Vernieuwen Netwerk/Wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linders007
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-05 11:59
Mijn vraag
We hebben in 2016 een huis gebouwd en hebben toen ons netwerk met alles wat we nog hadden aan elkaar geknoopt.
Het wordt tijd om dit te updaten . Ik ervaar nu geen problemen maar wil gewoon vernieuwen.
Ik ben wel technisch aangelegd maar vraag wel een beetje jip en janneke antwoorden .

Relevante software en hardware die ik gebruik

* Meterkast > kpn experiabox v10
* Meterkast > tp-link tl-sg1016d gigabit switch
* Woonkamer > Lynksys ea7500
* 1ste verdieping > Arcadyan wifi versterker 2.4/5.0 (kpn)

Alle kamers in huis hebben ook een netwerkabel kabel liggen voor in het geval van ???
Verder heb ik nog 3 ongebruikte aansluitpunten waar ik een alarmsysteem zou kunnen plaatsen(bediening) en 4 punten voor bewegingsmelders 3 onder 1 boven .
Misschien nog handig om te melden dat mijn tuin 30 meter diep is en ook daar wifi zou willen . Ik heb de mogelijkheid om er een kabel heen te leggen maar dan ligt die wel langs een 5x6mm2 stroomkabel

We zijn geen extreme gebruikers dus wifi 6 is meer dan genoeg voor hier.
Waarschijnlijk is mijn info wat min maar ik hoor graag wat ik hiervoor moet aanvullen voor advies van jullie .

Wat tot nu toe mijn aandacht heeft om te verbeteren is de tp link deco 65 of ubiquiti unifi u6 (dit op advies van een vriend die er wat verstand van heeft en hier destijds ook alles heeft ingesteld .

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
Ubiquiti Unifi zou ook mijn advies zijn. Maar eerst de basis:

Zorg dat je interne wifi netwerk onafhankelijk is van je internet provider. Dus eigen APs .. ipv afhankelijk zijn van de WiFi modem van de provider en eventuele provider APs.

Zorg dat je interne netwerk ook onafhankelijk is van de internet provider. Dus zorg dat je eenvoudig kan wisselen van provider zonder dat je daarvoor een boel moet aanpassen op je interne netwerk.

Bedenk goed wat je bedraad wil aansluiten en wat op WiFi gaat. Mijn stelling is .. alles wat je regelmatig verplaatst is WiFi ..de rest altijd met een kabel.

Nu naar je netwerk ... Wat voor kabels heb je nu liggen? Zitten die netjes afgewerkt op een patch paneel en mooie aansluitingen in de muur?

Hoe snel internet wil je van je provider? En denk je dat je binnen 3-5 jaar daarvan de snelheid wil verhogen.

Heb je "IPTV" van je provider? Of kijk je alleen Netflix en/of NLZiet voor je TV behoefte?

Welke maximale netwerk aansluitingen hebben je computers en andere apparatuur met netwerk toegang? 1Gbit/s of al sneller?

Dus eerst de basis nakijken ...daarna pas naar de netwerk apparatuur kijken.

Oja ..en wat zijn de afmetingen van je huis zelf? Verdiepingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Eerst even wat vragen over het huidige netwerk. Waarom een switch in de meterkast? Die linksys kan ook direct aan experiabox. En waarom die linksys? Waarom twee routers in een netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linders007
Nu naar je netwerk ... Wat voor kabels heb je nu liggen? Zitten die netjes afgewerkt op een patch paneel en mooie aansluitingen in de muur?
* Cat 5e kabel
* nee alle kabel komt uit de buis en stekkers erop en ingeplugd

Hoe snel internet wil je van je provider? En denk je dat je binnen 3-5 jaar daarvan de snelheid wil verhogen
* Nu 200mbit up/down
* ja kinderen worden ouder en denk dat ik inderdaad binnen 5 jaar weer ga verhogen

Heb je "IPTV" van je provider? Of kijk je alleen Netflix en/of NLZiet voor je TV behoefte?
* Ik heb kpn tv plus(iptv) verder ook alle andere streamings diensten

Welke maximale netwerk aansluitingen hebben je computers en andere apparatuur met netwerk toegang? 1Gbit/s of al sneller?
* we hebben nu 1 laptop (wifi6) acer nitro v15
* wat simpele samsung tabs
* laptop ?? thuiswerk vrouw
* kpn tv box (kabel)
* NAS (kabel)

Oja ..en wat zijn de afmetingen van je huis zelf? Verdiepingen?
* hoofdbouw 9x9 meter ( begane grond+1ste verdieping+zolder) Hierbij nog een garage en bijkeuken .

Zoals het nu uitziet (foto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linders007
Prisma16 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:59:
Eerst even wat vragen over het huidige netwerk. Waarom een switch in de meterkast? Die linksys kan ook direct aan experiabox. En waarom die linksys? Waarom twee routers in een netwerk?
Volgens mij staat er 1 router uit (functie v10)

Switch in de meterkast is mijn eigen creatie en waarom ? Omdat alle kabels van mijn huis daar zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Maar wat zit er dan aan al die kabels behalve een nas en een tvbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20:45
Anno 2025 wil je uitsluitend op 5Ghz zitten ...
Zet voor de test al je 2.4Ghz antennes eens uit in je wifi kastjes en kijk dan waar er verbetering mogelijk is ..

de upgrade van WiFi 5 naar WiFi 6 is maar een kleintje , en is vooral nuttig als je kortbij een zender zit.

Als je toch blijkt ergens te weing 5Ghz ontvangst te hebben zou ik kijken of er een draadje mogelijk is.. je wil absoluut een terugval naar 2.4Ghz vermijden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linders007
Ik zie dat de foto niet was meegenomen in mij laatste post . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_hLcPGaxgJMisC_fqB_BZG-drQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dwT9seFODtzlUMdIee9ElRJt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:44

jurroen

Security en privacy geek

Ik zou dit persoonlijk ook met UniFi doen. Een cloud gateway als "router", deze komt dan in de plaats van de Experiabox. Vervolgens een PoE switch met voldoende aansluitingen en 3 of 4 access points.

Een daarvan zou ik een outdoor AP laten zijn. Deze hoeft niet ver in je tuin, als ie maar buiten hangt.

Voor de indoor APs kun je gebruik maken van een U6-IW, daar zit een vier poorts switch in zodat je er geen outlets op inlevert.

Wat is het budget dat je een beetje in je hoofd hebt - en tot hoe ver zou dit te rekken zijn?

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
De netwerk aansluitingen in de kamers zijn dat UTP wandcontact dozen?
Zo ja, dan zou je er een aantal kunnen vervangen voor InWall Access Points, hoef je geen gekke dingen uit te halen om een beter WiFi te creeeren.

3x ubiquiti U7 in Wall voor wifi, Flex 2.5G PoE voor de In Walls en Cloud Gateway Max om je KPN box te vervangen.
En je bent echt wel weer jaartje of 10 future proof.

Je zit dan wel wat boven je budget en voor buiten zal je dan ook nog moeten investeren,

[ Voor 37% gewijzigd door djmuggs op 23-03-2025 19:25 ]

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linders007
jurroen schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:05:
Ik zou dit persoonlijk ook met UniFi doen. Een cloud gateway als "router", deze komt dan in de plaats van de Experiabox. Vervolgens een PoE switch met voldoende aansluitingen en 3 of 4 access points.

Een daarvan zou ik een outdoor AP laten zijn. Deze hoeft niet ver in je tuin, als ie maar buiten hangt.

Voor de indoor APs kun je gebruik maken van een U6-IW, daar zit een vier poorts switch in zodat je er geen outlets op inlevert.

Wat is het budget dat je een beetje in je hoofd hebt - en tot hoe ver zou dit te rekken zijn?
Een 500 tot 700 euro budget.

Zat zelf aan Ubiquiti UniFi U6+ 3-Pack te denken . Die ik altijd nog kan uitbreiden.

Ik ga even de tekening van het huis zoeken en wat intekenen hoe het nu is

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou gewoon voor een TP-Link Deco setje gaan. Is een fractie van de kosten van Ubiquiti maar je gaat het verschil écht niet merken, TP-Link is gewoon net zo goed als Ubiquiti en zelfs wat gebruiksvriendelijker.
Als je voor Omada gaat ipv Deco en wat PoE switches haalt (de gigabit PoE switches van TP-Link zijn niet zo duur) hoef je ook maar je AP's aan de kabel te hangen en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:44

jurroen

Security en privacy geek

Linders007 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:12:
[...]

Een 500 tot 700 euro budget.

Zat zelf aan Ubiquiti UniFi U6+ 3-Pack te denken . Die ik altijd nog kan uitbreiden.

Ik ga even de tekening van het huis zoeken en wat intekenen hoe het nu is
Hoeveel ethernetpoorten heb je nodig? Als ik eerlijk ben: 500-700 is wat aan de krappe kant. Er valt vast wat te bedenken, maar dan schiet je jezelf wel in de voet "later".

Stel je gebruikt een UCG Max. 220 inclusief BTW bij UI zelf. Dan drie APs en zit je al boven budget, zonder een PoE switch.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Linders007
Ik hoef geen professioneel netwerk maar een mooi basis plus netwerk zeg maar .
Vooral gebruiksgemak staat op 1 . Zelf denk ik dat bijna alles wat ik koop een verbetering is . Ik wil het vooral netjes nu en 1 systeem/merk wat nu zeker niet het geval is . Qua budget zou ik nog wel wat kunnen doen maar ik denk dat het voor mij overkill is

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gYdoRn9f7RTlyplIDTrw6GVNH0g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xP05PLngFkkrAsZPb0ZBxNGS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0RvlHC8h0FGYcWlQYHIZXZ_nlBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MbBzfrz3aNXd1A90dphx7NfZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:35
Unifi raad ik persoonlijk aan als je echt wilt tweaken/hobbyen.
Voor gewoon goed wifi, provider onafhankelijk, zou ik naar deco aruba instant in of fritz kijken.

Welk model dan? Als je poe wilt dan bv de deco x50 icm een poe switch. Ze hebben ook outdoor ap in assortiment.

Wil je geen poe moet je even kijken of je wifi 6(x10/x20 of x50) of wifi 7 wilt. Bij fritz idem. Puur budget kwestie

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 23-03-2025 22:27 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Pagina: 1