Vraag

• Marcelwiss
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:06
Hi,
Ik heb sinds kort een nieuwbouwwoning betrokken. Aangezien dat gasloos is heb ik een inductie-fornuis gekocht. Volgens de woningbouwvereniging moest dat 2 fasen zijn. Daarom gekozen voor Inventum type VFI6042ZWA.
In de meterkast zie ik dan ook 2 groepen en op de lijst die erbij hangt staat “Groep 10 = fornuisgroep 2x 230V max 7400W”.
Op de perilex-WCD hebben ze bij de montage tijdens de bouw met een stift aan de linkerkant boven L1 en onder L2 geschreven en aan de rechterkant boven N1 en onder N2. De spanning staat op de onderste 2 L2 en N2. Die spanning zie ik ook met een spanningzoeker op het aansluitblokje van het fornuis dus er is geen kabelbreuk o.i.d..
Wat wel vreemd is, is dat er online van dit model 2 gebruiksaanwijzingen staan maar met verschillende aansluitschema’s, bij de één is de L1 met een brug verbonden met het middelste aansluitpunt en bij de ander de L2. Beiden staan op de foto en heb ik geprobeerd.
Maar het fornuis doet helemaal niets en lijkt geen stroom te krijgen. Ik ben geen installateur dus zomaar wat proberen lijkt me niet verstandig. Ik heb zelfde verhaal en foto’s naar Inventum gestuurd met de vraag of zij iets konden roepen wat het zou oplossen, maar die willen een monteur sturen met het risico dat als het iets is wat niet onder de garantie valt ik een rekening ga krijgen van 200 euro.
Vandaar eerst dit maar geprobeerd; heeft iemand een tip wat ik nog kan proberen of kan iemand zo zien of ik iets verkeerd gedaan heb? Ik heb er nu uren naar zitten kijken en zoeken op internet maar volgens mij heb ik het toch echt gedaan zoals aangegeven.
bij voorbaat dank
Marcel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nt012B46FmyFkz38K1HWocfrfBw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QJJy0LhuqkBHE19DRSpxrxg1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• reller
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Heb er echt geen verstand van maar hoezo staat er spanning op L2 enN2.

Staat die N niet voor neutraal?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Spanning op de L2 en N2 is foute boel, dan klopt er iets niet.. dat zouden de L1 en L2 moeten zijn namelijk. Waarschijnlijk is er dus iets verkeerd op de perilex wandcontactdoos genoteerd met stift vanuit de bouw?

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:03

ManiacsHouse

Scheisse!

Woningbouwvereniging laten komen. Laat die maar aangeven op welke manier het is aangesloten. En laat die controleren of de aansluiting wel in orde is. Aansluiting in de muur is hun verantwoordelijkheid. Niet zelf aan gaan rommelen.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik ga even uit van huur. Dan zou ik niet zelf gaan prutsen aan de groep en perilex.

Maaaaar als je het toch zelf wil uitzoeken, check dan eerst hoe het perilex stopcontact is aangesloten. Perilex heeft namelijk geen standaard en je geeft zelf al aan dat er spanning staat op de plek waar N2 staat. Je zou de kleuren kunnen checken in de zekeringskast zodat je weet wat L1 en L2 zijn (de woningbouw vindt het vast niet leuk als je met de zekeringskast gaat rommelen). Zodra je weet wat L1, L2, N1 en N2 zijn, kan je verder. Je inductiefornuis heeft drie plekken waar spanning naartoe moet. Omdat je maar twee L-draden hebt, moet je er eentje doorverbinden met een brug. Aan de plaatjes te zien, maakt het niet zoveel uit hoe je dat doet, de middelste krijgt spanning van de bovenste of de onderste (bij mij is één aansluiting voor afzuiging en lampjes, dus dat trekt toch weinig stroom). En volg het aansluitschema verder.

Disclaimer: stroom is behoorlijk gevaarlijk, dus doe voorzichtig. Check je stroommeter voordat je gaat meten, zet je zekeringen uit als je draden gaat loshalen of verbinden en dubbelcheck alles wat je doet.

When life gives you lemons, start a battery factory

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
tip: even grotere foto's uploaden, dit is slecht te zien.

Dit is eigenlijk alleen met zekerheid op te lossen door de groepenkast open te maken en te kijken naar de aansluitvolgorde van de draden in de automaten. Dan checken of de omschrijving op de perilex goed staat en vanaf daar verder meten en aansluiten.

Overigens staat bij er op de site van Inventum inderdaad vermeld dat je dit fornuis op 2 of 3 fase's kunt aansluiten, dit is zelfs specifiek benoemd. Bij 2 fase-aansluiting heb je minder vermogen voor koken beschikbaar. In de handleiding staat dit deel ook heel specifiek benoemd, het fornuis staat standaard ingesteld op 2-fase-vermogen. In dit geval moet er dus een brug over L1/L2 of L2/L3.

Maar de eerste stap: groepenkast + kabels (laten) checken. En heel misschien heb je ook een DOA-fornuis, en ligt het helemaal niet aan de stroom ;)
Ik had deze reactie even gemist, maar inderdaad: precies dit ;)

[ Voor 8% gewijzigd door LoneGunman op 23-01-2026 09:53 ]

• Marcelwiss
stin00 schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:54:
Spanning op de L2 en N2 is foute boel, dan klopt er iets niet.. dat zouden de L1 en L2 moeten zijn namelijk. Waarschijnlijk is er dus iets verkeerd op de perilex wandcontactdoos genoteerd met stift vanuit de bouw?
Dat zou zomaar kunnen want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning. Ik ga het wel melden bij de woningbouwvereniging, dat lijkt me het veiligst.
Dank voor je reactie.

• Marcelwiss
ManiacsHouse schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 01:01:
Woningbouwvereniging laten komen. Laat die maar aangeven op welke manier het is aangesloten. En laat die controleren of de aansluiting wel in orde is. Aansluiting in de muur is hun verantwoordelijkheid. Niet zelf aan gaan rommelen.
Dat zou zomaar kunnen want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning. Ik ga het wel melden bij de woningbouwvereniging, dat lijkt me het veiligst.
Dank voor je reactie.

• Marcelwiss
KabouterSuper schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:29:
Ik ga even uit van huur. Dan zou ik niet zelf gaan prutsen aan de groep en perilex.

Maaaaar als je het toch zelf wil uitzoeken, check dan eerst hoe het perilex stopcontact is aangesloten. Perilex heeft namelijk geen standaard en je geeft zelf al aan dat er spanning staat op de plek waar N2 staat. Je zou de kleuren kunnen checken in de zekeringskast zodat je weet wat L1 en L2 zijn (de woningbouw vindt het vast niet leuk als je met de zekeringskast gaat rommelen). Zodra je weet wat L1, L2, N1 en N2 zijn, kan je verder. Je inductiefornuis heeft drie plekken waar spanning naartoe moet. Omdat je maar twee L-draden hebt, moet je er eentje doorverbinden met een brug. Aan de plaatjes te zien, maakt het niet zoveel uit hoe je dat doet, de middelste krijgt spanning van de bovenste of de onderste (bij mij is één aansluiting voor afzuiging en lampjes, dus dat trekt toch weinig stroom). En volg het aansluitschema verder.

Disclaimer: stroom is behoorlijk gevaarlijk, dus doe voorzichtig. Check je stroommeter voordat je gaat meten, zet je zekeringen uit als je draden gaat loshalen of verbinden en dubbelcheck alles wat je doet.
Ik laat de woningbouw wel eerst naar de aansluiting kijken want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning.
Dank voor je reactie.

• Marcelwiss
LoneGunman schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:47:
tip: even grotere foto's uploaden, dit is slecht te zien.

Dit is eigenlijk alleen met zekerheid op te lossen door de groepenkast open te maken en te kijken naar de aansluitvolgorde van de draden in de automaten. Dan checken of de omschrijving op de perilex goed staat en vanaf daar verder meten en aansluiten.

Overigens staat bij er op de site van Inventum inderdaad vermeld dat je dit fornuis op 2 of 3 fase's kunt aansluiten, dit is zelfs specifiek benoemd. Bij 2 fase-aansluiting heb je minder vermogen voor koken beschikbaar. In de handleiding staat dit deel ook heel specifiek benoemd, het fornuis staat standaard ingesteld op 2-fase-vermogen. In dit geval moet er dus een brug over L1/L2 of L2/L3.

Maar de eerste stap: groepenkast + kabels (laten) checken. En heel misschien heb je ook een DOA-fornuis, en ligt het helemaal niet aan de stroom ;)

[...]

Ik had deze reactie even gemist, maar inderdaad: precies dit ;)
Wat is een DOA-fornuis?
Ik laat de woningbouw wel eerst naar de aansluiting kijken want bij een "normale" WCD hadden ze ook al de aardedraad verwisseld met de blauwe waardoor we iedere keer kortsluiting hadden als we er iets in staken. Misschien een stagière gewerkt aan onze woning.
Dank voor je reactie.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:01
Marcelwiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Wat is een DOA-fornuis?
Dank voor je reactie.
DOA = Dead On Arrival

Dan is het een defect fornuis.

• LoneGunman
  • Niet online
Marcelwiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:59:
[...]

Wat is een DOA-fornuis?
Dank voor je reactie.
Een Dead On Arrival, dus al stuk.

• Jolijter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:01
Marcelwiss schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 09:53:
[...]

Dank voor je reactie.
Bij mij in huis had iemand hetzelfde geintje uitgehaald!

• LoneGunman
  • Niet online
@Marcelwiss Als je even wat betere foto's van het aansluitblok van de Perilex kunt maken (met de draadkleuren zichtbaar) is het in ieder geval af te leiden of het probleem hier niet zit. Er vanuitgaande dat de draden bij de automaten goed zijn aangesloten (vaak wel het geval).

Schakel wel de groepen even uit als je bezig bent overigens!

[ Voor 10% gewijzigd door LoneGunman op 23-01-2026 10:10 ]

Pagina: 1