• miriam1986b
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:17
Beste Tweakers,

Ik leg graag een casus voor waar ik online wisselende informatie over vind, en ben benieuwd of iemand ervaring heeft met een vergelijkbare situatie.

Situatie in het kort:
• Ouders hebben een woning in België, volledig hypotheekvrij.
• Deze woning is inmiddels verkocht voor circa €315.000, maar de uitbetaling laat nog even op zich wachten (notariële afwikkeling) (tot 1 april)
• Ze willen nu een woning in Nederland kopen van ongeveer €355.000.
• Er is dus tijdelijk behoefte aan financiering totdat de verkoopopbrengst uit België wordt ontvangen.

Vraagstuk:
Is het in Nederland mogelijk om een overbruggingshypotheek of tijdelijke overbruggingsfinanciering te krijgen wanneer de te verkopen woning in het buitenland staat?
En zo ja:
• Doen Nederlandse banken dit überhaupt?
• Wordt dan gekeken naar het getekende verkoopcontract i.p.v. onderpand?
• Zijn er specifieke banken of constructies (bijv. kortlopende lening, notarisrekening, Duitse/Belgische bank) die in de praktijk worden gebruikt?

Wat ik tot nu toe hoor is dat veel Nederlandse banken terughoudend zijn bij buitenlands onderpand, maar dat er soms maatwerk mogelijk is als de verkoop vaststaat. Ervaringen uit de praktijk of suggesties voor alternatieve routes zijn zeer welkom.

Alvast dank voor het meedenken.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Geen enkele kans dat in het formele circuit hier een geldverstrekker voor te vinden is.

De meest realistische optie is bij de aankoop van de woning in NL een paseerdatum afspreken (ruim) na de datum waarop de gelden uit BE worden ontvangen. En dan gewoon tijdelijk overbruggen door bijvoorbeeld iets in een vakantiepark te huren of ergens te “overwinteren”.

[ Voor 11% gewijzigd door TweakGP op 21-01-2026 19:04 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

TweakGP schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:01:
Geen enkele kans dat in het formele circuit hier een geldverstrekker voor te vinden is.

De meest realistische optie is bij de aankoop van de woning in NL een paseerdatum afspreken (ruim) na de datum waarop de gelden uit BE worden ontvangen. En dan gewoon tijdelijk overbruggen door bijvoorbeeld iets in een vakantiepark te huren of ergens te “overwinteren”.
Ik zit hier ook over na te denken omdat ik wil remigreren naar Nederland in de volgende jaren, en ik dan ook eerst mijn Britse huis moet verkopen en die gelden nodig heb om een nieuw huis te kopen (hopelijk zonder hypotheek). Een tijdje huren lijkt me onvermijdelijk en waarschijnlijk de meest praktische oplossing.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online

Ruim is niet nodig. 2-3 dagen ertussen kan prima.

• TweakGP
Wispe schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:12:
[...]

Ruim is niet nodig. 2-3 dagen ertussen kan prima.
Niet als de transacties bij verschillende notarissen in verschillende landen lopen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je vraag kan met 1 belletje naar een NL of BE hypotheekadviseur opgehelderd worden lijkt me. Wij zijn ITers, geen hypotheek adviseurs die ook lastigere casussen doen ;)

Even simpel redenerend: aangenomen dat onderpand nationaal is, moet je een periode (aantal maanden) hypotheek overbruggen. Je huis als onderpand kan soms, maar als dat niet kan zijn er ook andere manieren om geld te lenen. Zelfde principe, alleen andere rente en dus kosten. En de vraag hoe dat bij een migratie zit.

Pragmatisch gezien: voor huis in NL hypotheek afsluiten met aflossing en mogelijkheid tot versneld aflossen. Dat kan tot een bepaalde max. Rest zet je op de bank, laat je rente trekken en zo los je in een aantal jaren door maximaal versneld aflossen de boel af.
Klinkt onlogisch, maar een hypotheek is een product waar men aan wil verdienen. En versneld aflossen levert over de looptijd minder rente inkomsten op, dus wil men liever niet. Wat daarin handig is kun je zelf uitrekenen.
Maar kunnen doet het :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

TweakGP schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Niet als de transacties bij verschillende notarissen in verschillende landen lopen.
Bel eens een notaris in Baarle Hertog/ Nassau. Die hebben er veel ervaring mee ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Wispe
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
TweakGP schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:22:
[...]

Dan zijn 2-3 dagen genoeg hoor. Het zijn geen derdewereldlanden en met een goede afstemming tussen de banken moet het lukken.

Dat spreek ik uit praktijkervaring.

• miriam1986b
Hoe kan je dan bijvoorbeeld een bod doen op een huis? Want de financiering krijg je ook pas rond op het moment dat het geld op de bankrekening staat. We hebben contact met adviseurs omtrent deze kwestie.

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:36

Thompson

Beeromaniac

miriam1986b schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:36:
Hoe kan je dan bijvoorbeeld een bod doen op een huis? Want de financiering krijg je ook pas rond op het moment dat het geld op de bankrekening staat. We hebben contact met adviseurs omtrent deze kwestie.
Onder voorbehoud financiering, is heel nornaal. De meeste verkopers hebben dat liever niet maar de makelaar zou in deze prima moeten kunnen uitleggen dat er weinig risico is bij dit voorbehoud.

Als ze overigens nog geen bod hebben uitgebracht is het heel normaal dat officieel tekenen bij notaris (/sleuteloverdracht) en dus ook betaling pas ergens in/na april is. Het is in Nederland niet ongebruikelijk dat mensen pas een half jaar na het winnende bod het huis daadwerkelijk in ontvangst nemen.

Tot die tijd zou ik inderdaad lekker overbruggen op vakantie / een vakantiepark. Langdurige huur daar is, zeker in deze periode, goedkoper dan een tijdelijke overbrugging hypotheek met een boel adviseur/notaris gedoe (lees; kosten).

Beeromaniac

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

miriam1986b schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 19:36:
Voorbehoud van financiering betekent dat je de financiering nog niet rond hebt. Maar als jij in NL een voorlopig koopcontract tekent, zit je er na de wettelijke bedenktijd aan vast en als je er af wilt kost het je een boete, standaard 10%.
Als jij voorbehoud financiering in het koopcontract hebt staan kan dat een andere geldige reden voor ontbinding zijn, maar dan moet je wel een x (vooraf vastgesteld) aantal weigeringen kunnen overleggen. Daarna zal een verkopend makelaar gaan zoeken naar een manier van financiering. Want dat kan altijd, alleen zijn kosten vaak (significant ) hoger. Dat wil je misschien niet, maar als het aangetoond tegen hoge kosten wel kan is dat dus geen reden voor ontbinding van het koopcontract ;)

• miriam1986b
The Eagle schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:15:
[...]

Voorbehoud van financiering betekent dat je de financiering nog niet rond hebt. Maar als jij in NL een voorlopig koopcontract tekent, zit je er na de wettelijke bedenktijd aan vast en als je er af wilt kost het je een boete, standaard 10%.
Als jij voorbehoud financiering in het koopcontract hebt staan kan dat een andere geldige reden voor ontbinding zijn, maar dan moet je wel een x (vooraf vastgesteld) aantal weigeringen kunnen overleggen. Daarna zal een verkopend makelaar gaan zoeken naar een manier van financiering. Want dat kan altijd, alleen zijn kosten vaak (significant ) hoger. Dat wil je misschien niet, maar als het aangetoond tegen hoge kosten wel kan is dat dus geen reden voor ontbinding van het koopcontract ;)
Hoe bedoel je dat precies?

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:17

Herman

FP ProMod

(...)
Uit nieuwsgierigheid, op basis waarvan stel je dit?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

• TweakGP
Omdat er al bijna geen partijen te vinden zijn die:
- overbruggingkredieten geven als er geen nieuwe hypotheek overblijft
- onroerend goed in het buitenland financieren
- zekerheden meenemen die in het buitenland liggen

Als je genoeg inkomsten hebt om de nieuwe NL hypotheek volledig te kunnen krijgen dan zijn er opties. Maar dan zit je er weer een tijdje aan vast of je moet de uitzondering vinden waar je volledig vroegtijdig mag aflossen.

En waarom zou je dat doen, overbrug gewoon 3-4 maanden. Veel eenvoudiger en goedkoper.

[ Voor 9% gewijzigd door TweakGP op 21-01-2026 21:55 ]

• The Eagle
  • Nu online

The Eagle

Zoals ik het schrijf. Ik geef meerdere dingen aan. Welke begrijp je niet? :)

• miriam1986b
Dank voor jullie antwoorden, we gaan eens rustig verder kijken.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hierboven wordt twee keer voorgesteld om gewoon een hypotheek te regelen en die dan versneld af te lossen. Dat lijkt mij ook het gemakkelijkste als het je ouders lukt om volledig te financieren. Je maakt wel wat kosten. Overigens kan je een hypotheek met variabele rente volledig aflossen zonder boete op de renteherzieningsdatums (elke 1, 3 of 6 maanden). Zo heb ik het ooit ook gedaan omdat ik geen overbruggingshypotheek kon krijgen.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:52

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Toen ik een ander huis kocht, had ik geloof elders geïnvesteerd dat binnenkort vrij zou komen. Mijn hypotheek adviseur vertelde dat hij een rente wisseling, er eigenlijk geen boete kan worden bedongen bij oversluiten of aflossen. Die zijn advies was om te kijken naar een vaste rente periode van 1 jaar of variabele rente. Iets duurder, maar je kunt er snel boetevrij vanaf. Pols dit ook eens bij een NL verstrekker via jullie adviseur.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Pagina: 1