Vraag

• Martijne
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-02 13:34
In september heb ik mijn Mitsubishi airco laten plaatsen. Ik heb er alleen nog maar mee verwarmd. Zo nu en dan, dus niet altijd, hoor ik een hoge fluitende toon. Het lijkt uit de buis te komen waarin de leidingen zitten naar buiten. Ik heb dit, bij de eerste keer dat ik dit hoorde, bij de installateur neergelegd. Deze zei dat het komt door de wind die op de buiten unit staat. Vandaag is het windstil en ik hoor het geluid nog. Het lijkt erop dat ie dit vooral doet als hij veel moeite moet doen (koude kamer) om de wens temperatuur te bereiken.

Ik heb een geluidsopname, maar moet even kijken hoe ik dat hier geplaatst krijg.

Enig idee wat er aan de hand kan zijn?

Alle reacties

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Er zijn veel geluiden die uit koudetechniek kunnen komen die normaal zijn. Kraken, stromingsgeluiden, bubbelen enzovoorts.

Maar wat ik hier lees gebruik je de airco te adhoc voor verwarmen. Laat de kamer in een koude week bv gewoon op verwarmen 18C staan. En niet laten afkoelen tot 14C en opwarmen tot 21C

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Anders gaat de unit vol vermogen vragen tijdens het koudste moment en dan veel invriezen en defrosten. Altijd met meer lawaai dan op 30% rustig draaien.

• Martijne
Ik verwarm gelijkmatig. Momenteel is de wens temperatuur ruimschoots bereikt. De cv is nacht backup om het niet teveel te laten afkoelen. Ik heb inmiddels het geluid in een filmpje gezet. Dit heb ik nu net gemaakt.
YouTube: 25 januari 2026
Defrost cycles zijn er nu minimaal. Als het dermate koud is, buiten, en vraag hoog, binnen, dan gaat de airco uit een pakt de cv het op. Herhaaldelijke defrost is niet fijn. Te laag verwarmen ook niet, want dan gaat ie pendelen. Momenteel gaat het qua verwarmen icm gunstig energie verbruik en comfortabel gevoel, prima. Goed in balans.

Edit: de fanspeed heb ik nu op low-middle gezet (standen zijn: auto, low, low middle, high middle en high) en het geluid is weg. Daar moet een relatie mee zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Martijne op 25-01-2026 17:32 ]

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:02
Ik heb exact dezelfde airco's maar niet dat fluit effect, klinkt behoorlijk irritant.

• Martijne
Zie nu dit topic: Fluitende binnenunit nieuwe Mitsubishi split airco
Lijkt hetzelfde te zijn, helaas is er geen oplossing gevonden.

@Cardinal ja, het is heel irritant. Maar de fansnelheid is absoluut onderdeel van het probleem.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:33
Zuigt er niet gewoon lucht door het gat in de muur?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Cardinal
@Martijne geen expert, dus flikker het in AI.
geen llm pulp op een discussieforum graag.

[ Voor 85% gewijzigd door teacher op 25-01-2026 19:47 ]

• Martijne
Jim423 schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:45:
Zuigt er niet gewoon lucht door het gat in de muur?
Dat dacht ik ook, dus die heb ik dicht gemaakt. Geen verschil.

Wat wel verschil maakt is de fanspeed stand. Bij medium high is het absoluut aanwezig (soms even niet), zet ik de fan tijdens het fluiten op medium low, dan zakt het geluid langzaam weg om niet meer terug te keren.

• Martijne
Cardinal schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:16:
@Martijne geen expert, dus flikker het in AI.
  • Filters reinigen: Verstopte filters zijn de meest voorkomende oorzaak van fluitende geluiden doordat de luchtstroom wordt belemmerd. Het is raadzaam deze elke 2 tot 4 weken te stofzuigen of af te spoelen met lauw water.
  • Lamellen controleren: Zorg dat de horizontale en verticale lamellen vrij zijn van stof en vuil. In de video is te zien dat deze openstaan voor de luchtstroom.
Als het gefluit aanhoudt na het reinigen van de filters, kan er meer aan de hand zijn:
  • Koudemiddel controleren: Een sissend of fluitend geluid kan wijzen op een klein lek of een onjuiste druk van het koudemiddel in de leidingen.
  • Ventilatormotor: Het lager van de ventilator kan versleten zijn, wat vaak een hoogfrequent piepend of fluitend geluid geeft.
  • Professionele reiniging: Eén keer per jaar is een dieptereiniging door een gecertificeerd monteur aanbevolen om schimmels en hardnekkig vuil in de warmtewisselaar te verwijderen.
Had ik ook gedaan 😉. Deze airco is in september geplaatst, nog erg nieuw dus. Ik heb nog nooit met de stofzuiger in de weer geweest, wellicht is dat het?

• Cardinal
Betwijfel het, ik heb de mijn sinds Juli en laatst schoongemaakt, maar veel vuil was er niet.

• Martijne
Vandaag ontdekte ik dat het fluiten er ook niet is op stand high. Dus alleen op de medium high maakt ie dat geluid. Dat geeft dan direct een workaround. Maar ideaal is het niet echt.

• Deef_K
  • Laatst online: 25-02 22:35
Heb je al een oplossing? Hier het zelfde probleem. Vooral bij een lage stand.

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:54
Verandert het geluid als je de temperatuur verhoogt of verlaagt?

Klinkt ook bijna alsof hij valse lucht trekt door de ribbelbuis van het condens. Stop die eens dicht buiten als proef.

Als het zeker weten niet tijdens een defrost is.

Kan ook leiding geluid zijn van de compressor. Dat moet frequentie afhankelijk zijn.

En anders... Koudemiddel tekort.

[ Voor 13% gewijzigd door Gieliovd520 op 06-02-2026 21:36 ]

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

• Thieskee
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 24-02 18:49
Zelfde hier, ook met een Mitsubishi Heavy. Lijkt vooral met verwarmen iets te zijn. Het is niet constant en ook niet elke keer als die aan gaat.

• Martijne
Deef_K schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:10:
Heb je al een oplossing? Hier het zelfde probleem. Vooral bij een lage stand.
Nee geen oplossing. Behalve dan dat het geluid minder is als de stand lager is.

• Martijne
Gieliovd520 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:18:
Verandert het geluid als je de temperatuur verhoogt of verlaagt?

Klinkt ook bijna alsof hij valse lucht trekt door de ribbelbuis van het condens. Stop die eens dicht buiten als proef.

Als het zeker weten niet tijdens een defrost is.

Kan ook leiding geluid zijn van de compressor. Dat moet frequentie afhankelijk zijn.

En anders... Koudemiddel tekort.
Nee het geluid verandert niet als ik de temperatuur verander. Wel als je met de fan speelt (stand medium high geeft de piep, high en medium low niet). Dat geribbelde buisje komt geen vocht uit. Bij defrost komt er wel veel vocht van de buiten unit. Ik kan dat buisje wel eens dicht maken als het geluid zich voordoet.

• Deef_K
  • Laatst online: 25-02 22:35
Leg toch dat buisje eens anders. Heb ik ook gedaan en heb het idee dat het een stuk minder is al is de wind wat meer gaan liggen de laatste dagen.

[ Voor 22% gewijzigd door Deef_K op 10-02-2026 18:34 ]

Pagina: 1