[Advies] Occasion tot EUR 25k - Lage maandlastem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• orejas
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 16:27

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Nadat ik in 2009 mijn eerste auto kocht na GoT-advies en in 2014 mijn tweede auto kocht na GoT-advies, zijn we weer ruim elf jaar verder en ben ik op zoek naar een nieuwe auto.

Vraag
Ik heb tot nu toe uitsluitend onderzoek achter mijn bureau gedaan, gebaseerd op statistieken en databases. Ik verwacht niet dat ik daarmee volledig ben. Ik hoor graag wat ik over het hoofd zie en zou moeten overwegen.

De wens in een notendop
We willen met ons gezin van vijf (kinderen van 13, 11 en 9) en een hond tegen lage maandlasten de komende tien jaar zo duurzaam en betrouwbaar mogelijk 15.000 km per jaar kunnen rijden.

Kenmerken/wensen
  • We rijden 15.000 km per jaar, waarvan gemiddeld 3.000 km op vakantie met vouwwagen.
  • We hechten veel aan duurzaam vervoer. Dat kan laag fossiel brandstofverbruik betekenen, maar idealiter is dat natuurlijk elektrisch. We hebben een ruim overschot aan zonne-energie van maart t/m oktober van onze 19 zonnepanelen. Dat een elektrische auto nog geen garantie is, ligt aan de vouwwagen. Zie ook de overwegingen bij de Skoda Enyaq.
  • Ten opzichte van onze huidige auto (Ford Focus station bj. 2005) willen we een ruimere achterbank met goede plaats voor drie (jong)volwassenen en minimaal vergelijkbare kofferbakruimte.
  • Veiligheid is voor ons gezin van groot belang.
  • We geven niet veel om luxe, status of het uiterlijk van de auto. Wat ik fijn zou vinden is om een autoradio met bluetooth te hebben en om in de auto een of meerdere telefoons te kunnen opladen. We rijden mede daarom idealiter in een auto van maximaal 10 jaar oud.
  • Net als bij onze huidige Focus willen we minimaal de komende tien jaar kunnen rijden in de auto, of zoveel korter of langer als financieel handig.
  • We hebben een ruim budget voor de aanschaf van de auto. Ik wil echter sturen op de maandlasten voor de komende tien jaar. Een hoge aanschafprijs zal naar verwachting terugkomen in hoge(re) afschrijving en ligt daarom niet onmiddellijk voor de hand. In de maandlasten neem ik de afschrijving mee. Een hogere aanschafprijs zal daarin terug te zien zijn.
Huidige auto
We rijden sinds 2014 in een Ford Focus station 1.6 uit 2005, met inmiddels zo’n 380k op de teller. We hebben erg genoten van de ruimte die de auto ons bood en het relatief lage verbruik en dito wegenbelasting. Inmiddels begint de auto echter steeds serieuzere kuren te vertonen: de airco is onherstelbaar kapot, de sigarettenaansteker is defect, de luidsprekers achter doen het niet meer en hij begint her en der niet-vitale onderdelen te verliezen …

Longlist
In de afgelopen maand heb ik, onder andere met behulp van Google Gemini, een longlist aan opties opgesteld. Ik heb Gemini daarbij gevraagd om op basis van pechstatistieken van ADAC, WhatCar en de ANWB te bepalen welke auto’s het overwegen waard zijn. De auto’s die ik tot nu toe op mijn longlist heb staan zijn:
  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI, bouwjaar ca. 2018,
  • Een echt ruime auto, die goed uit al mijn TCO-analyses komt! Nadat drie mensen in mijn omgeving hun Superb moesten wegdoen vanwege te hoge onderhoudskosten, twijfel ik toch wel aan deze wagen. Ik weet dat N=3, maar toch...
  • Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi, bouwjaar ca. 2016
  • Onze eerste auto, zestien jaar geleden, was een in Japan gemaakte Yaris. Als die niet te klein was geworden, hadden we daar nog steeds in gereden, denk ik. In die gedachtenlijn, heb ik de Avensis altijd een aantrekkelijke optie gevonden. De beer op de weg naar de Avensis is de beperkte beschikbaarheid en de relatief hoge prijs.
  • Toyota Corolla Touring Sports, 1.8 hybrid, bouwjaar ca. 2019
  • Ik begrijp dat deze Corolla de Avensis heeft opgevolgd. Jammer, want net wat minder ruim. Evenwel natuurlijk een goede optie – en dan helemaal de hybride uitvoering.
  • Volvo V70 2.0 T5 LPG, bouwjaar ca. 2016
  • Een vriend suggereerde ook een V70 op LPG te onderzoeken. Ondanks de belachelijke wegenbelasting, zegt hij de auto ‘gratis’ te rijden, met nauwelijks onderhoud en zeer lage brandstofkosten. Als dat uitkomt, zou ik behoorlijk blij zijn met zo’n grote, zuinige auto met voldoende trekkracht om een vouwwagen naar Italie te rijden. Als ik op autoweek.nl kijk, zie ik erg veel V70s met erg veel kilometers op de teller. Dat geeft vertrouwen.
  • Skoda Enyaq iV 80, bouwjaar ca. 2021
  • Gemini suggereerde de Enyaq mee te nemen in mijn overwegingen. Ik heb daar zo mijn twijfels bij omdat die minder bruikbare ruimte lijkt te bieden dan mijn huidige Focus en omdat het bereik met vouwwagen erachter erg beperkt is. Omdat ie elektrisch is en omdat wij zonnepanelen hebben, zijn de kosten voor verbruik wel bijzonder laag.
Total cost of ownership tabel

Tot slot heb ik zo goed en kwaad als het ging zelf al de verwachte maandelijkse kosten onder elkaar gezet. Daarvoor heb ik de ANWB tool gebruikt en Gemini gevraagd een schatting te maken. Hieronder geef ik aan in hoeverre ik deze verwachte kosten te heb kunnen verifieren.
In deze kosten zijn opgenomen:
  • Afschrijving
  • Deze kan min of meer geverifieerd worden, omdat de afschrijving na tien jaar en 150.000 km altijd tussen de 80% en 90% zal liggen.
  • Brandstof/energie
  • Op basis van spritmonitor en de huidige benzineprijs heb ik de kosten voor verbruik zo goed en kwaad mogelijk ingeschat. Bij de Enyaq komt de 'gratis' elektriciteit tussen maart en oktober daarbij.
  • MRB
  • Geverifieerd obv de site van de belastingdienst en, in het geval van de Enyaq, rekening gehouden met de afbouw van de korting.
  • Onderhoud & reparatie
  • Dit is slechts ruwe schatting, waarbij de ANWB structureel hoger (realistischer?) inschat dan Gemini. De ANWB is vooral een stuk pessimistischer dan Gemini over de Corolla - waarbij de ANWB inschat dat die evenveel onderhoud en reparatie vergt als de Volvo.
  • Verzekering
  • Geverifieerd op independer.
Maandelijkse kostenGeminiANWB
Skoda Enyaq iV 80 (2021), aanschafprijs € 24.500€ 445659
Toyota Corolla 1.8 Hybrid (2019), aanschafprijs € 19.500€ 510548
Toyota Avensis 1.8 VVTi (2016), aanschafprijs € 14.500€ 535601
Skoda Octavia 1.5 TSI (2019), aanschafprijs € 16.500€ 545567
Skoda Superb 1.5 TSI (2018), aanschafprijs € 18.500€ 630613
Volvo V70 2.0 T5 LPG (2016), aanschafprijs € 15.000€ 645691
  • NB1. De ANWB berekening van de TCO van de Enyaq gaat uit van een gecombineerde maandelijkse kostenpost voor de MRB en de verzekering van EUR 260. In werkelijkheid zal dat eerder richting EUR 150 gaan – ook rekening houdend met de afbouw van de korting op de MRB voor EVs.
  • NB2. De Volvo zal een stuk duurder uitvallen in beide berekeningen. De MRB is door zowel Gemini als de ANWB fors onderschat.
In beide kolommen (als je de vergissing van de ANWB in de MRB meeneemt) komt, tot mijn verrassing de Enyaq als goedkoopste uit de bus.

[ Voor 7% gewijzigd door orejas op 21-01-2026 11:30 ]

Stam + t

Alle reacties

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Om je alvast uit je droom te helpen, een Volvo is geen goedkope auto om te rijden qua onderhoud, wat die vriend van je ook zegt :+ (of hij rijdt zoals Joep van Autoweek/Carrec het noemt, in de welbekende frikandel speciaal, iets wwat je vaker ziet bij Volvo rijders die zeggen dat ze nooit wat hebben aan de auto ;)).
De meest rationele keuze is de Corolla uit je lijstje, zuinig, nog aardig ruim en super betrouwbaar.

Ik weet niet of je beschikt over een eigen oprit (en dus thuis kunt laden), maar dan is eigenlijk de keuze voor een EV eigenlijk de meest logische. Zelfs zonder zonnepanelen en met een goed energiecontract moet het makkelijk lukken om <20ct/kWh te betalen, en dan wordt het al snel heel interessant om voor een EV te gaan (als je zonnepanelen gaat meetellen wordt het nog véél itneressanter). De VW ID4 kan dan trouwens ook op je lijstje, want dat is gewoon dezelfde auto als een Skoda.

Overigens zou ik niet blind uit gaan van al die lijstjes van Gemini ofzo, dat is in feite ook niet meer dan een veredelde zoekmachine. Zet gewoon alles voor jezelf duidelijk op een rijtje in Excel (dus je stroomtarief, en het verbruik haal je b.v. van spritmonitor.de)

Vaak bu'j te bang!

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
-tom-562 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:12:
Om je alvast uit je droom te helpen, een Volvo is geen goedkope auto om te rijden qua onderhoud, wat die vriend van je ook zegt :+ (of hij rijdt zoals Joep van Autoweek/Carrec het noemt, in de welbekende frikandel speciaal, iets wwat je vaker ziet bij Volvo rijders die zeggen dat ze nooit wat hebben aan de auto ;)).
:D
De meest rationele keuze is de Corolla uit je lijstje, zuinig, nog aardig ruim en super betrouwbaar.
Dank. Dat leek mij ook de meest rationele keuze, al zou ik graag een nét iets meer volwaardige achterbank hebben, geloof ik.
Ik weet niet of je beschikt over een eigen oprit (en dus thuis kunt laden), maar dan is eigenlijk de keuze voor een EV eigenlijk de meest logische. Zelfs zonder zonnepanelen en met een goed energiecontract moet het makkelijk lukken om <20ct/kWh te betalen, en dan wordt het al snel heel interessant om voor een EV te gaan (als je zonnepanelen gaat meetellen wordt het nog véél itneressanter). De VW ID4 kan dan trouwens ook op je lijstje, want dat is gewoon dezelfde auto als een Skoda.
Ja, heb ik. Goed idee van de ID4. Die voeg ik toe!
Overigens zou ik niet blind uit gaan van al die lijstjes van Gemini ofzo, dat is in feite ook niet meer dan een veredelde zoekmachine. Zet gewoon alles voor jezelf duidelijk op een rijtje in Excel (dus je stroomtarief, en het verbruik haal je b.v. van spritmonitor.de)
Goed punt. Dat had ik gedaan en verwerkt in mijn eigen excel-bestand, maar niet toegevoegd. O-)

Stam + t

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

orejas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:45:
Dank. Dat leek mij ook de meest rationele keuze, al zou ik graag een nét iets meer volwaardige achterbank hebben, geloof ik.
AchterbaNk of achterbak?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• orejas

orejas

Omelette du Fromage

Topicstarter
Dit keer schreef ik daadwerkelijk wat ik bedoelde. :)

De Superb, bijvoorbeeld, is 7 cm breder dan de Corolla en de Enyaq weer 1,5 cm breder. Dat zit toch net wat lekkerder straks met drie grote pubers.

Stam + t

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Uiteraard is de Enyaq de goedkoopste, zo goed als hagelnieuw dus onderhoud kan je de komende vijf jaar nog uitstellen tot het echt van ellende uit elkaar valt. :P Die andere drie zijn al bijna tien jaar oud dus de kans dat daar slijtageonderdelen de geest geven is 100%.

Wat een auto aan onderhoud kost is moeilijk te zeggen. De ene wordt diep ongelukkig van een ruitenwisser die niet helemaal recht zit en spendeert geld voor een compleet nieuwe arm met ophanging en motor terwijl de ander in vijf jaar tijd de rubber bladen nooit vervangt.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:18

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

@orejas

Helder! ik rijd namelijk over het algemeen kleinere stations (Fusion en nu een Fabia) en de achterbak los ik op met een dakbak in het geval van vakantie etc.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

orejas schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:58:
[...]

Dit keer schreef ik daadwerkelijk wat ik bedoelde. :)

De Superb, bijvoorbeeld, is 7 cm breder dan de Corolla en de Enyaq weer 1,5 cm breder. Dat zit toch net wat lekkerder straks met drie grote pubers.
Ik zou ook gaan proefzitten. Een Enyaq/ID4 zijn van binnen echt ruim, omdat ze een flink kortere neus hebben dan een Superb. Een Superb is in totaal b.v. bijna 30cm langer dan een ID4, maar de wielbasis is maar 7,5cm langer (dus meer binnenruimte). Dat zelfde zal ook gelden voor een Enyaq natuurlijk. Nu heeft een Superb volgens mij wel echt mega veel beenruimte achterin :P

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 21-01-2026 12:22 ]

Vaak bu'j te bang!

Pagina: 1