Advies (thuis)netwerkapparatuur

Pagina: 1
Acties:

• charnpo
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-01 07:58
Beste tweakers,

Ik ben al een tijd aan het meelezen om het thuisnetwerk fatsoenlijk aan te pakken. Onlangs CAT 6 getrokken, afgemonteerd op inbouwdozen en in de meterkast met keystones (Tweakers-proof zou ik zeggen).
Maar qua apparatuur zie ik even door de bomen het bos niet meer..

Situatie:
- Nieuwbouw woning (2010), veel beton en dus op 2e verdieping geen WiFi dekking
- WiFi op begane grond & 1e verdieping is in orde. Modem staat in de meterkast.
- CAT6 van meterkast naar woonkamer en op 1e verdieping naar de verschillende kamers.
- Op 2e verdieping ligt er geen internet kabel en ook geen mogelijkheid toe

- Conceptueel wil ik grofweg naar onderstaande situatie gaan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9lr4nFuKmbksw13MXvlKLCHjGM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSbOhNWEocJpC3Sl1HrDHfiE.jpg?f=fotoalbum_large

Welke apparaten aanschaffen?
  • Ik twijfel nog tussen Ubiquiti of eventueel Omada. Las wel in dit topic dat als je de prijzen uiteindelijk bij elkaar optelt het qua prijs niet heel veel verschilt. Moet ik nog met iets anders rekening houden in de keuze tussen de merken (of uberhaupt niet voor Ubiqity/Omada gaan?).
  • Meterkast - Switch: Kies ik voor bijvoorbeeld een Ubiquiti UniFi Switch Lite? Of kan ik beter een simpele TP-Link TL-SG108 of Netgear GS308E kiezen?
  • Meterkast - Router:Behoud ik de Experiabox (200 Mbit/s KPN glasgezel) of kan ik beter een Ubiquiti Cloud Gateway Max ertussen zetten? Ik lees regelmatig het advies om (intern WiFi) netwerk los te koppelen van de provider.
  • Woonkamer - Switch:Ik heb hier ook een switch nodig om verschillende apparaten aan te sluiten, o.a. 'IPTV'-provider, consoles, BlueSound etc.. Kan ik hier een eenvoudige TP-Link/NetGear gebruiken?
  • 1e verdieping: AP & Switch:Om WiFi dekking naar de 2e verdieping te krijgen wil ik een kamer een AP monteren. Kies ik bijvoorbeeld voor een Ubiquiti UniFi U7 (of U6)? En kan ik deze AP tegen de muur monteren in plaats van tegen het plafond?
    Of kan ik beter voor een in-wall WiFi AP kiezen (bijv. Ubiquiti UniFi U7 In-Wall)? In plaats van de huidige UTP wandcontactdoos zou ik deze kunnen vervangen voor de in-wall zodat ik niet nog een losse AP schotel nodig heb?
  • Begane grond AP:Als ik de Experiabox WiFi vervang door de Ubiquiti Cloud Gateway Max, heb ik dan nog een extra AP nodig voor op de begane grond? Kan ik deze dan bijv. (horizontaal) in de woonkamer neerleggen of tegen de muur monteren?
Hoop vragen, maar i.e. is mijn vraag: welke apparatuur (switch, AP en eventueel router) zouden jullie adviseren?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Als je voor het enen of het andere merk kiest, is het wel het handigst dat je dan bij dat merk blijft en niet andere merken er mee inpakt, netgear is ook een eigen eco systeem als je managed switchen enzo neemt.

Ik had al de netwerk kabels naar 1 punt getrokken (in jou geval de meterkast) en daar 1 "grotere" switch neer gezet, moet je niet van de enen naar de andere switch.

Voor gemakkelijkheidshalve, neem AP's die PoE zijn en neem dan ook een switch die minstens 1 poe poort heeft.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op je tekening heb je het over "Ziggo modem", in je text heb je het over KPN Experiabox (maar zeg je niet welk). Welke provider is het? En exact welk (merk+model) router van die provider? Gezien je ook vraagt of je het moet vervangen is het wel zo relevant te weten wat het precies is.

Je provider levert sowieso een gateway met meerdere Ethernetpoorten. Waarom denk je dan een switch nodig te hebben als je maar twee aansluitingen in de meterkast nodig hebt?

Mbt eigen router vs router provider: hou scherp wat een router wel en niet doet. WiFi is geen primaire routertaak. Als het je alleen maar om WiFi te doen is, is dat geen reden om een andere router te nemen. Het klopt dat je beter een enkel WiFi-systeem neemt. Als dat niet het systeem van je provider is (waarom niet?) kun je volstaan met uitschakelen WiFi op de router van je provider en hoef je daarvoor geen aparte router aan te schaffen.

Sowieso lijkt je voorstel redelijk over-engineered gezien de - weinige en niet uitdagende - eisen die je stelt. Voor UniFi of Omada WiFi heb je alleen UniFi en Omada AP's nodig, niet bijbehorende switches en evt routers. Die heb je alleen nodig als je ook bedraad met dingen als VLANs wilt gaan spelen en daar schrijf je niet over. Heb je dat niet nodig, dan kun je letterlijk volstaan met switches van < EUR 10 bij de Action (dat zijn eenvoudige maar degelijke unmanaged TP-Link gevallen). Heb je dat wel nodig, dan zou het handig zijn om wat uitgebreider te zijn over je eisen op dat vlak. Exact wat je van plan bent is behoorlijk relevant bij de vraag wat voor switches je nodig hebt en of je ook een eigen router erbij wilt of niet.

Mbt WiFi: het helpt vaak om te denken over WiFi als licht. Je kunt het beste lezen als je in direct licht zit, je kunt nog redelijk zien als je indirect licht hebt en je hebt weinig tot niets aan licht dat achter obstakels zit. WiFi kan iets beter door dunne muren en deuren heen, maar in grote lijnen gedraagt het zich vergelijkbaar.

Stel je nu voor dat je op 35cm boven de grond in de muur een licht plaatst. Hoe goed gaat dat je helpen lezen in die ruimte? Hoeveel daarvan gaat in aangrenzende kamers over blijven? Niet veel... In-wall AP's kunnen redelijk een enkele kamer van WiFi voorzien zolang je eisen niet te hoog zijn, maar zijn ongeschikt om een hele verdieping te dekken. Wil je je hele 1e verdieping dekken vanuit een enkele AP, dan moet je die vooral zo hoog mogelijk met zoveel mogelijk directe zichtlijnen plaatsen.

Wil je ook nog eens dekking op 2e verdieping realiseren, bedenk dan dat die betonvloer alle signalen blokkeert. Voorzover je WiFi naar boven krijgt zal dat via het trapgat zijn. Als je met een enkele AP zowel 1e als 2e verdieping wilt dekken, dan wil je dat AP in het trapgat hangen, hoog aan de muur in 1e verdieping.

Je schrijft " - Op 2e verdieping ligt er geen internet kabel en ook geen mogelijkheid toe ". Hoe heb je dat geconstateerd? De ervaring leert dat er vaak meer mogelijk is dan mensen gelijk zo stellig beweren.
Damic schreef op zondag 25 januari 2026 @ 20:58:
[...]

Ik had al de netwerk kabels naar 1 punt getrokken (in jou geval de meterkast) en daar 1 "grotere" switch neer gezet, moet je niet van de enen naar de andere switch.
Dat is de traditionele aanpak bij zakelijke installaties. Het is het makkelijkst in beheer, maar vereist de mogelijkheid al die kabels vanuit meterkast naar de andere ruimtes te krijgen en voldoende aansluitmogelijkheid daar. Ik lees minimaal vier apparaten per locatie, dan moeten er ook minimaal vier netwerkkabels heen kunnen, en moet je die vier af kunnen monteren op contactdozen. Nu reality check: een gemiddelde woning heeft 16mm leidingen naar een beperkt aantal kamers. Daar passen als het mee zit twee kabels per buis doorheen, en komen ze uit bij een enkele contactdoos. Dat gaat niet passen.

TS heeft al Cat6 getrokken en afgemonteerd, dat is onder de omstandigheden het beste wat hij had kunnen doen. Komt bij: een enkele switch in de meterkast zou met minimaal 8 aan te sluiten clients en een uplink meer dan 8 poorten nodig hebben. Grotere switches zijn gelijk een stuk duurder, meer dan twee keer de prijs van twee eenvoudige 5/8-poorts gevallen. En - m.i. nog belangrijkste argument - met zo'n centraal model heb je geen flexibiliteit. Het aantal poorten per kamer staat bij voorbaat vast en is niet te wijzigen zonder flink installatiewerkzaamheden. Wat doe je als je apparaat 5 bij de TV wilt aansluiten? De boel openbreken voor *nog* een kabel uit meterkast? Of alsnog switch plaatsen? Dan had je dat laatste alsnog in het begin kunnen doen.

Oslik blyat! Oslik!