheelt veel stekkers in/uit.

Maar o.a. de nieuwe ( consumenten ) Lenovo's hebben alleen maar 1 ingang voor power, namelijk een USB-C.

Nu maar hopen dat e.e.a. inderdaad 10.000 inserts meegaat, anders is de laptop 'total loss'.
Heeft volgens mij meer te maken met of het een high-end laptop is of niet qua specs. De high-end hebben een primaire voeding die meer power kan leveren dan USB-C, en daarnaast vaak/soms ook nog een USB-C die als voeding gebruikt kan worden, maar gelimiteerd qua vermogen.

IIG mijn zakelijke Dell heeft alleen USB-C. Mijn consumenten Lenovo heeft ook. Beide hebben (itt deze van TS) twee USB-C poorten naast elkaar die beide hetzelfde kunnen. Uiteraard ga je erop staan en mol je moederbord eromheen, dan zijn ze allebei kapot. Maar is gewoon de connector kapot, kan ik de volgende gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Sissors schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:25:
[...]
Heeft volgens mij meer te maken met of het een high-end laptop is of niet qua specs. De high-end hebben een primaire voeding die meer power kan leveren dan USB-C, en daarnaast vaak/soms ook nog een USB-C die als voeding gebruikt kan worden, maar gelimiteerd qua vermogen.
USB PD kan maximaal 240 W leveren. Moet genoeg zijn om een laptop op te laden, zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Modbreak:Afgesplitst van Ondersteunt deze laptop opladen via USB-C. Volgende keer gewoon even zelf een ander topic openen als je ergens over wilt discussiëren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:55

Rmg

PsiTweaker schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:21:
Dit deden we wekelijks in de winkel (pc reparaties). Barrel jacks zijn echt niet beter of slechter.

Was altijd fijn, waren dure reparaties en nooit gedoe met "ja ik zei wel dat ik geen backup wilde maar nu zijn mn fotos weg!”

Nieuwe jack er in, pc boot, hop terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Compizfox schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:00:
[...]

USB PD kan maximaal 240 W leveren. Moet genoeg zijn om een laptop op te laden, zou ik zeggen.
Er zijn laptops met 330W adapter, en de 240W is redelijk nieuw, daarvoor was het 100W. Maar ik verwacht ook dat je minder en minder barrels gaat zien bij laptops, en enkel bij uitzonderingen niet het enkel en alleen USB-C is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik heb al heel wat connectoren van laptops mogen fixen en in 99% van de gevallen komt het gewoon dat mensen de power vergeten te unpluggen als ze de laptop optillen om mee te nemen of opzij zetten en even niet aan het strakke kabeltje denken. Bij USB poorten ook altijd hetzelfde dat het muiskabeltje of een ander USB kabeltje strak getrokken wordt.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lothlórien
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17:11
Dat is dus een andere oorzaak dan slijtage. Hierbij moet ik denken aan het verhaal van een Amerikaanse beheerder die jarenlang de dagelijkse bedrijfsbackups via een usb connector deed. Lang verhaal kort: na een tijd werden de voordelen van magnetische tapedrives duidelijk want die slijten niet.

Ik denk ook dat de grotere voedingplugs een veel robuustere connectie maken en daarmee minder storingsgevoelig zijn in geval van slijtage. USB-c zal zeker eerder storen, of slijtage aan de usb-c gedurende de levensduur van een laptop voor problemen gaat zorgen betwijfel ik.

Overigens worden de meeste storingen veroorzaakt door een stofje in de connector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 20:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Sissors schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:26:
[...]

Er zijn laptops met 330W adapter, en de 240W is redelijk nieuw, daarvoor was het 100W. Maar ik verwacht ook dat je minder en minder barrels gaat zien bij laptops, en enkel bij uitzonderingen niet het enkel en alleen USB-C is.
Mijn Dell docking station heeft twee usb-c stekkers die met een magneetje aan elkaar klikken. Dit is ook om zo'n groot vermogen te kunnen leveren.

Mijn vorige laptop had een enkele usb-c voor de docking. Maar die was wel een beetje slap geworden. Als je de laptop verschoof viel de verbinding soms weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-05 13:12
jeroen3 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:14:
[...]

USB-C is inderdaad moeilijk te solderen. Dat komt omdat er moeilijk veel pinnetjes in zitten.
Formeel moet je dat reflowen en dan inspecteren met xray.
Het is niet onmogelijk, ding is er in eerste instantie ook op gekomen.
Solderen is alleen nodig als fabrikanten de USB poort lekker goedkoop op het mainboard hebben gesoldeerd. Bij wat duurdere spullen, in ieder geval bij Apple, zijn de USB poorten op een apart printplaatje geplaatst wat relatief eenvoudig vervangen kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Deze poorten worden dan ook niet met een bout gesoldeerd maar met hete lucht.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1