27-inch 4k beeldscherm met een RTX 3070 laptop gpu

Pagina: 1
Acties:

• HAL9000
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:23
Hoi allemaal,

Ik wil voor werk een 27-inch monitor aanschaffen, want ik ben klaar met het werken op mijn 16-inch laptop scherm. Er is een klein budget beschikbaar, en die wil ik aanvullen om iets degelijks te kopen.

Gamen is geen prioriteit, maar ik vind het wel leuk om het af en toe te doen. Waar ik de monitor vooral voor wil gebruiken is administratief werk en om er films en series op te kijken, aangezien ik geen tv heb.

Huidige laptop:
Lenovo Legion 5 pro
AMD Ryzen 7 5800H
16gb RAM
RTX 3070 laptop gpu, 8gb

Ik wil ergens eind dit jaar of begin volgend jaar een nieuwe laptop aanschaffen, maar dat kan net zo goed eind volgend jaar worden als het tegenzit.

Kan ik een 4k oled 27-inch monitor aanschaffen en hetzelfde doen als wat ik nu doe? Of moet ik erop rekenen dat ik spellen op een lagere setting moet zetten?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Daarvoor moet je zeggen hoeveel pixels je scherm heeft. Het aantal inches maakt in die zin niet uit.
Als je huidige laptop HD is, dan heb je ineens een stuk meer pixels aan te sturen met 4k. Natuurlijk kan je wel een 4k scherm als HD scherm instellen tijdens het gamen. Dan zit er geen verschil met scherm en laptop.

ps -OLED raad ik ten zeerste af voor werktaken. OLED kan niet tegen langdurig dezelfde kleur aan laten staan. Stel je gebruikt Word, dan heb je over algemeen grote witte vlakken in je scherm, die eigenlijk continue wit zijn. Dit zorgt voor inbranden van je scherm.

Ik zou dan eerder voor IPS gaan...

[ Voor 32% gewijzigd door 99ruud99 op 21-01-2026 15:21 ]

• HAL9000
99ruud99 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:19:
Daarvoor moet je zeggen hoeveel pixels je scherm heeft. Het aantal inches maakt in die zin niet uit.
Als je huidige laptop HD is, dan heb je ineens een stuk meer pixels aan te sturen met 4k. Natuurlijk kan je wel een 4k scherm als HD scherm instellen tijdens het gamen. Dan zit er geen verschil met scherm en laptop.

ps -OLED raad ik ten zeerste af voor werktaken. OLED kan niet tegen langdurig dezelfde kleur aan laten staan. Stel je gebruikt Word, dan heb je over algemeen grote witte vlakken in je scherm, die eigenlijk continue wit zijn. Dit zorgt voor inbranden van je scherm.

Ik zou dan eerder voor IPS gaan...
Ah, duidelijk. De resolutie van mijn scherm is 2560 x 1600. Betekent dit dat ik met een 4k scherm de resolutie niet hoger kan zetten?

Hier kun je de specificaties zien, mocht ik iets gemist hebben.
uitvoering: Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007JMH)

Wat betreft OLED. Ik werk in principe niet lang in één venster, blijf switchen van programma's. Daarnaast staat alles op dark mode. Maar goed, dit is wel een belangrijk punt om over na te denken. Thanks!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:34
Nu, je kan prima proberen met een 4k scherm. Ik weet niet hoeveel % van je GPU nu bezig is. Dit zal een stukje hoger worden. Draait het spel dan slecht? geen idee, ligt aan welk spel :) , en aan hoe je GPU gekoeld kan worden. (Maximale clock is leuk, maar in praktijk houdt de GPU dat hooguit 5 minuten vol.)

Dark mode is leuk bij oled, want zwart = pixel staat uit. Dark mode beschermt het scherm inderdaad al voor een groot deel. Je zal dan een stuk minder snel problemen krijgen. (Wilde je puur even informeren, uiteindelijk is het jouw keuze).

ps - waarom wil je geen 27 inch 1440p ? Persoonlijk vind ik dat best een fijne resolutie / schermgrootte.
Ja, je ppi halveert ten opzichte van je laptop, maar het scherm staat ook een stuk verder dan die van je laptop (als het goed is).

Succes met de keuze - en weet, 4k kan altijd 1440p weergeven, maar 1440p kan niet 4k weergeven.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:07

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Volgens de specs heeft je laptop HDMI 2.1, maar inmiddels is hij wel 5 jaar oud bijna. Ik zie het zelf zo 1-2-3 niet op de lenovo site, maar ik zou wel even dubbel checken wat de HDMI versie van de uitgaande poort is.

Als de HDMI poort maar 1.4 is, betekent dat namelijk dat je op 3K maar 30 Herz hebt, wat echt niet lekker kijkt. HDMI 2.0 heeft 60 herz op 4K, dat lijkt me voor jouw gebruik prima, maar als je gewend was om op 100Hz af en toe wat Duke Nukem 3D te doen op de laptop ;) gaat dat dus ook niet voldoende voor je zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door DeNachtwacht op 21-01-2026 15:50 ]

youtube.com/@hisrep

• HAL9000
99ruud99 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:34:
Nu, je kan prima proberen met een 4k scherm. Ik weet niet hoeveel % van je GPU nu bezig is. Dit zal een stukje hoger worden. Draait het spel dan slecht? geen idee, ligt aan welk spel :) , en aan hoe je GPU gekoeld kan worden. (Maximale clock is leuk, maar in praktijk houdt de GPU dat hooguit 5 minuten vol.)

Dark mode is leuk bij oled, want zwart = pixel staat uit. Dark mode beschermt het scherm inderdaad al voor een groot deel. Je zal dan een stuk minder snel problemen krijgen. (Wilde je puur even informeren, uiteindelijk is het jouw keuze).

ps - waarom wil je geen 27 inch 1440p ? Persoonlijk vind ik dat best een fijne resolutie / schermgrootte.
Ja, je ppi halveert ten opzichte van je laptop, maar het scherm staat ook een stuk verder dan die van je laptop (als het goed is).

Succes met de keuze - en weet, 4k kan altijd 1440p weergeven, maar 1440p kan niet 4k weergeven.
Volgens mij gebruikt de laptop bij regulier gebruik de interne graphics, maar bij games schakelt die over naar de 3070. Ik heb verder niks overclocked, alles staat op de fabrieksinstellingen.

Ja, precies, dat ziet er echt geweldig uit.

De reden dat ik een 4k scherm wil kopen is omdat het langer mee zal gaan. Ik kan er nu misschien niet optimaal gebruik van maken, maar hopelijk over een jaar wel. Vind het dan zonde om een 1440p scherm aan te schaffen, al zijn die wel veel goedkoper.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:48
Houdt er rekening mee dat 4K aansturen op een laptop altijd een hele toer is. De laptops met videokaarten die goed en snel 4K kunnen aansturen zijn allemaal te vinden in het hoge prijssegment. Ik heb geen idee wat voor een prijsrange je in gedachten hebt voor de laptop maar ik zou genoegen nemen met 1440p als extern scherm.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

• HAL9000
DeNachtwacht schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:50:
Volgens de specs heeft je laptop HDMI 2.1, maar inmiddels is hij wel 5 jaar oud bijna. Ik zie het zelf zo 1-2-3 niet op de lenovo site, maar ik zou wel even dubbel checken wat de HDMI versie van de uitgaande poort is.

Als de HDMI poort maar 1.4 is, betekent dat namelijk dat je op 3K maar 30 Herz hebt, wat echt niet lekker kijkt. HDMI 2.0 heeft 60 herz op 4K, dat lijkt me voor jouw gebruik prima, maar als je gewend was om op 100Hz af en toe wat Duke Nukem 3D te doen op de laptop ;) gaat dat dus ook niet voldoende voor je zijn.
Heb het op de website van Lenovo opgezocht en volgende de handleiding van mijn laptop beschikt die over een HDMI 2.1-aansluiting.

Ik heb al lang geen Duke Nukem 3D gedaan, misschien dat ik dat weer een oppak haha. Ik speel graag spellen als Trackmania, Factorio, Quake III, maar ook Subnautica, Palworld, Hogwarts Legacy, Doom Eternal, etc. Soms speel ik niks voor twee maanden, en dan game ik een week elke avond.

• HAL9000
Therazor schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:02:
Houdt er rekening mee dat 4K aansturen op een laptop altijd een hele toer is. De laptops met videokaarten die goed en snel 4K kunnen aansturen zijn allemaal te vinden in het hoge prijssegment. Ik heb geen idee wat voor een prijsrange je in gedachten hebt voor de laptop maar ik zou genoegen nemen met 1440p als extern scherm.
Ik ben erg tevreden met Lenovo, dus zat te kijken naar iets als de Pro 5 gen 10: AMD9 9955, RTX 5070 en 32gb. Zal rond de €2200 kosten.

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:48
Ok, dat is wel de hogere klasse, die zal 4K wel fatsoenlijk aan kunnen sturen.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Pagina: 1