Printer gebruiken in 2 netwerken

Pagina: 1
Acties:

• Faece
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-02 19:56
De installateur van orange had me gezegd het gast netwerk open te zetten en daar een aantal toestellen op te verbinden. Zo zouden alle wifi apparaten beter verspreid zitten.

Nu heb ik een printer in het gewone netwerk, maar ik wil ook kunnen printen als ik op de guest wifi zit. Hoe pak ik dit aan ?

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:36

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Waarom zit je op de 2 netwerken? Gasten netwerk is alleen voor gasten, die hebben niets te zoeken op je printer.
En wat je zoekt noemt client isolation

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Faece
De man van orange zegt dat als je veel wifi apparaten hebt, het beter is om te spreiden, en dus het gastnetwerk aan te spreken...

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19:33
Dat is alleen waar als je voor het gastnetwerk een apart kanaal gebruikt. Bijna alle apparaten (consumenten-/providerrouters) gebruiken voor het gastnetwerk dezelfde radio, dus hetzelfde kanaal.

Broadcasts en multicasts kosten dezelfde airtime (op basic rate). Verschil is juist dat je (verwaarloosbaar) prestatieverlies krijgt door de extra beacons voor het gastennetwerk. Er zijn andere manieren om je netwerk te optimaliseren als je 'veel' apparaten hebt (de definitie van 'veel' heeft de man van Orange niet gegeven?).

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Hoeveel toestellen heb je dan?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Faece
Damic schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:37:
Hoeveel toestellen heb je dan?
9 airco's, 11 sonos era's. 2 esp32 ventilatiemodules, 6 laptops, 6 gsm's, 1 printer, 1 tv

• Faece
nescafe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 19:33:
Er zijn andere manieren om je netwerk te optimaliseren als je 'veel' apparaten hebt (de definitie van 'veel' heeft de man van Orange niet gegeven?).
waar kan ik deze info dan vinden hoe ik dit optimaliseer ?

• nescafe
Welke problemen ervaar je op dit moment (zonder netwerksegmentatie)?

De huidige generatie routers kan prima omgaan met deze aantallen devices - mogelijk heeft het zin om een aantal IoT-devices op een apart 2.4 GHz te zetten - al dan niet gesegmenteerd (dus gastnetwerk op 2.4 GHz en je interne netwerk op 5 GHz of mixed/band steering), maar dat is afhankelijk van de problemen die je nu ervaart en de mogelijkheden van je client devices.

[ Voor 98% gewijzigd door nescafe op 20-01-2026 19:47 ]

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Welke router/modem/ap's heb je nu?

• Faece
het wifi netwerk valt soms weg, of zakt naar tussen de 0 en de 30 Mbit/s
mijn 2.4 en 5 zitten nu samen tot 1 netwerk.

ik heb de standaard orange belgië modem...

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Juist Orange is Telenet kabel :D

2 apparte ssid's voor je wifi maken, noem ze [jouwssidnaam]_2.4 en [jouwssidnaam]_5, sommige apparaten doen nogal moeilijk als ze zowel 2.4 als 5GHz kunnen op hetzelfde ssid.

Voor je gasten alleen 5GHz geven op een volledig andere band (als dat gaat) en als ssid naam: [jouwssidnaam]_gasten of zoals @nescafe voorstel het gasten netwerk misbruiken om iot op te zetten (airco's/ventilatie) en dit dan op 2.4 zetten.

• nescafe
Ah ja.. dan wordt het lastig. Je zou eerst uit moeten zoeken of het intern of extern zit. Als je zegt dat het WiFi-netwerk wegvalt, ligt intern voor de hand. Heb je Orange al gebeld en op hun aangeven de router gereset? Of hebben ze hiervoor de installateur gestuurd en gaf die aan de apparaten te spreiden?

Als je meer hulp wilt, helpt het om het exacte model modem te plaatsen. Niet iedereen weet welk modem standaard geleverd wordt en dat kan ook nog eens afhankelijk zijn van de type verbinding en de periode waarin het modem is geleverd.

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:06
Scan eerst even op welke kanalen je nu zit met je wifi en kies daarna een vrij kanaal (dwz waar zo weinig mogelijk andere buren op zitten), en zet dit vast in je wifi router.
In het ergste geval kunnen stoorzenders zoals een babyfoon wifi verstoren, zelfs een aquarium.

mijn verzameling A.I. afbeeldingen

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:23
Het is zelf mogelijk dat het gast-netwerk stoort op jouw eigen netwerk.
Het is raadzaam om eens het gast-netwerk uit te schakelen en dan alles over jouw eigen netwerk te laten lopen.
Grote kans dat de storingen dan verdwenen zijn.
Gebruik verder voor b.v. je pc's de 5 GHz band en voor de rest de 2,4 GHz band. Dat is ook spreiding van je apparaten.

Aanvulling:
Kijk ook welk kanaal het beste resultaat geeft met wifi. Dit kan je zichtbaar maken m.b.v. inSSIDer.
Waar staat je modem t.o.v. alle apparaten? Soms is een andere plek beter.

[ Voor 21% gewijzigd door jovadca op 21-01-2026 12:42 ]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
Gastennetwerk hiervoor gebruiken is behoorlijk onzinnig en ze gebruiken over het algemeen alleen een ander SSID maar werken op hetzelfde kanaal dus dat levert geen enkel voordeel op.

In de meeste ISP routers kun je hooguit twee SSID's instellen, een voor de 2,4Ghz band en een voor de 5 Ghz band en dus kun je maximaal twee kanalen instellen.

Meestal zijn de Sonos de boosdoeners, die zijn een ramp voor je wifi.

@nescafe Je gooit radio's en kanalen op een hoop, een wifi radio kan meerdere kanalen gebruiken en ook meerdere SSID's.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Faece
jovadca schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:37:
Het is zelf mogelijk dat het gast-netwerk stoort op jouw eigen netwerk.
Het is raadzaam om eens het gast-netwerk uit te schakelen en dan alles over jouw eigen netwerk te laten lopen.
Grote kans dat de storingen dan verdwenen zijn.
Gebruik verder voor b.v. je pc's de 5 GHz band en voor de rest de 2,4 GHz band. Dat is ook spreiding van je apparaten.

Aanvulling:
Kijk ook welk kanaal het beste resultaat geeft met wifi. Dit kan je zichtbaar maken m.b.v. inSSIDer.
Waar staat je modem t.o.v. alle apparaten? Soms is een andere plek beter.
Gastnetwerk lag al uit eigenlijk. Het ligt pas aan sinds d eman van orange dat zei

• jovadca
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:23
Faece schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Gastnetwerk lag al uit eigenlijk. Het ligt pas aan sinds d eman van orange dat zei
Dus als ik jouw reactie goed begrijp, had je (voor dat de man van Orange kwam) het gast-netwerk uitstaan?
Dan is het een questie van je gast-netwerk uitgeschakeld laten en alles over je eigen netwerk te laten lopen.

Opmerking:
Vergeet niet te bevestigen na elke wijzigingen in je modem en daarna het moden 2 minuten (of langer) van de stroom af te halen. Dit werkt beter als alleen opnieuw opstarten van je modem. Laat dan alle apparaten automatisch weer verbinding zoeken met je netwerk. Soms moet je de apparaten zelf opnieuw aanmelden op je netwerk. Hierna werkt het meestal prima.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Switches tussen je AP's die geen IGMP snooping ondersteunen en IPTV multicast traffic kan ook je draadloze netwerk onderuit schoppen.

Dus het is ook erg specifiek hoe je access points op je bekabelde netwerk zijn aangesloten en of je bijvoorbeeld een TV ontvanger / settop box gebruikt.

De reden dat ik het noem is dat ik zelf afgelopen weken mijn (voorheen managed 1GB) switches had vervangen met Linksys 2,5GB unmanaged PoE switches, een access point verplaatst en op dezelfde switch aangesloten als mijn KPN settop box. (beter bereik in de woonkamer was mijn gedachte)

Alles werkte prima, alleen werd de WIFI heel traag of viel compleet weg als we TV gingen kijken.
Ik had er totaal geen rekening meer mee gehouden dat de aangekochte switches geen IGMP snooping ondersteunen.

Zie ook
https://community.kpn.com...-is-het-belangrijk-456968
Is switch met igmp snooping nodig

[ Voor 4% gewijzigd door akimosan op 21-01-2026 21:51 ]

Pagina: 1