Beste tweakers,
Ik ben al een tijd aan het meelezen om het thuisnetwerk fatsoenlijk aan te pakken. Onlangs CAT 6 getrokken, afgemonteerd op inbouwdozen en in de meterkast met keystones (Tweakers-proof zou ik zeggen).
Maar qua apparatuur zie ik even door de bomen het bos niet meer..
Situatie:
- Nieuwbouw woning (2010), veel beton en dus op 2e verdieping geen WiFi dekking
- WiFi op begane grond & 1e verdieping is in orde. Modem staat in de meterkast.
- CAT6 van meterkast naar woonkamer en op 1e verdieping naar de verschillende kamers.
- Op 2e verdieping ligt er geen internet kabel en ook geen mogelijkheid toe
- Conceptueel wil ik grofweg naar onderstaande situatie gaan
:strip_exif()/f/image/pSbOhNWEocJpC3Sl1HrDHfiE.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke apparaten aanschaffen?
Ik ben al een tijd aan het meelezen om het thuisnetwerk fatsoenlijk aan te pakken. Onlangs CAT 6 getrokken, afgemonteerd op inbouwdozen en in de meterkast met keystones (Tweakers-proof zou ik zeggen).
Maar qua apparatuur zie ik even door de bomen het bos niet meer..
Situatie:
- Nieuwbouw woning (2010), veel beton en dus op 2e verdieping geen WiFi dekking
- WiFi op begane grond & 1e verdieping is in orde. Modem staat in de meterkast.
- CAT6 van meterkast naar woonkamer en op 1e verdieping naar de verschillende kamers.
- Op 2e verdieping ligt er geen internet kabel en ook geen mogelijkheid toe
- Conceptueel wil ik grofweg naar onderstaande situatie gaan
:strip_exif()/f/image/pSbOhNWEocJpC3Sl1HrDHfiE.jpg?f=fotoalbum_large)
Welke apparaten aanschaffen?
- Ik twijfel nog tussen Ubiquiti of eventueel Omada. Las wel in dit topic dat als je de prijzen uiteindelijk bij elkaar optelt het qua prijs niet heel veel verschilt. Moet ik nog met iets anders rekening houden in de keuze tussen de merken (of uberhaupt niet voor Ubiqity/Omada gaan?).
- Meterkast - Switch: Kies ik voor bijvoorbeeld een Ubiquiti UniFi Switch Lite? Of kan ik beter een simpele TP-Link TL-SG108 of Netgear GS308E kiezen?
- Meterkast - Router:Behoud ik de Experiabox (200 Mbit/s KPN glasgezel) of kan ik beter een Ubiquiti Cloud Gateway Max ertussen zetten? Ik lees regelmatig het advies om (intern WiFi) netwerk los te koppelen van de provider.
- Woonkamer - Switch:Ik heb hier ook een switch nodig om verschillende apparaten aan te sluiten, o.a. 'IPTV'-provider, consoles, BlueSound etc.. Kan ik hier een eenvoudige TP-Link/NetGear gebruiken?
- 1e verdieping: AP & Switch:Om WiFi dekking naar de 2e verdieping te krijgen wil ik een kamer een AP monteren. Kies ik bijvoorbeeld voor een Ubiquiti UniFi U7 (of U6)? En kan ik deze AP tegen de muur monteren in plaats van tegen het plafond?
Of kan ik beter voor een in-wall WiFi AP kiezen (bijv. Ubiquiti UniFi U7 In-Wall)? In plaats van de huidige UTP wandcontactdoos zou ik deze kunnen vervangen voor de in-wall zodat ik niet nog een losse AP schotel nodig heb? - Begane grond AP:Als ik de Experiabox WiFi vervang door de Ubiquiti Cloud Gateway Max, heb ik dan nog een extra AP nodig voor op de begane grond? Kan ik deze dan bijv. (horizontaal) in de woonkamer neerleggen of tegen de muur monteren?